
 
 
 

30 July 2015 
 

PRESS SUMMARY 
 

Lachaux v AOL (UK) Ltd, Independent Print Ltd & Evening Standard Ltd  

[2015] EWHC 2242 (QB) 

Mr Justice Warby 

 
1. The claimant in these libel actions, Bruno Lachaux, is an aerospace engineer. He is 

French. He lives and works in Abu Dhabi. He has sued the English companies which 
publish the Huffington Post, The Independent, i, and the Evening Standard. His complaint 
relates to the publication by them in England and Wales and in Dubai of articles 
containing allegations which can be summarised in this way: that the claimant is a wife-
beater who caused his ex-wife to flee with their son, after which he unjustifiably snatched 
his son back from her custody, and falsely accused her of kidnapping the boy, causing her 
unjust prosecution in the UAE for abduction. For the exact allegations see [91-93], [96], 
[98], [99],  

 
2. The judgment deals with preliminary issues in the claims. It decides some disputes about 

whether the articles complained of referred to the claimant and what they meant about 
him. The main issues are, however, whether any of the publications complained of ‘has 
caused or is likely to cause serious harm to the reputation of the claimant’ within the 
meaning of section 1(1) of the Defamation Act 2013; and whether the claims against the 
Huffington Post are an abuse of process on the grounds that too little is at stake to justify 
a libel action (‘Jameel abuse’). [8-10] As part of their case on these issues the defendants 
relied on the fact that others whom the claimant had not sued had published extensively 
the same or similar allegations about the claimant. [10], [69-70]. 

 
3. The court reached the following main conclusions as to the law: 

(1) Contrary to the claimant’s argument, on its true interpretation s 1(1) requires a 
claimant to do more than prove that a publication bears a meaning with an inherent 
tendency to affect, in a seriously adverse way, the attitude of other people to the 
claimant. It must be proved on the balance of probabilities that the publication has in 
fact caused serious harm to the claimant’s reputation, or will probably do so in the 
future. [65] 

(2) It may be possible to prove this by inference. However, the court rejected the 
claimant’s argument that the only evidence relevant to and admissible on the issue is 
the words and their meaning. The intention of Parliament was that the court should 
consider all the relevant circumstances, including what has actually happened after 
publication.[65] 



(3) If a claimant already has a bad reputation in the relevant sector of his life that is a 
relevant circumstance. But House of Lords authority establishes that as a rule a 
defendant may not prove bad reputation by showing that the same allegations about 
the claimant have been published on other occasions, by other people, or by the 
defendant. [74]. That rule prohibits these defendants from relying on publications by 
others whom the claimant has not sued. [190]. 

(4) The general rule is modified by statute: the Defamation Act 1952, s 12. Section 12 
has the effect, among others, that where the claimant has sued for libel in respect of 
another publication of the same allegations, that fact is admissible in mitigation of 
damages.  

 
4. Applying these principles to the facts of these five claims the court found as follows: 

(1) In four of the five claims the claimant has proved that the publication complained of 
has caused serious harm to his reputation. He has done so by inference from the facts 
that each involved the publication of imputations with a seriously defamatory 
tendency, in a serious article, in a serious news publication, to a large or at least 
substantial number of people; from the fact that he is known by or to a substantial 
number of people who, it can be inferred, read the publication complained of in one 
of the relevant places; and from the fact that his reputation amongst those readers in 
those places to whom he is not yet known is a matter of real significance to him. [144-
150], [153] 

(2) The claimant has failed to prove that publication of the second Huffington Post article 
caused serious harm, or that it is likely to. That article merely repeated, at the end of a 
long piece, some of the allegations that had featured in an earlier, more prominent, 
Huffington Post article. That earlier article is the subject of one of the present claims, 
so that section 12 of the 1952 Act is applicable. The second article had a very small 
readership. It cannot be inferred that it caused serious reputational harm. It has now 
been taken down. [151-152] 

(3) The four claims in respect of publication causing serious harm to reputation are not a 
Jameel abuse. That issue does not arise in respect of the second Huffington Post 
article, because it fails to cross the threshold of seriousness laid down by s 1(1). [155] 

 
5. The court noted that this was not a dispute about jurisdiction. There was no dispute that 

the court had and was bound to exercise jurisdiction over the defendants if the claims 
crossed the threshold of seriousness. Nor does the judgment deal with the truth or falsity 
of what was published or whether it was in the public interest to publish it. [11]. Those 
issues will remain for trial later. 

 
References in square brackets are to paragraphs in the judgment 
 
NOTE: This summary is provided to help in understanding the Court’s decision. It does not 
form part of the reasons for the decision. The full judgment of the Court is the only 
authoritative document. Judgments are public documents and are available at: 
www.bailii.org.uk and www.judiciary.gov.uk 
 
 

http://www.bailii.org.uk/
http://www.judciary.gov.uk/

