
 
 

Neutral Citation Number: [2015] EWHC 3322 (Admin) 
 

Case No: CO/5697/2014 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
ADMINISTRATIVE COURT 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 18/11/2015 

 
Before : 

 
THE LORD CHIEF JUSTICE OF ENGLAND AND WALES 

and 
MRS JUSTICE NICOLA DAVIES 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between: 

 
 Her Majesty’s Attorney General  Claimant
 - and - 
 The Condé Nast Publications Limited Defendant
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Andrew Caldecott QC and Aidan Eardley (instructed by Treasury Solicitor) for the HM 

Attorney General 
Adrienne Page QC and Adam Wolanski (instructed by Wiggin LLP) for the Defendant 

 
Hearing date: 2 July 2015 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

Lord Thomas of Cwmgiedd, CJ:  

Introduction 

1. Between 28 October 2013 and 25 June 2014 the trial of R v Edmonson & Others took 
place at the Central Criminal Court before Saunders J and a jury.  The trial, popularly 
known as the “phone hacking trial”, involved well-known defendants including Mrs 
Rebekah Brooks, a sometime editor of the News of the World, a publication owned by 
News International Ltd, Mr Andy Coulson, a former deputy editor and then editor of 
the News of the World, and others, including Mr Clive Goodman, Mrs Cheryl Carter 
(Mrs Brooks’ personal assistant) and Mr Brooks (Mrs Rebekah Brooks’ husband).   
The trial attracted a very large amount of media coverage by way of conventional 
court reporting.  

2. In March 2014, as some of the defendants in the trial were giving evidence, the 
defendants to these proceedings (Condé Nast), published the April 2014 issue of GQ 
magazine.  It was in circulation between 4 and 28 March 2014.  The front cover 
trailed vividly an article  under the headline:  

“HACKING EXCLUSIVE!   

MICHAEL WOLFF AT THE TRIAL OF THE CENTURY”. 

The contents page, accompanied by a photograph of Mrs Rebekah Brooks described 
the article as: 

 “Michael Wolff Up close and personal at the phone-hacking trial” 

The article by Michael Wolff, under a very large photograph of Mrs Brooks, was 
entitled: 

 “The court without a king”. 

It was accompanied by sketches of the proceedings and other photographs.  I set out 
some of the content of the article at paragraphs 18 and following. 

3. On 21 March 2014, the solicitors for Mrs Brooks referred the article to HM Attorney 
General.  It was drawn to the attention of the trial judge on 25 March 2014 when the 
judge made the observation that the article, “appears to me to be a prima facie 
contempt”.  

4. On 25 March 2014, the Treasury Solicitor wrote on behalf of the Attorney General to 
Mr Dylan Jones, the Editor in Chief of GQ, making clear that the Attorney General 
was considering whether the article was a contempt of court and requesting that 
appropriate steps be taken in regard to hard copies sold.  

5. On 19 March 2015 this court granted HM Attorney General permission to apply for 
committal of the defendant for contempt under s.2(2) of the Contempt of Court Act 
1981 which sets out what is known as the strict liability rule, namely that it is a 
contempt to publish, “a publication which creates a substantial risk that the course of 
justice in the proceedings in question will be seriously impeded or prejudiced”.  The 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

contempt only applies to proceedings which are active but as the article was published 
during the course of the trial, it was not in issue that the proceedings were active. 

6. The question for the court was whether the Attorney General had proved to the 
criminal standard of proof that, in the words of the section, there has been “a 
substantial risk” that the course of justice “will be seriously impeded or prejudiced”.   

7. It is clear from the numerous authorities that:  

i) The words “substantial risk” mean a risk which is more than remote or not 
merely minimal and that it must be judged at the time of publication.  

ii) In considering the test under s.2(2) the question is whether the publication 
would have given rise to a seriously arguable ground of appeal if the trial had 
been allowed to continue and proceeded to conviction.  (See Attorney General 
v Birmingham Post and Mail [1999] 1 WLR 361 at page 371); this approach is 
the one to be followed (see A-G v MGN [2011] EWHC 2074 (Admin), [2012] 
1 Cr App R 1 at paragraph 28). 

iii) The fact that there is some risk of prejudice by reason of earlier publications is 
not conclusive; if several newspapers publish prejudicial material, they cannot 
escape by contending that the damage has already been done.  It is sufficient 
that the latest publication has afforded an additional or further risk of prejudice 
or exacerbated and increased that risk: see A-G v Independent Television News 
[1995] 2 All ER 370 at 381. 

iv) The test under s.2(2) generally satisfies the balance required under Article 10 
of the Convention: see paragraph 32 of the decision in A-G v MGN. 

8. In this case, the court is concerned with the following factual issues which arise in 
applying the clear and established principles to the facts of this case. 

i) What was the risk of the publication coming to the jurors’ attention?  This 
involves a consideration of the extent of the publication of the April 2014 issue 
of GQ. 

ii) Was there a risk of serious prejudice?  Did the article itself contain material 
that was seriously prejudicial? 

iii) Could a jury have been relied upon to use their common sense to ignore it? 

9. Before turning to the issues, it is right to record: 

i) Mr Wolff is a journalist based in New York who writes a regular column in 
GQ on the media industry.  The court was told that Mr Wolff pitched an article 
on the “hacking trial” for the January 2014 edition of GQ.  Mr Dylan Jones 
was of the view that such an article could not be published until after the trial, 
but he would pay for Mr Wolff to come to London and observe the trial.  After 
the article had been written, Mr Wolff said he believed he had written it within 
the rules relating to contempt.  Mr Jones still took the view that it would not be 
possible to publish it, but after taking advice that the article was not likely to 
contravene the strict liability rule, decided to publish it. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

ii) We were told of the circumstances in which advice was given.  A statement 
was provided to us outlining the advice.  The fact that advice was given was 
relied on by Condé Nast as “telling”.  As the liability is strict and it is for the 
court objectively to assess the factors, it is not, in my view, appropriate in this 
case to refer to the advice, to give any details as to the source of the advice or 
set out my views on it.  That is the view I have taken in this case, as it is also a 
factor that the provider of the advice was not aware of the course a court might 
take in making the advice public.  I would simply add that this is not a 
precedent and the same course might not necessarily be the course taken in the 
future.  However, the fact that advice was taken from a competent source 
(which in the circumstances I have set out it will not be necessary for me to 
identify) may be relevant to penalty.  

iii)  Mr Dylan Jones tendered his apologies “that the court’s time and public 
resources are being expended in consideration of this matter”.  He gave the 
court an assurance that Condé Nast would never deliberately or recklessly 
have published matter that would prejudice court proceedings.  

The risk of the article coming to the attention of jurors: the extent of the publication 

10. The evidence of Condé Nast, as corrected and updated, was that: 

i) The April 2014 issue of GQ had total sales of 90,573, comprising 38,305 
newsstand sales, 24,199 subscriber sales, 6,137 digital edition sales and 21,898 
multiple copy sales (sales to airline companies, hotels, waiting rooms and the 
like).  

ii) It was estimated that 43,168 of the sales were in London, 13,755 from 
newsstands in London, 5,859 to subscribers in London, 1,622 digital sales to 
those living in London and 21,932 multiple copy sales were made in London. 

iii) The article was not made generally available on line. 

iv) On receipt of the letter from the Treasury Solicitor to which I have referred at 
paragraph 3, a recall request was made; 61 per cent of the newsstand supply 
was returned and destroyed.  

11. The trial judge was told that the April issue of GQ was on sale at WH Smith and other 
places on newsstands where the front cover could easily be seen by anyone looking 
for a magazine.  It was also clear from the evidence filed on behalf of Condé Nast that 
GQ was available to be read in waiting rooms at some offices, dental and medical 
surgeries, hairdressers and the like.  Its readership was therefore likely to be 
significantly greater than the circulation. 

12. I reject the contention made by Condé Nast that the headline on the cover was not 
prominent or unlikely to catch the eye of a person looking at magazines on a 
newsstand.  It is plain, in my view, that the headline on the cover (in both forms that 
were placed before the court) positioned and type set vividly as it was, would, at the 
time the trial was taking place, have drawn the attention of that article to anyone 
involved in or knowing of the trial.  That would include jurors and friends or relatives 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

of jurors who would have been well aware of their service on the jury and might 
mention it to a juror. 

13. In these circumstances, what was the risk of the issue coming to the attention of a 
juror?  It is necessary in particular to have regard to the circulation, the availability at 
waiting rooms and the like and the vivid nature of the headline.  In my judgment, 
taking these matters into account, there was a significant risk that the article would 
come to the attention of a juror – the article was prominently featured on the front 
cover of GQ, it was available on much frequented newsstands, its circulation and its 
readership in London were substantial. 

The content of the article  

The scope of the allegations in the trial 

14. Before turning to consider the content of the article, it is necessary to explain a little 
more about the issues at the trial.  The principal charge against Mrs Brooks, Mr 
Coulson and other defendants was a conspiracy between October 2000 and August 
2006 to intercept unlawfully mobile phone messages, popularly known as “phone 
hacking”; it related principally to the activities at the News of the World.  It was not 
seriously in dispute that phone hacking had taken place at the News of the World on a 
significant scale.  The issue was whether Mrs Brooks, Mr Coulson and others 
knowingly participated in phone hacking.  Mrs Brooks had been editor of the News of 
the World from 2000-2003 when she was made the editor of The Sun.  Mr Coulson 
had been her deputy editor at the News of the World and he had in 2003 succeeded her 
and remained editor until 2007.  

15. There was no allegation in the indictment or suggestion in the opening speech for the 
prosecution that those more senior in the hierarchy of News International Ltd than the 
defendants had been involved.  In particular no such allegation was made that Mr 
Rupert Murdoch, the Chairman and Chief Executive of News Corp (the ultimate 
owner of the News of the World) was involved in, let alone directed, the phone 
hacking.  However, there was evidence at the trial about the contact between Mrs 
Brooks and others and the senior management of News International Ltd; for 
example, the jury had asked questions of the former Chief Financial Officer of News 
International Ltd through the judge about audits of the payments made to those who 
had carried out the phone hacking. 

Mr Wolff’s credentials as a media commentator 

16. Mr Wolff was described in the article as being the winner of the 2013 EICA Media 
Commentator of the Year.  He put himself forward in the article as someone who 
could speak about the issues with knowledge of Mr Rupert Murdoch and his 
companies and that he knew Mrs Brooks and Mr Coulson and their association with 
Mr Rupert Murdoch.  Condé Nast described him in the submissions made to the court 
as someone who could not provide any inside information and was no more than a 
journalist who wrote in adverse terms about News International Ltd.  However, 
although it is plain Mr Wolff was hostile to News International Ltd and Mr Murdoch 
and not an inside source, in my view he wrote the article as someone who was an 
experienced media commentator who could speak with knowledge and a degree of 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

authority.  GQ published the article in that context; their submission to the court was 
an ex post facto attempt to belittle him and the article. 

17. It was contended that the article was seriously prejudicial in a number of respects.  It 
is sufficient to deal with four. 

The article’s description of the role of Mr Rupert Murdoch: 

18. First, it was contended on behalf of the Attorney General that the article, published as 
it was at the point in time during which the defence case was being presented to the 
jury, implied that Mr Rupert Murdoch knew about the phone hacking, but that his role 
was being withheld from the jury as this suited both the prosecution and the defence.  
This was readily to be inferred from the following passages: 

“One word is seldom uttered in this trial “Murdoch”.  

You might think that, by the way the narrative is unfolding 
here, Murdoch’s association with the proceedings is mere 
inconvenience or happenstance.  

One might have thought, at least in an amateur legal analysis 
that either the defence or the prosecution - or both - would have 
put the old man on trial, however remotely.  

Just to utter the word “Murdoch” could, from the prosecution’s 
perspective, have tarred the defendants.  Indeed so powerful is 
the word that it may arguably be prejudicial in and of itself, or 
perhaps a distraction from the people actually on trial.  The 
more guilt that might be ascribed to him, the less for the 
defendants.  

That might logically have been a defence ploy: to make the 
defendants victims of the far-off monster.  On the other hand, 
arguably, the more you say the name Murdoch the more you 
ascribe a negative aura to all.  Guilt by association 

…. 

And all the prosecution has to do is show that they did what 
they are said to have done, however more mundane it might 
appear without Murdoch having ordered them to do it.” 

19. It was submitted on behalf of Condé Nast that there was a vast amount of material 
published before the trial that implied the involvement of Mr Rupert Murdoch in 
phone hacking or its cover up.  They referred for example to the BBC’s episode of 
Have I Got News for You broadcast on 27 April 2012 and the reports in the Daily Star, 
Guardian and other publications in May 2012 after the publication of a Parliamentary 
Select Committee Report following the appearance of Mr Rupert Murdoch and Mr 
James Murdoch before the Committee. 

20. However, that was a significant period of time before the trial.  In my view, the 
implication of Mr Wolff’s article published during the trial was obvious.  It clearly 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

suggested that Mr Rupert Murdoch was a participant in the phone hacking; that for 
their different reasons, the prosecution and the defence did not want to make this case.  
That was a statement plainly prejudicial to the fair trial of the case.  Furthermore, by 
implying that Mr Murdoch knew, it would be more difficult for those in the position 
of Mrs Brooks and Mr Coulson to contend that their knowledge was less than that of 
Mr Rupert Murdoch. 

The article’s description of the arrangements for the payment of defence costs 

21.  Second, it was contended on behalf of the Attorney General that the article implied 
that, as Mr Murdoch was paying the defence costs, this served his agenda of 
protecting his interests to the detriment of the public good: 

“Also, not incidentally, Murdoch is paying for much of this 
grand defence, by some estimates the most costly in British 
legal history.  From the defence’s point of view, there’s only so 
much you’d want to bite the hand that feeds.  

And perhaps he is more useful in his absence.  Without 
Murdoch as the anchor, it is natural to wonder just exactly why 
we are here.  One unifying thread of the hacking investigation 
has surely been to get Murdoch – hacking being just the latest 
manifestation of Murdoch cynicism, arrogance and perfidy.  
But by removing Murdoch from this story line you are left with 
a potentially much smaller tale, mundane acts instead of epic 
ones.  Just the usual nasty newsroom stuff instead of a vast, 
insidious conspiracy to undermine the public good.” 

22. Condé Nast pointed to numerous articles published in 2011-2012 where it had been 
made public that News International Ltd was paying for the defence of some of the 
defendants; they also pointed to the publicity that had been given to the challenge 
made in 2011 by Mr Coulson to the decision to stop paying his legal fees.  Many of 
these articles remained on the internet.  In November 2012, the success of Mr 
Coulson’s challenge was reported on the London 24 website.   For the reasons I have 
given I cannot accept this submission.  All of this was long before the trial. 

23. Furthermore it was submitted by Condé Nast that the fact that it was Mr Rupert 
Murdoch through News International Ltd who was paying for the defence was 
irrelevant.  In many instances it might be, but the submission by the Attorney General 
is well founded.  The clear implication of the passages set out was that the funding 
was for a base motive; that was highly prejudicial. 

The article’s description of the role of Mr Coulson 

24. Third it was contended that the article implied that Mr Andy Coulson was a person 
who knew all about phone hacking and was simply carrying out Mr Rupert 
Murdoch’s orders by hacking phones and then concealing the truth: 

“One evening outside the trial, I saw Andy Coulson, who I 
have always liked, across the room at a cocktail party.  I 
manned up and greeted him, hoping I had not written such 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

horrible things about him - but realising that in his role as a 
Murdoch surrogate I probably had.  Coulson maintained a 
dignified manner, correcting me on a few points and carefully 
keeping his reserve about the trial and his fate.  He was the 
noble figure.  I was the heel. …  

Coulson has been transformed from factotum and apparatchik 
into a brooding and existential figure.  The invisible man beside 
greater men now seems larger, straighter, handsomer.  The 
clerk has bloomed.  Being caught in such inexorable 
circumstances has given him gravitas.  He is the ultimate 
keeper of the secrets.  Does anyone know more than Coulson? 
His hypothetical book may well be the most valuable property 
in British publishing.” 

25. It was submitted on behalf of Condé Nast that this was no more than a musing on the 
position of a defendant; it was far-fetched to suggest that any factual allegation was 
being made.  But it is again clear that the implication of the passage was what was set 
out on behalf of the Attorney General.  It was seriously prejudicial.  

The article’s description of the role of Mrs Brooks 

26. Finally it was contended that the article implied Mrs Brooks was a person who simply 
followed Mr Murdoch’s orders and someone who would run her defence in such a 
way that she would in the future benefit from Mr Murdoch: 

“[Rebekah Brooks] has already banked a settlement of a 
reported £10.8m from Rupert Murdoch on her contract with 
News International, giving her vast wherewithal to contemplate 
a future of … well, whatever she wants.  What’s more, she 
obviously possesses all those traits that are said by 
schadenfreude–loving wags to have put her here.  She is clever, 
sharp, winning, seductive, cunning – well prepared to do what 
is required.  No, she is unlikely to retire.  Even if worse comes 
to worst, she’ll emerge soon enough.  She could be Britain’s 
Martha Stewart.  But on the UK stage, she is even larger.” 

27. It was clear, as was submitted on behalf of Condé Nast, that the fact of the severance 
payment had been placed in the public domain in a number of articles.  It was also 
mentioned in the evidence of Mr Brooks.  However, the fact of the severance payment 
was not the gravamen of the passage.  The gravamen was the implication that Mrs 
Brooks was a disreputable woman who would do whatever was required by Mr 
Murdoch.  It was an improper attack on a defendant in the course of her trial and 
plainly seriously prejudicial. 

The effect of the earlier media coverage 

28. As is clear from what I have set out, there was extensive pre-trial publicity.  It 
included publicity relating to the hacking of the phone of Milly Dowler which had 
received significant publicity at the trial of Levi Bellfield for her murder in 2011, the 
hacking of the phones of celebrities, and the appearances by Mrs Brooks at the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

Leveson Inquiry and before a Parliamentary Select Committee.  There had been 
extensive tweeting and blog comment.  Books had been written about the events. 

29. An application was made at the outset of the trial on behalf of Mrs Brooks, Mr 
Coulson and Mr Edmondson that the proceedings should be stayed as the pre-trial 
publicity had been so extensive.  The judge accepted that the reporting could be 
described as antagonistic to the defendants.  In his ruling of 28 October 2013, he 
posed the issue as to whether the jury would not be impartial as a consequence of the 
pre-trial publicity, taking into account the safeguards that could be put in place by 
way of direction and the conduct of the trial.  He concluded that the jury, suitably 
directed, would be impartial; a jury would be fair and decide the case on the evidence. 

30. It was submitted by Condé Nast that the material in the media to which I have referred 
in the preceding paragraphs must have been in the minds of the jurors and it was in 
any event available on line during the currency of the trial.  I cannot, however, accept 
that the material in any way lessened the seriously prejudicial effect of the article in 
GQ which I have set out.  The memories of the press reports in 2011 and 2012 would 
have faded.  In any event even if some memory remained, the article in GQ could 
have afforded a further and additional risk of prejudice.  The fact that the material 
might have been on line is not material; that is because any research by jurors on the 
internet would have been in direct breach of the judge’s directions as significant 
publicity had been given to the consequences of internet research as a result of the 
decisions in A-G v Dallas [2012] EWHC 156 (Admin), [2012] 1 WLR 991, A-G v 
Davey [2013] EWHC 2317 (Admin), [2014] 1 Cr App R 1 and S-G v McEvoy [2014] 
EWHC 4788 (Admin).  The judge told the jury at the outset of the trial that jurors had 
been sent to prison as a result of their conduct in conducting internet research.  He 
concluded: 

“So it is important that I should warn you so that you know to 
disobey any of these directions can amount to a contempt of 
court, which is punishable by a sentence of imprisonment or a 
fine.” 

It is therefore unrealistic to think that the jurors would have conducted research on the 
internet. 

Overall conclusion on serious prejudice 

31. I am left in little doubt that the effect of the article read as a whole was very seriously 
prejudicial.  I cannot accept the submission advanced by Condé Nast that the article 
was riddled with ambiguity and lacking in identifiable assertions or that it was 
difficult to search for its meaning.  On the contrary, it plainly implied that Mr Rupert 
Murdoch was a participant in the phone hacking, that the defendants must have been 
aware of the phone hacking, that the defence was being funded by him and conducted 
on the defendants’ instructions so as to protect his interests, but in a way that might 
also secure their acquittal.  It was not mere comment or observation, but an article that 
made the clear implications about Mr Rupert Murdoch, Mrs Brooks and Mr Coulson I 
have set out. 

32. The fact that Mrs Brooks and Mr Coulson were well known and that there had been 
significant pre-trial publicity were relevant factors.  These factors did not however 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

provide any foundation for the view that a highly prejudicial article published during 
the trial would not cause a substantial risk of serious prejudice; on the contrary, the 
fact they were well known and there had been substantial hostile pre-trial publicity 
pointed to the real danger of reigniting the prejudice during the actual hearing of the 
trial and bringing back memories of what had faded.   

Would the jury have in effect used their common sense to ignore it? 

The directions to the jury 

33. After the jury had been empanelled, they were directed by the judge at the outset of 
the trial about the way they should approach the task and how they should deal with 
publicity and reports of the case.  He made clear to them that they should ignore any 
comment that they might come across about the case.  He gave them a written 
summary of the directions.  As is usual the jury were periodically reminded of those 
directions. 

The timing of the publication 

34. It is essential to bear in mind that not merely was the article published during the 
currency of the trial, but it was available to be read during the evidence of some of the 
defendants - Mrs Brooks (whose evidence began in February 2014, but who gave 
evidence until 12 March 2014), Mr Clive Goodman (13 March to 20 March 2014, 
when he became ill).  Cheryl Carter (25 March to 27 March 2014), and Mr Brooks (28 
March to 1 April 2014) 

 The continuation of the trial 

35. As I have noted at paragraph 3, the article written by Mr Wolff was drawn to the 
attention of the trial judge.  Condé Nast contended that Mr Edis QC, who appeared for 
the prosecution, had described the publication as an “irritating matter” and later as an 
opinion and comment piece that should not have been written. 

36. It is clear, however, that Mr Edis QC made clear to the judge that the article should 
not have been published and was a contempt.  The judge, a distinguished judge with 
the most extensive experience of difficult criminal trials, apart from expressing the 
view to which I have referred at paragraph 3, decided, after hearing counsel, and in 
the absence of an application to discharge the jury, that the better course was to say 
nothing specific to the jury.  That was, in my view, an understandable and indeed the 
right course.  He simply made a reference to the directions he had given at the outset 
of the trial about reading matters in the press.  

37. Thus what was said at the trial and the course of action taken at the trial was 
completely consistent with the view that, on the material before the judge, the article 
constituted a prima facie contempt.  It was for this court to decide, in the event the 
Attorney General brought proceedings, whether or not it was.  

The submission of Condé Nast 

38. It was submitted on behalf of Condé Nast that the jury would have been entirely 
uninfluenced by the article.  It should at most be viewed as a small incident in a long 

 



Judgment Approved by the court for handing down. A-G v Condé Nast 

 

 

trial which could have had no impact on any juror who had read it.  As had been 
pointed out at paragraph 274 of Arlidge, Eady and Smith on Contempt (4th edition) 
there had been an increasing trend to treat juries as responsible and capable of 
resisting extraneous influences.  There was no risk that an application might have 
been made to discharge the jury, let alone there being a real risk it might succeed.  
This was demonstrated by the fact that no application was made. 

My conclusion on this issue 

39. In my judgment, it is of no materiality that no application was in fact made to 
discharge the jury.  The trial had lasted 4 months; there were many considerations at 
that stage why an application was not made by those acting for the defence.  That 
would not have affected their ability to advance the matter on an appeal. 

40. As has been made clear on so many occasions (for example by Lord Taylor of 
Gosforth CJ in ex p The Telegraph Group plc [1993] 1 WLR 980 at 987 and by Sir 
Igor Judge PQBD in R v B [2006] EWCA Crim 2692) the court will always credit the 
jury with the ability and will to abide by the directions of the judge.  In the present 
case, there would have been an expectation that the jury would have followed the 
directions to which I have referred. 

41. GQ made clear to the court that it was a responsible publisher which prided itself in 
good quality and responsible journalism.  I accept that it was perceived to be such.  
Indeed the article was presented on the cover as an ordinary court report.  There was 
in my view nothing to alert the juror, until s/he began to read it, to the fact that the 
article was not conventional, fair and balanced reporting.  A juror might well 
therefore have turned to the article; it would only on reading have been apparent to 
the juror that it was an article which set out the clear implications which I have 
summarised at paragraphs 16 to 32 above. 

42. It was in my view unrealistic to expect a member of a jury who read the article to be 
uninfluenced by or to put out of his or her mind the contents of such an article 
published as it was during the trial.  There would in my view therefore have been a 
seriously arguable ground of appeal that the jury should have been discharged. 

Conclusion 

43. Prior to the Contempt of Court Act 1981, publication of an article that pre-judged the 
outcome would generally have been treated as a contempt.  The provisions of s.2(2) 
(as developed in the case law) provide for a step by step analysis which protects the 
freedom of the press and balances the public interest in ensuring a fair criminal trial 

44. On that analysis, it is in my view clear that the article published in the April 2014 
issue of GQ created a substantial risk that the course of justice in the trial of R v 
Edmondson and others would be seriously prejudiced or impeded.  Condé Nast 
therefore breached the strict liability rule and was therefore in contempt of court. 

Mrs Justice Nicola Davies  

45. I agree. 


