
 
 

 

 

 
 

    

 
   

  
  

  
 

  
   

 
       

  
   

  
    

     
 

  
  

  
 

 

  
   

  

27 July 2016 
PRESS SUMMARY 

Economou v De Freitas [2016] EWHC 1853 (QB) 

Mr Justice Warby 

BACKGROUND 

The defendant in this libel action is the father of the late Eleanor de Freitas. In December 2012 Ms de Freitas 
had a relationship with the claimant, Alexander Economou.  In January 2013 she accused him of rape. He was 
arrested, but never charged. In August 2013 he started a private prosecution against her alleging that she had 
accused him falsely, with intent to pervert the course of justice. The prosecution was taken over by the Crown 
Prosecution Service, who continued it. Ms de Freitas denied the charge. Four days before the trial date in April 
2014 Ms de Freitas, who suffered from bipolar affective disorder, killed herself. 

Mr de Freitas wanted the inquest into his daughter’s death expanded to include an examination of the role of the 
CPS, of which he was critical. The Coroner initially ruled against this, but indicated he was prepared to hear 
argument on the matter.  Mr de Freitas was advised to raise the issues publicly. As a result, in November and 
December 2014 he issued or authorised the issue of press statements, gave radio and TV interviews, and wrote 
an article himself. Articles appeared in newspapers and the BBC broadcast two items containing interviews with 
Mr de Freitas, one on the Radio 4 Today programme and one on TV.  

THE CLAIM 

Mr Economou complained of libel in the two BBC broadcasts, and in five newspaper articles: four in The 
Guardian and one in The Daily Telegraph. None of these publications named Mr Economou but he argued that 
he could be, and was, identified as the subject of the words complained of.  The meanings which he attached to 
the various publications complained of differ in their detail, but the essence of his complaint was that he had 
been accused of having falsely prosecuted Ms de Freitas for perverting the course of justice by accusing him of 
rape, when the truth was that he had raped her. 

THE ISSUES 

The Court made clear that the truth or falsity of such allegations was not one of the issues at the trial, and that 
nothing in the judgment should be read as a finding, or as expressing a view on that issue [5]. There were five 
main issues as to liability: (1) whether Mr Economou was referred to by the publications complained of;  (2) 
whether Mr de Freitas was responsible for publication in the third Guardian article complained of; (3) what if 
any defamatory meaning about Mr Economou was conveyed by the publications for which Mr de Freitas was 
responsible; (4) whether the publications caused serious harm to Mr Economou’s reputation; and (5) whether 
Mr de Freitas can rely on the defence for publication on a matter of public interest provided for by s 4 of the 
Defamation Act 2013.  

JUDGMENT 

The words complained of in the first Guardian article bore implied defamatory meanings about Mr Economou, 
but not ones as serious as he suggested [59]. His name was not public at the time, so he was not widely 
identified as the subject of those words [66]. The publication did not cause serious harm to his reputation among 



  
     

 
 

 
   

   
  

    

 
   

   
     

  
 

  

  
 

 

 
 

 
   

 
 

 

 
 

 

those who did identify him [77]. The same was true of the Today broadcast and the BBC TV Interview [85], 
[91]. The words complained of in the second Guardian article did not refer to or defame Mr Economou [94]. 
For reasons similar to those that apply to the first three publications complained of, the Court would not have 
found that those words, or the article as a whole, caused serious harm to his reputation anyway [95]. 

The words complained of in the Telegraph article referred to and bore a meaning defamatory of Mr Economou, 
and their publication caused serious harm to his reputation [111]. The same was true of the article written by de 
Freitas himself [125]. But although Mr de Freitas was responsible for the words complained of in the third 
Guardian article those words met none of these requirements [122]. The Court therefore concluded that of the 
seven publications complained of, two were actionable by Mr Economou. 

The Public Interest defence was upheld in relation to those two publications, and would have succeeded in 
respect of the other five, if they had been actionable [136]. 

It was not in dispute that each of the statements complained of was, or was part of, a publication on matters of 
public interest [143]. The matters of public interest were whether the CPS, a public authority, may have gone 
wrong in making a decision to prosecute Ms de Freitas; in particular, whether the CPS may have been mistaken 
in its assessment of the strength of the evidential basis for the prosecution and/or the public interest in 
prosecuting a rape complainant who was mentally unwell, and ended up committing suicide [144-150]. 

Mr Economou had alleged that Mr de Freitas acted dishonestly, but he did not persist in that 
claim [152-153]. The belief the law requires is a belief that the publication of the words used 
was in the public interest [155-156]. Mr de Freitas did hold such a belief. He did not think his 
words were about Mr Economou; he thought he was talking about the CPS, and the 
ramifications of its decision [157]. He believed what he said about those matters was in the 
public interest [159]. The court concluded that in all the circumstances that was a reasonable 
belief. 

The Court rejected Mr Economou’s case that Mr de Freitas spoke out for the improper 
purpose of intimidating the Coroner [218-221]. It accepted that relevant factors include 
whether the belief was arrived at without examining relevant factors, or making appropriate 
enquiries [241]. But it noted that there is little scope for restrictions on free speech about 
questions of public interest [242]. And it held that as Mr de Freitas did not play the role of an 
investigative journalist he was not to be judged by the same standards [244-248]. 

Applying these principles, Mr de Freitas’ belief was held to be reasonable so far as the four 
articles published in November 2014 were concerned: (1) he reasonably regarded the issues 
raised as of considerable public importance; (2) he was in a unique position to raise them; (3) 
as a first-hand observer, he had some inherently reliable information; (4) he had made 
reasonable investigations into the case against his daughter, and had a sufficient basis for 
challenging the view of the CPS; (5) his words were aimed at the CPS, not Mr Economou 
whom he (6) deliberately avoided naming and (7) had no reason to suppose would be widely 
identified; (8) there was a degree of urgency; it was reasonable for Mr de Freitas to leave it to 
the media (9) to conduct further investigations; and (10) to seek out and publish Mr 
Economou’s “side of the story”, if that was required; (11) his tone was responsible and 
measured; and (12) it is hard to see how he could have expressed his views without risk of 
impliedly defaming Mr Economou [251]. Mr de Freitas could and did properly consider the 
publication to be in the public interest [252]. The way that he expressed his sincere views fell 
within the generous bounds the law permits for speech on important issues of public policy 
[254]. 

Similar reasoning applied to the three articles published in December 2014. By this time the 
context had changed, as Mr Economou had been publicly named as the man involved, and 
the Director of Public Prosecutions had assessed and given reasons for upholding the CPS 



 
 

  
 

 
 

 
 

  
 

 

decision to prosecute. But Mr de Freitas’ belief remained within the bounds of 
reasonableness. He published in good faith, for proper purposes, taking aim at the CPS not 
Mr Economou; and he had a sufficient factual basis for writing what he did [255]. The thrust 
of what he said was that the DPP had given too much weight to “rape myths”, which was 
highly debatable, but not untenable [257]. There was some balance to his wording, and Mr de 
Freitas derived some support from the views of an expert solicitor and the Detective 
Inspector in charge of the original investigation. Bearing in mind the need to take a strict 
approach to interference with political speech his belief was reasonable [258]. 

References in square brackets are to paragraphs in the judgment 

NOTE: This summary is provided to help in understanding the Court’s decision. It does not 
form part of the reasons for the decision. The full judgment of the Court is the only 
authoritative document. Judgments are public documents and are available at: 
www.bailii.org.uk 

www.bailii.org.uk

