
 

 
 

 
 

 

 

 
 

 
 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
 
  
  

  

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
  

 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
 
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2019] EWHC 957 (QB) 

Case No: HQ18M01270 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

Date: 16/04/2019 

Before : 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY 

Between : 

Javanshir Feyziyev Claimant 
- and -

(1) The Journalism Development Network 
Association 
(2) Paul Radu Defendants 

Adam Wolanski QC (instructed by Atkins Thomson Solicitors) for the Claimant 

Jonathan Price and Jennifer Robinson (instructed by Weil, Gotshal & Manges LLP) for the 


Defendants
	

Hearing date: 12 April 2019 

Approved Judgment

I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 
Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

............................. 


THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY 



 
                      

  
 

 

 

  

      

   

   

 
 

    
 

   
   

  
      

 
 

  
 

 
   

 
  

  

     
 

   
 
  

  
     

  

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


MR JUSTICE WARBY: 

1.		 This is a libel action brought in respect of two articles which have been published online 
in and since September 2017, concerning an alleged money-laundering operation and 
slush-fund involving members of the ruling elite in Azerbaijan: 

(1)		 an article dated 4 September 2017 (“the First Article”), under the heading 
“Azerbaijani Laundromat”; and 

(2)		 an article dated 20 September 2017 (“the Second Article”) entitled “AvroMed 
May Have Received Millions Through Laundromat”, amended on 21 September 
2017. 

2.		 This has been the trial of the issue of meaning, pursuant to an Order of Master Davison, 
and the hearing of an application by the claimant, for orders striking out parts of the 
Defence and requiring further information about the defendants’ case. 

3.		 The claimant is is a member of the Azerbaijani parliament and co-chair of the 
EU/Azerbaijan Parliamentary Cooperation Committee. His claim is brought in respect 
of publication within this jurisdiction only, via a website at the address https://occrp.org 
(“The Website”), and on Twitter and other social media His case, which is admitted by 
the defendants, is that he lives for a substantial proportion of the year in a home he owns 
in London, where his wife and children live permanently and where his two children 
are at school, and that he invests significant sums in this jurisdiction.  

4.		 The first defendant is a registered association in Romania. The claimant’s case is that 
the first defendant operates a journalistic enterprise called the Organized Crime and 
Corruption Reporting Project, or OCCRP, and publishes content on the Website. The 
first defendant maintains that it has no responsibility for the publication of anything on 
the Website, or for any publication that may have occurred on Twitter or other social 
media. The first defendant’s case is that OCCRP is the operating name of a separate 
organisation called Journalism Development Network Inc, a non-profit corporation 
incorporated in the State of Maryland, United States. 

5.		 The second defendant is resident in Romania. The claimant’s case is that the second 
defendant was the co-ordinator, in the sense that he edited and arranged and authorised 
the publication on the Website, of the articles complained of. The second defendant 
admits to being a member of the board of the first defendant, and to being a co-executive 
director of OCCRP. He also admits that he was listed on the Website as a co-ordinator 
of the Azerbaijani Laundromat project of OCCRP. But his case is that he did not edit, 
arrange, authorise or play any other role in the publication of either of the articles 
complained of, on the Website, on Twitter, or on other social media. 

6.		 The claim was begun in March 2018, the complaint being in essence that the 
publications complained of implicated the claimant as a participant in the alleged 
corruption. On 7 August 2018, the defendants served a Defence, in which both 
defendants denied responsibility for the publications complained of. But they went on 
to take issue with the defamatory meanings complained of, maintaining that the articles 
were not reasonably capable of bearing the meanings complained of, and did not bear 
any defamatory meaning about the claimant. In the alternative, the defendants advanced 
a defence of truth. In the further alternative, it was pleaded that the publication of the 

http:https://occrp.org


 
                      

  
 

 

 

 

 

    

 
  

 

  
 

   
 

 
 

 
 

   
    

   

  

  
   

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


words complained of was “clearly and fully” in the public interest. In addition, it was 
denied that the publication had caused serious harm to the claimant’s reputation. 

7.		 The claimant sought further information about the Defence. The Request sought details 
of the defendants’ case on three topics: (1) responsibility for publication, (2) truth, and 
(3) public interest. A response was served on 2 November 2018, which addressed the 
first two topics, but not the third. 

8.		 On 30 November 2018, the claimant filed two application notices, one seeking orders 
for meaning to be tried as a preliminary issue, and the other seeking the orders to strike 
out, and for the outstanding further information. The strike-out application targeted 
paragraphs 22-24 of the Defence, on the footing that they disclosed no reasonable 
grounds for defending the claim on the grounds of truth. The argument, in short, was 
that the meaning defended as true is a non-defamatory meaning and, further, that the 
facts pleaded in support of the defence could not on analysis support any defence of 
truth. 

9.		 On 21 December 2018, Master Davison granted the application for a trial on meaning 
and gave directions, including costs management directions. He ordered that the trial 
and the claimant’s application be heard together. He refused the defendants’ application 
for a trial of the preliminary issue of responsibility for publication.  

10.		 Since then, the issues have narrowed. The defendants no longer maintain that the 
articles are not defamatory at all, nor is there an issue about serious harm. The  
defendants do not seek to maintain the pleaded defence of truth. The strike-out 
application is conceded. On 28 March 2019, the defendants proposed an amendment to 
their meaning. The claimant has accepted that the meaning proposed is an arguable one, 
so that the amendment would cure the existing defect. But the defendants have deferred 
a decision on whether to make any amendment until after the Court’s decision on what 
the words complained of actually mean. The contest today is essentially between rival 
meanings which are, by concession, seriously defamatory. 

Meaning 

11.		 The claimant’s case is that in their natural and ordinary meaning the First Article, and 
the Second Article in each of its versions, meant: 

“that the Claimant had, through the company AvroMed, engaged 
or assisted in illegal money laundering and in the bribery of 
influential European politicians, journalists and businessmen on 
a vast scale, or that there were very strong grounds so to 
suspect.” 

12.		 The defendant’s draft amended meaning, and their contention today, is that the articles 
meant that that “there are grounds to suspect that the claimant was complicit in money 
laundering and corruption.” 

13.		 This, therefore, is one of those cases in which the contest is between meanings at 
different levels of gravity. These are often expressed as “Chase levels”. Nicklin J 
explained this terminology in Brown v Bower [2017] 4 WLR 197 at [17]: 



 
                      

  
 

 

 

 
  

 
   

 
  

  
  

    
 

 
 

 
 

 

  

 

 

  

 
 
 

 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


“They come from the decision of Brooke LJ in Chase v News 
Group Newspapers Ltd [2003] EMLR 11 [45] in which he 
identified three types of defamatory allegation: broadly, (1) the 
claimant is guilty of the act; (2) reasonable grounds to suspect 
that the claimant is guilty of the act; and (3) grounds to 
investigate whether the claimant has committed the act. In the 
lexicon of defamation, these have come to be known as the 
Chase levels. Reflecting the almost infinite capacity for subtle 
differences in meaning, they are not a straitjacket forcing the 
court to select one of these prescribed levels of meaning, but they 
are a helpful shorthand. In Charman v Orion Publishing Group 
Ltd, for example, Gray J found a meaning of "cogent grounds to 
suspect" [58].” 

14.		 It is sometimes overlooked that the wording of Chase Level 2 derives from a particular 
context. It comes from Lewis v Daily Telegraph [1954] AC 234, where the words 
complained of referred to a “fraud probe” by police. “Reasonable grounds to suspect” 
is of course a well-known threshold in the law of police powers, such as the power of 
arrest. So it makes sense for a reader to infer, from a report that the police have arrested 
someone, that they had reasonable grounds for acting as they did. The implications 
may be different in other contexts. 

15.		 The principles to be applied when deciding the natural and ordinary meaning of 
allegedly libellous words are well-established and uncontroversial. They were 
conveniently re-stated in a recent judgment of Nicklin J in Koutsogiannis v The Random 
House Group Ltd [2019] EWHC 48 (QB). Omitting internal citations, they are these:- 

“11. 	 The Court's task is to determine the single natural and ordinary 
meaning of the words complained of, which is the meaning that 
the hypothetical reasonable reader would understand the words 
bear. It is well recognised that there is an artificiality in this 
process because individual readers may understand words in 
different ways: Slim -v- Daily Telegraph Ltd [1968] 2 QB 157, 
173D– E, per Lord Diplock. 

12. 	 The following key principles can be distilled from the authorities:   

(i)		 The governing principle is reasonableness.   
(ii)		 The intention of the publisher is irrelevant.   
(iii)		 The hypothetical reasonable reader is not naïve but he is 

not unduly suspicious. He can read between the lines. He 
can read in an implication more readily than a lawyer and 
may indulge in a certain amount of loose thinking but he 
must be treated as being a man who is not avid for scandal 
and someone who does not, and should not, select one bad 
meaning where other non-defamatory meanings are 
available. A reader who always adopts a bad meaning 
where a less serious or non-defamatory meaning is 
available is not reasonable: s/he is avid for scandal. But 



 
                      

  
 

 

 

 
 

 

  
 

 
 

 
   

 

  
 

 
 

 

 

 

    

 
 

 
 

 
 

      

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


always to adopt the less derogatory meaning would also 
be unreasonable: it would be naïve. 

(iv)		 Over-elaborate analysis should be avoided and the court 
should certainly not take a too literal approach to the task.  

(v)		 Consequently, a judge providing written reasons for 
conclusions on meaning should not fall into the trap of 
conducting too detailed an analysis of the various 
passages relied on by the respective parties. 

(vi)		 Any meaning that emerges as the produce of some 
strained, or forced, or utterly unreasonable interpretation 
should be rejected. 

(vii)		 It follows that it is not enough to say that by some person 
or another the words might be understood in a defamatory 
sense. 

(viii)		 The publication must be read as a whole, and any 'bane 
and antidote' taken together. Sometimes, the context will 
clothe the words in a more serious defamatory meaning 
(for example the classic "rogues' gallery" case). In other 
cases, the context will weaken (even extinguish 
altogether) the defamatory meaning that the words would 
bear if they were read in isolation (e.g. bane and antidote 
cases). 

(ix)		 In order to determine the natural and ordinary meaning of 
the statement of which the claimant complains, it is 
necessary to take into account the context in which it 
appeared and the mode of publication.  

(x)		 No evidence, beyond the publication complained of, is 
admissible in determining the natural and ordinary 
meaning.  

(xi)		 The hypothetical reader is taken to be representative of 
those who would read the publication in question. The 
court can take judicial notice of facts which are common 
knowledge, but should beware of reliance on 
impressionistic assessments of the characteristics of a 
publication's readership.  

(xii)		 Judges should have regard to the impression the article 
has made upon them themselves in considering what 
impact it would have made on the hypothetical reasonable 
reader. 

(xiii)		 In determining the single meaning, the court is free to 
choose the correct meaning; it is not bound by the 
meanings advanced by the parties (save that it cannot find 
a meaning that is more injurious than the claimant's 
pleaded meaning).”  

16.		 In any individual case, some of these principles are likely to have greater relevance, and 
greater resonance, than others. Thus, in Stocker v Stocker [2019] UKSC 17, the recent 
Supreme Court decision on the meaning of a social media post on Facebook, the Court 
did not depart from, doubt, or qualify any of the principles listed above; but it 



 
                      

  
 

 

 

 

   
 

  
  

     

  
   
 

 

 

 

 

 

  

  

 

 
 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


emphasised, in the context of the case before it, the importance of principles (iv), (v) 
and (ix): see [17], [38] and [40]. 

17.		 It is obviously right to have regard to the nature of the readership at which the 
publication is aimed, and the nature of the speech under consideration. In the present 
case, I am not concerned with an item on social media about personal relationships, as 
was the case in Stocker. Nor is this light-hearted journalism using irony, as for example, 
in Sir Elton John v Guardian Newspapers Ltd [2008] EWHC (QB) [22-33]. I am 
looking at serious reporting on political issues, of public interest, published by an 
investigative body on its own dedicated website, in terms which are clearly considered 
and measured.  The principles that are of particular relevance in this case are (iii), (vi), 
(viii), (ix), (x) and (xi). 

18.		 Mr Wolanksi has referred to “the repetition rule”. This, in the present context, is a 
descriptive rule about how the ordinary reasonable reader understands reported 
allegations. “Repeating someone else’s libellous allegation is just as bad as making the 
statement directly” (Lewis v Daily 260 (Lord Reid)); because if “A says to B that C says 
that D is a scoundrel, B will think just as ill of D as if he had heard the statement directly 
from C” (Mark v Associated Newspapers Ltd [2002] EWCA Civ 772 [2002] EMLR 
839 [29] (Simon Brown LJ)). The repetition rule underlies, and is assumed by, the “bane 
and antidote” principle (principle (viii)). 

19.		 Both the articles complained of by this claimant are lengthy, and it is convenient to set 
out the words complained of as Appendices to this judgment, rather than incorporating 
them within it.  Appendix A to this judgment sets out the First Article. Appendix B set 
out the words complained of from the original text of the Second Article, with the 
corrections made on 21 September 2017. For ease of reference, line numbering has been 
added, as well as section headings, which I will use when referring to the content of the 
articles. It is unnecessary to address the amendments of 21 September 2017, as the 
defendants take no point on any differences between the two versions of that article. 

20.		 I have to address each of the articles separately. There is no suggestion that the meaning 
of one is influenced by the content of the other. 

The First Article 

21.		 Mr Wolanski QC, for the claimant, has made the following points: 

(1) The article presents as a fact that members of Azerbaijan’s ruling elite, or “the 
country’s kleptocratic ruling clique”, used a “secret slush fund” to pay off European 
politicians, to launder money and for other corrupt purposes. No doubt is indicated 
about the existence of this ‘Laundromat’ or the involvement in it of many prominent 
Azerbaijanis, as operators of the scheme and as recipients of the corruptly sourced 
cash. 

(2) Recipients of this corruptly obtained money are also said to include “at least three 
European politicians”, who were amongst those that “were able to mobilize 
important international organizations, such as UNESCO and the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe, to score PR victories for the regime”. 

(3) The claimant’s name appears in the following context:  



 
                      

  
 

 

 

 

  

 

  

 
    

   
   
      

 

  
 

 

      
 

  

   

 
  

    
 

   
     

 

  

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


“another $138 million likely went to AvroMed, a major drug 
company co- founded by Javanshir Feyziyev, a member of the 
Azerbaijani parliament who specializes in building relationships 
with EU politicians. (The recipient’s actual ownership is hidden, 
but its records match what is known about the pharmaceutical 
giant.).” 

This, it is argued, presents the claimant as “clearly in the frame” as a member of the 
kleptocratic elite who participated in the corrupt Laundromat scheme, knowing it 
to be illegal, in order to mobilize his connections with European politicians, 
meaning to bribe them.  It is argued that the reference to hidden ownership suggests, 
strongly, that the claimant himself has sought to obscure his connections to the 
corrupt money  

(4) Several members of the Azerbaijani elite are identified, and clearly depicted as 
guilty. The claimant is named, and the characteristics attributed to him would place 
him, in the eyes of an ordinary reader, as yet another guilty member of the 
Azerbaijani elite. 

(5) The article, says Mr Wolanski, is “all bane and no antidote”. It contains no denial 
from AvroMed or the company, let alone any response that might lead readers to 
think that the claimant was not culpably involved in the Laundromat scheme. The 
use of the word “likely” does nothing to dilute the allegation of fraudulent conduct 
on his part, it is said. Indeed, it reinforces it. Here, Mr Wolanski invokes the 
observation of Nicklin J in Hewson v Times Newspapers Ltd [2019] EWHC 650 
(QB) [40], that  

“The effect of  the  repetition  rule is  that the use of  verbs  like 
"alleged" or "claimed" (however often they are repeated in a 
publication) is unlikely, in itself, to insulate a publisher from the 
effect of the rule.” 

22.		 The argument for the defendants begins with some general, overarching points. Mr 
Price submits that the impression left on the Court following its initial reading must be 
of primary importance and “must be substantially preserved in the face of any 
subsequent rhetorical or analytical assault by counsel”. “Primary” puts the matter too 
strongly, but given the way in which I approached the task of reading these articles, I 
think this is otherwise a fair submission, consistent with principle (xii). It is right to 
give weight to the impression taken from the words by the Court. It is not the end of 
the matter, however. A Judge should not rest with his or her initial impression. The 
Judge should undertake a degree of critical analysis, consistent with the nature and 
context of the publication under consideration, and should test the initial impression. A 
useful method is the one recommended by Lord Reid in Lewis (above) at 259-260, when 
enunciating what is now principle (iii): 

“Ordinary men and women have different temperaments and 
outlooks. Some are unusually suspicious and some are unusually 
naive. One must try to envisage people between these two 
extremes and see what is the most damaging meaning they would 
put on the words in question. So let me suppose a number of 



 
                      

  
 

 

 

 
 

  
  
  

 
 

   
 

  
       

  
  
 

 
  

 
 

  

  

 
 

 

 

 

 

   
    

 
   

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


ordinary people discussing one of these paragraphs which they 
had read in the newspaper. No doubt one of them might say -
“Oh, if the fraud squad are after these people you can take it they 
are guilty.” But I would expect the others to turn on him, if he 
did say that, with such remarks as - “Be fair. This is not a police 
state. No doubt their affairs are in a mess or the police would not 
be interested. But that could be because Lewis or the cashier has 
been very stupid or careless. We really must not jump to 
conclusions. The police are fair and know their job and we shall 
know soon enough if there is anything in it. Wait till we see if 
they charge him. I wouldn’t trust him until this is cleared up, but 
it is another thing to condemn him unheard.”” 

23.		 Mr Price makes some further general points about the right approach to these articles. 
They put forward a series of detailed factual propositions about the claimant, which no 
lawyer would take as sufficient to establish guilt. The Court should not patronise the 
ordinary reasonable reader, and assume the reader would do otherwise. He submits that 
this case does not engage the repetition rule; the articles are not reporting the allegations 
of others, but the results of investigation. As to the articles themselves, Mr Price submits 
that there are two important factors. The first is the qualified language used in reference 
to the claimant and/or the company, which contrasts with the direct language used to 
allege guilt against others. The authors are clearly capable of making direct allegations 
of guilt when they see fit. In relation to the claimant, the articles are careful to state that, 
despite what is reported, the forensic circle has not been closed in relation to the 
claimant. This qualified language contrasts with the unqualified language used in 
relation to information that is conveyed conclusively as fact. Mr Price provides  a  
number of specific illustrations of this theme, in relation to each of the articles.   

24.		 In the case of the Second Article, Mr Price relies on the express disclaimers and 
exculpatory statements it contains, as he submits, “throughout”. Mr Price invites me to 
recognise that the hypothetical reader of these articles is capable of understanding – and 
does understand – the gradations of allegation deployed in the articles, and the purpose 
and import of the disclaimers. The impression left on such a reader, submits Mr Price, 
is that OCCRP has not been able to conclude and therefore stops short of the outright 
allegation that the claimant is guilty of culpable involvement in the Laundromat, and 
that this is why the caveats and disclaimers have been deployed in the articles. They 
cannot be simply ignored, it is said. 

25.		 In my judgment, the First Article does not convey a Chase Level One meaning; it bears 
the following natural and ordinary meaning: 

“There are reasonable grounds to suspect that the claimant, through the company 
AvroMed, engaged or assisted in illegal money laundering and in the bribery of 
influential European politicians, journalists and businessmen on a vast scale.” 

26.		 This is essentially the meaning I had arrived at as a matter of impression on reading the 
article before reading or hearing argument.  As Mr Price had correctly anticipated in 
his skeleton argument for the defendants, I read each of the articles complained of once, 
before reading anything said in the statements of case or the skeleton arguments on the 
topic of meaning. I did my best to place myself in the position of a typical reader of the 



 
                      

  
 

 

 

   
 

 
   

       
 

 
   

   
  

 

  

 
  

    

 
  

 

    
    

    

 

  
   

 

  

 
 

  
 
  

    
 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


kind that may reasonably be supposed to take an interest in an online publication of this 
kind, on the Website, or on Twitter: a politically engaged individual with an interest in 
anti-corruption campaigns of the kind in question here. I took the reader to be 
intelligent, literate, and capable of understanding reasonably complex political and 
financial analysis. I formed some provisional views before reading, and then hearing, 
the parties’ submissions. 

27.		 I had swiftly concluded that the article was portraying the Laundromat scandal as an 
unquestionable fact, in which some senior individuals in Azerbaijan – several of them 
named - were undoubtedly complicit; and that the claimant was identified as someone 
whom there was reason to suspect of complicity; but that the article would not convey 
to the ordinary reasonable reader, not avid for scandal, that the claimant was guilty of 
corrupt participation. The arguments have fortified these conclusions. I found myself 
envisaging Lord Reid’s hypothetical reader responding quizzically to Mr Wolanski’s 
arguments, and looking more favourably on those of Mr Price, who has provided 
reasoning, grounded in principle, and in the detail of the article, that cogently supports 
my initial impression. 

28.		 The existence and nature of the Laundromat are presented as an established fact. Links 
between the claimant and the corrupt payments are suggested. The question is whether 
the claimant is thereby portrayed as someone guilty of involvement in the corruption. 
It is certainly true that, as Mr Price submits, a number of other individuals and 
organisations are explicitly and directly accused of complicity in the Laundromat. “The 
family of Yaqub Eyyubov” are identified as “recipients” of corrupt funds. Ali Nagiyev 
and his family are identified as “major users of the system”. Four companies are also 
named as “the core companies that power” the Laundromat. It is stated as a fact that 
Danske Bank received corrupt money and “turned a blind eye” to transactions that 
should have raised red flags.  The wording used with reference to the claimant is much 
more guarded, and indirect. It clearly implies that there are reasons to suspect him of 
guilty involvement. But as Mr Price submits, there is a contrast between the way his 
links are portrayed and the unequivocal way in which others are dealt with. The 
distinction between the ways in which he and the various other individuals and 
organisations are dealt with is marked, and would be clear to a reasonable reader. 

29.		 There are two separate points. First, it is not presented as an unquestionable fact that 
the corrupt $138m went to Avromed, the drug company linked to the claimant. I do not 
agree with Mr Wolanski that the word “likely” has no weight in this context. The article 
allows for the possibility of mistaken identity. More importantly, the links between the 
claimant and the company are not presented as clear evidence of his complicity. The 
only reference to his connection with the company is a statement that he “co-founded” 
AvroMed [54]. The only other information provided about him is contained in that same 
paragraph. He is described as a member of the Azerbaijani Parliament, but that does not 
make him one of the “prominent Azerbaijanis with government positions or 
connections” identified at G49-50 as recipients of Laundromat money. He is described 
as someone who “specialises in building relationships with EU politicians.” Elsewhere 
(at C24-25), the article states that “at least three EU politicians” were among the 
recipients of Laundromat money. These, on the face of it, are grounds for suspecting 
the claimant’s involvement in the Laundromat scheme, as it is described in the article. 
But these details, in the context of the article as a whole, fall short of pointing to guilt. 



 
                      

  
 

 

 

 
  

    

     
 

  

 

          
  

 
 

 

   

    

   

  

  

  
 

      

  
 

    

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


30.		 Mr Price has pointed out that anyone who read the whole of the article complained of, 
as the reasonable reader is assumed to do, would see the long list of credits at the end 
(Y102-114). This demonstrates to the reader that the text is the outcome of a project 
that has involved a large team, including research, editorial and fact-checking 
personnel. That is a contextual point of some significance, it seems to me. 

31.		 I agree with Mr Price that this is not a case which engages the repetition rule. The bane 
and antidote principle is engaged, but the real question is: what is the bane, or poison? 
In my judgment, the answer is: the meaning I have identified. The fact  that there is  
nothing in the article to dispel suspicion means that it remains the overall meaning of 
the article. 

32.		 The approach I have just set out is analytical, to a degree. But except for the last part of 
it, which is a technical legal analysis, I do not believe that I have taken a much more 
analytical approach than the one that would be taken by the ordinary reasonable reader 
of the First Article, published on the Website as the fruits of an investigative project of 
the kind described in lines 8-9 at Section A. If I have done so, it is only by way of a 
check on my own initial impression. 

The Second Article 

33.		 Mr Wolanski submits that the use of the word “may” in the headline is of no 
consequence. By the end of the article, readers are left in no doubt that AvroMed had 
indeed “received millions through the Laundromat” and that the claimant is at the centre 
of the company’s corrupt activities. Mr Wolanski points to six features of the article in 
support these arguments: 

(1) The statement that the Azerbaijani Avromed company has “the same name as the 
second biggest beneficiaries of the Laundromat” (emphasis added); 

(2) Passages about the “coincidence” of names are said to be sarcastic in tone, and to 
suggest that in reality this is no coincidence; the recipient of the monies is indeed 
the Azerbaijani AvroMed company;  

(3) The statement that the claimant “openly’ managed that company until 2010 is said 
to imply that he still manages it, but not ‘openly’; 

(4) Passages under the headline “Who Really Owns AvroMed?’ are said to cast doubt 
on the claimant’s claim that he gave up his stake in the company following his 2015 
election to parliament, and to imply an association with partners who have strong 
connections to the ruling elite; 

(5) A link to the corrupt political leadership of the country is said to be contained in the 
statements that the claimant himself is “close” to the first family, and ‘instrumental 
in Azerbaijan’s efforts to lobby the European Union” where the country “works 
aggressively” to deflect criticism of its poor human rights record; 

(6) Reliance is placed on the section headed “Skyrocketing to success”, which is said 
to portray AvroMed MMC as having achieved success so extraordinary that it can 
only have been achieved by dint of corrupt links with the country’s ruling elite, and 
abuse of a monopoly position. “Readers are left in no doubt that this is a disreputable 



 
                      

  
 

 

 

 

 
   

   

  
 

   
   

 

 

  
   

 

 

 
 

    

 
 
 

  
    

 
 

    
 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


company which has corrupt connections with Azerbaijan’s venal elites”, submits 
Mr Wolanksi. 

34.		 Acknowledging that the article includes a quotation attributed to a Ms Mahmudova, in 
which she denies that AvroMed made or received payments outside its commercial 
activities, Mr Wolanski submits that this reported denial is immediately undermined by 
the two sentences that follow. As with the First Article, there are allegations of  
involvement in corruption, with next to nothing to balance them out, he says. 

35.		 Mr Price submits that the Second Article contains a number of qualified statements 
about the claimant and Avromed which would not be ignored by readers, and cannot be 
ignored by the Court. It also contains some crucial disclaimers. Not only is there the 
denial of Ms Mahmudova, there are also statements (at A18), that “if true it is not clear 
how the millions apparently received by Avromed could be connected to any of its 
legitimate businesses”; (at A25) that “It is not clear where the money ultimately ended 
up or how it was used”; and (at B35), statements that “What, if any, relationship the real 
Avromed has to AvroMed LLP is not clear”, and that it is “impossible to conclusively 
determine whether” the accounts in question do belong to “the Azerbaijani 
pharmaceutical giant”. The article reports the claimant’s claim to have severed ties with 
AvroMed in 2015, which is a rebuttal. True, the article questions the veracity of that 
claim, but it does not do so unequivocally. Rather, it states (at D76-77) that this “cannot 
be independently verified”. 

36.		 In my judgment, the Second Article bears the following natural and ordinary meaning: 

“There are strong grounds to suspect that the claimant, through the company 
AvroMed, engaged or assisted in illegal money laundering and in the bribery of 
influential European politicians, journalists and businessmen on a vast scale.” 

37.		 This, again, is broadly the impression I gained from this article on first reading, and it 
is one that has not been dislodged by argument. This article may engage the repetition 
rule, but in a way different from the one advanced by Mr Wolanksi. The reported 
statements in this article are those attributed to AvroMed and the claimant, and they are 
not accusatory but exculpatory: the company denies receiving any corrupt money, and 
the claimant denies involvement with the company. That raises the question of whether 
there are statements which wholly or partly contradict and undermine the impact of 
these disclaimers. 

38.		 Stepping away from this legal analysis, the Court’s real task is to assess the impact on 
the ordinary reader of the article as a whole. Again, I find Mr Price’s submissions 
persuasive. He concedes that the Laundromat is presented as a fact. But he is right to 
point to the careful and qualified nature of what is said about the company, the 
coincidence of name, and about the claimant, both in the headline and in the text of the 
article. There are indeed other qualified statements. At B29, it is “not clear” where the 
“real” AvroMed is registered. At B39, the suggestion is that the transactions “give the 
appearance” of being related to the “real” AvroMed. In that context, it is a matter of 
some significance, in my view, that the article makes clear that AvroMed LLP is not a 
fiction, but a genuine entity, incorporated in the UK in 2012, which has filed annual 
reports in this jurisdiction, professing to carry on a legitimate business.   



 
                      

  
 

 

 

  

 

    

 
  

    
    

  
  

  

  
 

 
 

  

 

       

   
     

 
   

  
 

  
 

 
   

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


39.		 There are most certainly features of the article which cast a cloud of suspicion over the 
claimant. The matters to which Mr Wolanski has referred all tend in that direction, and 
all have some persuasive power. Together, they suggest that there is a compelling case 
to answer or, as I have encapsulated it, strong grounds to suspect. But in my judgment, 
Mr Wolanski presses the points beyond their limits. I agree that the reference to 
“openly” managing the company implies that the claimant may have been doing so 
since in a covert manner, but not that  it  implies as a fact that the claimant has been 
doing so. The picture presented is that the true position is shrouded in mystery or 
uncertainty. Nor do I agree that, either individually or collectively, these points convey 
the suggestion that the claimant is guilty of involvement in corruption. An unduly 
suspicious reader might think so, but not the reasonable one, not avid for scandal. 

The Strike-Out Application 

40.		 I grant this, which is rightly unopposed. Mr Price has made clear that the defendants 
intend to review their position and make a decision on whether to re-plead a defence of 
truth and, if so, in what terms.  

Further Information as to the Public Interest defence 

41.		 In the course of argument, it has also been made plain that the defendants intend to 
conduct a more wide-ranging review of their strategic position. It is clear from their 
answers to the first part of the Part 18 Request that they maintain their position, that 
neither has any responsibility for the publications complained of. If that is right, they 
would have no need to advance any substantive defences to the claim. Mr Price has 
however put forward a hypothetical scenario in which they might need to, but be unable 
to do so. The Court might accept (for instance) the first defendant’s case about his role, 
and yet find him responsible for publication. In that event, says Mr Price, there may be 
a risk that the defendants would be unable to run the statutory public interest defence, 
because that depends on the existence of a reasonable belief that publication was in the 
public interest, and these defendants had no actual involvement in the publication. Such 
an outcome would be “outrageous”, or would at least cause some consternation, submits 
Mr Price. 

42.		 The first defendant’s account of things, as set out in the Further Information, is that it 
provides financial and other support to investigative journalism. As I understand it, that 
is said to be its only role. The second defendant’s case is he was aware of the leak of 
information that led to the launch of the overall investigation, helped to develop the 
concept of the series, and reported on some of it, but not including the articles 
complained of. He did not write or edit either article, saw no draft copy, played no part 
in the research or preparation of the articles, or in deciding on the presentation or layout 
of the articles, or the decision to publish them, and indeed was  not aware of  their  
subject-matter and had not even heard of the claimant. 

43.		 The hypothetical dilemma identified by Mr Price has not been explored further. There 
has been no need to do so. It is clear that the defendants, and it may be others to whom 
they are connected, need to make decisions about how to respond to this claim. The 
outcome of the present hearing has been an order that the defendants should serve an 
Amended Defence by a specified deadline; that they should answer the outstanding 
requests for further information in the process, to the extent that they remain relevant; 



 
                      

  
 

 

 

 
 

  

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 
Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 

but that this shall be without prejudice to their right to rely on the source protection 
rights provided for by s 10 of the Contempt of Court Act 1981. 



 
                      

  
 

 

 

  

 
 

 

 

 
 

 
   

 
  

 

 
  

 
 

 
  
  
 

 
  

 
  

   
 

  
 

  
 
 
  
  
 

 
 

  
  

 
  
 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


APPENDIX A 
4 September 2017 

A Azerbaijani Laundromat 
occrp.org/en/azerbaijanilaundromat  

1 The Azerbaijani Laundromat is a complex money-laundering operation and slush fund that 
2 handled $2.9 billion over a two-year period through four shell companies registered in the UK.  

3 The scheme was uncovered through a joint investigation by Berlingske (Denmark), OCCRP, The  
4 Guardian (UK), Süddeutsche Zeitung (Germany), Le Monde (France), Tages-Anzeiger and Tribune 
5 de Genève (Switzerland), De Tijd (Belgium), Novaya Gazeta (Russia), Dossier (Austria), Atlatszo.hu 
6 (Hungary), Delo (Slovenia), RISE Project (Romania), Bivol (Bulgaria), Aripaev (Estonia), Czech  
7 Centre for Investigative Journalism (Czech Republic), and Barron’s (US).  
8 This project is part of the Global Anti-Corruption Consortium, a collaboration started by the OCCRP 
9 and Transparency International.  

10 From 2012 to 2014, even as the Azerbaijani government arrested activists and journalists 
11 wholesale, members of the country’s ruling elite were using a secret slush fund to pay off 
12 European politicians, buy luxury goods, launder money, and otherwise benefit themselves. 

13 Banking records revealing some 2.5 billion euro (US $2.9 billion) in transactions were leaked to  
14 the Danish newspaper Berlingske, which shared them with OCCRP. The two outlets then 
15 organized a collaborative investigation to track down where the money went. 

B What is a laundromat? 

16 The result is the Azerbaijani Laundromat – so called because the vast sums that passed 
17 through it were laundered through a series of shell companies to disguise their origin. The 
18 project reveals the many uses to which the country’s kleptocratic ruling clique puts some of its 
19 billions.  

20 Among other things, the money bought silence. During this period, the Azerbaijani government 
21 threw more than 90 human rights activists, opposition politicians, and journalists (such as 
22 OCCRP journalist Khadija Ismayilova) into prison on politically motivated charges. The human 
23 rights crackdown was roundly condemned by international human rights groups.  

C The Influence Machine 

24 Meanwhile, at least three European politicians, a journalist who wrote stories friendly to the 
25 regime, and businessmen who praised the government were among the recipients of 
26 Azerbaijani Laundromat money. In some cases, these prominent individuals were able to  
27 mobilize important international organizations, such as UNESCO and the Parliamentary 
28 Assembly of the Council of Europe, to score PR victories for the regime.  

D The Core Laundromat Companies 

29 Nor to major Western financial institutions escape responsibility. The banking records in the 
30 leak – over 16,000 transactions in all – reveal that the core of the Azerbaijani Laundromat was 
31 formed by four shell companies registered in the United Kingdom. The country’s lax 
32 regulations allowed these companies to file registration paperwork that listed proxy or non-
33 existent shareholders and disguise their true origins. 

http:Atlatszo.hu


 
                      

  
 

 

 

 
 
  
 
   
 

   
    
 
  

 
 

 
 

  
  
  

  
   
 

 
 
 

  

 
 

 
  
    
 

 
 

 

 
 

 
  

 
  
 
  
    

    
   
 
 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


E Denmark’s biggest bank hosted Azarbaijani slush fund  


34 Moreover, the records show that Danske Bank, a major European financial institutions, turned a  
35 blind eye to transaction that should have raised red flags. The bank’s Estonian branch handled 
36 the accounts of all four Azerbaijani Laundromat companies, allowing the billions to pass through 
37 it without investigating their property. 

38 A majority of the payments went to the other secretive shell companies similarly registered in the  
39 UK, indicating that the full extent of the scheme may be much larger than is currently known. 
40 Large amounts also went to companies in the UAE and Turkey. (Some of the transactions involve 
41 companies in the Russian Laundromat, a vast money laundering scheme previously exposed by 
42 OCCRP.) 

F Where Did The Money Go?  

43 The subsequent flow of much of these funds is unknown. But the records reveal that millions of 
44 dollars ended up in the accounts of companies and individuals across the world, including 
45 luxury car dealerships, football clubs, high-end travel agencies, and hospitals. Many of these 
46 recipients would not have understood the problematic nature of the transfers, and cannot be 
47 accused of doing anything improper. But their involvement reveals the many uses to which the 
48 scheme’s operators put their money. 

G Azerbaijan’s High-Profile Beneficiaries 

49 The recipients also included prominent Azerbaijanis with government positions or 
50 connections. These include the family of Yaqub Eyyubov, Azerbaijan’s first deputy prime 
51 minister, who is one of the country’s most powerful politicians.  

H The Corruption in Fighter’s Hidden Empire 

52 They also include Ali Nagiyev, a man responsible for battling corruption in Azerbaijan. As it 
53 turns out, he and his family were major users of the system. 

I AvroMed May Have Received Millions Through Laundromat 

54 Another $138 million likely went to AvroMed, a major drug company co-founded by Javashir 
55 Feyziyev, a member of the Azerbaijani parliament who specializes in building relationships with  
56 EU politicians. (The recipient’s actual ownership is hidden, but its records match what is known 
57 about the pharmaceutical giant.) 

J The Origin of the Money 

58 But where did all this money from? Its precise origin is unclear – again, hidden behind a 
59 series of secretive shell companies – but there is ample evidence of its connection to the family 
60 of President Ilham Aliyev. 

61 Almost half of the $2.9 billion came from an account held in the International Bank of Azerbaijan  
62 (IBA) by a mysterious shell company linked to the Aliyevs. The second and third biggest 
63 contributors were two offshore companies with direct connections to a regime insider. Some of 
64 the money came directly from various government ministries. Mysteriously, another portion 
65 came from Rosoboronexport, a state-owned Russian arms exporter. It is clear that the full 
66 extent of the Azerbaijan Laundromat will be explored for years to come.  



 
                      

  
 

 

 

 
 
 
 
 

 
 
    
  

 

 
   

 
  
 

 
 

 
 

 
  
  
 

 
 
 
  
 

 
  
 
   
 

 
   

 
 

 

 
 

  
 

 
 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


K US Lobbying Firm Launders Azerbaijan’s Reputation – And Gets “Laundromat” Cash 

67 A purportedly private Azerbaijani organization paid over a million and a half dollars to a US firm 
68 to lobby for the country in Washington. That organization was secretly funder by the Azerbaijani 
69 Laundromat.  

L Baku’s Man in American 

70 A quarter-million dollars from the Azerbaijani Laundromat went to a US energy consultant of 
71 Azerbaijani origin who, for years, had lobbied in the interests of his native country in the halls of  
72 Congress.  

M Azerbaijani Regime Insider Brings Millions to Vienna’s Golden Quarter  

73 A key player in the Azerbaijani Laundromat – a slush fund and money-laundering scandal that 
74 has already led to the resignation of members of the Parliamentary Assembly of the Council of 
75 Europe – has gained a foothold in Vienna’s “Golden Quarter.” 

N Notorious Laundromats Used in Iran’s Anti-Sanction ‘Economic Jihad’ 

76 The word jihad, usually defined as a struggle against the enemies of Islam, took on a new 
77 meaning six years ago when Iran’s supreme leader Ayatollah Khamenei declared 2011 the “year 
78 of economic jihad.” 

O AvroMed May Have Received Millions Through Laundromat 

79 The Azerbaijani Laundromat reveals payments in the same name as the largest pharmaceutical  
80 industries in the country. 

P The Corruption Fighter’s Hidden Empire 

81 Ali Nagiyev, 59, is a busy man. His job is to fight corruption in Azerbaijan, one of the most 
82 corrupt countries in the world. 

Q Denmark’s biggest bank hosted Azerbaijani slush fund  

83 Denmark enjoys a reputation for low corruption and transparency that is the envy of the world.  
84 But the country’s largest bank was a key enabler in the Azerbaijani Laundromat, a general- 
85 purpose money laundering scheme and slush fund used by the ruling elite in Baku.  

R Azerbaijan’s High-Profile Beneficiaries 

86 The Azerbaijani Laundromat was a money-laundering scheme and slush fund used by 
87 Azerbaijani elites to disguise the origin of billions of dollars, purchase goods and services, and 
88 make secret payments to companies and individuals in the European Union. 

S The Origin of Money  

89 The US$ 2.9 billion Azerbaijani Laundromat was comprised of four bank accounts belonging to 
90 four shell companies registered in the United Kingdom, although more may have been involved. 

T The Core Companies 

91 The core companies that power the Azerbaijani Laundromat – through which more than €2.5 



 
                      

  
 

 

 

 
  

 
  

 
  

 

 
  
 
 

 

 

 
 

 
 

 
  
 

   
  
  
  
 
 
  
   
 
 
  

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 
Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 

92 billion (US$ 2.9 billion) passed in just two years – are Polux Management LP, Hilux Services LP,  
93 Metastar Invest LLP, and LCM Alliance LLP.  

U The Influence Machine 

94 From 2012 to 2014, even as the Azerbaijani government made wholesale arrests of activists and 
95 journalists, members of the country’s ruling elite were using a secret slush fund to pay off 
96 European politicians and other influencers who spoke favourably about the country and its 
97 oppressive regime. 

V What is the Laundromat? 

98 The Azerbaijani Laundromat is the name given to a comple money-laundering operation that 
99 handled US$ 2.9 billion over a two-year period thanks to four shell companies registered in the  
100 United Kingdom.  

W Reactions 

X Additional Materials  

101 Laundromat Recipients See the raw data 

Y The Project Team 

102 Coordinator: Paul Radu 
103 Reporting: Ilgar Agha, Roman Anin, Anna Babinec, Sophie Balay, Attila Biro, Jan Bratanic, Anuška 
104 Delić, Ricardo Ginés, Pavla Holcová, Khadija Ismayilova, Elena Loginova, Miranda Patrucić,  
105 Madina Mammadova, Paul Radu, Atanas Tchobanov, Jonny Wrate 
106 Research: Carole Kerbage, Dragana Peco, Nadia Shiyyab  
107 Data Analysis: Friedrich Lindenberg, Amy Guy, Lion Summerbell  
108 Editing: Ilya Lozzovsky, Jody McPhillips, Paul Radu, Drew Sullivan  
109 Images and Infographics: Cosmin Nitu, Edin Pašović, Catalina Raileanu 
110 Videos: Sergiu Brega, Matt Sarnecki 
111 Fact Checking: Birgit Brauer, Lejla Čamdžić, Rozana Jipa, Ana Poenariu 
112 Translation: Marina Denisyeva, Leyla Mustafayeva, and others 
113 Layout: Adem Kurić, Aleksandar Todorović, Michał “rysiek” Woźniak  
114 Promotion: Ilya Donskih, Stella Roque  



 
                      

  
 

 

 

 
  

 
  

 
 

 
 

 
 

 
 
 
  
  
 
  

 

 
 
  
 

   

 
 
 
  

 
 
 

 
 
 
  

 
 

 
  
  

 
 
 

 
   
 
  

  

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY 
Approved Judgment

 Feyziyev v The Journalism Development Network 
[2019] EWHC 957 (QB) 

APPENDIX B  

A AvroMed May Have Received Millions Through Laundromat 
20 September 2017 

1 AvroMed Company LLC, one of the largest pharmaceutical companies in Azerbaijan, has the same 
2 name as the second-biggest beneficiaries of the Azerbaijan Laundromat, which received more than  
3 US$ 138 million between August 2013 and December 2014. 

4 The money was sent by two of the four British shell companies, linked to Azerbaijan’s ruling family, 
5 that are at the center of the Azerbaijan Laundromat scheme. (See: Core Companies) 

6 AvroMed was co-founded and, until 2010, openly managed by Javanshir Feyziyev, a member of  
7 parliament who is close to the first family, with which he has business ties. He is considered a  
8 trusted associate of President Ilham Aliyev and is instrumental in Azerbaijan’s efforts to lobby the  
9 European Union (EU). The country works aggressively on the international level to deflect criticism of 
10 its poor human rights record. (See: The Influence Machine)  

11 Javanshir Feyziyev, the co-founder of AvroMed, in a screenshot from an AvroMed promotional 
12 video. Credit: Youtube 

13 In response to reporters’ questions, Shahia Mahmudova, a deputy CEO of AvroMed, said that the  
14 company has “never, in its entire history, made any payments nor had receipts outside of its purely 
15 commercial activities.” 

16 She would not comment on the specific transaction which appear to have been sent to the  
17 company. 

18 If true, it’s not clear how the millions apparently received by AvroMed could be connected to any of 
19 its legitimate business. The company has no offices or representatives in the Baltic countries where 
20 the payments were made.  

21 Money-laundering operations like the Laundromat are common in the former Soviet republics and  
22 often deeply integrated into their economies. They may be used by government officials, organized  
23 crime groups, or even ordinary businesses for a variety of purposes, such as disguising the origins of 
24 money, evading taxes, or paying bribes.  

25 It is not clear where the money ultimately ended up or how it was used.  

26 The company is one of the largest importers of the medicine and medical supplies in Azerbaijan, where  
27 the cost of medicines is among the highest in the region. It has been accused of creating artificial 
28 shortages to hike prices even higher.  

B A Strange Coincidence 

29 The $138 million arrived in two bank accounts, one in Latvia and one in Estonia, that were registered  
30 under the name AvroMed (“AvroMed Company” and “AvroMed Company LLP”). Neither account 
31 uses the suffix “MMC,” the Azerbaijani version of the designation for a limited liability company.  

32 It is not clear where the real AvroMed is registered although they call themselves a UK/Azerbaijani 
33 company. A search of worldwide business records revealed that the name “AvroMed Company” is 
34 used by only two companies in the world. One is the Azerbaijani pharmaceutical giant.  

35 What, if any, relationship the real AvroMed has to AvroMed Company LLP is not clear.  
36 Representatives from AvroMed would not answer questions on its own ownership and its 



 
                      

  
 

 

 

  
 
  
 

  

  
 
   
   
 

  
 
 

  

 

 
  
   

 
   

  
 

 
 
    
 
 
  
  

 

  
 

  
 

  

 

 

 
   
 
 
  
  

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


37 relationship (if any) with the other company. This makes it impossible to conclusively determine  

38 whether these accounts do, in fact, belong to the Azerbaijan pharmaceutical giant.  

39 But the transactions in question give the appearance of being related to the real AvroMed. 


40 The other, “AvroMed Company LLP,” was incorporated in the United Kingdom (UK) on Sept. 10, 2012 

41 - just months before the transactions began. The firm’s UK registration documents list two offshore 

42 companies registered in the Commonwealth of Dominica as international business companies (IBC) –  

43 Kenmark Inc. and Ostoberg Ltd. – as its formal owners. These two companies show up as the owners  

44 of a number of other companies. Under Dominican law, IBC ownership is not disclosed which allows  

45 the companies to effectively serve as proxies used to hide the real owners of the companies they
	
46 own – including AvroMed Company LLP. The UK firm was dissolved in early 2017. 


47 In emails to the company, AvroMed did not address the payments or their relationship to the UK 

48 company. 


49 The Azerbaijani AvroMed has referred to itself in promotional materials as a joint British-Azerbaijani 

50 pharmaceuticals company. And the British AvroMed’s annual reports reveal that it was active as a 

51 “trade agent for pharmaceutical goods” and that it received some real commissions.  


C Skyrocketing to Success  

52 The Azerbaijani AvroMed was incorporated in late 2001, quickly becoming the country’s exclusive  
53 distributor for the major American and European pharmaceutical companies, including 
54 GlaxoSmithKline, Aventis, Sanofi, and Novartis. 

55 Archives of earlier versions of its web site reveal the company’s staggering growth. In 2002, it had an 
56 annual turnover of just 3.5 million AZN ($3.6 million). By 2011, its turnover had increased by an  
57 astonishing 60 times to 212 million AZN ($270 million). 

58 Today, the company competes with more than 500 other Azerbaijani pharmaceutical companies, yet 
59 controls up to 25 percent of the market, according to company officials. It imports medicines from 
60 more than 250 pharmaceutical companies in 42 countries around the world.  

61 Among its clients are about 15 state hospitals, about 200 private clinics, more than 100 beauty and 
62 health centres, sports federations and clubs, about 2,000 pharmacy shops, as well as Ministry of 
63 Defense, the State Border Service, and the Ministry of Justice.  

64 In a 2012 interview with The Business Year, Elshad Abdullayev, then the company’s General  
65 Manager, said that AvroMed has supplied “nearly 50%” of Ministry of Health tenders since 2007. 

66 Between 2010 and 2017, AvroMed won 1.1 billion AZN in government tenders. (This is equivalent to 
67 about $640 million today, though the Azerbaijani manat has lost about half its value since 2015.) The 
68 true number may well be much higher since Azerbaijan does not publish full information about its  
69 procurement.  

D Who Really Owns AvroMed? 

70 Javanshir Feyziyev, AvroMed’s powerful cofounder, claimed in a November 2016 interview with a  
71 local newspaper to have given up his stake in the company following his 2015 reelection to 
72 parliament. “As a result of my personal opinion, I made the decision,” he said. “I think that I made 
73 the right decision. I didn’t need to disclose it to the press because it was personal information.”  

74 A screenshot of Javanshir Feyziyev, the co-founder of AvroMed, in a screenshot from an AvroMed 
75 promotional video. Credit: Youtube 



 
                      

  
 

 

 

 
   
  

 
    

  
 

 
 

 
  
 

  
 
   

  
 
 
  
  
 
 

  
 

 

 
 

 
 

    
 
  
   

 
 

 
 
  

 
   
   

 

 
   
  

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


76 In Azerbaijan, companies’ owners and financial information is not available to the public, so his claim 
77 cannot be independently verified. Public records reveal that his daughter is still the company’s legal  
78 representative.  

79 While the names of Feyziyev’s partners in AvroMed have never been disclosed, another previously 
80 unknown partnership may give some insight into the reasons behind the company’s huge success. 

E Partnership with the First Family  

81 In September 2008, Feyziyev founded another pharmaceutical company in Azerbaijan called Dokta 
82 MMC. Records previously obtained by OCCRP reveal that his two partners in this venture are  
83 prominent members of Azerbaijan’s ruling elite.  

84 A source close to the first family who refused to be identified said that the Allyevs have known 
85 Feyziyev since the 1990s as a “reliable partner and a good manager,” and said that he had been  
86 introduced to them because of his business skills and reputation for loyalty. 

87 One of his partners in Dokta, Javad Marandi, was the country direction for Phillip Morris in its early 
88 days in Azerbaijan. At the time, Feyziyev was head of the company’s regional division, making him 
89 Marandi’s boss.  

90 Marandi is a close friend of the first family and was, at one point, a managing partner in their 
91 construction business, though he now refers to himself as a consultant. He is also known to be a  
92 patron of Leyla Aliyeva, the president’s daughter, supporting her interest in the arts and films.  

93 Mirjalal Pashayev, Feyziyev’s other partner in Dokta, is a cousin of Azerbaijan’s first lady, Mehriban  
94 Aliyeva. In 2014, he received a $6 million apartment in London from Marandi as a gift. 

95 Dokta is a successful business. The company operates a network of drugstores in Baku that offer 
96 pharmaceuticals, beauty care products, baby food, and medical equipment.  

F Allegations of Artificial Scarcity to Raise Prices 

97 Over the years, AvroMed has been accused in the media of running a monopoly, forcing other  
98 companies to buy drugs from it, and creating false shortages to increase prices. 

99 The most recent crisis erupted in February 2017. For weeks, Azerbaijanis faced shortages of  
100 medicines and even baby food across the country. 

101 The price of drugs in Azerbaijan is considerably higher that in other countries in the Commonwealth  
102 of Independent States (CIS), according to a report by IMS Health, an American healthcare 
103 information company. Studies conducted by experts showed that the price of drugs in Azerbaijan is  
104 approximately two or even three times higher than in Turkey and Iran.  

105 In a 2015 interview with Yeni Müsavat, an Azerbaijani newspaper, Feyziyev was repeatedly 
106 questioned by a reporter about the country’s sky-high medicine prices. Feyziyev denied that his  
107 company enjoyed a monopoly. “In the case of free competition, the prices should fall,” he admitted. 
108 “But the opposite is happening in Azerbaijan – because of excessive free competition.”  

109 This story is part of the Global Anti-Corruption Consortium, a collaboration started by OCCRP and 
110 Transparency International. For more information, click here. 



 
                      

  
 

 

 

 
  

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE WARBY  Feyziyev v The Journalism Development Network 

Approved Judgment [2019] EWHC 957 (QB) 


Corrections, Sept 21, 2017: The story was corrected to more accurately represent Javanshir Feyziyev and 
Javad Marandi’s roles in Philip Morris and to more accurately reflect the involvement of Javanshir Feyziyev’s 
family in AvroMed. 
Correction, Sept 26, 2017: The initial version of this story incorrectly reported how much money AvroMed 
won in government tenders. The correct figure is 321 million AZN, OCCRP regrets the error.  


