Neutral Citation Number: [2020] EWHC 1125 (QB)

Case No: QB-2017-000045

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE

QUEEN'S BENCH DIVISION

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST

Roval Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL

Covid-19 Protocol: This judgment was handed down by the judge remotely by circulation
to the parties’ representatives by email and release to Bailii. The date and time for hand-
down is deemed to be as shown opposite:

Date: 7 May 2020

Before:

MR JUSTICE WARBY

Between:

(1) Arnold Mballe Sube
(2) Jeanne Mballe Sube Claimants
-and -
(1) News Group Newspapers Limited
(2) Express Newspapers Defendants

Mark Engelman and Luke Harrison (Solicitor Advocate) (instructed by Debenhams
Ottaway LLP) for the Claimants
David Price QC (Solicitor Advocate) for the First Defendant
Christina Michalos QC (instructed by Express Newspapers) for the Second Defendant

Hearing dates: 5-7 February 2020

Approved Judgment



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

Mr Justice Warby:
Introduction

1. This judgment follows the trial of the claimants’ claims against two newspaper
publishers, for damages and an injunction in respect of alleged harassment contrary to
the Protection from Harassment Act 1997 (“PHA”), and for remedies under the Data
Protection Act 1998 (“DPA”).

2. The claimants (“Mr and Mrs Sube”) are a married couple with 9 children. They moved
to this country from France in 2012. The first defendant (“News Group”) is the
publisher of The Sun and the operator of its website. The second defendant (“the
Express Group”) is the publisher of the Daily Express, the Daily Star, and the Daily
Star Sunday, and the operator of two websites, www.express.co.uk (“the Daily Express
website”) and www.dailystar.co.uk (“the Daily Star website”).

3. In the spring and summer of 2016, the Subes were in dispute with Luton Borough
Council about the adequacy of the housing which the Council had offered the family,
which at that time included 8 children. On 6 September 2016, an article about the matter
appeared in a local free newspaper, the MK Citizen. Between 7 September 2016 and 2
November 2016, The Sun, the Daily Star, and the Daily Express carried articles, in print
and online, about the claimants, of which the claimants complain (“the Articles”). In
addition, user generated content (“UGC”) in the form of a number of reader comments
relating to the Articles appeared on the websites of News Group and the Express Group.
The claimants complain of a number of these (“the Posts™).

4. The claim against News Group relates to an article in 7he Sun for 7 September 2016,
headed “Are they serious? First picture of four-bed house that jobless couple with eight
kids slammed council for offering”, 6 other articles published in The Sun or on its
website, and a number of Posts on the Sun website relating to the online articles.

5. The claimants sue the Express Group over

(1) 5 Daily Star articles, the first published online on 7 September 2016 under the
headline “Jobless dad whines about £15k a year council home — and turns down
five-bedroom house”, and a number of Posts on the Daily Star website;

(2) 7 Daily Express articles, the first being an article published in print and online on 8
September 2016, headed “Shameless French family-of-10 demand MANSION:
Benefits dad rejects 5-bed as ‘too cramped’”, and a number of Posts on the Daily
Express website.

6. The harassment claims rely on the Articles and the Posts. They are brought pursuant to
ss 1 and 3 of the PHA. Those sections, the terms of which are set out below, prohibit a
person from engaging in a course of conduct that amounts to harassment, and provide
for a civil remedy where harassment is established.

7. The data protection claims concern the Posts only. There is a claim under s 10 of the
DPA, which confers a “right to prevent processing likely to cause damage or distress”.
The section of the Particulars of Claim that relates to data protection also contains a
claim for compensation, and for the remedies of blocking and erasure under DPA s 14.


www.dailystar.co.uk
www.express.co.uk

Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

10.

11.

Those remedies are, in principle, available in respect of data which the court is satistied
are false.

The main issues

Harassment
The main issues for trial are, in relation to each defendant:

(1) To what extent, if at all, is the publication of the Posts on the website(s) operated
by the defendant to be treated as “conduct” of the defendant, for the purposes of s
1 PHA?

(2) Whatever the answer to (1), did the behaviour complained of (a) involve a course
of conduct by the defendant which (b) amounted to harassment of one or both of
the claimants and which (c¢) the defendant knew or should have known amounted to
such harassment?

(3) If there was a course of conduct that prima facie amounted to harassment, was it

one that “in the particular circumstances ... was reasonable” within the meaning of
PHA, s 1(3)(c)?

(4) If it arises, damages and other relief.

The DPA claims

The main issues at the start of the trial were these:-

(1) To what extent did the Posts involve the processing of “sensitive personal data”
within the meaning of DPA s 2?

(2) Have the claimants made out a case for relief under DPA s 10(4)?

(3) In the light of the procedural history (to which I shall come), are the claimants
entitled to advance any claim going beyond one for relief under DPA s 10?

Evidence

Mr Sube and Mrs Sube have each made two witness statements, and each has been
cross-examined. News Group has relied on four witnesses: Beth Pearson, at the
material times a reporter on the MK Citizen; Victoria Watson, Digital Managing Editor
of The Sun; James Manning-Monro, The Sun’s Head of Social Media in September
2016; and Paul Clarkson, Managing Editor of the paper since April 2016. All have
given evidence and been cross-examined. The same is true of the three witnesses on
whom the Express Group has relied: Charles Wade-Palmer, who is now an Express
reporter but was working for Caters News agency at the material time; Geoffrey Marsh,
who had overall responsibility for the digital content of the two Express group websites;
and Daniel Townend, news editor on the Daily Express.

In addition, I have a quantity of documentary evidence, the chief features of this being
the MK Citizen article, the Articles, the Posts, some third-party publications, and some
inter-party correspondence.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

12.

13.

14.

15.

16.

17.

Factual background

There are some factual disputes which I shall have to resolve, but first I set out some
background matters which are common to all the claims. The following matters are not
in dispute, save for some of what the claimants say about the impact of the publications
complained of.

The Sube family and its dealings with the Council

The family is originally from Cameroon, West Africa, but moved to France. Mrs Sube
had French citizenship from birth. Mr Sube acquired it, in 2011. In 2012, the family
moved to the United Kingdom. Mr Sube aimed to train as a psychiatric nurse, which he
did between September 2014 and September 2017, when he qualified. Since then, he
has worked as a psychiatric nurse in the NHS and acquired British citizenship.

The fees for Mr Sube’s training were met by the NHS, but the family’s living and
accommodation costs were not. Initially, Mr Sube rented privately a family home in
Wauluds Bank Drive, Luton, funding this with savings of £15,000 from what he had
earned working in a French warehouse. There was a falling out with the landlord, and
the family left. Mr Sube had been working part-time. Mrs Sube has looked after the
children, and has not been in paid work. Their housing became a responsibility of Luton
Council (“the Council”), albeit with contributions from Mr Sube. He had approached
the Council about the family’s housing situation as early as 8 September 2014.

From April to August 2015, the family was provided with temporary hotel
accommodation. On 10 August 2015, they were provided with a 3-bedroom home in
Melfort Drive, Milton Keynes. The Subes’ view was that this was cramped
accommodation, unsuitable for such a large family, and their evidence — unchallenged
in these proceedings — is that the conditions had detrimental effects on the welfare of
the parents and the children. Mr Sube complained to the Council, but was told that no
alternative accommodation was available. He looked for help and support from third
parties.

Mr Sube approached the homelessness charity, Shelter, and in September 2015 they
asked the Council for a review of the suitability of Melfort Drive, on the grounds of
location, affordability and size. On 10 November 2015, the Council upheld its original
decision that the premises were suitable. At some point around this time, Mr Sube also
approached the Citizens Advice Bureau. His evidence is that they told him they would
contact the Council, but nothing happened. He also had some assistance from a
Councillor, Hazel Simmons. By 8 December 2015, the Subes had instructed Abbott
Solicitors to pursue the issue. Their efforts seem to have borne no fruit, and by 21 July
2016, Rodman Pearce solicitors had been instructed in their place. On 12 August 2016,
Rodman Pearce submitted representations to the Council in support of a statutory
review under s 202 of the Housing Act 1996. The Council responded on 2 September
2016. But in the meantime, Mr Sube had contacted Beth Pearson.

The MK Citizen

Ms Pearson was at that time a reporter at the MK Citizen. Mr Sube made contact with
her on 25 August 2016, by phone. He called another number at the MK Citizen, and was
put through to Ms Pearson. They spoke, and then had some email exchanges. She



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

18.

19.

20.

21.

22.

arranged for a photographer to attend the family home. The photographer attended, and
took some photographs. Ms Pearson wrote an article for the MK Citizen, which was
published at around 17:24 on Tuesday 6 September 2016, under the headline “Milton
Keynes family of 10 slate council over claims their five bedroom home is not big
enough.”

The article contained quotations attributed to Mr Sube, complaining that the family had
been neglected, the conditions were cramped and terrible, and they needed a bigger
house. A Council spokesperson was quoted saying that, despite the difficulties, they
had managed to find affordable housing that was large enough for the family. The
article reported that the family had turned down a five-bedroom house, and Mr Sube
was quoted explaining that there was not enough wardrobe or storage space. The article
was illustrated by a photograph of the family on the settee at Melfort Drive. Over time,
this article attracted 21 comments, the majority castigating the family as “benefit
scroungers”, who should be sent home and forced to repay the benefits provided to
them, or similar. Some of the comments referred to other publications.

On 7 September 2016, the day after the publication of the MK Citizen article, Mr Sube
and Beth Pearson had at least one phone conversation and then, between 10:24 and
10:59, some email exchanges. In an email, Mr Sube sought to correct aspects of the MK
Citizen article, and provided some additional information for publication. Ms Pearson
responded in some detail, concluding that she and her editor did “not see that any
changes needed to be made”.

Journalists visit the Subes’ home

That same morning of 7 September 2016, Mr Sube was contacted by two other
journalists. One was Charles Wade-Palmer, who then worked for Caters. He
interviewed Mr Sube. The other was Robert Pattinson, then working for a news agency
called Masons, also known as South West News Service or SWNS. By 9:54am Joanne
Webb of SWNS had produced news copy under the heading “No room to manoeuvre”.
Within the hour, copy from SWNS had reached the Daily Star news list.

Articles complained of* September 2016

At about 10:48 on 7 September 2016, the first of The Sun articles complained of was
published online. I have set out the headline at [4] above. The article is set out in full in
the Annex to my judgment of 24 May 2018 ([2018] EWHC 1234 (QB), “the First
Judgment”). The article included photo captions crediting SWNS. In the First
Judgment, I held that: (1) the factual meanings complained of were not conveyed by
this article; (2) the article did convey derogatory comments or opinions about the Subes;
but (3) none of those comments or opinions was sufficiently harmful to either
claimant’s reputation to satisfy the serious harm requirement laid down by s 1 of the
Defamation Act 2013: see First Judgment [13(1)], [34] and [38(1)].

The following further publications in this period are complained of. It is not necessary
to set them all out in full. Appendix B to this judgment contains most of the text of one
of them. This, and the headlines of the others, will give a fair summary of their gist.
Some details of their content and the meanings attributed to them by the claimants can
be found in the First Judgment, at the paragraphs identified below.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

(1) In The Sun:-

(a) 8 September 2016, “The Great British Rake-Off”. This was a print version
of the first online article (“Are they Serious?”), and substantially identical
save for the headlines (First Judgment [38(8)]).

(b) 9 September 2016, “Benefits Dad’s defiance Father of eight who turned
down a four bedroom council house says he would accept one if it was
‘spacious’ enough”. This was an online article (First Judgment [38(2)]).

(c) 11 September 2016, “‘It’s my right!” Shameless father-of-eight immigrant
who turned down ‘too small’ five bed council house reveals he blew £15k
within weeks of coming to Britain”: an online article (First Judgment
[38(3)]): see Appendix B.

(2) In the Daily Star:-

(a) 7 September 2016, the online article already mentioned (“Jobless dad
whines about £15k-a-year council home — and turns down five bedroom
house”: (First Judgment [48(19)]).

(b) 8 September 2016, an online article headed “Shameless family of 10 who
refused bigger home must move — or face being dumped on the streets” (First
Judgment [46] to [48(11)]).

(c) 11 September 2016, a print article credited to Mr Wade-Palmer, uploaded
online headed “ ‘I blew £15k in weeks’ Migrant splashed savings on arrival
in UK (First Judgment [48(14)]).

(d) 11/12 September 2016, a print article uploaded online the night before
publication, headed “Shameless benefit migrant dad-of-eight wants more
kids” (First Judgment [48(15)]).

(3) In the Daily Express:-
(a) 8 September 2016:

1. a print and online article headed “Shameless French family-of-10

demand mansion: Benefits dad rejects 5-bed as ‘too cramped”,
(First Judgment [48(16)]); and

ii. In the print edition, a leader article headed “Jobless migrants do not
deserve British handouts” (First Judgment [48(17)]).

(b) 9 September 2016, an online article headed “I’'m not greedy! Father-of-8
who wanted bigger council house insists he has compromised”’, (First
Judgment [48(18)]).

(c) 11 September 2016, an online article headed “REVEALED: benefits dad-of-
8 demanding bigger council house splurged £15k savings” (First Judgment

[48(12))).



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

23.

24.

Depending on how one counts it, this is a total of 12 or 13 articles. In the same period,
the defendants published other material, which is not complained of: an article in The
Sun on 9 September, an article by Nick Ferrari in the Sunday Express for 11 September,
and a letter in the Sunday Express on 18 September 2016. In addition, articles about the
Subes’ situation were published elsewhere: by Associated Newspapers in the Mail
Online (7, 10 and 17 September) and in the Daily Mail print edition (an article and
leader comment, 9 September), in the Mirror titles (11 September, print and online), on
the BBC online (8 September), and in the MK Citizen (8, 9 and 13 September 2016).

Further articles: October/November 2016

The rest of September and most of October, a period of some 6 weeks, passed without
any articles, of which the claimants complain, being published. In October 2016, the
Subes moved to a council house in Braford Gardens, Milton Keynes. Mr Wade-Palmer
found out about this, and on 30 October 2016 he visited the property and spoke to Mr
Sube. A number of other journalists were present, waiting in cars to speak to the Subes.
Mrs Sube asked everyone to leave. There then followed some further publicity. The
following articles are complained of:

(1) In The Sun:

(a) 30 October 2016, online article headed “‘He played the system and won’
Fury as benefits dad of eight who complained house was too small handed
keys to plush £425,000 4-bed detached pad on posh street” (First Judgment

[38(4)].
(b) 31 October 2016,

1. front page article, in the print edition, headed “A house benefit for a
king: Family of ten handed £425k pad and Dunmoanin?” (First
Judgment, [38(9)]); and

ii. online article “Cul-de-spat Neighbours anger as benefits family of
ten who complained their house was too small get £425,000 pad on
posh street” (First Judgment [38(5)]).

(c) 1 November 2016, “TAKE YOUR PICK. Whingey benefits dad-of-eight
given free choice on taxpayer-funded £425,000 home” (First Judgment

[38(6)D).

(d) 2 November 2016, “NO MORE Fed up council funding migrant dad-of-
eight’s plus £425,000 plans tough new housing rules” (First Judgment

[38(7)D.

(2) In the Daily Star online, on 31 October 2016, an article headed “Fury as benefits
dad-of-eight moved into plush £425,000 house” (First Judgment [48(20)]): see
Appendix C to this judgment. This article contained a link to an online slideshow
headed “Benefits scroungers we love to hate” which contained a photograph of the
family, seemingly one of those taken for the MK Citizen article (First Judgment
[48(23)]).



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

(3) In the Daily Express:-

(a) 31 October 2016, an online article headed “Migrant dad-of- eight lands
plush four-bed detached house property worth £425,000 — and YOU PAY”
(First Judgment [48(13)]).

(b) 1 November 2016, in the print edition:

i. A front-page article headed “What a scandal” (First Judgment
[48(21)]);

ii. A leader column headed “A family of 10 living on British taxpayers’
money” (First Judgment [48(22)]).

25. This is a total of 9 articles. Over these same few days, between 30 October and 2
November 2016, aspects of the same story were reported and commented upon in a Sun
leader column of 31 October 2016, which is not complained of, and in the Mirror online
(30 October), the MailOnline (31 October), the MK Citizen (31 October), The Times (1
November), the Daily Mail print edition (1 November), and in a letter published in the
print edition of the Daily Express (2 November 2016).

The feelings of the claimants and their family

26. Mr Sube’s first witness statement contains a section headed “The impact of the press
articles on my family and I”’, running to 15 paragraphs. His evidence is that following
the publication of the initial publications by the defendants he “felt helpless, upset and
felt like I had been betrayed by the MK Citizen”. He says he read “a majority” of the
articles that were then published. He was shocked by the reaction of the public to the
articles “in both posts on the Defendant’s (sic) website in the comments the articles they
published and on social media”. He says he read “most of the comments” and that his
wife spent a lot of time “reading these comments” and became “extremely upset”. He
refers to “comments which threatened my family” and to “death threats”. He illustrates
this by referring to a Tweet by Viscount Rhodri Colwyn Philipps, the 4™ Viscount of
St David’s, offering cash to the first person to carve Mr Sube into pieces, describing Mr
Sube as a “piece of shit”. (The evidence shows that, for this and other threatening
behaviour, the Viscount was sentenced to imprisonment).

27.  Mr Sube’s statement speaks of events after the family’s move to Milton Keynes. He
says that, as a result of the move “we were then followed again by the press”. He
suggests that neighbours were offered money to provide information about the family.
He complains of journalists hiding, and of intimidation by a photographer coming out
of some bushes to take pictures of Mrs Sube. As for the further articles, Mr Sube says
these had “the same reaction by the public” which made the couple “very upset”. He
alleges that, as a result of the articles, reporters went to Mrs Sube’s former home in
Cameroon, took pictures and asked for interviews. He believes a former friend had
provided the press within information, causing him a loss of trust in people.

28. Overall, Mr Sube says the experiences he had to endure had a detrimental effect on him
and the family, at the time and in the long term. He was placed under investigation at
the university and by the NHS. He lost friends at the university, and thought of leaving
his course. He also lost many personal friends “who no longer wanted to be associated



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

29.

30.

31.

32.

33.

34.

with me”. His father, three of his four brothers and his sister no longer speak to him.
His wife has been much affected. There has been an impact on the children. They have
been bullied at school, though a school move associated with the new house changed
this. Friends and family invited to the birthday of the family’s younger twins did not
turn up. He feels people had been “made to believe things about us which were not
true”. He speaks of a “serious impact on my mental health”.

The written evidence of Mrs Sube is to similar effect. She confirms what her husband
says. She speaks of having lost all her friends, and says most of her family are not
talking to her. She says that the reporters who visited Cameroon cast doubt on whether
all the children were hers, which caused serious illness to her father. She adds this:

(1) She says that “following the articles being published, there were a number of
occasions in which I received public racial abuse in the streets”. She cites two
occasions. On one, three young boys spat at her and abused her and her family as
“dirty black people” who had come from Africa to get a big house in England. On
the other, she was pushed by a woman at a bus stop who said “Look at her, you have
nothing to say and you are all over the news”.

(2) After the second round of articles, she became very depressed and thought of taking
her own life. She feels haunted by what happened, and believes she will continue
to be so for the rest of her life. She illustrates this: “Only two weeks ago my cousin
posted on Facebook the photo and a headline use by one of the defendants and it
got more than 500 comments.”

This written evidence was supplemented by oral evidence, in answer to questions from
the claimants’ Counsel in re-examination. Mr Sube re-affirmed what he had said about
the impact on him and the family, and broke down in tears.

Procedural history

The key features for present purposes can be quite shortly summarised.

On 17 February 2017, the claimants’ solicitors wrote a letter of claim to News Group
pursuant to the Pre-Action Protocol for Defamation. It complained of 10 articles,
identifying an overall “false and defamatory meaning ... that [the claimants] are
greedy, ungrateful and lazy jobless scroungers”, and alleging that the articles had
caused and were likely to continue to cause serious harm to the claimants’ reputations.

On the morning of 21 February 2017, an internal email was sent to James Manning at
The Sun, asking him “Can we urgently switch off the comments” upon six articles listed
in the email. Mr Manning promptly passed this on to Victoria Watson. At 12:14 she
replied, “Comments off on all”. The six articles were all those that are now complained
of, except for “Take Your Pick”.

On 24 February 2017, Adam Cannon, Senior Editorial Legal Counsel, replied in detail
to the letter of claim, describing it as “frivolous”. His letter included the following:

“You highlight some specific comments. Comments are not
routinely pre-moderated, and if you are concerned about



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

35.

36.

37.

38.

39.

40.

particular comments, they do need to be flagged. We have now
removed the comments from the articles.”

On 29 August 2017, the claimants’ solicitors wrote a letter of claim to the Express
Group. The letter advanced claims in relation to 7 articles. The causes of action relied
on were defamation and harassment. There was no complaint about any reader
comments, nor did the letter invoke the DPA. There was some correspondence between
the claimants’ solicitors and the in-house lawyers for the Express Group about a
“standstill agreement” to keep the claims alive, despite the imminent expiry of the
limitation period in respect of some articles. No such agreement was reached.

On 5 September 2017, just before the expiry of the limitation period in respect of the
earliest articles complained of, the claimants issued a claim form against News Group,
the Express Group and MGN Ltd, the publisher of the Mirror titles. The claim form
sought damages and other remedies for libel and harassment in respect of some of the
Articles and some Posts. The proceedings were not served at that stage.

By 10 October 2017, the claim against MGN Ltd had been settled. Shortly before
lunchtime on 11 October 2017, Adam Cannon emailed Victoria Watson, referring to
the “ongoing legal case” involving the Subes, and asking her to remove comments on
four articles. One was “Take your Pick”. Three were articles that are not complained of
now. Ten minutes later, Ms Watson replied “all done”.

On 2 November 2017, Nicole Patterson, Head of Legal at the Express Group, wrote to
the claimants’ solicitors in response to the letter of claim. She declined to deal with the
substance of the claim, save to say that the Express Group did not believe that the article
was defamatory of the claimants, and accepted no liability. An offer was made to
publish some limited corrections and to make a contribution to costs. The corrections
offered related to statements that Mr Sube had worked in two part-time jobs whilst
studying to be a psychiatric nurse, that the sum received in benefits was far lower than
£100,000 and that the Subes were exercising their statutory rights in asking Luton
Borough Council to provide suitable accommodation.

On 20 December 2017, the claimants’ solicitors wrote to News Group’s solicitor, and
to the Express Group, requesting that each publisher cease processing certain articles
and reader comments upon them. Section 10 of the DPA was relied on. The letters said:

“Our clients are entitled to require that you as the data controller
within 14 days of the date of this latter cease processing the data,
on the ground that the processing of the Data in the publishing
the same to readings (sic) of your newspaper and website and as
widely as you have is causing and is continuing to cause
substantial damage or substantial distress to our clients and their
children [which] ... is or would be unwarranted.”

News Group’s response, by letter of 10 January 2018, was to say that the reader
comments had ceased to be available on 7The Sun website in February 2017. The Express
Group’s response has been a little confused. It first wrote on 8 February 2018, stating
that Express Newspapers did not intend to comply with the s 10 notice. Subsequently,
the Express Group has asserted that this was an error and that, in fact, it had already



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

41.

42.

43.

44.

45.

46.

47.

taken down and deleted all the articles and reader comments complained of as early as
16 January 2018.

In the meantime, on 22 December 2017, the claimants expanded their claims against
News Group and the Express Group by amendment (the proceedings had yet to be
served, so permission was not required). The amendments encompassed additional
articles published by the Express Group and three additional causes of action: malicious
falsehood, breach of the Equality Act 2010, and breach of duty under the DPA.

On 28 December 2017, the claimants served their Particulars of Claim, reflecting the
amendments made on 22 December 2017.

In January 2018, the defendants applied for orders for the trial of meaning and other
issues as preliminary issues, for most of the claimants’ amendments to be disallowed,
and for parts of the existing claims to be struck out. The claimants made cross-
applications for permission to amend.

By the First Judgment, and a further judgment of 27 July 2018 ([2018] EWHC 1961
(QB)), I determined preliminary issues in the libel claims, and resolved the various
applications and cross-applications I have mentioned. The upshot was that the libel
claims were dismissed, and the amendments to add malicious falsehood and Equality
Act claims were disallowed or struck out, as was a claim for exemplary damages.
Permission was refused for the proposed amendments to the DPA claim, without
prejudice to a further application. The unamended DPA claims were stayed pending a
determination by the Information Commissioner’s Office (“ICO”). The harassment
claim was not attacked at that stage, and was allowed to proceed, in an amended form.

On 13 August 2018, Amended Particulars of Claim were served, reflecting the outcome
of the hearings before me. In September 2018, Defences were served. Disclosure and
witness statements followed. On 27 October 2019, the Express Group served a Notice
to Admit that “the online articles complained of ... were taken down on 16 January
2018”. No such admission was made.

By January 2019, the basis for the stay of the DPA claims had come to an end. The
DPA claim against News Group had been stayed on the basis that, on the evidence
before the Court, a stay was mandatory pursuant to DPA s 32(4), as previously
interpreted by the High Court: see the First Judgment at [94-98]. In July 2018, the
Court of Appeal clarified the law (see Stunt v Associated Newspapers Ltd [2018]
EWCA Civ 1780 [2018] 1 WLR 6060). On 15 January 2019, in the light of that
decision, the ICO made a written determination under DPA s 45(1)(b), that the data
which are the subject of the pleaded claims were “not being processed with a view to
the publication by any person of any journalistic, literary or artistic material which had
not previously been published by the data controller”. The effect was to bring an end
to the stay in respect of News Group: see DPA s 32(5)(a). The stay against the Express
Group was imposed on different grounds (see the First Judgment at [99]), but has also
been lifted, by order of the Court.

Thus it is that the DPA claims have come to trial together with the claims in harassment.
The DPA claims remain, however, as pleaded in the Particulars of Claim served on 28
December 2017. There has been no further application for permission to amend, in that



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

48.

49.

50.

51.

or any other respect. Witness statements were exchanged in September and October
2019, on the basis of the issues as defined by the statements of case as they then stood.

On 23 January 2020, Steyn J, DBE heard and dismissed an application by the claimants
for specific disclosure. The Judge refused the claimants’ application for “copies of all
social media shares of the articles and the replies and shares of those social media
posts” on the basis that there was no pleaded claim to which such documents were
relevant. An application for disclosure of a recording and any transcripts of the
interview between Mr Pattinson and Mr Sube was dismissed on multiple grounds.
These included the fact that such an application had already been made to me, and
dismissed, on the basis (among others) that the claimant’s pleaded assertion that aspects
of the articles were false was a “loose end”, not anchored to any pleaded claim, and
liable to be struck out unless it was somehow amended, for instance to advance a claim
under DPA s 14(2): see the First Judgment at [42], [72], [107]. The pleadings never
had been amended, and Steyn J said:

“It is now clear that there is no claim under section 14(2) of the
Data Protection Act 1998 being pursued. Paragraph 10 of the
Amended Particulars of Claim remains disembodied, unlinked to
either the harassment or the Data Protection Claim.”

[2020] EWHC 358 (QB) [34]. There is therefore no context in which I could properly
adjudicate on the allegations of falsity. Instead, I shall strike them out.

Another class of document of which the claimants sought disclosure was “metadata, to
include when the articles were taken down”. It was contended that such data were
relevant to the DPA claim. The Judge dismissed that application on the basis that neither
defendant still held any such data. She noted that the defendants’ uncontradicted
evidence was that the Posts had all been taken down long ago, and doubted that there
was any real issue for trial on that question: [11-13].

The DPA claims

Despite what Steyn J said about the pleaded claim under DPA s 14, that claim was still
being floated when the trial began. By the end of the trial, however, that issue had fallen
away; the claimants had made clear that their case was confined to claims for relief in
respect of breaches of s 10. That was a wise decision: there has never been any
adequately pleaded claim under DPA ss 13 or 14. As for the claims under s 10, the
position remains substantially as it stood before Steyn J, and the claims must be
dismissed.

Section 10 contains these relevant provisions:-

“10 - Right to prevent processing likely to cause damage or
distress

(1) Subject to subsection (2), an individual is entitled at any time
by notice in writing to a data controller to require the data
controller at the end of such period as is reasonable in the
circumstances to cease, or not to begin, processing, or processing
for a specified purpose or in a specified manner, any personal



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

52.

53.

data in respect of which he is the data subject, on the ground that,
for specified reasons-

(a) the processing of those data or their processing for that
purpose or in that manner is causing or is likely to cause
substantial damage or substantial distress to him or to
another, and

(b) that damage or distress is or would be unwarranted.
(2) Subsection (1) does not apply-

(a) 1in a case where any of the conditions in paragraphs 1 to
4 of Schedule 2 is met, or

(b) in such other cases as may be prescribed by the
Secretary of State by order.

(3) The data controller must within twenty-one days of receiving
a notice under subsection (1) ("the data subject notice") give the
individual who gave it a written notice-

(a) stating that he has complied or intends to comply with
the data subject notice, or

(b) stating his reasons for regarding the data subject notice
as to any extent unjustified and the extent (if any) to
which he has complied or intends to comply with it.

(4) If a court is satisfied, on the application of any person who
has given a notice under subsection (1) which appears to the
court to be justified (or to be justified to any extent), that the data
controller in question has failed to comply with the notice, the
court may order him to take such steps for complying with the
notice (or for complying with it to that extent) as the court thinks
fit. ...”

The relief claimed is an order under DPA s 10(4) in respect of the Posts. The claimants’
case in support of that claim remains as pleaded in paragraphs 36-38 of the Particulars
of Claim served on 28 December 2017. These allege, and it is not disputed, that the
Posts were “data”, and that the defendants were data controllers, within DPA s 1. Nor
is issue taken with the claimants’ allegation that their solicitors’ letters of 20 December
2017 amounted to “notice in writing requiring [the defendants] at the end of 14 days to
cease processing” the Posts complained of. The main issue relates to the contention in
the Particulars of Claim that the defendants “despite the terms of that notice, as of the
date hereof, have failed to comply with the claimants’ requests in breach of s 10 of the
Data Protection Act 1998.”

One difficulty with this contention will be immediately apparent: the 14-day period
specified in the s 10 notices had not expired by the time the Particulars of Claim were
served. There is a second problem of prematurity: DPA s 10(3) allows 21 days, not 14,



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

54.

55.

56.

57.

to respond to such a notice. Accordingly, as Ms Michalos QC submits, the cause of
action relied on had not accrued at the date of the statement of case. I would add that it
had not accrued when the claim form was amended, let alone when the claim form was
1ssued. Moreover, even the amended claim form contained no claim for relief under s
10(4); the only DPA claim was for damages.

News Group has a further, substantive answer to this claim: that it had ceased the
processing which was the subject of the s 10 notice long before it received that notice
on 20 December 2018. That is what News Group said via its solicitors’ letter of 10
January 2018. The same case was advanced in News Group’s Defence of September
2018, and again in the application to strike out which came before me in May of 2019,
when it was supported by evidence. I accepted the claimants’ argument that the pleaded
case should go to trial: see the First Judgment [56-61] and [91-93]. But the substance
of the case previously advanced has now been firmly established by documents coupled
with the evidence of Victoria Watson, which I accept.

Ms Watson’s evidence is that what she said in her emails of 21 February 2017 and 11
October 2017 was true: she did indeed disable the comment function on the articles
complained of, as requested. Cross-examined by Mr Harrison, Ms Watson illustrated
how the process worked, by reference to events in February 2017: upon receipt of Mr
Manning’s email she used the content management system (“CMS”) to go to the article,
and go down to the box which disables comments, and ticked that box. She probably
checked the publicly available website to see if it had worked. Ms Watson’s evidence
is that although the comments remained in existence, they were on a separate system,
called Livefyre, and not publicly accessible. Her evidence was tested but not
challenged, and there is nothing to cast doubt upon it. So far as it relates to February
2017, Ms Watson’s account is of course corroborated by Mr Cannon’s letter to the
claimants’ solicitors of 24 February 2017.

Accordingly, I find that the s 10 claim against News Group was premature; and that in
any event News Group complied with its obligations under s 10(3) within the 21-day
period allowed by that sub-section. Further, the data processing, which was the subject
of the s 10 notice, had already ceased before 28 December 2017. It is true that the data
were still being processed at that date, but only by holding them inactive and
inaccessible on Livefyre. That limited processing was not and is not complained of, and
for good reason: it could not be said to be causative of any damage or distress and, by
the same token, could not provide a basis for a remedy under s 10(4).

The Express Group’s position is not quite the same, but I am satisfied not only that the
claim against it was premature but also that any prospect of obtaining a remedy under
s 10(4) had vanished within three weeks of service of the Particulars of Claim, and over
two years before this trial began. The facts, as I find them, are these. The s 10 notice
referred to seven articles. Two of these were among the articles now complained of and,
by implication, the notice referred to the Posts associated with those two articles. 1
find that on 16 January 2018 all the online articles then complained of were taken down,
which in practical terms means they were deleted. When that happens, at least under
the system in place at the time, the UGC are also deleted. Publication ceases. Further,
when an article and any associated UGC are deleted, the content is wiped from the
CMS, which retains no record.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

38.

59.

60.

61.

I make those findings on the basis of the written and oral evidence of Geoffrey Marsh,
which I accept. This is the case that was pleaded in paragraph 29.4 and 29.5 of the
Express Group’s Defence, on 21 September 2018. The claimants and their legal team
can be forgiven for being a little sceptical of that assertion at first, given the absence of
a timely response to the s 10 notice, and this defendant’s letter of 8 February 2018, with
its uncooperative approach. Again, my decision of May 2019 was to let the issue go to
trial: see the First Judgment at [62]. But when Mr Marsh was cross-examined, he
explained that he knew of the take-down from “Joe”, meaning Joseph Lewis, the in-
house lawyer, who told him that he (Joe) had taken down the articles. Mr Marsh was
adamant that when an article is deleted the comments are deleted with it. He was clear
that no records survive, except for hard copies retained for this case. He suggested,
plausibly, that the Express Group’s letter of 8 February 2018 resulted from a failure of
internal communication. The claimants had no other evidence to cast doubt on Mr
Marsh’s account, which I consider to be reliable hearsay.

In the light of these findings, I reject the claimants’ pleaded case of non-compliance
with the s 10 notice as at 28 December 2017. The deadline the claimants had set did not
expire until 11 January 2018. The statutory deadline was 18 January 2018. What the
Express Group should have done on or before the latter date is to make a statement as
required by s 10(3). It did not do that, but the claimants do not complain of that failure.
Their complaint is that the Express Group continued publishing the Posts. It did not.
On 16 January 2018 it had ceased to process the data by publication. It held only hard
copies, for archive purposes. Even if that amounts to processing (which it may not), the
s 10 notice was not aimed at processing of that kind, which could not cause damage or
distress and is not alleged to have done so. There is no basis on which I could be
satisfied that the Express Group failed to comply with the notice, or that any remedy
under s 10(4) should be granted.

These conclusions mean that it is unnecessary to resolve the issue about whether the
data in the Posts complained of were sensitive personal data, as alleged in paragraph 36
of the Particulars of Claim. I am not sure that issue had any substantive importance
anyway, as the rights conferred by DPA s 10 appear to be unaffected by the
categorisation of the data. However, in case this aspect of the matter needs
consideration later or elsewhere, I will deal with it, as I can do so briefly.

5

The pleaded allegation is that “the Posts were ‘sensitive personal data™ (emphasis
added). At the hearing in May 2019, however, Mr Engelman made clear that the
intention was to limit this claim to such of the Posts as contained sensitive personal data
within one of the two categories specified in the Particulars of Claim: see First
Judgment [89]. The pleaded case asserts that Posts fell within DPA s 2(a) “as
referencing the Claimants’ respective racial or ethnic origin”, and within s 2(g) “as it
concerned (sic) the commission or alleged commission by them of any offence in
unlawfully claiming benefits”. There are three short points.

(1) First, I accept the defence submission that this aspect of the case was and is
inadequately pleaded and procedurally unreasonable. The case was obscure to start
with, as [ have made clear. It was not until after the end of the trial, and then only
at my direction, that the claimants provided any particulars of which Posts were
complained of. They then provided an un-numbered and unpaginated list. Ms
Michalos’ description of the selection as representing “a small fraction” of the
whole is not unfair. She has provided some statistics in relation to the Posts



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

62.

63.

complained of as against the Express Group. The most commented upon article
generated 603 Posts; the claimants now complain of 10 of these (1.66%). At the
other end of the scale is an article which attracted 462 posts, of which 69 are
complained of (14.94%). Even so, the claim relates to a large number of posts: 111
in relation to the Express Group. The claimants have not identified which of these
are said to engage DPA ss 2(a) or s 2 (g), or why. It is highly unreasonable to pursue
a case in this way. It is a breach of the rules of pleading, which imposes an
unacceptable burden on the defendants and the Court, and obstructs the due
administration of justice. In my judgment, that would have been a sufficient basis
on which to dismiss this seemingly unnecessary ingredient of the claim. In the light
of those observations, I deal only in broad-brush terms with the case based on DPA
s 2.

(2) I would have accepted the case based on DPA s 2(a), but to a limited extent only.
News Group admits that “a small number” of the posts referred to the claimants’
racial or ethnic origin. Rightly so. There are, for instance, some Posts which make
sarcastic or sardonic use of the phrase “Black lives matter”, in a way that
undoubtedly refers to the claimants’ race or ethnic origin. There are some other
references to or implicit allusions to the claimants’ race or ethnicity. But this is true
of only a minority of the Posts complained of, which are in turn a minority of the
total. I do not accept that Posts urging that the claimants be “sent back to France”,
or similar, (of which there were many) are arguably references to ethnic or racial
origin. I shall have a little more to say about this aspect of the case when I come to
the harassment claim.

(3) I suspect I would have dismissed the claim based on DPA, s 2(g). In the First
Judgment, I rejected the claimants’ case that the articles complained of conveyed
imputations of benefit fraud: see, for instance, [34], [38(1)(1)], [38(3)], [46],
[48(11)], [48(12)]. For the reasons given above, I have not conducted an exhaustive
analysis of those Posts that I now know are complained of, but I have conducted a
brief review, and I have failed to identify any that convey an imputation of
criminality. There are many that refer to the claimants as “scroungers” or make
similar comments, suggesting that they are undeserving, or have taken undue
advantage of an over-generous welfare system, or both. That, however, is not the
same thing as fraud.

There are other pleaded issues that also become academic in the light of my findings of
fact. One is consent, relied on as a legitimate basis for processing the data complained
of. Further, the Express Group pleads in the alternative that the processing of the data
which are the subject of this claim was exempt from s 10 because the data were
processed with a view to the publication of journalistic material within the meaning of
DPA s 32(2)(c). That issue is not resolved by the ICO’s determination. These issues
involve a number of factual and legal complexities which I do not need to resolve, and
I do not intend to say more about them.

The harassment claims

The law

The PHA contains the following relevant provisions:-



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

“1 — Prohibition of harassment
(1) A person must not pursue a course of conduct-

(a) which amounts to harassment of another, and

(b) which he knows or ought to know amounts to
harassment of the other.

(2) For the purposes of this section... the person whose course
of conduct is in question ought to know that it amounts to ...
harassment of another if a reasonable person in possession of the
same information would think the course of conduct amounted
to harassment of the other.

(3) Subsection (1) ... does not apply to a course of conduct if the
person who pursued it shows-

(c) that in the particular circumstances the pursuit of the
course of conduct was reasonable.

2 — Offence of harassment

(1) A person who pursues a course of conduct in breach of
section 1(1) ... is guilty of an offence ...

(2) A person guilty of an offence under this section is liable on
summary conviction to imprisonment for a term not
exceeding six months, or a fine not exceeding level 5 on the
standard scale, or both.

3 — Civil remedy

(1) An actual or apprehended breach of section 1(1) may be the
subject of a claim in civil proceedings by the person who is or
may be the victim of the course of conduct in question.

(2) On such a claim, damages may be awarded for (among other
things) any anxiety caused by the harassment and any financial
loss resulting from the harassment.”

64. Section 7 contains interpretative provisions, among them:-
“(2) References to harassing a person include alarming the
person or causing the person distress.
(3) A “course of conduct” must involve—

(a) in the case of conduct in relation to a single person (see
section 1(1)), conduct on at least two occasions in
relation to that person...”

65. The overall approach which the Court should take to the interpretation and application
of these provisions is well-established.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

(1) A person who causes another alarm and distress is not by that token guilty of
harassing them:

“It does not follow hat because references to harassing a person
include alarming a person or causing a person distress (section
7(2)), any course of conduct which causes alarm or distress
therefore amounts to harassment... So to reason would be
illogical and would produce perverse results ...”

R v Smith [2012] EWCA Crim 2566 [2013]1 WLR 1399 [24].
(2) Harassment is a more nuanced and specific concept. Harassment is

“... an ordinary English word with a well understood meaning.
Harassment is a persistent and deliberate course of unreasonable
and oppressive conduct, targeted at another person, which is
calculated to and does cause that person alarm, fear or distress.”

Hayes v Willoughby [2013] UKSC 17 [2013] 1 WLR 935 [1] (Lord Sumption SC).

(3) In order to establish a civil claim for harassment the claimant must prove conduct
on at least two occasions which is, from an objective standpoint, calculated to cause
alarm or distress and oppressive, and unacceptable to such a degree that it would
sustain criminal liability: see Dowson v Chief Constable of Northumbria Police
[2010] EWHC 2612 (QB) [142] (Simon J).

(4) The last point reflects the fact that the conduct prohibited by s 1 is not only a tort
but also a crime. Hence:-

“[Where] the quality of the conduct said to constitute harassment
is being examined, courts will have in mind that irritations,
annoyances, even a measure of upset, arise at times in
everybody's day-to-day dealings with other people. Courts are
well able to recognise the boundary between conduct which is
unattractive, even unreasonable, and conduct which is
oppressive and unacceptable. To cross the boundary from the
regrettable to the unacceptable the gravity of the misconduct
must be of an order which would sustain criminal liability under
section 2.”

Majrowski v Guy’s and St Thomas’s NHS Trust [2006] UKHL 34 [2007] 1 AC 224
[30] (Lord Nicholls).

66.  This is a claim for harassment by publication. That is clearly legitimate, as a matter of
principle. Although the PHA was primarily aimed at the problem of “stalking”, it has
been clear for some time that the tort and the crime encompass harassment by
publication. Indeed, much harassment does involve the persistent publication of
embarrassing or otherwise unwelcome statements, true or false, on the internet or on
social media. But the tort and the crime can be committed by a course of conduct
consisting of publication in or by the conventional news media. The Court of Appeal
addressed the point in Thomas v News Group Newspapers Ltd [2001] EWCA Civ 1233



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

67.

68.

[2002] EMLR 4, declining to strike out a claim under the PHA in respect of a series of
articles in The Sun which were said to constitute harassment by reference to the
claimant’s colour.

When presented with a claim of this kind, the Court must be especially mindful of the
threshold of gravity required before a finding of harassment can be made; and it must
be careful to ensure that its approach is compatible with the human rights engaged by
the particular facts of the case. In this case, as in all or most cases of alleged harassment
by publication, there is a tension. On the one hand, the claimants have Article 8 rights
to respect for their private and family life and their home. On the other side are the
publishers’ Article 10 rights to convey information and ideas, and the rights of the
public at large to receive such information and ideas. The PHA must be interpreted and
applied in a way that upholds the Article 8 rights but avoids undue interference with
Article 10 rights.

These points emerge from the authorities:

(1) It s for the claimant to demonstrate that the conduct complained of is unreasonable,
to the degree required by the authorities cited above; and it is not a question of
assessing the reasonableness of any opinions expressed in the publications
complained of:-

“Whether conduct is reasonable will depend upon the
circumstances of the particular case. When considering whether
the conduct of the press in publishing articles is reasonable for
the purposes of the 1997 Act, the answer does not turn upon
whether opinions expressed in the article are reasonably held.
The question must be answered by reference to the right of the
press to freedom of expression which has been so emphatically
recognised by the jurisprudence both of Strasbourg and this
country.”

Thomas v News Group [32] (Lord Phillips MR).

(2) The Court must test the “necessity” of any interference with freedom of expression
by using the well-known three-part test:

“The test of 'necessity in a democratic society' requires the Court
to determine whether the 'interference' corresponded to a
'pressing social need', whether it was proportionate to the
legitimate aim pursued and whether the reasons given ... to
justify it are relevant and sufficient.”

Nilsen and Johnsen v Norway (1999) 30 EHRR 878 [43].

(3) In general, the techniques of reporting, including the tone and editorial decisions
about content, are matters for the media and not the Court to determine: see, for
instance, Jersild v Denmark (1995) 19 EHRR 1 [31], Fressoz & Roire v France
(1999) 31 EHRR 2 [52], MGN Ltd v United Kingdom [2011] 53 EHRR 66 [145],
Trimingham v Associated Newspapers Ltd [2012] EWHC 1296 (QB) [85]
(Tugendhat J).



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

69.

(4) The court’s assessment of the harmful tendency of the statements complained of
must always be objective, and not swayed by the subjective feelings of the claimant:

“[1]t would be a serious interference with freedom of expression
if those wishing to express their own views could be silenced by,
or threatened with, claims for harassment based on subjective
claims by individuals that they feel offended or insulted”:

Trimingham [267] (Tugendhat J).

(5) Applied to the tort of harassment, these principles mean that nothing short of a
conscious or negligent abuse of media freedom will justify a finding of harassment:-

“... the test [of reasonableness] requires the publisher to consider
whether a proposed series of articles, which is likely to cause
distress to an individual, will constitute an abuse of the freedom
of press which the pressing social needs of a democratic society
require should be curbed.”

Thomas v News Group [50] (Lord Phillips MR).

(6) It will be a rare or exceptional case in which these criteria are satisfied, in relation
to media publication.

“34 In general, press criticism, even if robust, does not constitute
unreasonable conduct and does not fall within the natural
meaning of harassment. ...

35 ... before press publications are capable of constituting
harassment, they must be attended by some exceptional
circumstance which justifies sanctions and the restriction on the
freedom of expression that they involve. ... such circumstances
will be rare.”

Thomas v News Group (Lord Phillips MR).

Those observations appear to be borne out by history to date. Trimingham was the first
claim for harassment by a media publisher to come to trial in England and Wales. It
related to the content of 65 articles referring to the claimant’s sexual orientation in what
were said to be disparaging terms, 152 reader comments, said to taunt and lampoon her
over her sexuality and appearance, and the conduct of journalists in gathering
information for publication. The claim was dismissed. In the 8 years since then there
have been cases, such as Hourani v Thomson [2017] EWHC 432 (QB), involving
campaigns of harassment using a variety of media. But no other case of harassment by
a media organisation appears to have come to trial in this jurisdiction. Two such cases
have been brought unsuccessfully in Northern Ireland, relating to series of articles
alleging involvement in serious criminal activity: King v Sunday Newspapers Ltd
([2010] NIQB 107, appeal dismissed [2011] NICA 8) and Fulton v Sunday Newspapers
Ltd [2015] NIQB 100 (appeal dismissed, [2017] NICA 45).



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

70.

71.

The parties’ contentions

The claimants’ case is stated in paragraphs 20-26 of the Particulars of Claim, in terms
which are relatively succinct. The essence of the pleaded, case re-ordering the
allegations a little, is this:

(1) The Articles and the Posts which the defendants “published and/or caused to be
published” amounted to “a course of conduct and harassment of the claimants”
contrary to PHA s 1(1). It is said that the Articles and Posts were “numerous” in
respect of each defendant and that publication took place on each every day
subsequent to the first date of internet publication.

(2) In support of the case that this amounted to harassment it is alleged that “any
reasonable person when reading the articles ... would think the defendants’
respective courses of conduct amounted to harassment of the claimants”. Three
points are made in support of that case: that the articles were written “in an
indignant tone designed to incite... racial and/or xenophobic hatred”; that the
comments in the Posts demonstrated to the defendants and others that the articles
did have that effect; and that the defendants continued to publish further articles and
Posts. Reliance is place on the Brexit Referendum decision as a contextual factor,
and it is said that “the claimants did not have to be described ... as arriving from
Cameroon and/or as being French nationals, as migrants, or as jobless”.

(3) In support of the case that the defendants knew that the publications complained of
amounted to harassment the claimants “rely upon the Posts of various third parties
that contained racially abusive comments directed at the claimants and each of
them”. The allegation is that the articles generated “approximately 5,000 Posts
made by the general public, the majority of which expressed racist and xenophobic
sentiments”. The content of these Posts, it is said, “were entirely known to the
defendants”. 1t is alleged that in publishing the Articles and Posts the defendants
intended to

“(a) dissuade the claimants from applying for council house
accommodation suitable [for the size of their family] and/or (b)
encourage third parties to publish racial attacks upon the
claimants and/or (c) to sell their respective newspapers thereby.”

(4) The claimants and their family members are entitled to and claim damages “for the
anxiety caused to them by the said harassment and any financial loss resulting from
the harassment”. Particulars allege distress including that caused by “comments on
social media platforms”, distress to the claimants due to bullying and abuse of their
children, and verbal abuse and insults directed at the claimants themselves. It is also
alleged that “the actions of the defendants are likely to adversely affect [Mr Sube’s]
prospects of employment.”

Mr Engelman, for the claimants, opened his Skeleton Argument for trial with the same
quotation relied on at the hearing in May 2018: “Falsely shouting fire in a Crowded
Theatre”. (This is taken from Justice Oliver Wendell Holmes, Jr.'s opinion in the US
Supreme Court case Schenck v. United States in 1919, which held that the defendant's
speech in opposition to the draft during World War I was not protected free speech



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

under the First Amendment of the United States Constitution.) Counsel makes the
following main submissions:

(1) The defendants published the Articles in the immediate aftermath of the Brexit
Referendum, “at a time when public sentiment and political sentiment in respect of
immigration was highly charged’. By “false shouts of ‘dishonest migrants’ in a
theatre of racial hostility” the defendants “lit the match in a tinder box” causing the
claimants and their children serious distress and anxiety.

(2) The online Articles were published in a manner that “permitted the publication of a
huge volume of abusive posts by third parties a number of which were racially
abusive towards” the claimants (emphasis added).

(3) The Articles and “voluminous Posts” constituted a “course of conduct” which
amounted to harassment. Mr Engelman submits that the defendants repeatedly
published substantially the same information. It is further submitted that the
defendants foreseeably provoked their readers into racist and grossly unpleasant
posts. He relies on a passage from paragraph [29] of the First Judgment as
amounting to a finding or conclusion to that effect.

(4) The same passage of the First Judgment is relied on in support of the claimants’
case that the defendants ought to have known their conduct amounted to
harassment. In addition, Mr Engelman argues that News Group “has been
recognised for its racist content”. That submission was based on a report of October
2016 by the European Commission against Racism and Intolerance (“ECRI”), on
which Mr Clarkson was cross-examined.

(5) It is further submitted that News Group had actual knowledge of the content of the
Posts, through its moderators; that it has “failed to give any detailed account or
disclose any documents that evidence its editorial decision-making process”; and
that from this “if can be readily inferred that the repeated publications were merely
as a result of the popularity of the earlier articles amongst its readers which [News
Group] had discerned from the Posts those Articles attracted”.

(6) In any event, it is argued, the defendants cannot escape responsibility for the
publication of the Posts on the basis that they delegated responsibility for filtering
offensive content to a computer system or a reactive system of moderation. The
defendants are vicariously liable for the failure of those responsible for these
systems to filter out racist Posts, and prevent their publication or continued
publication. The role of those individuals is akin to that of someone who reads and
edits text for publication, who is responsible as a joint author: Watts v Times
Newspapers Ltd [1977] QB 650, 670.

(7) The defendants’ Article 10 rights cannot or should not be held to prevail over the
rights of the claimants because what is at play is the assertion of Article 10 rights
“balanced against” the claimants’ rights under Article 14 of the Convention. Those
rights were clearly engaged, by discriminatory treatment based on “race, colour, ...
national or social origin, association with a national minority, ... birth” or a
combination of these. The discriminatory treatment included references to the
claimants’ country of origin, and to France, a photograph of the family and what is



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

72.

73.

described as a “Dad’s Army style depiction of their migration (invasion) of the UK,
as well as by Posts saying “send him back to France”, and similar.

(8) The defendants were responsible for “Continuous, widely published, untrue,
statements concerning [the Subes’] race and colour published together with
photographs of [their] home and their § children ...” amounting to harassment
which is “grave in nature”. The defendants’ conduct has the flavour of the criminal
offences provided for by ss 4 and 29C of the Public Order Act 1986 (use of
threatening, abusive or insulting words, and stirring up religious hatred).

(9) Any assessment of whether conduct amounts to harassment must take account of
the vulnerability or otherwise of the target: Levi v Bates [2015] EWCA Civ 206 [4].
The defendants knew or ought to have known the Subes to be “extremely
vulnerable”, as young parents living in poverty with “a severe housing problem”
and, in the case of Mrs Sube, pre-existing mental health difficulties. The Express
Group had actual knowledge of the distress being caused to Mrs Sube, through “its
agency reporter”, and both defendants had knowledge as a result of the letters of
claim, yet continued to publish.

(10)The defendants cannot exclude liability on the basis that there were other possible
causes of the harm caused. It is sufficient for the claimants to show that the
defendants’ actions materially contributed to the harm: Bonnington Castings Ltd v
Wardlaw [1956], Wilsher v Essex Area Health Authority [1988] AC 1074. The
defendants were the principal publishers of both Articles and Posts.

The claimants’ Skeleton Argument addressed the defendants’ case, that only a small
number of Posts was racially abusive, thus: “A version of the Posts underlined to show
those racist in nature and those alleging criminal misconduct will be produced at trial”.
This did not happen. But, as [ have indicated, the claimants’ case in relation to the Posts
has now been particularised, pursuant to a direction by me. The schedule of Posts
complained of, in its final form, runs to many pages. It has defects I have already
mentioned. It is also not easy to analyse, as the articles are not listed chronologically,
and there is no numbering, but I have done my own summary analysis, as set out in
Appendix C to this judgment. This agrees with Ms Michalos’ calculation that a total of
111 Posts are complained of against her client. It shows that all of these related to
articles in the Daily Star. None related to an Express Article. In summary, a total of 93
posts are complained of against News Group. The grand total is therefore 204. Whether
or not there were 5,000 Posts in all (as to which I make no finding), this plainly cannot
be described as “the majority” of that number.

Mr Price QC, for News Group, and Ms Michalos QC, for the Express Group, have each
urged me to analyse and assess the case against their clients separately from one
another. But both make common cause on a number of points. They submit that the
circumstances of this case are far from the “exceptional” and “rare” oppressive abuse
of media freedom that could give rise to liability. The publications were legitimate
reporting and comment; they do not cross the high threshold of seriousness required to
sustain criminal liability; accordingly, the claimants have not proved a course of
conduct amounting to harassment and the claim should be dismissed on that footing.
Alternatively, the claimants have failed to prove the necessary state of mind.
Alternatively, the Court should uphold the defence under s 1(3)(a). Were the claim to
be upheld, submits Mr Price, it would amount to a significant restriction on the editorial



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

74.

75.

freedom of the media to report and comment on matters of legitimate interest to readers,
effectively cast the court as censor and extend the PHA way beyond the intention of its
framers.

Both Counsel are critical of the way the claimants’ case has been pleaded and presented
in argument and in evidence. Mr Price’s skeleton argument for trial spoke of a “casual
attitude to the ordinary disciplines of litigation”. He returned to the theme in closing,
devoting the first main section of his written submissions to “Basic principles of
litigation”. Counsel urge me to adhere to fundamental principles of pleading and
evidence. They argue that it is particularly important to hold fast to these in a case
which is novel, involves allegations of criminality, has a potentially harmful impact on
freedom of expression. Both Counsel submit that, on a proper analysis, the issues for
resolution are narrow in scope, and that there should be little difficulty in resolving the
limited factual disputes that have any relevance, and dismissing the claim.

Mr Price QC advances the following main submissions on behalf of News Group:

(1) The claim is based solely on the content of the Articles and Posts. The claimants
are not entitled to rely on any other conduct of the defendants.

(2) The claimants do not discharge the burden of proving oppressive and unreasonable
conduct merely by alleging that there were a number of Articles, without any
suggestion that any were without legitimate justification. As pleaded in News
Group’s Defence, the frequency and number of Articles and Posts is not capable of
constituting or contributing to a course of conduct amounting to harassment.

(3) The relevant background facts, asserted in News Group’s Defence are these:

“On or about 2 September 2016, following a process of review
initiated by the Claimants, Luton Council informed them that it
was minded to uphold its decision that the house provided to
them and their 8 children was suitable. At this point, the
Claimants chose to involve the media in the hope that it would
pressure the Council to offer a house that they regarded to be
more suitable, which in the event, it did. On or about 6
September 2016 the First Claimant approached the MK Citizen
and gave an interview in which he criticised the Council. The
Claimants and their family posed for a photograph in their home
to accompany the article. This led to widespread coverage in the
media including statements made by the Council in response to
the Claimants’ criticisms and further statements made by the
First Claimant.”

(4) Considering those facts, and the content of the Articles and Posts complained of,
the Court should conclude that the claimants have failed to discharge the burden of
showing a course of conduct that, considered objectively, amounts to harassment.

(5) As for the mental element of the crime and tort: (a) the claimants have not pleaded,
and are not entitled to rely on, any case that News Group “ought to have known”
that the Posts amounted to harassment; the pleaded case is confined to one of actual
knowledge of the content of the Posts; (b) the allegation of knowledge is generally



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

76.

denied; it is admitted that some comments were drawn to the attention of a
moderator and removed from view, but it is “denied that any content was known
more widely within the First Defendant until after receipt of the letter of claim dated
17 February 2017”; (c) the allegation of knowledge must fail, as nobody has been
identified as having the relevant knowledge, and News Group’s uncontroverted
evidence supports its pleaded case.

(6) It should therefore be unnecessary to consider the legal position in relation to reader

comments; or to analyse the Posts, to determine which could be categorised as racist
or xenophobic or to consider whether, had the content of the Posts been “entirely
known”, News Group would have been obliged to cease publication of articles about
the claimants, or tone them down, or else face liability in harassment. The
claimants’ allegations of motive are also immaterial and, moreover, inadequately
pleaded, submits Mr Price. But if any of those issues does require consideration, Mr
Price would argue that News Group’s role in facilitating the communication of
UGC to the public should only be treated as “conduct” for the purposes of the PHA,
to the extent it involved a conscious act, which was barely the case, if at all; the
total number of Posts was not more than 500, which on the evidence is not unusual,;
relatively few could be classed as racist or xenophobic; the motive of selling
newspapers could not be categorised as improper, and there is no evidence nor can
it be inferred that News Group had either of the other motives alleged.

(7) Further and alternatively, the Court should accept News Group’s pleaded case under

s 1(3)(a), namely that it “reported and commented on a developing story of
legitimate interest to its readers, made public by the claimants, in a manner within
the wide margin accorded to its editorial judgment”. That case is supported by the
content of the Articles, taken at face value, and by the evidence of Mr Clarkson.

(8) The deficiencies of the claimants’ case on liability cannot be made good by proof

of distress or anxiety. Further, the claimants’ evidence goes way beyond what is
properly admissible in support of the harassment claim against News Group. Four
“main difficulties” are identified: (a) the evidence goes beyond the pleaded case; (b)
there is no evidence, nor even an allegation, of any causal link between the
publications complained of and the events relied on (for instance, the activities of
journalists in Cameroon); (c) much of the evidence is irrelevant as relating to

alleged reputational harm consequent on falsity; and (d) other evidence is unworthy
of belief.

(9) I am invited to conclude, from the letter of claim, the subsequent history of the

matter, and the way in which it has been presented in argument and evidence, that
the real gravamen of the claimants’ complaints is not harassment but reputational
harm.

Ms Michalos advances arguments on similar lines to those of Mr Price. She makes some
additional, distinct points:-

(1) To prove a course of conduct a claimant must not only identify conduct on two or

more “occasions”, they must also show “a link between the two to reflect the
meaning of the word ‘course”™: Hipgrave v Jones [2004] EWHC 2901 (QB) [62]
(Tugendhat J). Accordingly, two isolated incidents separated in time by a period of



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

months cannot amount to harassment: R v Hills (Gavin Spencer) [2001] 1 FLR 580
[25].

(2) Here, the Express Group publications “roughly divide” into three “groups”: (a) the
First Group, on and between 7 and 9 September 2016, initial reporting arising from
the MK Citizen brining the matter to public attention; (b) the Second Group, on 11
September 2016, arising from Mr Wade-Palmer’s interview with Mr Sube, yielding
further information; and (c) a Third Group, on and between 31 October and 1
November 2016, arising from 7he Sun report of the new fact that the family had
been given a new home worth £425,000.

(3) Further, the Daily Star and the Express are separate newspapers and, on the
evidence, they have entirely separate editorial teams. When considering the
allegation of harassment, the conduct of the two papers should not be aggregated
but analysed and considered separately.

(4) Leader articles published on the same day, in the same paper, as a news report
should not be treated as separate acts of harassment.

(5) As for Posts, these are “published by individual readers” and should not be treated
as part of any course of conduct by the Express Group; alternatively, a published
article and the Posts on that article should be treated as a single act.

(6) The Court’s assessment of whether, objectively, the conduct complained of
amounted to harassment should take account of (a) the extent to which the claimants
were themselves responsible for the fact that their dispute with the Council came
into the public domain; (b) the extent to which the coverage was persistent,
repetitive and taunting, as opposed to being prompted by some fresh newsworthy
event; (c) the fact that the publications complained of took place in the context of
“wide media reporting and public comment”, in addition to the Articles and Posts;
and (d) the fact that the complaint relates to the content as opposed to the manner
of publication; Ms Michalos submits that in a claim for harassment by publication
it is the latter that should be the focus of attention.

(7) This claim is about content; the origin of the content was Mr Sube’s own deliberate
act in going to the MK Citizen to publicise the family’s complaints against the
Council; the subject-matter was of public interest; the tone and presentation of the
Articles was well within the bounds of editorial latitude; references to the
nationality and origin of the claimants were relevant to the themes of the Articles;
and the defendant’s conduct was not persistent or oppressive.

(8) As to state of mind, Ms Michalos adopts and supports the submission that the
claimants are not entitled to an adjudication of whether her clients “ought to have
known” that the Posts amounted or contributed to harassment. In relation to the
Articles, again she submits that the two newspapers and their editorial teams should
be considered separately. As a general rule, in the absence of any direct complaint
(and there was none), those responsible for a given newspaper can only reasonably
be expected to consider whether their own output represents an abuse of press
freedom.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

77.

78.

79.

80.

81.

Assessment
The true scope of the issues for resolution

I start by making clear that I accept the honesty and sincerity of the claimants’ evidence
about the feelings of distress and anxiety they experienced during the period September
to November 2016. Following, and as a result of, the publicity which started with the
MK Citizen article, the Subes found themselves at the centre of what can fairly be
described, in its totality, as something of a media storm. That endured, albeit
intermittently, over a period of some 8 weeks. I do not doubt that the publication of the
Articles that are now complained of made a contribution to the claimants’ distress and
anxiety. I accept that each of them probably saw some of the Posts that are now
complained of, at the time, and found them upsetting, I do not, however, accept that
the claimants have established that they were the targets, or that they were victims, of
harassment by News Group or by the Express Group. I shall set out the main reasons
for that conclusion, and then elaborate where necessary.

It should go without saying that the conduct and state of mind of each publisher must
be considered separately. The conduct of News Group cannot be part of a course of
conduct by the Express Group, or vice versa. Nor can the state of mind of anyone
working for News Group be attributed to the Express Group.

When assessing the case against and for each defendant, the boundaries of the conduct
and state of mind that I can properly and fairly consider are set by that which has been
alleged against that defendant in the Amended Particulars of Claim, or averred in the
Defences, clearly and distinctly. These are fundamental principles, applicable to any
case, but have recently been reiterated in the specific context of harassment by the Court
of Appeal: see Worthington v Metropolitan Housing Trust Ltd [2018] EWCA Civ 1125
[2018] HLR 32 [59] (Kitchin LJ). As Steyn J held, relevance is not determined by what
is contained in the witness statements.

I accept the defence submission that the claimants’ evidence and argument have gone
well beyond those boundaries in a number of respects. There has been a lack of rigour
and discipline in the analysis and presentation of the claimants’ case. Courts must not
be overly rigid or formalistic in their approach to pleading requirements. But, as Mr
Price has submitted, the rules about statements of case play a fundamental role in
promoting the overriding objective of a fair trial at proportionate cost. I am satisfied
that it would be wrong to rule on allegations that were not properly notified in advance,
in accordance with the rules, in sufficient detail to enable the defendants to prepare to
meet them. All the more so, given the gravity of some of allegations.

The pleaded case, on a proper analysis, is relatively confined. Some important features
are these:

(1) The only claimants are Mr and Mrs Sube. There is no pleaded claim by any other
member of the Sube family. The only conduct that can be taken into account as part
of a course of conduct by a defendant is behaviour by that defendant which might
amount to harassment of one or both of the claimants.

(2) There is no allegation that either defendant harassed either of the claimants by
publishing anything (or by doing anything else) in Cameroon, or in any other



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

82.

foreign jurisdiction. Any such allegation would need to be spelled out, and would
call for consideration of the applicable law. The pleaded claim is confined to
conduct in England and Wales.

(3) In the case of each defendant, the course of conduct which is pleaded as amounting
to harassment of Mr and Mrs Sube is the publication of Articles and Posts. There is
no pleaded allegation that any other kind of behaviour formed any part of the
allegedly harassing course of conduct.

(4) In relation to the Articles, the pleaded case relies on their number, their tone, their
alleged tendency to incite racial or xenophobic hatred, and their alleged effect in
doing so, via the Posts. There is no pleading that the Articles were harassing in any
other way, such as by falsehood.

(5) The pleaded case in relation to the Posts relies on their number and their racist and
xenophobic content. That aspect of the case is now confined to the Posts
particularised following the trial: 93 in respect of The Sun and 111 in relation to the
Express.

(6) The state of mind alleged is that the defendants knew of the Articles and the Posts
and knew or ought to have known that “the publication of the series of Articles and
Posts amounted to harassment”. There is no pleaded allegation that the defendants,
or either of them, ought to have known of the Posts.

It follows from this analysis that there is much in the argument of Counsel for the
claimants, the evidence of the claimants themselves, and in the cross-examination of
the defendants’ witnesses, that must be left out of account. Accordingly:-

(1) I cannot uphold Counsel’s headline allegation, that the defendants were responsible
for “false shouts of ‘dishonest migrants . The claimants’ case that the Articles bore
meanings to that effect was dismissed in May 2018. The statement of case was
amended accordingly. Some allegations of falsity did remain, but they did not
include a complaint that the claimants had been falsely portrayed as dishonest. In
any event, there was no good reason for the allegations of falsity to remain on the
record, and I have now struck them out. Cross-examination of defence witnesses
about Clause 1 of the Code of Conduct of the Independent Press Standards
Organisation (IPSO) was irrelevant.

(2) In determining what the defendants knew, or ought to have known, I cannot explore
what they ought to have known about the Posts; but I am entitled to have regard to
the content of the articles they published, that are said to have constituted
harassment. That aside, however, I cannot uphold the contention that the defendants
knew the Subes to be vulnerable, because no other basis for imputing such
knowledge has been pleaded. And the claimants are not entitled to a finding on the
question of what Mr Pattinson did or did not say or do at the meeting of 7 September
2016. That is not an issue in the case. Applications for disclosure of records of that
meeting have been dismissed by me and again by Steyn J on that basis, among
others: see [48] above and the judgment of Steyn J at [30].

(3) In the absence of any pleaded allegation that the defendants interfered with the
claimants’ Convention rights, and did so in a way that discriminated against them



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

on the grounds of racial origin or other status, the submissions about Article 14
cannot be entertained. It may be legitimate to pursue a claim in harassment by
publication on the basis that the defendant’s conduct was directly or indirectly
discriminatory on the grounds of race or some other characteristic (Thomas v News
Group suggests that it is), but that cannot be done without clearly pleading such a
case, with due particularity. In this case, a discrimination claim was pleaded by
reference to the provisions of the Equality Act 2010, but it was struck out by me in
May 2018. There has never been any, or any adequately pleaded case of that nature
since then. Cross-examination about discrimination contrary to the IPSO Code was
irrelevant.

(4) Counsel’s allegation of racist tendencies, and reliance on the ECRI report to support
that allegation, are illegitimate. I would need persuasion that it is permissible to
advance, in support of a harassment case of this kind, an allegation that a publisher
has a general bad character for racist publication, or a tendency to publish racist
matter. As a rule, bad character evidence has only a limited role to play in civil
litigation. But whatever the answer to that question, a case of that kind would need
to be pleaded, and there is no pleaded allegation that News Group has such a general

bad character or tendency, so the report is irrelevant to the issues for trial. I would
add this:

(a) Reliance on the ECRI report is an invitation to treat it as hearsay
evidence, without having served any notice in accordance with s 2 of
the Civil Evidence Act 1995 and CPR 33.2(3) and (4), identifying the
evidence to be relied on and explaining why the witness will not be
called. This would have permitted me to give it little or no weight, or
to leave it out of account as a matter of discretion.

(b) The report is not, in my judgment, admissible in any event. It is either
expert evidence for which no permission was sought or granted, so that
CPR 35.4(1) applies, or it is lay opinion evidence which does not fall
within any of the exceptions to the general ban on evidence of that kind.

(5) The claimants’ evidence about the impact on them of social media falls outside the
scope of the pleaded issues. The Amended Particulars of Claim contain no
allegation about any social media shares of the Articles, or about any social media
publications that involved republication of, or were consequential upon, the
allegedly harassing content of the Articles and Posts. Again, that is a point made by
Steyn J when dismissing the pre-trial disclosure application: see her judgment at
[15].

(6) Evidence that the Subes were harassed by journalists, or that misrepresentation was
practised to obtain information from them, cannot make any legitimate contribution
to their case, which relies on a course of conduct involving publication only.

(7) Mrs Sube’s evidence about the conduct of unidentified journalists in Cameroon and
its effects on her father falls outside the boundaries of the pleaded case, and cannot
be relied on. (For what it is worth, the defendants’ case is that the evidence shows
or suggests that this conduct involved journalists from another publication entirely).



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

83.

&4.

85.

86.

87.

I should also correct a misapprehension about paragraph [29] of the First Judgment.
The words repeatedly cited in the claimants’ Skeleton Argument appear in a passage of
the judgment explaining my conclusion that the claimants could not rely on the Posts
to satisfy the statutory threshold requirement of showing that the publications caused
or were likely to cause serious harm to their reputations. I said this:

“I have considered again in this context the claimants’ reliance
on the fact that the articles complained of were published in the
aftermath of the Brexit Referendum. I believe that their case is,
in part, that by publishing in the wake of the Referendum
inflammatory articles casting the claimants in the role of
ungrateful  foreign benefits scroungers the defendants
foreseeably provoked their readers into racist and otherwise
grossly unpleasant Posts of the kind I have quoted. For the
reasons just given, I think this is misconceived as an argument
on s 1(1) of the Defamation Act 2013.”

Counsel have relied on the words I have emphasised. As is clear from the context, these
were not a finding, but no more than a summary of what I took to be the claimants’
case.

Decision

Turning now to my conclusions on the issues that are properly before me for
determination, I have considered the conduct of each defendant in publishing the
articles complained of, and its conduct in relation to the publication of the Posts
complained of. Having done so, I hold that neither claimant has succeeded in proving
that either defendant is guilty of a course of conduct amounting to harassment. The
standard of proof in these proceedings is the civil standard, but the task that confronts
the claimants is to establish conduct that represents an abuse of media freedom so
serious that it deserves the label of criminality. That means that the burden on them is
a heavy one. They have not discharged that burden.

I have addressed my mind to the pleaded allegations of actual and imputed knowledge,
and the evidence relevant to those. My conclusion is that even if, contrary to that
conclusion, either defendant did engage in a course of conduct by publication which,
objectively considered, was harassing in its nature, to such an extent that it represented
a criminal abuse of its rights of freedom of expression, the claimants have not
established that either defendant knew or ought to have known this was so.

It is not necessary to go further than this, but having read and heard the evidence and
argument [ would make the further finding that, on the evidence before me, each of the
defendants has made out the justification under s 1(3)(c) of the PHA.

Reasons
The right analytical approach

I have borne in mind six general points.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

(1) T give myself the routine jury direction to consider the case against and for each
defendant separately. The pleaded case is advanced compendiously. The term “the
defendants and each of them” is used, but the substance of the case is pleaded
against both defendants, without drawing clear distinctions between the conduct, or
the effects of the conduct, of News Group and that of the Express Group. There is
no basis in the pleading or the evidence for treating any conduct or knowledge of
one defendant as conduct or knowledge of the other. Nor is there any allegation or
evidence that one defendant knew about publications made by the other. I must
assess whether News Group engaged in a course of conduct, if so whether it was
harassing in nature, and if so whether News Group knew or ought to have known
this. Similarly in the case of Express Group.

(2) The conduct to be considered in the case of each defendant is, and is only, the
publication of the articles I have mentioned as complained of, and the publication
or hosting of the relatively small number of Posts that have now been identified as
the subject of complaint.

(3) I'must put the claimant’s evidence of actual distress out of my mind, when assessing
whether the case on liability is established. The test is an objective one.

(4) I must pay careful attention to the nature and content of the publications,
individually and collectively, including where in the newspaper or website they
appeared, so far as appears from the evidence. I must be sure to focus on whether
the publications satisfy the definitions or descriptions of harassment to be found in
the authorities, rather than on any tendency to defame. Given the claim for libel,
there can be no doubt that the claimants’ motives for bringing this claim included
an intention to vindicate their reputations, but my dismissal of that claim means that
this cannot form a legitimate element in the claim for harassment.

(5) There is no dispute that News Group published The Sun articles, and knew it was
doing so. Likewise, the Express Group knew what it was publishing in its
newspapers. That is obvious. But there are issues about the extent to which the
publication of the Posts should be considered to be publication, or otherwise part of
a course of conduct engaged in by the corporate defendant in question. If so, there
are issues about whether that defendant knew what was in the Posts. I must pay
close attention to the evidence about those points.

(6) I must assess the case against each defendant without regard to any publication by
any other publisher. Mr Sube’s evidence made clear that he was affected by the
report in the MK Citizen. There were other, national, publications here, and Mrs
Sube’s evidence made clear that she was aware of and affected by some of them.
No doubt, in appropriate circumstances, a defendant who takes part with others in
concerted action targeted at a single individual can be sued or prosecuted for
harassment on the basis that he bears responsibility for the collective actions of the
group, which amount to the crime or tort. That, however, is not the case advanced
here. It may be that, as a matter of principle, a case could be pursued on the basis
that the conduct complained of amounted to harassment because it took place in a
context of seriously distressing third-party conduct of which the defendant was or
ought to have been aware. But the claimant has not pleaded reliance on any such
context.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

88.

89.

Findings of fact

There are only four main issues on which findings of fact are required. The first area of
dispute concerns the defendants’ contentions as to the relevant background facts
([75(3)] above). The issue was identified by Steyn J at [28]:

“The defendants have alleged that the claimants put their
housing situation in the public domain by giving an interview
and having photographs taken by a local newspaper, the MK
Citizen. It is not in dispute that the claimants did so. What they
dispute is that they did so knowingly, that is knowing that it was
a newspaper.”

That issue has been explored at the trial, mainly through the evidence of Mr Sube and
Beth Pearson.

(1) Mr Sube said in his witness statement that “/ did not know they [the MK Citizen]
were a newspaper”. His evidence was that he thought they were like Citizens
Advice, and that the photograph of his family was “for the use of sending to the
Council ... for evidence of overcrowding.” He maintained this position under cross-
examination. He expanded on the content of his witness statement, specifically
recalling a conversation on 2 September 2016, in which Ms Pearson had told him
that she was going to be publishing something online and he indicated to her that
he objected.

(2) In her first witness statement Ms Pearson said that Mr Sube approached her and

“... told me that he wanted an article published in the local
newspaper so the council would move him and his family into a
larger house. He agreed with me to a photographer attending his
home to photograph him and his family to illustrate the article.”

(3) The case presented in the claimants’ skeleton argument, though not in any statement
of case, was that Ms Pearson had misled Mr Sube. This led to a second witness
statement in which Ms Pearson said she felt like she was on trial, and said she had
no idea how Mr Sube could claim that he did not know she was a reporter. She
elaborated, saying that Mr Sube had “specifically asked for a story to be published,
to help him gain a larger house and make the council ‘listen™. She referred to the
emails which had passed between her and Mr Sube, stated that when he called she
would have answered “Hello, news desk”, and said that her email signature
described her as, “Beth Pearson, Reporter...” She observed that the photos were of
the family lined up inside, and not of the outside of the house.

(4) She was cross-examined by Mr Harrison. Her evidence was tested but not, initially,
challenged as false. The case put was that Mr Sube could have made a mistake. At
the end of the cross-examination Mr Price made the point that it could not be
submitted that her evidence of what Mr Sube said to her was untrue, unless she was
challenged about it. In further cross-examination it was suggested that Ms Pearson’s
evidence was a false recollection based on all the facts. I raised the question of the
alleged conversation of 2 September 2016, and Mr Harrison asked her whether there
could have been some confusion on that day, about what exactly was going to



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

90.

91.

92.

93.

happen. She did not agree. She did not recall a time when she told Mr Sube she was
going to publish something, and he objected.

(5) Ms Pearson was also cross-examined by Mr Engelman. He referred to Mr Sube
saying in an email “We need someone to stand for us!” He asked, in a challenging
tone, whether she had done that. Mr Price objected. I asked about the relevance of
such questions. Mr Engelman did not pursue them.

I am not entirely sure that, on a proper analysis, it was necessary for News Group to
plead a case, or that it is necessary me to make a finding about, what actually happened
between Mr Sube and Ms Pearson. The issue is whether one or both of the defendants
engaged in a course of conduct which was, and which they knew or ought to have
known to be, harassment. The conduct of Ms Pearson is not relied on by the claimants.
She was not working for either of the defendants. The truth or falsity of the article is
not in issue now. There is no allegation, nor was it put to any of the defendants’ other
witnesses, that they knew the truth about what passed between Ms Pearson and Mr
Sube. It seems to me that the main if not the only relevance of the MK Citizen article is
that it was source material for the defendants, which appeared to them to show that the
Subes had deliberately gone public with complaints about the Council. There is no
reason to doubt that this was the state of mind of the relevant journalists and editorial
staff at each of the three newspapers with which I am concerned.

But the truth about Mr Sube’s conduct in consenting, or not, to publicity in the MK
Citizen may be relevant to the objective assessment of whether it was harassment for
the defendant to publish stories about him. 7Trimingham indicates that the circumstances
to be considered include the status of the claimant, whether he or she was a public
figure, and whether the claimant placed the subject-matter before the public. For those
reasons, and also in fairness to Ms Pearson, I shall record my findings. In short,
wherever the evidence of Mr Sube and Ms Pearson differs I accept the evidence of Ms
Pearson. Mr Sube approached her and asked her to publish an article, to help the family.
I do not accept that Mr Sube was ignorant of her role and status as a journalist. That is
too improbable. As I have noted, the submission that Ms Pearson misled Mr Sube was
not pursued in cross-examination. I reject it. I accept that she answered the phone using
the words “news desk”. It is likely that at least one email from her to him carried the
designation “Reporter”. 1 find that Mr Sube, acting in this respect on behalf of his
wife, knew what he was doing.

Mr Sube, at the time, was seeking to explore every avenue to press his case with the
Council. He knew Ms Pearson intended to publish. He provided her with information
and access for the taking of photographs in the knowledge that both would be used for
the purposes of media publication, and with that intention. He never expressed any
objection, before she did so. The publicity he secured was not to his liking. It was not
what he was after. He complained. That is clear. But whatever he may now believe,
my conclusion is that he deliberately and knowingly sought press publicity. I also find
that Mrs Sube was aware of and approved his conduct in doing so.

Those findings are supported not only by the evidence of Ms Pearson but also by the
contemporary documents, which are clearly more consistent with Ms Pearson’s
evidence than that of Mr Sube, and by the evidence of Charles Wade-Palmer.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

(1) The documents include emails in which Mr Sube complains, after the event, about
the content of the MK Citizen, but betrays no sign of surprise at finding that Ms
Pearson had written an article at all.

(2) The documents also include notes from Mrs Sube’s medical file that record this, in
March 2017:-

“Jeanne is feeling low and has informed *** (health visitor) that
3 months after she had *** that they had gone to the news paper
to try to get there case heard regarding there need for housing
and Jeanne feels that the papers took the story and reported it
inaccurately ...”

Mrs Sube denied that was an accurate record of what she told the health visitor.
That is implausible, and I cannot accept that she is right about it. The record is
consistent with the evidence as a whole.

(3) Mr Wade-Palmer’s evidence, which I accept, was that when he visited Mr Sube’s
house with a photographer he said he was a reporter from Caters, and Mr Sube “said
he was expecting a journalist from Masons, another news agency”, but invited him
and the photographer in, where they spoke for 20 minutes. Waiting outside, he
observed another journalist arrive and be let in. Later, he knocked, was let in and
found Mr Sube was “quite irritated” about reports on the MK Citizen article, and
wanted the stories taken down “as he thought they would damage his position with
the council ... It was clear that Mr Sube thought that the news coverage would help
him get a better place.”

94, The second main area of factual dispute concerns News Group’s system for dealing
with Posts. At the end of the evidence, however, there is very little of relevance that is
in issue.

(1) Mr Manning-Monro described the system, in terms which were not challenged:

“Reader comments are not subject to prior editorial control, other
than by operation of a profanity filter, which automatically
deletes a comment if it contains a word on our banned list.
Readers are able to flag a comment by clicking an icon, which
will draw it to the attention of a moderator, who will decide
whether it should be removed from view. The Sun's website's
publicly available Community Guidelines (part of the site's
Terms of Use) set out the categories of comments that will not
be tolerated and state that abuse can lead to an account being
banned. This process for dealing with offensive comments is
common practice in the industry.

Nor was Mr Manning-Monro challenged on his evidence that there were fewer than
500 comments in total; that this was not an unusual number for a series of news
stories; and that all offensive posts that were flagged were removed.

(2) Mr Manning-Monro’s witness statement said that apart from these flagged
comments there was “no reason to believe that any of the comments ... would have



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

95.

96.

been seen or known about within The Sun prior to the letter of complaint”. The
cross-examination related principally to the adequacy of the profanity filters, the
compliance of the system with the IPSO Code, whether it would be practicable and
proportionate to have a different system, and whether readers could have and did
share the articles. All of those are matters that fall outside the scope of the pleaded
issues, as [ have said. The main issue here is whether the defendant, and in particular
the journalists and editorial staff responsible for the articles complained of, knew
the content of the Posts.

(3) Mr Harrison did explore this, but only tangentially, questioning the witness about
whether the analytics available to News Group personnel to show an article’s degree
of popularity are used as a prompt for decisions about what its journalists should
write. He suggested that would be “a no-brainer”. Mr Manning-Monro conceded
that some journalists would be interested in seeing the analytics; they could get
basic information such as the number of page views. It is possible, he agreed, that
some journalists might resort to social media to see what people were saying about
their articles. In answer to a question from me, Mr Manning-Monro said that
journalists at The Sun have no information about reader comments.

In the light of this evidence, it is impossible to conclude as a fact that any of those
responsible for writing and publishing the articles complained of had actual knowledge
of the content of any of the Posts complained of. Whether they should have done is not
an issue for determination. Nor are issues about the adequacy of the systems described
by the witness, or whether they comply with the IPSO Code.

The position is similar when it comes to the evidence about the Express Group’s
approach to Posts, which is the third main area of factual dispute.

(1) As I have found, all the Posts were taken down on 16 January 2018. The evidence
is that the Express Group was not put on notice of the Posts that were objected to
until 28 December 2017, that being the date on which it received the claimants’
solicitors’ letter of 20 December 2017.

(2) As for the period before that, evidence about the system that the Express Group had
in place was given by Mr Marsh. His witness statement contained the following:

“At the time UGC was not manually moderated prior to it
appearing in an online article, The sheer volume of comments
means that human moderation is not practical or physically
possible; for example, in 2016 Express.co.uk and Dailystar.co.uk
published roughly 12,000 articles per month. It is not unusual for
news stories to receive between 250 and 1,000 comments.”

(3) The automated system then in use by the Express Group was “a moderation product
provided by Gigya” which was “very basic”, using a very large list of banned or
blocked words. UGC posts containing those words would be filtered out, those that
did not would automatically be allowed. In addition, the defendant had terms and
conditions which governed readers’ behaviour. Readers could complain about Posts
by clicking on an icon, which would cause the Post to be “flagged”. Three flags led
to automatic removal, but “the sheer volume of posts” meant that no examination of
each post was conducted”.


https://Dailystar.co.uk
https://Express.co.uk

Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

97.

98.

(4) Cross-examined, Mr Marsh accepted that there were some horrible comments, that
Gigya didn’t stop that, and that the defendant knew its profanity filter system was
basic and imperfect. Of course, it might be said that if a publisher uses a moderation
system that cannot adequately control all the content which it is making public, or
contributing to making public, it should not provide a comment facility at all. But,
again, that is not the issue. I am concerned with an allegation of actual knowledge.

(5) As to that, Mr Marsh’s statement is clear:

“It is simply unrealistic to suggest that any employee at Express
Newspapers whether an editor or a journalist would have
knowledge of the individual comments on any article... There is
no reason to believe that any of the comments would have been
seen or that they were known about prior to our being notified
...by the claimants.”

(6) Cross-examination of Mr Marsh on these topics followed the same general themes
as that of Mr Manning-Monro, and was largely irrelevant for the same reasons. It
was not directly put to the witness that, contrary to the passages I have just quoted,
any editorial staff had actual knowledge of any of the content of any of the Posts
that are now complained of. No fact or document was put to the witness that lent
any real support to that conclusion.

Again, in the light of this evidence, I could not uphold the claimants’ case that this
defendant had actual knowledge of the content of the Posts complained of.

The fourth area of dispute on which I should say a little more concerns the content of
the Posts complained of, that is to say those posted on The Sun website and the Express
website. For reasons I have already given when dealing with the DPA claim, I do not
propose to examine and make findings about each of the 204 Posts listed in the
claimants’ schedule. But I will say this much.

(1) News Group is right to concede that some of the Posts are racially abusive.
Comments made on the “Are they serious?” article include “Offer them a I-way
ticket back to Bongo-Bongo land” and “You need to be sent back to the jungle” and
“the neighbourhood will slum they will bring more in”. The Express’s
“REVEALED” article attracted a similar Post, writing of “feckless, lazy, scrounging
blicks” (sic). These Posts, and others referring to “mud huts” use offensive
stereotypes to refer to the claimants in a demeaning way, on the basis of their racial
or ethnic origins. There are other Posts that refer to the claimants as “black scum”.

(2) But the great majority of the Posts say nothing about the claimants’ racial or ethnic
characteristics, as opposed to their foreign origins or nationality. Most do not use
words like those I have quoted. They express, in one way or another, the view that
the claimants are unwanted scroungers from abroad, who do not deserve what they
have claimed, and should go or be sent back somewhere else. The places to which
readers urge them to go or be sent include “up north”, Calais, Paris, France,
Cameroon, “home” and “their fucking country”. The main theme is that it is
unreasonable and unfair for the claimants, who are foreigners who have not lived,
worked and paid tax in the UK, to complain about the benefits provided at the
expense of UK taxpayers. Views will differ about those opinions, and about the use



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

99.

100.

101.

102.

103.

of such language. But this is a different category of expression from the few Posts
I have quoted above. It is not right, in my judgment, to describe Posts on these lines
as expressing “racial hatred” or “xenophobic hatred”.

The case against News Group

In my judgment, the 7 articles complained of do not constitute a single “course of
conduct” by News Group. They fall into two groups: those of September, and those
published in the three-day period, from 30 October to 1 November 2016. The first group
appeared over four or five days, essentially rehearsing the story from the MK Citizen,
and Mr Sube’s angry response. This set of articles, although it was in substance a group,
was not all on the same theme. There was an additional feature, when Mr Wade-Palmer
reported on how Mr Sube had spent his savings. The second group, however, was quite
separate and distinct. It followed many weeks later, prompted, on their face, by new
events and new information, and they had different content. The publication of these
two groups of articles is properly analysed, for present purposes, as two “courses of
conduct”.

The Posts would likewise fall for consideration in two groups. But I do not consider
that, for the purposes of harassment, the Posts are properly treated as part of the same
“course of conduct” as publication of the Articles. In ordinary language the Posts were
“published” on The Sun website. But when considering the Posts, I do not consider it
necessary or helpful to address the rather abstract and potentially complex question of
whether the conduct of News Group (or that of the Express Group) in relation to the
Posts amounts as a matter of law to “publication” by it, or publication for which it is
responsible. That may be so. There are cases in Australia that so hold (see Voller v
Nationwide News Pty Ltd [2019] NSWSC 766 (Rothman J)) and the defendants did not
submit that they could not or should not be regarded as publishers of the Posts in law.
In my view, however the real question in the present context is not whether those labels
or categories are apt, but one of fact: what was the nature and quality of the defendant’s
conduct, in this respect?

The defendants provided a platform which enabled readers to post comments on the
defendant’s articles. At the minimum, this allowed or facilitated the communication of
some such comments to other readers and to the general public via News Group’s
website. But I cannot make a finding that the defendant did this, knowing the content
of all or any of the Posts complained of, let alone with actual knowledge that some of
them were racist and offensive. That would be entirely contrary to the evidence, as I
have made clear.

The Posts were written by the readers, and the process by which they appeared online
was initiated by the readers and semi-automatic. The readership was primarily, if not
exclusively, other readers. The Posts were not addressed to, or aimed at the defendants’
journalists, nor were they read by those journalists. The Posts were not edited or vetted
by the defendant, other than in the ways I have identified.

I have not overlooked the claimant’s pleaded case about the “indignant tone” of the
articles, or their allegation that the Articles were “designed to incite” racial hatred. The
tone was indeed indignant, to an extent. But I reject the remainder of this allegation.
The word “designed” is not a very happy one to use in a pleading; it could mean
“intended” or merely “framed in a way that was liable to”. But in paragraph 23 of the



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

104.

105.

106.

Particulars of Claim, the case is spelled out: it is squarely alleged that “the defendants
intended to encourage third parties to publish racial attacks upon the claimants”. 1
could not make a finding that there was any such intention. As Mr Clarkson said in his
evidence, the claimants do not identify anyone at 7he Sun who had such intention. He
said that he had seen no evidence to suggest that any of the articles were motivated by
anything other than the wish to report and comment on a story of legitimate interest to
readers. I find myself in the same position. In my judgment, it is not reasonable to
maintain that the content of the Articles was designed to stir up racial hatred, in the
sense that it was likely to do so. That conclusion cannot be drawn from the existence of
a handful of Posts which do express ugly, racist sentiments.

So the conduct to be considered, so far as the Posts are concerned, is unwittingly
allowing or facilitating the communication by some readers to some other readers of a
relatively small number of Posts, some of which were racist and offensive to the
claimants. Whatever might be said about that conduct, and the adequacy of the controls
put in place by the defendant, I do not believe this behaviour is properly regarded as
part of a course of “fargeted” conduct by the defendant, that has an “oppressive”
character, and is criminal in character.

Even if this analysis was wrong, I would conclude that the nature of the publications
under consideration, including the articles and the Posts, was not harassment within the
meaning of the PHA, as elucidated in the authorities. This is because, in short, (a) the
subject-matter of the Articles was of legitimate interest to the public, and the reporting
could only be held to be tortious if that was an interference with freedom of speech that
is necessary in order to protect the rights of the claimants; (b) the content and the
manner of publication of the Articles and Posts, even considered as a single course of
conduct, was not offensive, insulting, alarming or distressing to the degree that would
be necessary to sustain criminal liability.

The nature of the tort of harassment means that, in a publication case, this assessment
will include, but should not be confined to the informational content of the publication:
what is said, and the meaning(s) it conveys. That would be the focus in a defamation
case. A claim in harassment requires a holistic review, encompassing the way in which
the information is presented: how it is said. That will always include the number of
occasions that make up the alleged course of conduct. But the Court must take account
of the right to speak, and to speak robustly, on topics of public policy and other matters
of legitimate interest to members of the public. In this regard, two points of importance
emerge from Trimingham:

(1) As Tugendhat J pointed out at [90], the publication of words that are defamatory,
but true, can cause a person distress. So may the publication of what I have held
these Articles to be, namely non-defamatory, comment and opinion based on non-
defamatory facts. People can be very upset when people express hostile opinions
about them. But in this case the claimants have failed to show that the expression
of such opinions was unlawful, from the perspective of defamation law, or
discrimination law, or data protection law. So, Article 10 of the Convention requires
a cautious approach to a claim in harassment based on the same conduct.

(2) In a publication case, the Court should take account of the extent to which the
coverage complained of is repetitious and taunting, as opposed to being new, and
prompted by some fresh newsworthy event. The imposition of liability in respect



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

107.

108.

109.

of coverage that falls in the latter category will be harder to justify: Trimingham
[268-269] and Lisle-Mainwaring v Associated (21 July 2017, HHJ Moloney QC,
sitting as a High Court Judge) at 2.6(b).

In his witness statement Mr Clarkson said this:

“10. All newspapers cover stories that are of interest to readers
in a way that is consistent with their position and attitudes. The
Sun has a consistent and long history in covering stories relating
to the benefits system in such a manner. By and large our readers
are hard-working, but not highly paid or living in luxurious
housing. In 2016, the average salary of a reader nationally was
around £17,000 a year. In general, our readers believe there is a
legitimate need for a safety net, but that people should be grateful
and not take unfair advantage of it.

12. There are a number of elements to the story which were of
legitimate interest to our readers once the Claimants went public
with their complaints: The fact that the Claimants had chosen to
criticise the Council. The claim of the Council, in response, that
suitable accommodation had been offered and declined. The
statements of politicians on the subject. The Claimants' apparent
expectation that they were entitled to have a large number of
children and a comfortable lifestyle which the taxpayer was
expected to subsidise. The fact that they were able to come to the
UK as a result of the NHS funding degrees in nursing. As the
coverage illustrates, the costs involved are much greater than the
£27,000 cost of the degree. The apparent attempt to pressurise
the Council into giving them the accommodation that they
wanted by going public with their complaints, thereby getting
priority over those who are more patient and wait their turn. The
house that the Claimants obtained. The large amounts that the
Claimants have received directly or indirectly, having only
recently arrived in the UK.”

This is more in the nature of comment or submission than evidence, and may not have
needed challenge by way of cross-examination, as opposed to argument. Mr Clarkson
was however cross-examined about the composition and content of the article, but he
was not challenged on these points. It is not appropriate for me to make findings about
whether Mr Clarkson is right to speak of “the Claimants’ apparent expectations” or
“the apparent attempt to pressurise the Council”, in these terms. The question is
whether these are interpretations, points of view, or assessments which it was not only
tortious but also criminal for News Group to publish. Not so, in my judgment.

I repeat that I do not doubt that the Subes suffered distress. I am not persuaded that it
was all attributable to The Sun articles, or those published by the Express Group. The
strong impression I gain from the evidence is that the Mail coverage was a main cause,
if not the main cause. It is plain that reputational concerns loomed large. The test is an
objective one, which excludes any element of defamation. Focusing on the coverage in
The Sun, it was reporting on matters of proper interest to the readership of The Sun. It



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

110.

I11.

112.

113.

was done in a colourful fashion typical of tabloid journalism, of which some may
disapprove, but it did not represent an abuse of press freedom that entered the realm of
harassment. The pleaded complaint that the publication of some details about the
claimants was not necessary does not affect my conclusion. It cannot be (and is not)
said that the details are such that nobody could regard them as relevant. Accordingly,
this is an invitation to conduct a judicial critique or vetting of the editorial process, in
contravention of the principles identified above.

The content of the Posts that are complained of does not take the case across the line.
It necessarily follows that in my view neither of the two sets of Articles could sustain a
finding of harassment as a matter of fact, if considered separately.

Turning to the issue of knowledge, the allegation that News Group had actual
knowledge that its conduct amounted to harassment is untenable on the evidence called
at the trial. It was not clear from the Particulars of Claim on what basis that allegation
was made; the pleading was inadequate. The claimants plainly could not give evidence
to establish such an allegation. Nor could a finding be made merely as a matter of
inference. Such evidence as there was came from the defendant’s own witnesses, and
its effect was as already indicated: that they considered the articles to be reasonable
journalism on matters of legitimate interest and concern to their readers. I accept Mr
Price’s submission that an intention to sell newspapers cannot be put forward as
improper. The claimant’s allegation that News Group intended to dissuade the
claimants from claiming appropriate council house accommodation is not credible on
its face. It is credibly denied by Mr Clarkson.

I uphold News Group’s reliance on the defence or exception of reasonableness for
essentially the same reasons as those I have given for rejecting the claimants’ case that
this was harassment, which the defendant knew or ought to have known to be such.

The case against the Express Group

Having said what I have, I can deal more shortly with the case against the Express
Group. This, in my judgment, is weaker than that against News Group. My assessment
is this:

(1) It would be wrong to regard the publication of all the articles complained of as a
single course of conduct by the Express Group. There are two groups of articles,
that are separated in time and in subject-matter: those of 7-12 September 2016, and
a second group of 31 October and 1 November 2016, prompted as they plainly were
by the news that the Subes had been provided with new accommodation.

(2) Further, on the evidence in this case, Ms Michalos is right to submit that, for the
purposes of the tort and crime of harassment, the conduct of those responsible for
the content of the Express and the Star should not be aggregated. This is not to say
that this defendant is not vicariously responsible for the conduct of all the
individuals in question. It can be inferred that they were all employees or agents of
the defendant company. My approach is based on the evidence, which is clear and
barely challenged or questioned, that the two papers have wholly separate editorial
teams which do not collaborate, share information, or otherwise work together. Mr
Townend’s evidence was that the news teams were in different locations within the
same building. The hard copy news teams were separate from the online news



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

teams. It would be artificial, given that evidence, to treat the separate editorial
decisions of one newspaper and those of another, as part of a single “course of
conduct”.

(3) At one level, all the articles complained of against the Express Group can be
considered together as part of a course of conduct by that defendant, in the sense
that it established and organised, furnished, and equipped each newspaper, engaged
and paid their staff, and is vicariously liable for their tortious conduct, and
responsible — as Mr Engelman submits — for choosing to operate its comment
facility, and to do so in the way I have described. But viewed at that level of
generality, the corporate defendant’s conduct cannot be regarded as “fargeted” or
“oppressive” so as to amount to harassment.

(4) On this analysis, the Express engaged in a course of conduct that in substance
amounted to five acts (because two publications in single edition of the paper count
as a single act for this purpose). The Daily Star engaged in another five acts (the
two publications of 31 October 2016 counting as one). Those are the acts that are
candidates for a course of conduct.

(5) The publication of the Posts complained of against the Express is not to be treated
as part of a course of conduct on its part, for this purpose. That is for the reasons I
have given when dealing with the case against News Group, and those at (3) above.
No Posts are complained of as against the Daily Star.

(6) Considered objectively, the content of the articles that form part of the course of
conduct in the case of each newspaper falls well short of the standard required to
establish the crime and tort of harassment.

(7) The claimants have not established actual or imputed knowledge that the
publication of the articles amounted to harassment. To do so, it is in principle
necessary to identify one or more individuals who knew had such or should have
known this, and to identify and prove facts from which knowledge can be inferred.
As with fraud, or dishonesty, knowledge can only be brought home to a corporate
body by identifying an employee or agent who had the knowledge. On my analysis,
this would have to be, in the case of each newspaper, a journalist or editor or other
member of staff who was involved in or knew of all the articles. No such individual
has been identified.

(8) Even if the analysis at (1) to (7) above were wrong, and all the Articles and all the
Posts complained of fall to be considered as a single course of conduct, the case of
harassment would not be made out. That is for two reasons. The first is that the
conduct did not amount to harassment. Taken as a whole, this was publication of
an upsetting character, which would naturally have caused distress. But the articles
were not “designed” to incite racial or xenophobic hatred. The case that it is
necessary, for that reason, to interfere with the rights relied on by the defendant is
not established. The second reason is that it has not been shown that the corporate
defendant knew, or that it should have known, that its conduct amounted to
harassment. Actual knowledge of the Posts complained of has not been established;
on the contrary. And in relation to the Articles, the claimants have not identified
any individual who had or should have had the knowledge alleged, let alone proved
the pleaded case in that respect. The analytical points about knowledge that I have



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

114.

115.

116.

already made apply equally to the allegation that this defendant intended to incite
racial or xenophobic hatred; it needed details, and supporting evidence, and there
were none. I share Mr Townend’s assessment, that he could see “no evidence that
the articles were motivated by anything other than the wish to report and comment
on a story with legitimate interest”.

(9) Finally, I would, if necessary, hold that the conduct of this defendant was reasonable
within the meaning of PHA s 1(3)(c). That is to say, it was a legitimate exercise of
press freedom that did not interfere so gravely with the rights of the claimants that
it deserves to be categorised as a crime and a tort.

The Express Group, like News Group, did not call evidence from any of the editors or
journalists involved with the stories that are said to have been harassing. That has been
commented on by Counsel for the claimants, but in view of the very general nature of
the pleaded case, I do not think it right to draw any particular inferences from it. It does
mean that the evidence of Mr Townend, about the elements of the stories that he
considers to have been of legitimate interest to readers of the Express Group
newspapers has an element of comment or advocacy. He does, however, have a good
deal of experience and in any event, in my judgment, the following passages set out

standpoints which cannot be classed as unlawful, and which support the conclusions at
(6), (8) and (9) above.

“... these sorts of stories - where you are looking at a big family
with lots of children that needs housing from a council - come
up on a regular basis and are of interest to our readers... As it is
public money that is being spent, and because councils have
finite resources, the public has the right to know how their
money is being spent.

The story would be newsworthy because of the issues of the
spending of taxpayer money, the pressure on local authorities
with limited resources and the issue of to what extent is there a
personal responsibility that people have for providing for their
family. If we do not publish stories that are of interest to our
readers, we would no longer exist as a publisher. The coverage
of the story reflects the interest we believed our readers would
have in the story.”

Of course, general observations of this kind have to be assessed in the light of the actual
subject-matter and content of the articles complained of, and the manner of their
publication. I have done that. I do not consider that, even taking all the matter
complained of as a course of conduct, the content, tone and presentation of the Articles
and Posts complained of amounted to harassment.

Disposal

For the detailed reasons given above, there will be judgment for each defendant in
relation to the claims of each claimant, under the DPA and the PHA. The issue of
damages does not arise.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

APPENDIX A
Daily Express online article of 11 September 2016 (extract)

“REVEALED: Benefits dad-of-8 demanding bigger council
house splurged £15k savings

A MIGRANT dad who complained a five-bedroom council
house was not big enough for the family had a five-figure savings
account when he moved to the UK, it has been revealed.

Dad-of-eight Arnold Sube, 33, revealed he had £15,000 saved up
from his job at a warehouse in Paris — but stopped work when he
moved to Luton in 2012.

He splurged the sum in weeks trying to keep up the lifestyle he
had enjoyed in a posh Paris suburb, renting a large five bedroom
house in Luton.”

But before long, his cash ran out, and he turned to the British
taxpayer to pick up the tab.

Mr Sube said: “I came with £15,000, and I paid by myself but
after a few months I applied for a house on benefits.

‘I love working. I have been working for the last 13 years, my
intention was just to live and study while my family were still in
France but my wife couldn’t do it.”

‘I rented a five bedroom house to give my kids the same standard
of life but I couldn’t keep it.

‘Everything I own I bought before moving to England. In Paris
we lived a very different life.’

And he claims that he and wife Jeanne haven’t ruled out having
even MORE children.

When asked if he planned to add to their eight-strong brood, he
replied: “You never know.’

Mr Sube worked as a warehouse worker in France and managed
to save what he thought would be enough when he moved to
fulfil his lifelong ambition of studying to become a psychiatric
nurse.”

He said: “When my eight children are working how much will
the government be collecting in taxes from them? The
government will benefit from us living here in better conditions.

‘We used to live more than comfortably, now my children ask
me why did we leave our house in France and I feel guilty.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

‘They have to live like any other children not in this kind of
condition. It is like they’re being ignored by the authority, like
any other children they deserve respect and dignity, it’s their
right.

‘I want to make a contribution to society, I don’t like lazy people
—my dad told me to work hard and I have always been.

‘People should take responsibility when they’re supposed to and
Luton council had a responsibility to find us accommodation
suitable for our needs.””

Mr Sube claims an English family moving to Paris would be
welcomed with open arms by French authorities and does not
understand why people are so angry at him.

Mr Sube said: “Where I’'m from they would give houses to
English people easily and treat them very fairly so I this expect
fair treatment from any country I move to.

‘It is my right to live a normal life like any other normal family,
these conditions are not good for the children who did not want
to go to school today as they’re traumatised by this whole
situation.

‘I don’t see why the fact I’'m French should make any difference,
all families should be put first by the council.’

‘The council did not give us the opportunity of viewing the
property, they took advantage of our lack of understanding of the
housing situation.

If we viewed it, we would never have accepted the property
because we found that it was a three bedroom only after one
room had been split into two.’”



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

APPENDIX B
Daily Star article of 31 October 2016 (extract)

“Fury as benefits dad-of-eight moved into plush £425,000
house

A MIGRANT dad who complained a five-bedroom council
house was not big enough for the family had a five-figure savings
account when he moved to the UK, it has been revealed.

Dad-of-eight Arnold Sube, 33, revealed he had £15,000 save up
from his job at a warehouse in Paris — but stopped work when he
moved to Luton in 2012.

He splurged the sum in weeks trying to keep up the lifestyle he
had enjoyed in a posh Paris suburb, renting a large five-bedroom
house in Luton.”

But before long, his cash ran out, and he turned to the British
taxpayer to pick up the tab.

Mr Sube said: ‘I came with £15,000, and I paid by myself but
after a few months I applied for a house on benefits.

‘I love working, I have been working for the last 13 years, my
intention was just to live and study while my family were still in
France but my wife couldn’t do it.”

‘I rented a five bedroom house here to give my kids the same
standard of life but I couldn’t keep it.

‘Everything I own I bought before moving to England. In Paris
we lied a very different life.’

And he claims that he and wife Jeanne haven’t ruled out having
even MORE children.

When asked if he planned to add to their eight-strong brood, he
replied: “You never know.’

Mr Sube worked as a warehouse worker in France and managed
to save what he thought would be enough when he moved to
fulfil his lifelong ambition of studying to become a psychiatric
nurse.”

He said: “When my eight children are working how much will
the government be collected in taxes from them? The
government will benefit from us living here in better conditions.

‘We used to live more than comfortably, now my children ask
me why did we leave our house in France and I feel guilty.



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

‘They have to live like any other children not in this kind of
condition. It is like they’re being ignored by the authority, like
any other children they deserve respect and dignity. It’s their
right.

‘I want to make a contribution to society, I don’t like lazy people
—my dad told me to work hard and I have always been.

‘People should take responsibility when they’re supposed to and
Luton council had a responsibility to find us accommodation
suitable for our needs.””

Mr Sube claims an English family moving to Paris would be
welcomed with open arms by French authorities and does not
understand why people are so angry at him.

Mr Sube said: “Where I’'m from they would give houses to
English people easily and treat them very fairly so I this expect
fair treatment from any country I move to.

‘It is my right to live a normal life like any other normal family,
these conditions are not good for the children who did not want
to go to school today as they’re traumatised by this whole
situation.

‘I don’t see why the fact I’'m French should make any difference,
all families should be put first be the council.

‘The council did not give us the opportunity of viewing the
property, they took advantage of our lack of understanding of the
housing situation.

‘If we viewed it, we would never have accepted the property
because we found that it was a three bedroom only after one
room had been split into two.”

One woman said: ‘If you have eight kids you should not expect
to be bailed out. The father has played the system and won.

‘They are extremely fortunate. This is a lovely estate. Parents are
desperate to mover here.’

Luton Council told the Sun it does not provide updates on
individual cases to protect residents’ privacy.”



Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

APPENDIX C

Analysis of Posts complained of

Articles complained of Posts
complained
of
Newspaper | Date Headline
Italics denote print article

The Sun

1 07.09.16 Are they Serious? 25
The Great British Rake-Off 0

2 07.09.16 Benefits dad’s defiance 5

3 09.09.16 It’s my right! 23

4 11.09.16 He played the system and won | 23

5 30.10.16 Cul-de-spat 10

6 31.10.16 Take your pick 3

7 01.11.16 No more 4

Sub-total 93

The Express

1(a) 08.09.16 Shameless French family-of- | 0

10
1(b) Jobless migrants do not deserve | 19
British handouts (leader)




Judgment Approved by the court for handing down. Sube v News Group (No 4) [2020] EWHC 1125 (QB)

2 09.09.16 “I’'m NOT greedy!” 13

3 11.09.16 “REVEALED: Benefits dad ..” | 70

4 31.10.16 “Migrant dad-of-eight lands | 10
plush four-bed detached ..”

5(a) 01.11.16 What a scandal 0

5(b) A family of 10 living on British | 0
taxpayers’ money (Leader)

Sub-total 111

The Daily Star

1 07.09.16 Jobless dad whines .. 0

2 08.09.16 Shameless family-of-10 who | 0
refused bigger home ...

3 11/12.09.16 | Shameless benefit migrant dad | 0
...more kids

4 11.09.16 I blew 15k in weeks 0

5 31.10.16 “Fury as benefits dad-of-eight | 0
moved into plush £425,000
house”
Benefit scroungers we LOVE | 0
to hate [slideshow]

Sub-total 0

GRAND TOTAL 204




