
 

 
     

 

 

 
 
 

              

  

 

 

 

 

 
  

   

 

 

 
 

 
 

 

 

 

        

 

 

 

    

     

    

  

           

      

     

 

2 December 2021 

BETWEEN: 

HRH THE DUCHESS OF SUSSEX 

Claimant/ Respondent 

- AND -

ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED 

Defendants / Appellants 

JUDGMENT SUMMARY 

Important note for press and public: this summary forms no part of the court’s 

decision. It is provided so as to assist the press and the public to understand what 

the court decided. 

The central question in this case was whether the judge, Mr Justice Warby, had been 

right to grant summary judgment for breach of privacy and breach of copyright to 

Meghan, Duchess of Sussex, against the publishers of the Mail on Sunday newspaper 

and MailOnline, Associated Newspapers Limited. 

The claims related to the publication in the Mail on Sunday and the MailOnline 

(together “Mail on Sunday”) of about half the contents of a 5-page handwritten letter 

(the Letter) which the Duchess had sent on 27 August 2018 to her father, Mr Thomas 

Markle (Mr Markle). 

2 December 2021 09:48 Page 1 



 

 
     

 

      

 

           

      

         

       

      

     

 

    

     

    

          

            

      

        

          

         

   

       

        

     

        

      

The Court of Appeal (Sir Geoffrey Vos, Master of the Rolls, giving the lead judgment, 

with which Dame Victoria Sharp, President of the Queen’s Bench Division, and Lord 

Justice Bean agreed) upheld the judge’s decision that the Duchess had a reasonable 

expectation of privacy in the contents of the Letter. Those contents were personal, 

private and not matters of legitimate public interest [84]. The articles in the Mail on 

Sunday interfered with the Duchess’s reasonable expectation of privacy, and were not 

a justified or proportionate means of correcting inaccuracies about the Letter 

contained in an article published on 6 February 2019 in People magazine in the USA 

([95] and [106]). 

The key point was that the Mail on Sunday articles focused on revealing the contents 

of the Letter, rather than providing Mr Markle’s response to the attack on him in 

People magazine ([77], [95] and [106]). The headline: “Revealed: The letter showing 

true tragedy of Meghan’s rift with a father she says has ‘broken her heart into a million 

pieces’” and the first line of the Mail on Sunday article: “[t]he full content of a 

sensational letter written by [the Duchess] to her estranged father shortly after her 

wedding can be revealed for the first time today” demonstrated that the Mail on 

Sunday articles were splashed as a new public revelation of extracts from the 

Duchess’s Letter to her father, rather than her father’s answers to what People 

magazine had written ([95] and [102]). 

Associated Newspapers argued that the judge had failed to realise how People 

magazine had traduced Mr Markle by alleging that he had cold shouldered his 

daughter at the time of the wedding, lied about her shutting him out, and ignored her 

pleas for reconciliation in a loving Letter [73]. The Court of Appeal found that the 

judge had been right to decide that just one paragraph of the Letter could have been 

2 December 2021 09:48 Page 2 



 

 
     

 

       

 

   

        

        

        

  

      

       

          

         

  

         

     

    

      

          

         

   

         

       

        

      

       

justifiably deployed to rebut the allegation in People magazine that the Duchess’s 

Letter was loving, when in fact it was a Letter reprimanding Mr Markle for talking to 

the press and asking him to stop doing so ([95] and [106]). 

The Court of Appeal rejected Associated Newspapers’ arguments that the judge had 

(a) applied the wrong legal test in deciding where the balance lay between the 

Duchess’s article 8 rights in the Letter and the rights of Mr Markle and Associated 

Newspapers to freedom of speech under article 10 ([87]-[95]), and (b) failed properly 

to evaluate Associated Newspapers’ defences to the Duchess’s breach of copyright 

claim: first, fair dealing in reporting current events, and secondly the public interest 

in reporting the Letter ([96]-[103]). It was common ground that the judge had correctly 

stated the legal principles that were applicable to the question of whether summary 

judgment should be granted ([29]-[32]). 

The Court of Appeal commented that the new evidence that had been provided to it 

had also been widely publicised in the press, nationally and internationally [68]. In 

those circumstances, it decided that the new evidence should be admitted as a matter 

of pure pragmatism, even though it was more directed to the drafting of the Letter and 

to what the Duchess knew about the contacts between the Kensington Palace 

Communications Team and the authors of the book, “Finding Freedom” (the Book), 

than to the issues in the appeal [70]. 

Despite finding the new evidence of little assistance [70], the Court of Appeal noted 

that the Duchess had apologised to the court for the pleading served on her behalf that 

said she did not know if, and to what extent, the Communications Team were involved 

in providing information for the Book. It had appeared from new evidence from Mr 

Knauf that he had provided some information to the authors of the Book with the 

2 December 2021 09:48 Page 3 



 

 
     

 

        

  

    

   

         

  

               

          

  

       

         

          

  

        

  

Duchess’s knowledge [71]. The Court of Appeal said that this was, at best, an 

unfortunate lapse of memory on her part, but did not bear on the issues, and had been 

given no prominence in Associated Newspapers’ oral argument [71]. 

For the detailed reasons given in the judgment of the Master of the Rolls, the judge’s 

careful decision, mostly on factual questions, was upheld [105]. It was hard to see 

what evidence could have been adduced at trial that would have altered the situation. 

The judge had been in as good a position as any trial judge to look at the article in 

People magazine, the Letter and the Mail on Sunday articles to decide if publication 

of the contents of the Letter was appropriate to rebut the allegations made against Mr 

Markle [79]. The judge had correctly decided that, whilst it might have been 

proportionate to publish a very small part of the Letter for that purpose, it was not 

necessary to publish half the contents of the Letter as Associated Newspapers had 

done [106]. 

The Court of Appeal concluded by reiterating the narrowness of the issues it had to 

decide [105]. 

2 December 2021 09:48 Page 4 


