
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2021] EWHC 641 (QB) 
 

Case No: QB-2019-003661 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
MEDIA & COMMUNICATIONS LIST 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 18 March 2021 

 
Before : 

 
THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 Michael Ward Claimant 
  

- and - 
 

  
Associated Newspapers Ltd 

 
Defendant 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
The Claimant appeared in person 

Andrew Caldecott QC and Clara Hamer (instructed by Reynolds Porter 
Chamberlain LLP) for the Defendant 

 
Hearing date: 18 December 2020 

Further written submissions: 21 December 2020, 13 January 2021 and 2-3 February 2021 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Covid-19 Protocol: This judgment was handed down by the judges remotely 
by circulation to the parties’ representatives and BAILII by email.  

The date of hand-down is deemed to be as shown above. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
 
 

 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

The Honourable Mr Justice Nicklin :  

1. This is the second substantial interim application with which the Court has had to deal 
in this case before even a Defence has been served. The hearing took almost a day, and 
further written submissions were submitted after the hearing. Mr Ward, the Claimant, 
is acting in person. He has dealt, admirably, with a further comprehensive attack on his 
statement of case, renewed by a new Leading Counsel instructed by the Defendant. 
Save in the limited respects identified below, this further attack has been unsuccessful.  

History 

2. The nature of Mr Ward’s claim, the statement upon which he sues, and the history to 
the litigation is set out in the judgment given on 5 October 2020 [2020] EWHC 
2797 (QB) (“the First Judgment”). I will adopt the same definitions in this judgment. 
I dismissed the Defendant’s application to strike out Mr Ward’s claim and for summary 
judgment against him. I described this as a “comprehensive and wide-ranging attack” 
on Mr Ward’s claim [10]. I refused permission to appeal and no renewed application 
for permission to appeal was made to the Court of Appeal.  

3. One of the complaints made by the Defendant was that, in his case of malice, Mr Ward 
had failed to identify, clearly, the particular individuals at the Defendant whom he 
contended acted with malice in publishing the Mail on Sunday Statement to be included 
in the Byline Article (see [46]). At the first hearing, no application was made to dismiss 
Mr Ward’s plea of malice on this basis. By the time of the first hearing, Mr Ward had 
filed a witness statement which identified that the two key individuals against whom he 
alleged malice were John Wellington and Peter Wright. They were the individuals who 
had composed and sent the Mail on Sunday Statement for publication in the Byline 
Article (that ultimately appeared in paragraph 49) (see [47]-[54] of the First Judgment). 
I did, however, direct that Mr Ward was to make clear in an Amended Particulars of 
Claim the individuals against whom he alleged malice and the facts relied on: [55].  

4. Anticipating that amendments that Mr Ward made to his Particulars of Claim might 
prove to be contentious, the directions provided that Mr Ward was to provide a draft 
Amended Particulars of Claim to the Defendant and the Defendant was given 14 days 
to indicate whether it consented or objected to the amendments. The process took rather 
longer than expected because, unfamiliar with conventions of litigation, Mr Ward did 
not initially identify the amendments he was seeking by application of the typical 
redline method to pleadings. Even when this was corrected by Mr Ward, there remained 
some unidentified amendments to the text. Finally, on 9 December 2020, Mr Ward 
served a draft amended statement of case that he suggested fully identified the 
amendments he was seeking. On 11 December 2020, the Defendant’s solicitors sent a 
letter to Mr Ward identifying the amendments to which objection was taken. A hearing 
had been fixed for 18 December 2020. On 15 December 2020, Mr Ward served a further 
draft amended statement of case in response to the objections raised by the Defendant. 

5. Although I accept that the Defendant (and its solicitors) has sought to adopt a 
constructive approach to the amendments sought by Mr Ward, taking what amount to 
‘pleading points’ with litigants in person can be counter-productive. It will be a rare 
case in which a legally trained and skilled opponent, acting for a well-resourced client, 
will be unable to pick holes in a litigant in person’s statement of case. The question is 
whether this serves any real purpose. Unless there is some fundamental defect in the 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

litigant in person’s case, little is achieved by such skirmishing beyond (usually) the 
production of ever more lengthy statements of case (as the litigant attempts to meet the 
objections raised against him/her), delay and depletion of resources (those of the 
litigant, the opponent and the Court). This case might be thought to be a paradigm 
example of this phenomenon. The final version of the draft Amended Particulars of 
Claim now runs to over 100 pages (almost double the page count of his original 
Particulars of Claim). In the light of that, it is not without irony that the first complaint 
advanced by the Defendant against Mr Ward was that his statement of case was not a 
“concise statement of the facts on which the Claimant relies”: CPR 16.4(1)(a).  

6. Since the hearing, I have also received well over 100 further pages of material. I do not 
criticise Mr Ward for this. Naturally, he feels under attack and the need to answer the 
Defendant’s objections and demonstrate why, in his view, he has a valid claim that he 
can support with evidence. Nevertheless, objectively judged, and as will be 
demonstrated below, very little has been achieved by this exercise. Measured in terms 
of resources, it is simply disproportionate. Having spent what must be a very 
considerable sum in costs at two substantial hearings, what of any real value has been 
achieved by the Defendant by this exercise, and which could not have been achieved, 
instead, by pleading a Defence that set out clearly the parameters of the litigation, 
is difficult to identify. 

The challenges to the draft Amended Particulars of Claim 

Paragraphs 44-46, 48, 64-65, 189-190, 196, 202, 236, 272-273 

7. In these paragraphs of his draft Amended Particulars of Claim, Mr Ward advances his 
case that, in publishing the statement for publication in the Byline Article, 
Messrs Wright and Wellington were actuated by malice. Mr Ward advances his plea of 
malice on the basis of both knowledge of falsity and that Mr Wright and Mr Wellington 
had a dominant improper motive. The plea of malice is advanced in the Particulars of 
Claim as part of Mr Ward’s claim for malicious falsehood. Malice is also likely to 
feature as an issue in the case because, on the basis of indications given previously (see 
[43] in the First Judgment), the Defendant intends to rely upon a defence of qualified 
privilege in respect of Mr Ward’s defamation claim and malice, if proved, can defeat 
that defence.  

8. It has been held that malice is the same whether it is advanced as an element of a claim 
for malicious falsehood or to defeat a defence of qualified privilege: Spring -v- 
Guardian Assurance plc [1993] 2 All ER 273. Proof of a dominant improper motive 
on the part of the defendant is one of the bases on which malice can be demonstrated in 
publication claims: Horrocks -v- Lowe [1975] AC 135, 149F-G per Lord Diplock. It is, 
however, very much the poor relation of the other basis on which malice can be 
established: proof that the individual knew that the allegation s/he made was false 
(or was reckless to such a degree that he is, in law, equated as having this dishonest 
state of mind). In most cases, at least evidentially, the two states of mind tend to go 
hand-in-hand; the claimant alleges that the defendant did not believe what s/he 
published and did so because s/he wanted to damage the claimant or for some other 
advantage. On the basis of the authorities, there remains, perhaps, a theoretical 
possibility of malice being found against a defendant who, although s/he believed that 
what was published was true, was nevertheless actuated by a dominant improper 
motive. However, as I observed in Huda -v- Wells [2018] EMLR 7 [71]: 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

“… This species of malice may still have a legitimate role in malicious falsehood 
claims (particularly trade libel) but it has a dubious justification when advanced in 
answer to a well-founded plea of qualified privilege. It has been expressly excluded 
as a basis for proving malice in answer to a fair comment/honest opinion defence: 
Tse Wai Chun Paul -v- Albert Cheng [2001] EMLR 31. In 2002, Eady J noted 
that he could not recall an instance of ‘dominant intention’ malice having been 
proved and described this form of malice as an ‘endangered species’ in relation to 
qualified privilege: Lillie & Reed -v- Newcastle City Council [2002] EWHC 1600 
(QB) [1093]. I am not aware of any such case in the 15 years since.” 

9. In their letter of 11 December 2020, the Defendant’s solicitors objected to the 
paragraphs of the draft Amended Particulars of Claim that advanced a plea of dominant 
improper motive as follows: 

“We do not accept that you have pleaded a viable case on malice by way of 
‘dominant improper motive’ which could succeed if the Court at trial were to 
accept that Mr Wright and Mr Wellington believed in the truth of the statement 
and were not reckless, and the matters on which you rely in this context are just as 
consistent with the absence of malice as the presence of malice.  

We accept that generally the plea of knowledge of falsity or recklessness is proper 
and remains. If that were established, a finding of malice would ordinarily follow. 

It is material context that this is a reply to attack case where the reply is directed 
only at the attack. In such a context knowledge of falsity or recklessness would 
seem to be the key issue. 

We accept that the motive of Mr Wellington and Mr Wright in publishing the 
statement may arguably be relevant to what they intended to convey, which 
arguably can have a bearing on malice. A deletion of references to a ‘dominant 
improper motive’ or ‘dominant improper purpose’ and a succinct statement to the 
effect that the Defendants through Mr Wellington and Mr Wright were concerned 
not to harm the Defendant’s case for self-regulation before Leveson would be 
proportionate and not subject to the objections above. 

In this context it will be noted that that Defendants do not object to paragraphs 
84 to 89 [of the draft Amended Particulars of Claim].” 

10. Mr Caldecott QC had to acknowledge, and frankly did so, that the plea of dominant 
improper motive had been included in Mr Ward’s original Particulars of Claim. 
Paragraphs 189-190, to which objection is now taken, are not the subject of any 
amendment by Mr Ward and appeared as paragraphs 90-91 in the original Particulars 
of Claim. As such, the Defendant is not on particularly strong ground. Not only is it 
resisting the amendments that seek to expand a case that was already pleaded, it is also 
seeking to strike out existing paragraphs of the Particulars of Claim. That might be 
thought to be particularly ambitious given that the Defendant (a) has not issued an 
Application Notice seeking to strike out existing paragraphs of the Particulars of Claim, 
and (b) had not sought to strike out this case in its first comprehensive assault on 
Mr Ward’s statement of case at the beginning of October 2020, which had included an 
attack on the whole malice plea.  



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

11. Nevertheless, if I was satisfied that there was a well-founded objection to this part of 
Mr Ward’s case, I would not have rejected the Defendant’s case on these grounds. 
That would be to elevate form over substance. But in my judgment, there is no real 
substance to the Defendant’s objections. Mr Ward’s case could not really be clearer. 
Mr Caldecott QC is certainly not struggling to understand the pleaded case. In his 
skeleton argument for the hearing, he summarised the particulars as amounting to a plea 
“that Mr Wright and Mr Wellington published the statement with the purpose of 
discrediting the Claimant’s allegations in order to protect the reputation of the 
Defendants or their executives and to safeguard the continuing ‘battle’ for self-
regulation”. The Defendant’s case is not that, at the pleading stage, Mr Ward’s 
statement of case (whether as originally pleaded or as amended) does not advance a 
case that discloses a proper case of malice or one that does not have a real prospect of 
success. The argument is that, if Mr Wright and Mr Wellington believed the Mail on 
Sunday Statement was true, Mr Ward’s case on dominant improper motive would not 
be sufficient to sustain a malice plea. 

12. I have recognised, above, that a finding of dominant improper motive against a 
defendant who is found to have believed that what s/he published was true is somewhat 
theoretical. But that does not mean that, at the pleading stage, the Court should set about 
attempting to isolate and exclude a pleaded case of dominant improper motive. 
The decision as to whether a defendant was malicious is an assessment of his/her state 
of mind at the time of publication. Ultimately, that depends upon an assessment of 
evidence. I do not think it is possible, as this case demonstrates, neatly to 
compartmentalise the evidence into the jurisprudential boxes of “knowledge of falsity” 
and “dominant improper motive”; permitting the former but excluding the latter. 
Such an exercise is unreal, at least on the facts of this case. Whether someone has, in 
fact, published something s/he knew (or believed) to be false is, in reality, likely to be 
bound up with the person’s motivation for publication. A person’s motivation may be 
a particularly powerful piece of evidence if the Court is required to consider whether 
s/he was reckless to the level of complete indifference to whether what s/he published 
was true or false. Whilst it may be possible, jurisprudentially, to separate the concepts 
of “knowledge of falsity” from “dominant improper motive”, as a matter of evidence, 
in many cases and particularly this case, the evidence as to state of mind will either be 
inseparable or will substantially overlap.  

13. The point can be demonstrated, shortly, by quoting paragraph 64 of the draft Amended 
Particulars of Claim: 

“Instead of acknowledging the truth of the Claimant’s claims and allegations 
(or, self-servingly, staying silent or putting out a Statement that was accurate but 
neutral) [Mr Wright and Mr Wellington] sought to destroy the credibility of a story 
which they well knew to be true, being published by a website with which 
Associated Newspapers was itself by now ‘at war’, a story which they greatly 
feared could become widely exposed with potentially devastating consequences 
for Associated Newspapers itself, for a number of its existing and former top 
executives, as well as risking undermining the Group’s continued battle for self-
regulation”. 

14. This paragraph synthesises both bases on which Mr Ward alleges malice against 
Mr Wright and Mr Wellington. I can see no principled basis on which to exclude 
Mr Ward’s case on “dominant improper motive”. If, ultimately, Mr Ward fails to 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

demonstrate that Mr Wellington and/or Mr Wright knew that the statement given to 
Byline for publication in the Article was false (or that they were reckless as to the truth 
or falsity), he may struggle to succeed with a malice plea based on an alleged dominant 
improper motive. If that point is reached, the Defendant will be able to argue that there 
is no scope for this type of malice, but that is not something that can be resolved at the 
pleading stage. The Defendant’s argument can only be resolved once the relevant facts 
have been determined. For now, Mr Ward has advanced a viable case upon which to 
allege malice on both limbs. In this case, at least, the case of dominant improper motive 
is inextricably bound up with Mr Ward’s case on knowledge of falsity. I reject the 
Defendant’s objections. I grant permission for the amendments to these paragraphs. 

15. I should state expressly that these are, of course, Mr Ward’s claims in this action. 
Whether there is any substance to them could only be determined after consideration of 
evidence at a trial. 

Paragraphs 58-59 

16. In these paragraphs, Mr Ward seeks permission to insert allegations that Mr Wright and 
Mr Wellington “are not the only senior executives of Associated Newspapers who acted 
with malice towards the Claimant”. Mr Ward also acknowledges in the draft 
amendments, frankly, that he “possesses no direct evidence that these persons played a 
part in drafting, authorising and publishing the Statement [to Byline]”. 

17. The Defendant has objected to these amendments on the grounds of relevance. 
That objection is well-founded. Mr Ward has limited his case of malice to 
Mr Wellington and Mr Wright. A plea of malice alleged against others not involved in 
the publication of the Mail on Sunday Statement to Byline is irrelevant. By so holding, 
I am not determining any issue of admissibility of evidence of the involvement of other 
third parties that have been named by Mr Ward in these paragraphs. For example, 
if a person, “B”, knew that Mr Ward’s allegations, as reported in the Byline Article, 
were true and Mr Ward could demonstrate that Mr Wellington and/or Mr Wright had 
been advised by “B”, prior to publication of the Mail on Sunday Statement to Byline, 
that it was untrue, that could potentially be powerful evidence upon which Mr Ward 
would be able to rely in respect of the state of mind of Mr Wellington and/or Mr Wright. 
What is not permissible is for Mr Ward to make independent allegations of malice in 
his statement of case against persons whom he does not contend were involved in 
publication of the Mail on Sunday Statement. Permission to amend is therefore refused 
for these paragraphs. 

Paragraphs 61-62 and Paragraphs 67-83 

18. These objections can be taken together. 

19. In the draft Amended Particulars of Claim, Mr Ward seeks to insert the following 
paragraphs: 

“60.  John Wellington and Peter Wright published the Statement via 
Byline.com on 5 March 2019 with malice and in full knowledge that [the] 
contents of its Statement were false. 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

61. They did so in order to maintain a knowingly dishonest approach towards 
the Claimant’s complaints which both John Wellington and Peter Wright 
had first adopted in 2011-2012 in pursuance of a broader strategy laid 
down by Paul Dacre, the then Editor of the Mail, in the context of the 
Leveson inquiry. 

62. The imperative in 2011-2012 was to be able at the Leveson Inquiry (a) to 
deny that Associated Newspapers title or journalist had perpetrated past 
criminal misconduct (b) to characterise Associated Newspapers as 
holding to higher ethical standards and operating stricter controls than 
other newspaper groups and (c) to justify the maintenance of self-
regulation.” 

20. The Defendant objects to the reference to the “broader strategy laid down by Paul 
Dacre” in paragraph 61 and the whole of paragraph 62. Mr Caldecott QC acknowledged 
that, in his original Particulars of Claim, Mr Ward had pleaded (in the original 
paragraph 103) that the Mail on Sunday Statement, sent to Byline, was published in 
order “to conceal the fact that the former Editor, Paul Dacre, lied in his evidence to the 
Leveson Inquiry when asserting that Associated Newspapers had never broken the 
law”. I deal with the Defendant’s complaint about this paragraph below (see [64]-[68]). 
Nevertheless, Mr Caldecott QC contends that paragraphs 61 and 62 are new and 
advance a case that features heavily throughout the amendments for which Mr Ward 
seeks permission.  

21. In the letter of 11 December 2020, the Defendant’s solicitors objected to the 
amendments on the grounds that they were irrelevant and disproportionate. Mr Dacre 
was not someone whom Mr Ward contended was responsible for publication of the 
statement to Byline and so allegations against him were irrelevant. They continued: 

“Your allegations of (a) the existence of the ‘strategy’, (b) that Mr Wright and/or 
Mr Wellington knew about the ‘strategy’, (c) that the ‘strategy’ was material to the 
response to your complaints in 2011-2012, and (d) that the ‘strategy’ was material 
to the publication of the words complained of in 2019, rest on the premise that 
Mr Dacre denied at the Inquiry that any ANL title had ever perpetrated criminal 
conduct or ‘wrongdoing’ (see [78]), but that is not what the statements relied on at 
[81]-[82] say. Further, for the Court to explore ANL’s general stance before 
Leveson in 2011-2012 is in any event disproportionate.”  

22. As became apparent at the hearing, there is an element of shadow boxing in relation to 
this area of the case. The objection is not that Mr Ward’s pleading is unclear. Nor is it 
that the ‘strategy’ (if one existed) could have no bearing on Mr Ward’s case against 
Mr Wellington and/or Mr Wright. The objection is that Mr Ward’s premise, that the 
Defendant had denied criminal conduct or ‘wrongdoing’ at the Leveson inquiry, is 
wrong. It might be thought that the proportionate response – if that is the complaint – 
would simply be to file a Defence that denies the advanced premise on the grounds that 
the facts upon which it is based are incorrect, rather than to attack the pleading.  

23. Further, in this respect, paragraphs 60-62 cannot be seen in isolation.  

24. Paragraph 66, to which no objection is taken, is in the following terms: 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

“The Claimant contends that Peter Wright and John Wellington intended for the 
public to regard the Claimant as a liar in order to mislead the public into believing 
Mail on Sunday journalists had not committed the serious catalog (sic) of 
misconduct set out in the Byline.com article, when they well knew these journalists 
had committed this serious misconduct.” 

25. Then, paragraphs 67-83, to which the Defendant objects in part, are in the following 
terms: 

“67.  There now follows a more detailed explanation of how and why this Malice 
evolved. 

2011-2012 

68.  The key to understanding the malicious purpose which Peter Wright and 
John Wellington had in mind when drafting the Mail on Sunday’s Statement 
on 26 February 2019, and publishing it on 5 March 2019, is to recognise that 
the seeds of this malicious purpose were first sown in 2011 when top 
Associated Newspapers executives drew up a strategy to deal with the 
Leveson Inquiry. 

69.  It was this strategy, a self-serving narrative, architected by Paul Dacre 
(the long-serving former Editor of the Daily Mail and senior Director of 
Associated Newspapers), and aimed at distinguishing Associated 
Newspapers titles from other newspaper groups in evidence given to the 
2011-2012 Leveson Inquiry, which compelled Peter Wright and John 
Wellington to publish what they knew was a false Statement eight years later 
via Byline.com. 

70.  Since the calling of the Leveson Inquiry by Prime Minister, David Cameron 
in the summer of 2011, Peter Wright and John Wellington (as well as other 
senior executives of Associated Newspapers) have been fighting a campaign 
which they regard as fundamental to the success of, and even to the survival 
of, the Associated Newspaper Group’s titles. 

71. This campaign, akin to a ‘war”, continues right up to today.  

72.  Among the parties the Mail on Sunday has been fighting for several years is 
Byline.com. 

73.  The relevant background is as follows. 

74.  On 21 November 2011, the Leveson Inquiry started to hear evidence from 
Core Participants. A number of high profile celebrities as well as ordinary 
members of the public who had been mistreated by newspapers, gave 
evidence. They were arguing for the ending of “Self Regulation”and for the 
introduction of a new system of Press Regulation with statutory 
underpinning in one form or another. 

75.  A few weeks earlier, the News of the World, one of Britain’s most popular 
newspapers had been forced to close as a consequence of admissions of 
widespread wrongdoing in the form of phone hacking, including of the 
murdered schoolgirl Milly Dowler whose parents had been given false hope 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

of her being alive when they discovered her voicemail had been activated. 
There was momentous public disgust at this and at other newspaper 
outrages. The newspaper’s owner, News International, had suffered huge 
monetary loss as well as damage to reputation. 

76.  The top Management of Associated Newspapers, including Peter Wright and 
John Wellington, worried that Associated Newspapers titles could suffer 
similar damage if their titles were revealed to have acted unlawfully in 
similar ways to the News of the World. 

77.  Also posing a serious existential threat to Associated Newspapers in the 
opinion of Peter Wright and John Wellington, and to other senior Associated 
Newspapers executives, was the widespread public clamour for the ending 
of newspaper self-regulation. In the view of top Associated Newspapers 
Management, self-regulation was not merely essential in terms of the ability 
to hold Power to account without Government interference. It was 
fundamental to the financial health, and even viability, of newspapers 

78.  A strategy was drawn up by Associated Newspapers top Management to deal 
with these existential risks presented by the recent events including the 
Leveson Inquiry. The strategy involved wholesale denials by top Associated 
Newspapers Management of wrongdoing by Associated Newspapers titles 
and journalists. Allied to these denials of wrongdoing was to portray 
Associated Newspapers titles as having stricter ethical standards and 
controls than other newspapers which had been exposed as having engaged 
in unlawful conduct. It is important to note that, although these denials of 
unlawful conduct having been perpetrated by the Defendant’s journalists 
were given in the context of allegations of hacking and payments to the 
police, the oral and written evidence given to the Leveson Inquiry by 
Lord Rothermere, Paul Dacre, and Peter Wright made clear that they were 
denying all types of illegality and not just those being discussed at that time. 
As Lady Rothermere herself told persons at the time “We didn’t break the 
Law” (Guardian 19 July 2011). Lord Rothermere was reported as having 
been “appalled” at hacking (Guardian, 5 July 2011). He spoke frequently, 
and emotionally, of how important ethics and obedience to the Law were to 
him and to his forefathers. Is it not credible to suggest that these references, 
coded and overt, were that he was appalled at hacking – but relaxed at 
stealing, bribing and falsifying evidence. The message given to the public 
was clear: Associated Newspapers journalists did not break the Law. 
The Group held to higher ethical and legal standards and ran a tighter ship. 

79.  In short, Associated Newspapers was to be characterised as different to other 
newspapers. The public would be led to understand that Associated 
Newspapers journalists did not break the law. The public would be told that 
Associated Newspapers had strict procedures to ensure this did not happen. 

80.  At the level of Group Chairman, Lord Rothermere (and even Lady 
Rothermere) adopted this line in their public commentary. 

81.  The strategy was given its first airing on 12 December 2011 in a speech 
given by Paul Dacre to the Leveson seminar. Paul Dacre started his speech 
by emphasising his disgust at breaches of the criminal law by other 
newspapers (doing so, for the deliberate purpose of portraying his titles as 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

operating to higher ethical standards and with tighter systems of editorial 
control): 

“Thank you for inviting me to speak to you today. Let me start by 
making it clear that I unequivocally condemn phone hacking and 
payments to the police. Such practices are a disgrace and have shocked 
and shamed us all. They need to be purged from journalism and 
reforms instigated to prevent such criminal activities ever happening 
again.” 

82.  After then attacking what he regarded as the hypocrisy of the political class, 
Dacre went on to argue the necessity of maintaining self-regulation and, at the 
same time, reinforcing his contempt for illegal activity by newspapers: 

“...Indeed, am I alone in detecting the rank smells of hypocrisy and 
revenge in the political class's current moral indignation over a British 
press that dared to expose their greed and corruption – the same 
political class, incidentally, that, until a few weeks ago, had spent 
years indulging in sickening genuflection to the Murdoch press. 

“Which is why today, I'd like to try to persuade this inquiry that 
self-regulation – albeit in a considerably beefed up form – is, in a 
country that regards itself as truly democratic, the only viable way of 
policing a genuinely free press. 

“Myth Two is that the phone hacking scandal means that self- 
regulation doesn't work. I think that's very unfair. Yes, the PCC was 
naïve but its main mistake was failing to communicate the fact that 
phone hacking is blatantly illegal. It is against the law and no regulator 
can set itself above the law. The truth is the police should have 
investigated this crime properly and prosecuted the perpetrators. 
If phone hacking results in the abolition of the PCC, then logically it 
should result in the abolition of the police and the CPS. Should we end 
the jury system because of major miscarriages of justice?” 

83.  Then came what must have amounted to a shock to Paul Dacre and his senior 
colleagues.” 

26. It became clear during the hearing that the substance of the Defendant’s objection to 
these paragraphs was the risk that they could open up an investigation as to whether the 
Defendant adopted a “strategy” in its approach and response to the Leveson Inquiry. 
Although Mr Caldecott QC was prepared to accept that the public position adopted by 
the Defendant to the Leveson Inquiry was a matter that could be relevant to the states 
of mind of Mr Wellington and Mr Wright, what was not relevant was any investigation 
as to why the Defendant had adopted the position it did in relation to the Leveson 
Inquiry. As I indicated during the hearing, I regard that submission as basically 
well-founded. Mr Ward’s case, in summary, is that the position adopted by the 
Defendant at the Leveson Inquiry was that there was no compelling case to justify 
departing from the model of ‘self-regulation’ for the print media. Whatever criminality 
had been demonstrated in relation to certain activities of some newspapers, for example 
phone-hacking, was not something in which the Defendant had been involved, the 
Defendant claimed. Mr Ward contends that the activities of journalists employed by the 
Defendant in his case, which he says were criminal, demonstrated that any claims made 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

by the Defendant to the Leveson Inquiry that its employees were not engaged in 
criminal activity, were not true. As a result of that, Mr Ward contends that 
Mr Wellington and Mr Wright were forced – he says falsely – to deny the claims of 
criminality that he had made, and which were reported in the Byline Article. 
In colloquial terms, Mr Wellington and Mr Wright needed to ‘rubbish’ Mr Ward and 
his claims, in part because they needed to defend the position the Defendant had taken 
in the Leveson Inquiry. 

27. Mr Caldecott QC submitted that material relied upon in paragraphs 81 and 82 is 
incapable of supporting a case that the Defendant had stated that it had never acted 
unlawfully. However, given that these paragraphs are only part of Mr Ward’s overall 
case, it does not appear to me that I should refuse permission to add them by way of 
amendment simply because, read on their own, they do not demonstrate that the 
Defendant had made statements that it had never acted unlawfully. Mr Ward is entitled 
to ask the Court to consider the whole picture. Since the hearing (and dealt with further 
below – see [34]-[35]), Mr Ward has provided further particulars of his case that 
Mr Wright told the Leveson Inquiry that the Defendant’s journalists did not act 
unlawfully. 

28. There is nothing objectionable in Mr Ward being permitted to advance that case as part 
of his case on malice against Mr Wellington and Mr Wright. The factual inquiry that it 
requires is limited. The objective position adopted by the Defendant in the Leveson 
Inquiry will be a matter of record. What is not permissible, at least at this stage, is for 
Mr Ward to seek to go behind the stated position of the Defendant at the Leveson 
Inquiry and to seek to investigate why the Defendant adopted the position it did.  

29. In my judgment, this clearly sets the legitimate parameters of Mr Ward’s case. I am not 
going to embark upon the task of trying to edit Mr Ward’s pleading – or requiring him 
to do so. That step is only likely to prolong further what has already become a 
disproportionate exercise. I am quite satisfied that the Defendant fully understands 
Mr Ward’s case. At the hearing, Mr Caldecott QC summarised it neatly as being that it 
was important for the Defendant (acting by Messrs Wright and Wellington) not to 
‘fess-up’ to the misconduct in 1995 alleged by Mr Ward against two Mail on Sunday 
journalists because that might have been embarrassing or damaging to the case the 
Defendant was advancing before the Leveson Inquiry. The Defendant is perfectly able 
to plead a Defence which can identify, clearly, what the Defendant admits or denies 
about the public position adopted by the Defendant at the Leveson Inquiry.  That is all 
that is required. With the important parameters that I have set, there is no unfairness or 
prejudice occasioned to the Defendant in responding to Mr Ward’s Amended 
Particulars of Claim. 

30. I am satisfied, however, that Mr Caldecott QC has raised a well-founded objection to 
the italicised sentences of paragraph 78. During the hearing, I was shown a copy of the 
Guardian article upon which Mr Ward has relied. It was published on 19 July 2011, 
under the headline “Phone-hacking scandal: Dacre v Brooks”, in the following terms: 

“Paul Dacre, editor of the Daily Mail, told senior managers he had received reports 
from PR agencies, footballers and others that News International executives had 
encouraged them to investigate whether their phones had ever been hacked by Mail 
group newspapers, according to the New York Times.  



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

Based on interviews said to have been carried out with former News International 
staff, the New York Times also claimed Rebekah Brooks had spearheaded a 
strategy in recent months that appeared designed to spread the blame for hacking 
across Fleet Street. Several former NoW journalists claimed she asked them to dig 
up evidence of hacking by others, while one said Brooks’s target was not her own 
newspapers, but those of her rivals.  

In an account relayed to his management team, Dacre, below, confronted Brooks 
at a hotel, telling her: ‘You are trying to tear down the entire industry.’  

Lady Claudia Rothermere, wife of the owner of the Mail, was said to have 
overheard Brooks say at a dinner party that the Mail was just as culpable as the 
NoW.  

‘We didn't break the law,’ Lady Rothermere said, according to two sources. Brooks 
was said to have asked who Rothermere thought she was – ‘Mother Teresa?’”  

31. A newspaper report of an alleged overheard aside at a dinner party made by the wife 
of the owner of the Defendant is not a sufficient basis upon which to allege that 
the Defendant denied breaking the law. Mr Ward’s amendment to add these sentences 
is refused. 

32. I will, however, give permission to amend the Particulars of Claim to add paragraphs 
60-62 and 67-83, but with the italicised passage of paragraph 78 removed. 

Paragraphs 90-93 

33. Having set the parameters of the relevance of the Defendant’s position at the Leveson 
Inquiry, I do not consider that the objections to these paragraphs have any remaining 
force. I will grant permission for the amendments to these paragraphs. 

Paragraph 96 

34. Mr Ward originally sought permission to add the following paragraph: 

“On 11 January 2012, Peter Wright gave evidence to the Leveson Inquiry. He told 
the Inquiry that the Mail on Sunday had not acted unlawfully”. 

35. The Defendant objected to this paragraph on the grounds that Mr Ward had not 
identified the statement(s) relied upon to support this allegation. That might be thought 
to have been a candidate for a request for further information, as was accepted by 
Mr Caldecott QC at the hearing. Following the hearing, Mr Ward identified the 
statements of Mr Wright upon which he relied. In consequence, the parties have now 
reached agreement that Mr Ward should have permission to amend Paragraph 96 in the 
following terms: 

“On 11 January 2012, Peter Wright gave evidence to the Leveson Inquiry. He told 
the Inquiry as follows: 

• ‘All our journalists adhere to the letter and spirit of the Editors’ Code’ 
(para 2); 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

• ‘It is against our policy to publish stories that… involve any breach of the 
law’ (para 2); 

• ‘The Editors’ Code and the Company’s policies are adhered to in 
practice’ (para 6); 

• ‘We do not make payments to people who are reasonably expected to be 
witnesses in criminal trials’ (para 12); 

• ‘To the best of my knowledge we have never paid a police officer’ 
(para 15); and 

• ‘To the best of my knowledge we have never hacked into voicemail 
messages or intercepted phones or used computer hackers’ (para 16).” 

36. The parties now being agreed, I will grant permission to amend Paragraph 96 in these 
terms. 

Paragraph 103 

37. Mr Ward has sought to introduce paragraph 103 in the following terms: 

“Significantly, Wellington made no internal note of the conversation (it was 
acknowledged at the Leveson Inquiry that, on an unrelated matter, Wellington had 
concealed evidence of Mail on Sunday misconduct and had been ‘rebuked’).” 

38. The Defendant opposed the grant of permission on the basis that the proposed 
amendment was irrelevant. 

39. I will grant permission for paragraph 103 to be added by amendment, with the words 
in parenthesis removed. They are unparticularised, prejudicial and irrelevant. 

Paragraph 108 

40. Mr Ward seeks permission to introduce paragraph 108 in the following terms: 

“In the years which followed, as the Claimant continued to complain, the Mail on 
Sunday quietly shifted its position from asserting (as they had done in 2011-2012) 
that the claimant’s allegations had been dealt with at prior stages, to issuing flat-out 
denials that any of its journalists had ever acted unlawfully in any manner 
(e.g. Sophie Teschmacher, 19 April 2018).” 

41. Sophie Teschmacher was, at the material time, a lawyer in the Defendant’s Editorial 
Legal Department. She had written a letter, dated 19 April 2018, in response to a letter 
from the Claimant. The material part of the letter stated:  

“… the suggestion of any criminal behaviour on the part of The Mail on Sunday 
is unfounded. It follows that any allegation that Associated Newspapers Limited 
and/or any of its representatives committed perjury at the Leveson Inquiry 
is denied.” 

42. The objection to this paragraph is that Mr Ward is not alleging malice against 
Ms Teschmacher (or anyone other than Mr Wellington and Mr Wright) and the details 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

relating to this letter are irrelevant. As became clear at the hearing, this is something of 
a sterile pleading point. Mr Caldecott QC accepted that Mr Ward would be entitled to 
cross-examine Mr Wright and Mr Wellington on Ms Teschmacher’s letter. How far 
Mr Ward got with such cross-examination might depend on their answers. Picking 
through a pleading to remove the words in brackets in paragraph 108 might be thought 
to be of extremely limited value given Mr Caldecott QC’s concession. The danger, 
which I put to Mr Caldecott QC, is that, if I refused permission to introduce the 
Teschmacher letter into the pleading, it would subsequently be argued that I had ruled 
out the letter from appearing in the case ever again. Mr Caldecott QC’s helpful 
clarification means that no such argument is likely to be advanced later in the 
proceedings. Nevertheless, on the principled ground that it is not strictly relevant to the 
pleaded case of malice against Messrs Wright and Wellington, I will exclude the 
reference to Ms Teschmacher’s letter in the parentheses from the permission I give to 
Mr Ward otherwise to amend to add paragraph 108. 

Paragraphs 109-121 

43. The Defendant’s objections to these paragraphs have more substance. Mr Ward seeks 
to add the following paragraphs by amendment: 

“109.  By 5 March 2019, when they published the Mail on Sunday’s Statement via 
Byline.com, Peter Wright and John Wellington, as well as other senior 
Group executives, had been denying criminal misconduct by Associated 
Newspapers journalists for eight years.  

110.  Yet, by 5 March 2019, the Group’s denial of illegal conduct had become 
widely derided. In particular, organisations had sprung up with a mission to 
expose what they contended had been Paul Dacre’s lies to the Leveson 
Inquiry.  

111.  Among these organisations was the website Bylineinvestigates.com (part of 
Byline.com and referred to in this document as Byline.com). Led by Graham 
Johnson, a former Sunday Mirror journalist who had narrowly escaped a jail 
sentence for phone hacking and who had become a ‘whistleblower’, 
Byline.com had dedicated itself to exposing the much wider newspaper 
corruption which the Leveson Inquiry had not focused upon or which the 
perpetrators had denied under oath at the Inquiry.  

112.  As part of his work, Graham Johnson had been targeting Associated 
Newspapers and, in particular, Paul Dacre’s purportedly false denials of 
illegal conduct by Associated Newspapers journalists, given under oath to 
the Leveson Inquiry.  

113.  Graham Johnson has recently published a summary of his campaign against 
the Mail on Sunday and Paul Dacre. The summary explains the background. 
It is instructive:  

‘...In 2015, I got a tip that the Mail had phone hacked and “blagged” 
just like its rivals at the News of The World, The Sun and the Mirror 
titles. I spent a couple of years tracking down whistleblowers who’d 
worked at the Mail, private investigators and going through 
documents.  



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

‘In March 2017, I started publishing the results of these investigations 
exclusively on Byline.com, the crowdfunded website which 
eventually gave rise to bylineinvestigates.com – a news site 
specifically dedicated to unearthing corrupt practices in Britain’s 
corporate media.  

‘To be honest, our readers weren’t that surprised that 
the Mail had been involved in unlawful information gathering. Many 
assumed, rightly or wrongly, that the paper was no different, if not 
worse, than its Fleet Street rivals. However, what was significant, was 
that the group’s controversial Editor-in-Chief Paul Dacre had given 
categorial denials to the Leveson Inquiry that phone hacking had 
NEVER taken place at his papers.  

‘Our stories revealed that his evidence was wrong.  

‘Outraged by this state-of-affairs, Mr Dacre tried to personally sue us 
in 2017.  

‘The big problem for Mr Dacre is that giving the wrong evidence to a 
public inquiry – especially under oath – is a straight-forward criminal 
offence under the Inquiries Act 2005. Which is the real reason why 
the full list of our 53 stories below is important. That means, that if 
Byline Investigates is right, and Paul Dacre is wrong, he faces up to 
51 weeks in jail. And it’s much easier to prove than, say, perjury, by 
the way.  

‘Outraged by this state-of-affairs, Mr Dacre tried to personally sue us 
in 2017. However, armed with the facts from our stories, a strong 
public interest defence – and some pro-bono help from a couple of top 
media lawyers – we batted him off. In the meantime, our generous 
readers crowdfunded us to £15,000 which we ploughed straight into 
paying for more stories about the Mail.  

‘We started making short videos on Twitter, which clocked-up 
hundreds of thousands of views. And last year, we branched out into 
other controversies involving the Mail. For example, one of my 
colleagues began writing stories about Meghan Markle’s libel case 
against the Mail on Sunday.  

‘Meanwhile, the Daily Mail and the Mail on Sunday continue to deny 
that they were involved in phone hacking, and Paul Dacre says he still 
stands by everything he said at the Leveson Inquiry.  

‘Today, you can decide who’s right by clicking on the links below and 
making your own mind up.  

‘If you wish to support our ongoing investigation into crime and 
malpractice at the Daily Mail and Mail on Sunday, you can donate to 
our crowdfunder. Last, but certainly not least, if you have a tip, or any 
information you think might be useful to us, please email us at 
bylineinvestigates@gmail.com...’.  

114.  On 1 January 2019 (a mere few weeks before 26 February 2019 when Peter 
Wright and John Wellington would draft their Statement) a different website 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

with a similar name, and called Byline Times, published the following article 
about Paul Dacre’s purported lies:  

‘...Mail on Sunday Phone Hacking – “SmokingGun” Emails Quoted 
Messages to Top Editor  

‘...After six years of phone hacking denials, damaging emails cast 
serious doubt on the Mail on Sunday’s claims of innocence  

‘The Mail on Sunday is embroiled in a growing phone hacking crisis 
after explosive emails obtained by Byline Investigates revealed one of 
the newspaper’s top editors received transcripts of actor Sadie Frost’s 
voicemails.  

‘The new evidence – a series of messages between convicted Fleet 
Street phone hacker Greg Miskiw and former MoS “number three” 
Chris Anderson – casts serious doubt on six years of hacking denials 
from Britain’s biggest mid-market weekend publication...  

‘...The emails implicate the Mail on Sunday in a practice of which it 
has pleaded ignorance – both at the Leveson Inquiry and in response 
to a series of Byline articles.  

‘In one of the denials, on December 11, 2018, the paper’s managing 
editor John Wellington insisted: “Neither Chris Anderson nor the Mail 
on Sunday have ever knowingly used information that was illegally 
acquired by Greg Miskiw.”  

‘Byline Investigates, however, can now publish the emails – redacted 
to protect the victims’ privacy – sent between Miskiw and Anderson 
that leave the million-a-week selling newspaper’s claims of innocence 
facing a widening credibility gap...  

‘...Byline Investigates has now identified at least six victims targeted 
by the phone hacking conspiracy linked to the Mail on Sunday...  

‘...The Daily Mail and the Mail on Sunday have always denied 
participating in phone hacking for stories.  

‘The papers’ Editor-in-Chief Paul Dacre made a statement under oath 
to the Leveson Inquiry claiming an exhaustive internal investigation 
had been carried out to prove there was none of the hacking that forced 
the News of the World to close down in 2011 after 168 years in print...  

‘Challenged on this at the Inquiry, Mr Dacre said in 2012:  

“I can be as confident as any editor, having made extensive enquiries 
into the newspapers’ practices – and held an inquiry – that phone 
hacking was not practiced (sic) by the Mail on Sunday or the Daily 
Mail. You know that because I gave this inquiry my unequivocal 
assurances.”’  

115.  When, on 26 February 2019, Peter Wright and John Wellington drafted their 
Statement, they had no interest in publishing the truth.  



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

116.  For eight years thus far, in pursuance of an agreed corporate strategy, they 
had been maintaining a fiction that Mail on Sunday journalists had never 
broken the law.  

117.  By 26 February 2019, they were battling websites dedicated to proving that 
Paul Dacre had lied to the Leveson Inquiry. In this context, although the 
focus of these websites was upon lies allegedly told by Paul Dacre about 
phone hacking and payments to the police, Peter Wright and John 
Wellington knew from documents they read that Paul Dacre’s Leveson 
witness statement which he swore into evidence before Lord Leveson on 
6 February 2012 contained another falsehood, unrelated to hacking and 
payments to the police, which flowed from his knowledge of the Claimant’s 
complaints.  

118.  The risks of exposure had grown and grown.  

119.  They were desperate to hold to the line they had taken from the outset.  

120.  Their frame of mind was to deny that any Mail on Sunday journalists had 
ever broken the law.  

121.  And, by way of their published Statement via Byline.com, that is what they 
did.”  

44. In the Defendant’s solicitors’ letter of 11 December 2020, the following objection was 
taken to these paragraphs: 

“Same reasons as paragraphs 61-62. The alleged ‘mission’ to expose Mr Dacre’s 
‘lies’ to the Leveson Inquiry appears to refer to allegations of phone-hacking made 
by Byline against [The Mail on Sunday] and the Daily Mail, which are irrelevant 
to your claim. 

It would also be quite wrong to allow a statement of case to repeat at length grave 
allegations (not in issue on this action) made by By-Line as [113] and [114] in 
particular seek to do. 

The plea as to recklessness in [115] is not in itself objectionable but made at great 
length elsewhere.” 

45. Paragraph 109 is a summary of Mr Ward’s case, and will be allowed. However, I am 
satisfied that Mr Ward should not be granted permission to amend to insert Paragraphs 
110-121. Paragraphs 110-114 consist almost entirely of setting out the allegations of 
wrongdoing against the Defendant made by others, including Byline. The remaining 
paragraphs merely repeat a theme that is already pleaded, and the final paragraphs are 
mere rhetoric. It may be that Mr Ward can rely upon some of this pleaded material in 
cross-examination of Mr Wright and Mr Wellington, if that stage is reached, to suggest 
that in the years since 2012, it had become more important for the Defendant publicly 
to deny that it had broken the law in its operations, but it is neither necessary nor 
appropriate for this material to be pleaded in a statement of case. 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

Paragraph 123  

46. Paragraph 122 is the first paragraph under a heading “Knowledge of Falsity”. 
The Defendant objects to certain amendments that Mr Ward wishes to make to 
Paragraph 123. To understand this, I need to set out paragraph 122 (to which no 
objection is taken) and then paragraph 123 (using the conventional underlining and 
striking out): 

“122.  Substantial evidence exists from multiple sources which considered 
holistically, with all components together, make it abundantly clear that the 
Mail on Sunday Peter Wright and John Wellington knew at the time of 
publication that the contents of its their Statement to Byline.com were false 
in all material respects. These sources include: 

123.  This evidence includes: 

•  Analysis of a single example illustrating the Defendant’s Peter 
Wright’s and John Wellington’s mendacious approach when 
preparing the Statement 

•  The extensive information and evidence supplied by the Claimant to 
the Defendants in 2011-2012 as well as in subsequent years; 

•  Additional important forensic points communicated by the Claimant 
to the Defendants in 2011-2012 

•  The ignoring of letters sent by the Claimant to Lord Rothermere, the 
Chairman of Associated Newspapers Group, 

•  Acknowledgement of the true facts by the newspaper’s own 
journalists; 

•  The Defendant’s subsequent admissions of knowledge of the 
underlying facts 

•  The ignoring of the Claimant’s explicit warnings to the Editor of the 
Daily Mail, Geordie Greig, prior to the Hearing in front of Mrs Justice 
May 

•  Peter Wright’s and John Wellington provable disinterest in the truth 
when drafting and publishing the Statement 

•  Peter Wright’s and John Wellington’s provable lack of honesty when 
drafting and publishing the Statement 

• Peter Wright’s and John Wellington’s persisting with their false 
Statement despite being informed of its falsity 

•  Peter Wright’s and John Wellington’s giving of false and/or 
misleading explanations about their drafting of the Statement 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

•  The lack of objections by the Mail on Sunday to the Claimant’s 
publication and widespread circulation of these same claims and 
allegations over the previous eight years.” 

47. The Defendant objects to the two bullet paragraphs under paragraph 123 which start 
“The ignoring of…”. The nature of the objection is that Mr Ward is not alleging malice 
against any other individual and that Mr Ward has not pleaded, expressly, that the letters 
to Lord Rothermere were known to Mr Wellington and Mr Wright. In relation to the 
email to Mr Greig, the objections are the same as are advanced by the Defendant in 
relation to paragraphs 163-166 (see [56]-[60] below). 

48. In the light of further amendments made by Mr Ward (in paragraph 137 – see [50]-[52] 
below) which make clear that Mr Wellington and Mr Wright were responsible for 
dealing with Mr Ward’s complaints and correspondence, Mr Caldecott QC did not 
address argument to this paragraph in his oral submissions. 

49. Mr Ward’s case on knowledge of falsity is clear. It is made up of various pieces of 
evidence. Insofar as the Defendant denies that the letters sent by Mr Ward to 
Lord Rothermere (or their contents) came to the attention of Mr Wellington and/or 
Mr Wright, then this could have been dealt with simply in a single paragraph (possibly 
a single sentence) in a Defence. What was nothing more than a pleading point has now 
been dealt with in the amendment to paragraph 137. Subject to a separate objection to 
the final bullet point in paragraph 123 (permission for which amendment is refused – 
see [62] below) formally, I will permit the amendment. 

Paragraph 137 

50. The amendments that Mr Ward seeks to make to paragraph 137 are shown using 
underlining in the following passage: 

“The documents the Claimant attached, all from respected independent bodies, 
testified to the truth of claims and allegations the Claimant was advancing against 
the Mail on Sunday. In the years December 2011 – February 2019, the Claimant 
sent into the Mail on Sunday, or otherwise pointed to, independent evidence upon 
each of the matters which he would later recite before Mrs Justice May and which 
Byline.com published. Peter Wright and John Wellington, when dealing with the 
Claimant’s complaints, received and read correspondence sent by the Claimant 
e.g. Lord Rothermere and Paul Dacre.” 

51. In the Defendant’s skeleton argument, the nature of the objection was stated as follows: 

“The ‘e.g.’ is vague and is objected to on that basis.” 

52. I will permit the amendments to the paragraph with the “e.g.” removed. 

Paragraphs 161-162 

53. This section of the Particulars of Claim is headed: “F. The Defendant’s Admissions of 
Knowledge of the Facts”. Paragraphs 161-162 are in the following terms (using 
underlining to show the amendments for which permission is sought): 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

“161. The Defendants have long known from their own internal inquiries of some, 
at least, of the acts of misconduct perpetrated by the Mail on Sunday. Peter 
Wright and John Wellington had access to the same internal records as 
Ms Elizabeth Hartley, Head of Legal Services. 

162. In a letter to the Claimant dated 10 April 2019 from the Defendants’ Head 
of Legal Services, Ms Elizabeth Hartley, the Defendants explicitly 
acknowledge knowing of the Mail on Sunday’s theft of documents and its 
bribing of witnesses writing as follows: 

  ‘The then editor of the financial pages of the Mail on Sunday gave 
evidence under oath in court and was extensively cross-examined on 
the issues you have raised, including the circumstances in which 
documents were obtained by the Mail on Sunday and the payment of 
money by the newspaper to a Mr Anderson…’.” 

54. The Defendant objects to the amendment sought to be made to paragraph 161 (and also 
the whole of paragraph 162) on the grounds that Mr Ward does not allege malice against 
Ms Hartley and the quotation cannot reasonably amount to an admission of knowledge 
of theft or bribery. 

55. I will permit the amendment sought. Paragraph 162 was in the original pleading and no 
application has been made to strike it out, despite this being the second occasion on 
which Mr Ward’s pleading has been made the subject of intense scrutiny and challenge. 
The sentence added to paragraph 161 is not an allegation of malice against Ms Hartley, 
it is an averment of material available to Messrs Wellington and Wright, which is 
relevant (at least potentially) to their states of mind and what they knew. 

Paragraphs 163-166 and paragraph 48 

56. Paragraphs 163-166 are in a section of Mr Ward’s Particulars of Claim headed: 
“G. The Ignoring of the Claimant’s Explicit Warnings to the Editor of the Daily Mail, 
Geordie Greig, prior to the Hearing before Mrs Justice May”, and are in the following 
terms (with underlining showing the amendments that are sought): 

163. In the quoted Extracts set out above, the Claimant has given examples of the 
warnings he gave to the Mail on Sunday in 2011- 2012 of the risks it might 
face if it continued to lie and obfuscate in the face of the evidence sent to it 
about its misconduct. 

164. In the lead up to the Permission Hearing, by way of an email dated 
12 January 2019, the Claimant took the unusual step of forewarning the 
newly-appointed Editor of The Daily Mail, Mr Geordie Greig, who also has 
special oversight responsibility for the Mail on Sunday, that the Claimant 
would be making extremely serious assertions about the Mail on Sunday at 
the forthcoming Permission Hearing. He explained to the new Editor that the 
newspaper had shown no interest in the evidence. It was the Claimant’s hope 
that someone very senior, but yet new to the case, might intervene. 
The Claimant did not receive a reply to this email. It is a pity the Editor 
ignored the Claimant’s email because, at that date, there remained plenty of 
time for the Mail on Sunday to investigate the misconduct being alleged by 
the Claimant and avoid the need for the Claimant to address the Divisional 
Court as he did or at all.  



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

165. [this paragraph sets out the terms of an email sent by Mr Ward to Mr Greig 
on 12 January 2019] 

166. It appears as if Peter Wright and John Wellington deny having read this letter 
or knowing about it. This email, which the Mail on Sunday does not deny 
having received, was mysteriously not read by anyone. 

57. In paragraph 48, Mr Ward set out a list of headings to sections of his statement of case, 
which then followed. One of those headings, which was in his original Particulars of 
Claim, was “The ignoring of explicit warnings”. 

58. The Defendant has advanced the following objections to these sections of the draft 
Amended Particulars of Claim: 

“While aspects of this plea in relation to the Claimant’s correspondence to 
Mr Greig were present in the original Particulars of Claim…, it has now become 
apparent that the Claimant does not allege malice against Mr Greig, and does not 
allege that Mr Wright or Mr Wellington read his email to Mr Greig.” 

 It was contended that there was therefore no connection between this email and 
Mr Ward’s case of malice. 

59. Paragraph 166 anticipates a denial which, in fact, has not yet been made. It is tolerably 
clear from the language used that Mr Ward does not accept that his email to Mr Greig 
was not seen by Mr Wellington and Mr Wright. If that is his case, then if the current 
sarcasm were to be replaced by an inferential case, there could be no objection to the 
amendment sought. If this is Mr Ward’s case, then I would permit an amendment to 
paragraph 166 to read: 

“It is to be inferred that Peter Wright and John Wellington read the email to 
Mr Greig or were made aware of its contents”. 

60. It may be, having excised the “e.g.” from paragraph 137, that Mr Ward would want to 
add Mr Greig to the list the individuals who “received and read correspondence sent 
by the Claimant” in that paragraph. If he does, I would permit such an amendment. 

Paragraph 188A and final bullet point of paragraph 123 

61. Under a heading “L. Lack of Objections to Publication of the same allegations on 
earlier occasions in 2012-2019”, Mr Ward seeks to add paragraph 188A in the 
following form: 

“In the years 2012-2019, to the knowledge of the Defendant who was given prior 
notice on each occasion, the Claimant published and widely circulated to the 
public a number of letters and other documents containing the same claims and 
allegations as featured in the Byline article. Among these is a campaign website 
called www.integrityandjustice.org which was launched in 2015 and has been 
online for 5 years. Despite knowing of these publications, the Defendant has not 
complained or written warning letters to the Claimant – nothing. Given the wide 
publicity afforded to these same claims and allegations over many prior years 
which the Defendant has not objected to in the remotest degree, it is difficult to 
justify its decision on this occasion to respond publicly as it did.” 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

62. The final bullet point in paragraph 123 (set out in [46] above) simply serves as a 
summary of paragraph 188A. 

63. The Defendant has raised several objections to these amendments, including that an 
alleged failure to object to unrelated publications is not relevant to, or probative of, 
Mr Ward’s case of malice against Messrs Wellington and Wright in relation to the 
Byline Statement. On that ground, at least, I refuse permission to add these passages. 

Paragraph 202 

64. In his existing Particulars of Claim, Mr Ward had included the following paragraph 
under a heading, “Malice – Aggravating Factors”: 

“Exacerbating the ‘malice’ already demonstrated, were additional improper 
purposes. These include, but are not limited to, seeking to deny the truth as a means 
of deterring criminal inquiries; seeking to undermine the Claimant’s legitimate 
fact-based attempt to bring about the re-instatement of Leveson 2 or a process akin 
to it; and seeking to conceal the fact that the former Editor, Paul Dacre, lied in his 
evidence to the Leveson Inquiry when asserting that Associated Newspapers had 
never broken the law”. 

65. Although this is not a paragraph sought to be added by amendment, Mr Caldecott QC 
has objected to the words in italics. On this occasion, given the refocusing of the plea 
of malice that has now taken place, I am satisfied that the Court can, and should, 
consider whether, as part of the assessment of the amended pleading as a whole, the 
Defendant’s objections should be upheld. The authority for this approach is Tinkler -v- 
Ferguson [2019] EWHC 1501 (QB) [26(iv)]. This principle cannot be taken too far. 
In many cases, fundamental fairness will usually require a properly issued Application 
Notice before a Court will entertain what is, in effect, an application to strike out parts 
of an existing statement of case. Nevertheless, in relation to this discrete point, I am 
satisfied that it will not cause unfairness to Mr Ward for the Court to consider the 
objection. 

66. The starting point of the Defendant’s objection is that Mr Dacre is not someone against 
whom Mr Ward is maintaining an allegation of malice. Further, Mr Caldecott QC 
submits that the entire premise of Mr Ward’s allegation is incorrect. First, Mr Dacre 
never did assert in his evidence to the Leveson Inquiry that the Defendant had never 
broken the law. Second, to establish the alleged “lie”, Mr Ward would have to establish 
that he did and that, when he stated so in his evidence, he knew that his statement was 
false. This would potentially open up a very significant area of factual investigation, 
but even if established it would not be relevant because it cannot be probative of malice 
against Messrs Wright and Wellington. 

67. For the reasons I have already explained, the fact that Mr Ward is not making an 
allegation of malice against Mr Dacre does not mean that he disappears from the picture 
entirely, but it does mean that allegations, particularly allegations as serious as 
contained in this paragraph, must be justified as being clearly relevant and probative of 
an issue in the case. I am not satisfied that they are. 

68. As discussed already, an important plank of Mr Ward’s case on malice is that Mr Wright 
and Mr Wellington had a very clear interest in defending the position that had been 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

adopted by the Defendant at the Leveson Inquiry. That is legitimate. What is 
illegitimate, is making an allegation that Mr Dacre lied in his evidence to the Leveson 
Inquiry. Such an allegation is not relevant to or probative of any legitimate issue in 
Mr Ward’s claim. Mr Caldecott QC indicated during the hearing that he would not 
oppose the words in italics being replaced with words that captured Mr Ward’s 
legitimate case as to the Defendant’s position at the Leveson Inquiry. I will strike out 
the words in italics. Mr Ward can, if he wishes, have permission to replace those words 
with the following (or something similar): 

“… and seeking to maintain the position advanced by the Defendant at the Leveson 
Inquiry that Associated Newspapers had never broken the law.” 

Claim for damages 

69. The Defendant objected to Paragraphs 265-268 on the basis that they did not amount to 
a proper pleading of a claim for special damages. At the hearing, Mr Ward frankly 
accepted that he would not be able to prove that he had lost a particular speaking 
engagement as a result of the publication of the Byline Article, but that he was of course 
hopeful that it might have been a potential stream of revenue, together with the book 
project. At the hearing, Mr Caldecott QC helpfully indicated that the Defendant would 
not object to Mr Ward’s claim for damages being advanced in the following form: 

“In support of his claim for general damages and/or in support of his claim for 
general damages under s.3 Defamation Act 1952, the claimant will rely on a loss 
of income from (a) his reasonable expectation that he would receive public 
engagements to speak and/or (b) his reasonable expectation that his book might be 
accepted for publication.” 

70. I will therefore refuse Mr Ward permission to amend to add paragraphs 265-268. 
Instead, I will grant permission for him to amend to add this wording. If Mr Ward 
discovers that he has been caused a particular loss which he believes he can attribute to 
publication of the Byline Article, then he can apply to add such a claim by amendment.  

Reservation of rights in respect of future proceedings 

71. The final issue relates to three paragraphs (now numbered 277-279) that were originally 
included in Mr Ward’s Particulars of Claim. In paragraph 277, Mr Ward states: “it may 
come to pass, at some time in the future, that a separate and different set of proceedings 
will be necessary in order to deal with the damage inflicted on the Claimant by the 
Defendants arising from their commission of misconduct against the Claimant in the 
years 1991-1997…”. The paragraphs go little further than to identify the possibility of 
future claims, and give no details. No objection was raised to them back in October 
2020, and no Application Notice has been issued seeking to strike them out. 
Nevertheless, they seem to serve no legitimate purpose in a statement of case. Whether 
Mr Ward were able to bring further proceedings subsequently against the Defendant 
would be a question of applying the relevant legal rules, in particular Henderson -v- 
Henderson (1843) 3 Hare 100. To the extent that it is of any assistance to him 
subsequently, he has given notice to the Defendant of the possibility of future claims. 
This notice does not need to remain in the statement of case. It is not relevant to his 
current claim and the Defendant cannot be expected to plead to it. Paragraphs 277-279 
must be removed from Mr Ward’s draft Amended Particulars of Claim. 



THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 
Approved Judgment 

Ward -v- ANL (No.2) 

 

 

The proper defendant to the claim 

72. Mr Ward has sued two defendants: Associated Newspapers and the Mail on Sunday. 
The second defendant is not an entity; it is a newspaper title. The correct defendant to 
the proceedings is Associated Newspapers Limited. As Mr Ward is going to be 
amending his claim, it is an opportunity for this small detail to be corrected.  


