
 

 
 

       
 

    
      

   
    

 
    

    
 

  
 

  
 

    
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -                     

  
 
    
     
    
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -                     
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -                     

 
          
         

 
     

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -                     

  
  

               
            

 
 

 
 
 

 

Neutral Citation Number: [2022] EWHC 3030 (KB) 

Case No: QB-2020-002233 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
KING’S BENCH DIVISION 
MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

Date: 30/11/2022 

Before : 

MR JUSTICE JULIAN KNOWLES 

Between : 

JOHN WARE Claimant 
- and -

PADDY FRENCH Defendant 

William Bennett KC (instructed by Patron Law) for the Claimant
	
The Defendant did not appear and was not represented
	

Hearing date: 7 November 2022
	

Approved Judgment
	

This judgment was handed down remotely at 10.30am on [date] by circulation to the parties 
or their representatives by e-mail and by release to the National Archives. 

.............................
	



 

 

     
 

 

              
            

                
               
                  
              

           
               

              
   

               
               

                   
               

               
      

 
                 

                
        

  
 
    
 
             
                 

                
            

           
 
                  

             
            

      
 
             

          
   

 
    

 
         
         
           

       

Mr Justice Julian Knowles: 

Introduction 

1.		 For many years Panorama has been one of the BBC’s flagship current affairs 
programmes. The edition broadcast on 10 July 2019 was entitled ‘Is Labour Anti-
Semitic ?’ (the Programme). It was watched by about two million people. Its subject 
was the perceived growth in antisemitism in the Labour Party in recent years, and the 
concerns of Jewish Labour activists and others about it. At the time, the Leader of the 
Labour Party was Jeremy Corbyn MP. The central thrust of the Programme was that 
antisemitism within Labour had markedly increased under his leadership, and that 
neither he, nor other senior Labour figures close to him, had done enough to eradicate 
it. The Party was described by one contributor as ‘institutionally racist’ with regards to 
Jewish people. 

2.		 The Programme’s reporter was the Claimant, John Ware. He is a well-known and 
award-winning journalist with a long and distinguished career. He used to be on the 
BBC’s staff, but for the last decade or so has been freelance. He works for a number of 
news organisations as well as the BBC. He sues the Defendant, Paddy French, for libel 
in respect of an article published in various forms which criticised the BBC and himself 
over the Programme (the Article). 

3.		 The Defendant is a retired television current affairs producer. He has also had a long 
career in the media, in many different roles. He is the editor of the investigative website 
Press Gang (www.pressganguk.wordpress.com). Its slogan is ‘Exposing rogue 
journalism’. 

The words complained of 

The Article was published online on a magazine website called Coldtype. There were 
various other online links to the Article. It was also published by the Defendant as part 
of a pamphlet in hardcopy form (the Pamphlet, also referred to in the evidence as ‘the 
Report’) called ‘Is the BBC Anti-Labour ? Panorama's biased AntiSemitism Reporting -
A Case to Answer, an Investigation by Paddy French’. 

4.		 The Article is quite long, but its flavour is given by the following. As it appeared on 
Coldtype, the Article had the strap-line, ‘Dirty Tricks and the UK General Election’. 
The headline was ‘Political storm rages over BBC’s ‘rogue’ journalism.’ The 
Defendant wrote that the programme was: 

“… a piece of rogue journalism that presented just one side of the 
argument, ignored basic facts and bent the truth to breaking 
point.” 

5.		 He went on: 

“Having purged his narrative of any meaningful statistics and 
presented only those party members who conformed to his 
analysis of the problem, John Ware goes on to present highly one-
sided accounts of alleged incidents of antisemitism.” 

http:www.pressganguk.wordpress.com


 

 

 
                 

              
              

               
                
            

 
        
      

 
          

 
                                  

 
        

     
 

                   
 

                       
 

                
 

                        
 

                        
 

                                
 

                               
 

                       
 

                            
 

                          
 

          
 
                

          

           
         

         
          
          
           

6.		 A central thesis of the Article is that the Claimant was motivated by bias, and by 
hostility towards Mr Corbyn and the Labour Party. The Defendant wrote that the 
Claimant ‘openly despises’ Mr Corbyn. There was a suggestion that the Programme 
had been intended to harm Labour’s chances in the general election (which was held on 
12 December 2019) and to advantage the Conservative Party. In the middle of the 
Article was a photo of the Claimant with the following caption underneath: 

“BIASED? Panorama reporter John Ware was accused of 
producing an ‘authored polemic’ by Labour” 

7.		 The contents page of the Pamphlet was as follows:
	

“Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
	

How the BBC broke its own Editorial
	
Guidelines – the charge sheet…
	

Charge 1 – Painting Without Numbers . . . . . . . . . . . .4
	

Charge 2 – The Wrong Kind Of Jew . . . . . . . . . . . . .4
	

Charge 3 – Witness Protection Programme . . . . . . . .5
	

Charge 4 – The Name Of The Rose . . . . . . . . . . . . . .6
	

Charge 5 – Beware John Ware? . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
	

Charge 6 – The Accumulator . . . . . . . . . . . . .7
	

Charge 7 – Prejudged? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
	

Charge 8 – Misleading Statistic . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
	

Charge 9 – He said, she said . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
	

Charge 10 – The Milne Email . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
	

Political storm rages over BBC’s ‘rogue’ journalism. . . 10
	

A Case To Answer – The Ofcom Equation . . . . . . . 15”
	

8.		 The Defendant’s self-penned biography in the Pamphlet was this: 

“Paddy French edits the website Press Gang. He has been an 
investigative reporter for four decades, founding and editing the 
magazine Rebecca and its Corruption Supplement in the 1970s. 
He also worked on investigations for BBC’s Man Alive series, 
Thames Television’s This Week strand and for the Sunday Times 
(when Harold Evans was editor). In the 1990s he was an 



 

 

      
           
            

          
         
          
         
           
           

           
       
        

         
       
         
          
       

                
                  

          
                

    

                   
                

               
              

                
         

            
          
          

          
          

     
 
              

             
              

 
           
         

           
        

   
 
          

        

independent television producer making documentaries for 
Channel 4 (Dispatches), BBC and ITV. He was a current affairs 
producer at ITV Wales for ten years before retiring in 2009. In 
2012 he and researcher Chris Nichols gave evidence to the 
Leveson Inquiry revealing that News of the World reporter 
Mazher ‘Fake Sheik’ Mahmood lied to the inquiry about the 
number of convictions he’d secured. He warned current Times 
editor John Witherow that Mahmood was a ‘serial perjuror’ – four 
years before the Fake Sheik was gaoled for perverting the course 
of justice in the Tulisa Contostavlos trial. Earlier this year he co-
authored, with Professor Brian Cathcart, Unmasked: Andrew 
Norfolk, The Times Newspaper And Anti-Muslim Reporting: A 
Case To Answer (Unmasked Books). The Times published an 
editorial condemning French and Cathcart as ‘politically 
motivated campaigners … trying to smear and suppress fine 
reporting’. Paddy French joined the Labour Party after the 2017 
manifesto For The Many, Not The Few.” 

9.		 The Claimant says the Article was defamatory of him at common law and has caused 
him serious harm, as required by s 1 of the Defamation Act 2013 (DA 2013). He seeks 
substantial damages (including aggravated damages); an order requiring the Defendant 
to publish a summary of this judgment under s 12 of the DA 2013; a permanent 
injunction; and costs. 

10.		 In 2021 there was a trial of meaning before Saini J. His judgment is reported at [2021] 
EWHC 384 (QB). The Coldtype version of the Article is appended to his judgment. 
Mr Bennett KC represented the Claimant, as he did before me. The Defendant was 
then represented by leading and junior counsel (Mr Tomlinson KC and Mr Hutcheon). 

11.		 Saini J found that the Article was, indeed, defamatory of the Claimant at common law 
and that its meaning was as follows (at [21]): 

“That Mr Ware is a rogue journalist who had engaged in dirty 
tricks aimed at harming the Labour Party’s chances of winning 
the General Election by authoring and presenting an edition of 
Panorama in which he presented a biased and knowingly false 
presentation of the extent and nature of antisemitism within the 
party, deliberately ignoring contrary evidence.” 

12.		 He also found that the Article contained statements of fact, and rejected the 
Defendant’s argument that it merely contained statements of honest opinion (which is a 
defence under s 3 of the DA 2013). Saini J wrote at [26]-[29]: 

“26. Leading Counsel for Mr French argued that the statements in 
the Article are recognisable as comment, as distinct from 
imputations of fact. He submitted that the text sets out inferences, 
criticisms and observations about the Programme rather than 
factual contentions. 

27. I reject that submission. In my judgment, the allegations 
conveyed statements of fact and not opinion. Claimed 



 

 

           
        

            
 
               

          
            
            

         
            

            
 
           
         
           
           

           
     

 
                 

   
 

          
          

           
         

            
             
         

            
           

        
        
 
 
 
             
            

           
              
          

            
           
        

        
 
 
 
             

           

misrepresentation by presenting one side of a story for a particular 
purpose, and deliberate suppression of an alternative narrative 
were, in the context of the Article, plainly imputations of fact. 

28. I also consider that in the context of the Article as a whole the 
accusation of ‘rogue journalism’ was an imputation of fact. I 
agree with the submission on behalf of Mr Ware that readers did 
not conclude that he was a rogue journalist because he produced a 
one-sided television programme, they concluded that he was a 
rogue journalist because that is what the Article told them he was, 
as well as setting out evidence in support of that conclusion. 

29. Finally, to accuse a journalist of behaving in the manner 
alleged is clearly defamatory at common law. The specific 
allegations made in relation to a broadcast journalist such as the 
Claimant are serious matters going to his reputation. I note that 
the accusation of ‘rogue journalism’ is in any event accepted by 
Mr French as being defamatory.” 

13.		 In his witness statement at [8], [10] and [14] the Claimant described his reaction to the 
Article as follows: 

“8. The allegation that I am an unscrupulous, dishonest journalist 
prepared to engage in dirty tricks by disseminating information I 
knew to be untrue to Panorama’s 2 million viewers for the 
preeminent purpose of advantaging the electoral chances of a 
political party is the antithesis of everything I have stood for in 
my 52 years as a journalist. These allegations are false. I have 
never approached any journalistic project in that dishonest and 
propogandist frame of mind. It has never even entered my head to 
do such a thing. I am infuriated, frustrated and extremely 
distressed by the Defendant’s publications and the [proliferation] 
it has received by supporters of Mr Corbyn. 

… 

10. Whilst I was aware that Mr French was proposing to publish a 
series of articles about the programme, when I read the article on 
8 December 2019, I was taken aback by the vehemence with 
which he attacked my integrity. To be put in the same camp as the 
notorious ‘Fake Sheikh’ [a News of the World reporter found 
guilty of conspiracy to pervert the course of justice] as a ‘Rogue 
reporter’ cynically resorting to ‘dirty tricks’ to essentially act as a 
political propagandist disseminating information which I knew to 
be untrue, frankly took my breath away … 

… 

14. One of the reasons why I find the article so disturbing and 
upsetting is that it singled me out. Journalists are legitimate 



 

 

            
           
              

         
         

       
 

                  
           

 
                  

              
                 

     
 

   
 

                
                    
                 

          
 

                
    

 
             

              
            
     

 
              

               
               

                
                   
               

 
                

                  
 
              
               
             

 
               

       
 

                 
                   

targets for criticism but sometimes the aim of such criticism is to 
shut down legitimate work carried out by that journalist. My 
personal conclusion is that this is what Mr French set out to do to 
me by trashing my reputation for integrity. Unfortunately by 
doing so he was also wrongly discrediting an important 
investigation into antisemitism in the Labour Party.” 

14.		 The Claimant went on to say at [20] that his perception was that the Defendant saw the 
Programme as being part of ‘some sort of anti-Labour plot’. 

15.		 I will come to the Claimant’s evidence in a moment, but it is appropriate to note here 
the obvious sense of indignation and outright anger that he feels about the Defendant’s 
accusations and the content of the Article. This was palpable in the way that he gave 
his evidence before me. 

The Defendant’s position 

16.		 The Defendant filed and served his Defence in April 2021, following the ruling of Saini 
J. He pleaded the defences of truth (s 2, DA 2013); and public interest (s 4, DA 2013). 
He also denied that the Claimant had suffered serious harm as a result of the Article, as 
required by s 1 of the DA 2013. 

17.		 Extensive work was done by the Claimant and his legal team responding to the truth 
defence. 

18.		 In June 2022 the Defendant’s solicitors informed the Claimant’s solicitors that that 
defence was no longer being pursued. The Defendant made a public statement 
announcing his withdrawal of that defence. An Amended Defence was served in 
September 2022 deleting it. 

19.		 On the withdrawal of the truth defence, the Claimant sought the substantial costs 
thrown away of having to deal with it. On 30 September 2022 Master Thornett ordered 
by consent that the Defendant pay the Claimant his costs of and occasioned by the 
pleading of the truth defence. This included an order that the Defendant pay £15 000 
on account of those costs. By CPR r 40.11 this amount fell due to be paid within 14 
days of the order. The Defendant has not paid any part of that amount. 

20.		 The Defendant has chosen not to appear further in these proceedings in order to defend 
the claim. On 24 October 2022 he sent an email to the Court in the following terms: 

“I am writing to inform you that I will no longer be contesting this 
claim. Please let me know if there’s a form I need to complete to 
confirm this. I will not be attending the court hearing …” 

21.		 The Defendant also made a statement on his crowdfunding platform and on the Press 
Gang website to the same effect. 

22. On 26 October 2022 Tipples J made an order, inter alia, requiring that the Claimant file 
and serve: (a) a draft order identifying all the relief he will be seeking at the trial; (b) a 



 

 

            
              

 
                 

               
       

 
           

 
            
 
             
          
 
          

           
  
  
 

   
 

   
   

 
           

 
               

                
              
    

           
           
         

          
         
   

             
           
         

          
   

              
            

   
 

                  
  

Skeleton Argument explaining the relief sought; and (c) a paginated electronic trial 
bundle in support of the relief sought. These directions have been complied with. 

23.		 Paragraphs 2 and 3 of her order gave the Defendant the opportunity to file a Skeleton 
Argument in response, and to attend the trial if he so chose, notwithstanding his stated 
intention not to do so. 

24.		 On 27 October 2022 the Defendant further emailed the Court: 

“I have just seen the order made by Mrs Justice Tipples yesterday. 

I should have made it clear in my earlier email that I have decided 
to take no further part in these proceedings. 

As you can see, I have also included the Claimant's 
solicitors in this current email so that they are aware of mypositio 
n. 

Many thanks 

Paddy French
	
Defendant
	

I'm sorry will take no further part in the proceedings.” 

25.		 The Defendant had crowdfunded to raise money for the case, and collected a substantial 
amount (over £90 000). There was at least one high profile donor, the musician Roger 
Waters, formerly of Pink Floyd. On 28 October 2022 the Defendant made the 
following statement on www.justgiving.com: 

“… in February 2021, Mr Justice Saini ruled that this article 
meant that John Ware was a rogue journalist who engaged in 
‘dirty tricks’ by presenting “a biased and knowingly false 
presentation of the extent and nature of antisemitism within the 
party, deliberately ignoring contrary evidence” in order to harm 
Labour’s electoral prospects. 

This was not my intention — my concern was about the quality of 
the journalism. I argued that Ware had authored and presented an 
edition of Panorama that was one-sided and strongly advocated 
the position that Labour was anti-Semitic. This was, in my 
opinion, rogue journalism. 

But as a result of the court’s ruling I was not permitted to defend 
the case on this basis and could not present evidence that the 
broadcast was one-sided.” 

26.		 On the same day there was a press release on the Press Gang website in very similar 
terms. 

http:www.justgiving.com


 

 

 
    

 
                 

                
              
   

 
    

 
     

 
              
  

 
   
 
              

   
 
            
          
  

 
             
            
          

 
                

               
              

            
             

        
  
             
        

         
            
           

           
         

         
   

 
            
          
            
           
           

The Claimant’s preliminary applications 

27.		 The Defendant kept his promise not to attend the trial. Hence, on behalf of the 
Claimant, at the outset Mr Bennett submitted that pursuant to CPR r 39: (a) the trial 
should continue in the Defendant’s absence; and (b) I should strike out his Amended 
Defence. 

28.		 This rule provides: 

“Failure to attend the trial 

(1) The court may proceed with a trial in the absence of a party 
but – 

. . . 

(c) if a defendant does not attend, it may strike out his defence or 
counterclaim (or both). 

(2) Where the court strikes out proceedings, or any part of them, 
under this rule, it may subsequently restore the proceedings, or 
that part. 

(3) Where a party does not attend and the court gives judgment or 
makes an order against him, the party who failed to attend may 
apply for the judgment or order to be set aside.” 

29.		 I acceded to the application that the trial proceed. I also strike out the Defendant’s 
Amended Defence. In so ordering, I adopted and adopt the same approach as Collins 
Rice J in Sahota v Middlesex Broadcasting Corporation Ltd [2021] EWHC 3363 (QB), 
[10]-[20], where counsel for the defendants had sought an adjournment for various 
inadequate reasons (such as needing ‘more time’, and the unevidenced ill-health of his 
clients). The judge said at [15] onwards: 

“15. I confirmed that in all the circumstances I was unable to give 
real weight to these inexplicably late and unsubstantiated 
assertions of indisposition, and that there would be no 
adjournment. I also rose a second time, to give Counsel a further 
opportunity to reflect on whether the claim was being defended in 
practice as opposed to theory, and whether his proposed course of 
conduct was consistent with the Defendants' own best interests 
(and his professional obligations), and if necessary to obtain 
further instructions. 

16. He returned after an interval of some 45 minutes to confirm 
that he had been de-instructed with immediate effect. I directed 
myself to my discretion under CPR 39.1. Proceeding to trial in the 
absence of a party is an exceptional step. In the circumstances, 
however, I could not but be satisfied that the Defendants' failure 



 

 

           
            

           
           

     
 
           
          

          
           
             
             
              
           

        
         
             
          
           

            
          

 
 
 
           
              
              

           
          

            
           
     

          
           
            

            
            
          
              
 

                 
                 
                   

           

  
 

to attend trial (whether in person or through Counsel), and failure 
to engage in a meaningful way with the trial process, was a 
deliberate step for which no good reason had been provided or 
was discernible, and which had at least the appearance of being 
oppressive to the Claimant. 

17. I concluded in these circumstances that the interests of justice, 
and considerations of the proper use of court time, justified 
proceeding to trial in the Defendants' absence. I reminded myself 
(and Counsel for the Defendants) of the provision made at CPR 
39.3(3) and (5) for a defendant to seek relief on the basis that 
there was after all a better reason for not attending trial than had 
been put before me. I also bore in mind that this is a long-delayed 
trial of a claim in which the Claimant's principal objective is 
vindication; that vindication delayed is vindication denied; and 
that appreciable responsibility for the delay (including the late 
trial date itself) could fairly be laid at the Defendants' door. I also 
bore in mind that in a defamation trial Defendants' fundamental 
rights to freedom of expression are in issue, and that in 
proceeding in their absence it was incumbent on me to subject the 
Claimant's case to a corresponding degree of anxious scrutiny. 

.. 

19. CPR 39.3(1)(c) provides that if a defendant does not attend 
trial, the Court may strike out his defence. I was invited to do so, 
on the basis that this is a jurisdiction which arises not on a merits 
assessment, but simply by way of confirmation that the claim is 
not being actively defended in accordance with the rules and 
procedures of court. That was the view I had formed for the 
reasons already set out, and I ordered the Defendants' defence to 
stand struck out … 

20. The consequence of striking out the Defendants' defence was 
that the issues of the truth of the factual defamatory statements, 
and the defensibility of the statements of opinion, as to which a 
defendant bears the burden of proof, did not need to be addressed 
by the Claimant. He was, however, required to satisfy the Court as 
to the outstanding components of the Defendants' liability, as to 
which the burden of proof was on him, in order to succeed on his 
claim.” 

30.		 It seems to me that this case is a fortiori Sahota because, here, the Defendant positively 
asserted several times that he would not attend the trial, and that he did not contest the 
claim. Hence this is a plain case where it was right that the trial should proceed in the 
Defendant’s absence, and that his Amended Defence should be struck out. 

The evidence 



 

 

                 
              
                

               
 

               
              

                  
             
     

 
                 

     
 

               
               
     

 
                

                
 

             
            
             

               
            

               
                 
              

         
 

               
            
             

          
 

                   
             
                 
             

               
               
              
              

             
              
                  
         

 

31.		 The Claimant gave evidence before me. He adopted his witness statement and I 
permitted him to give evidence outside of that statement, pursuant to CPR r 32.3, 
because I considered there was good reason not to confine his evidence to its contents. 
The following is an outline summary of his written and oral evidence. 

32.		 The Claimant’s career as a journalist began in 1971. He became a producer of 
Granada’s ‘World in Action’ in 1981, and joined the BBC shortly thereafter, working in 
News and Current Affairs. He has been freelance since 2012. He is a past winner of 
the James Cameron Memorial Trust award ‘for work as a journalist that combines 
moral vision and professional integrity.’ 

33.		 He said that the Article was published by the Defendant on or about 7 December 2019, 
including in the Pamphlet. 

34.		 He found the Defendant’s plea of truth distressing, and described how much time had 
been spent by him responding to it, and to the many requests for further information 
made by the Defendant. 

35.		 On 23 June 2022 his solicitors were sent a cursory email by the Defendant's solicitors 
saying that the truth defence had been dropped. There was no apology or retraction. 

36.		 The Claimant said that the allegation that he had deliberately disseminated false 
information, and so been unscrupulous and dishonest, for the pre-eminent purpose of 
advantaging the electoral chances of a political party (by harming another) is the 
antithesis of everything he has stood for in his 50-odd years as a journalist. The 
Defendant’s allegations are false. He has never approached any journalistic project in 
that dishonest and propogandist frame of mind and, ‘it has never even entered my head 
to do such a thing.’ His profession as a journalist is of the utmost importance to him, 
and he has always striven to uphold proper journalistic standards. He was, he said, 
‘infuriated, frustrated and extremely distressed’ by the Defendant’s publications. 

37.		 He said that on 8 December 2019 he saw a demonstration outside New Broadcasting 
House (the BBC’s headquarters) that had been organised by the Defendant in 
connection with the Article/Pamphlet. When he became aware of its contents he 
decided that he would take legal action, whatever the risk. 

38.		 The Claimant said that he was proud of the work that he and his colleagues had done on 
the Programme, which had been a ‘well-timed’ production on a matter of considerable 
public interest. He pointed out that the Programme had been the product of work by a 
large number of people, not just himself, and so the Defendant’s accusations were 
effectively that there had been a conspiracy among this group to produce a biased and 
dishonest film, albeit he alone had been singled out in the Article as having been 
responsible. He said the Programme had been carefully and fully researched. The 
commentary delivered by him was the work of a number of people, including the 
producer, the executive producer, a legal adviser, an editorial policy adviser, and others, 
as well as himself. The Programme had taken months of preparation. The Claimant 
said that all of this would - or should - have been obvious to the Defendant, given his 
claimed background as an experienced current affairs documentary maker. 



 

 

              
                
               
             

                 
            
             
            

               
 

                
               
                
               
            
              

            
          
            

 

             

           
            

        
           
          
          

         
        
           

           
          

           
           
          
        

             
          
            
             
           

            
            
          
           

       

39.		 The Claimant then went on to describe how those mentioned in the Programme, 
including Mr Corbyn, had been given a right of reply, and how statements made by the 
Labour Party on their behalf had been given fair prominence in the Programme. By 
contrast, the Defendant had never put his accusations to the Claimant before publishing 
the Article, and so the Claimant had not been given a right of reply, which is a 
fundamental principle of proper journalistic practice. The Claimant said that the 
Defendant had breached a basic journalistic rule not to attribute malign motives to 
allegations with which one disagrees, absent ‘cast iron’ evidence, which the Defendant 
did not have, as evidenced by his belated withdrawal of the truth defence. 

40.		 Next, the Claimant referred to material that had been sent out by the Defendant in 
which the Defendant had said the Pamphlet had been published urgently in order to try 
and help the Labour Party in the imminent general election, and said that it had been 
‘more a blueprint than the real thing’. The Claimant said that the Defendant was 
perfectly entitled to conduct his own investigation into antisemitism, to publish his 
results and to point out that they differed from those reached by Panorama but: 

“… it was outrageous of him to further conclude that because his 
conclusions were different from the material set out in the 
programme that therefore I had acted in the manner alleged in the 
article.” 

41.		 Turning to the issue of serious harm, the Claimant said at [23]-[24]: 

“23. Since 2012 I have worked as a freelance journalist. My 
reputation as a journalist is the key to obtaining further work. The 
article seriously impinged upon that reputation. The allegations 
could not have been more serious. They were presented in an 
apparently credible manner. Paddy French is described in the 
pamphlet as an investigative reporter for four decades who had 
had extensive experience working at the higher levels of 
television and print journalism (the BBC, Thames Television, 
Channel 4, ITV and the Sunday Times). He was further described 
as a journalist who now directed his energies into exposing bad 
journalism and had given evidence of such to the Leveson 
Inquiry. The article itself described him as a ‘retired television 
current affairs producer’ i.e. an expert who knew what he was 
talking about. The Press Gang website (and its Twitter homepage) 
describes the website as ‘exposing rogue journalism’. 

24. My concern is that people reading the article are bound to take 
it at face value, particularly given the certainty and credibility 
with which the evidence is presented. Few will have analysed it in 
detail. It is upsetting to know that many thousands of people will 
have read it. My heart sank when reading the Defendant's 
disclosure and seeing his email of 8 December 2019 to a Charlotte 
Williams stating that there had been a huge response to the report 
(which means the pamphlet) and that there had already been 
‘Huge Response to the Press Gang report. Thousands of hits on 
the website: people are also reading it’” 



 

 

                
              
              

              

                
                 
               
             

            

                
              
              

              
           

  

                
              

                  
                 
               
     

               
                
      

        
        

   

           

          
         
           
          

            
           
  

                 
                
              

    

                
                

               

42.		 Dealing with publication, the Claimant said that the Defendant had gone out of his way 
to inflict as much damage as possible on his reputation, by deliberately targeting those 
on whom he is dependent for his livelihood as a freelance journalist, including by 
sending the Pamphlet to over one hundred senior managers at the BBC. 

43.		 In response to a question from me, the Claimant accepted that some of the recipients 
would have known the allegations in the Article to be false, but he also said that the 
BBC was a large and ‘balkanised’ organisation, and hence that some of them may not 
have known him, and were therefore potentially more likely to take the Defendant’s 
accusations seriously, and to have discussed them with others. 

44.		 Copies of the Pamphlet were also sent to Channel 4 News, Sky News, LBC, The 
Guardian, The Times, The Sunday Times, and The Sun on Sunday, and other media 
organisations. The Claimant referred to an email sent by the Defendant which boasted 
of how widely circulated among senior journalists the Pamphlet had been, and that it 
was going to be a ‘well-produced, authoritative demolition of the anti-Labour 
propaganda machine.’ 

45.		 The Claimant reiterated that he believed it to be likely that some of the commissioning 
editors targeted by the Defendant would have been persuaded that he cannot be trusted 
as a journalist, and so decided not to send him work, and that it was also unlikely that 
he would ever get to hear about any such decisions. He said that although no-one had 
said to his face that they believed the Defendant’s allegations, the effect of them upon 
his reputation was ‘insidious’. 

46.		 I accept this evidence. In his submissions, Mr Bennett referred to the well-known 
statement to the same effect by Bingham LJ (as he then was) in Slipper v British 
Broadcasting Corporation [1991] QB 283, 300: 

“Defamatory statements are objectionable not least because of 
their propensity to percolate through underground channels and 
contaminate hidden springs.” 

47.		 The Claimant encapsulated his case on serious harm this way: 

“30. I am a freelance journalist entirely dependent on my 
reputation for integrity for my livelihood. The Defendant’s 
allegations were inherently serious and struck at the heart of my 
professional reputation as a journalist and caused, or were likely 
to cause, serious harm to my reputation both in terms of the 
general public and those on whom I am dependent for my 
professional livelihood.” 

48.		 As to the scale of the publication, the Claimant referred to an email sent by the 
Defendant in which he said he had sent out 300 copies of the full Pamphlet, and 
distributed 1000 flyers containing the front and back of it (i.e., effectively the title 
page). 

49.		 The Claimant said that he thought that there also would have been distribution of the 
Pamphlet by email, because it would be very unlikely of the Defendant not to have used 
this simple means of publishing it. Notes made by the Defendant and disclosed appear 



 

 

                 
                 
                

              
    

                  
              
              

                  
           
                
  

              
                
                 
              
              

             
            

                  
             

               
              

               
                
      

             
               

              
              

    

                
              
              
       

                 
            

               
               

                 
                 
            
              

               
             

to show a list of further publishees who do not fit into the categories of publishees of 
the 300 copies of the hard copy Pamphlet. The Claimant said that given that each name 
was preceded by a @, they may be Twitter addresses. However, he noted that the 
Defendant’s witness statement was silent in regard to the meaning of these entries and 
publication by email. 

50.		 Overall, Mr Bennett said that there was no precise method of arriving at a figure for the 
readership of the Article, as published in the Pamphlet or on Coldtype, or otherwise 
distributed, but it would reasonable to conclude that the publication is likely to have 
been in excess of 15 000 within this jurisdiction. He said that given the gaps in the 
Defendant's evidence, and because his actions have prevented the Claimant from cross-
examining him on this issue, any doubt about it should be resolved in favour of the 
Claimant. 

51.		 The Claimant’s witness statement dealt with the various ways in which the Defendant 
drove traffic to the Pamphlet as it appeared on the Press Gang website. The Defendant 
published a series of articles on the website drawing attention to the Article. Each was 
headed, ‘Is the BBC Anti-Labour?’. Part 3 was called ‘Indictment’ and stated that a 
‘Press Gang team’ would be leafleting BBC staff as they entered and left New 
Broadcasting House in London. The leaflet which the Claimant believes the Defendant 
was referring to encouraged people to read the full Article. 

52.		 As an example of how some people would have reacted to the Article, I was shown a 
tweet by Professor Brian Cathcart, who is a Professor of Journalism at Kingston 
University, and apparently reputable. He has 19 000 Twitter followers. He wrote in the 
tweet, ‘If your view of Labour was influenced by the Panorama programme 'Is Labour 
Anti-Semitic?' you should read this report now. I don't see how the BBC can defend 
this kind of journalism’, and the tweet was followed by a hyperlink to the Pamphlet on 
the Press Gang website. 

53.		 Justin Schlosberg, Reader in Journalism and Media at Birkbeck College, and another 
apparently reputable expert, also tweeted in support of the Defendant, with a link to the 
Press Gang website. In the Claimant’s view, this also implied that the Article was 
accurate. There were also comments posted beneath the tweet which were supportive 
of the Article. 

54.		 An organisation called Jewish Voice for Labour tweeted a link to the Article on the 
Press Gang website on 8 December 2019, and by the Claimant’s calculations this has 
been re-tweeted to over 100 000 people (calculated by reference to the number of 
followers of those who actively re-tweeted it). 

55.		 Overall, the Claimant’s evidence is clear (and I so find) that the Article has been widely 
disseminated including by the following methods: (a) by being published on the 
website Coldtype (that is a Canadian website and I note the Claimant only sues for 
publication in this jurisdiction); (b) by being emailed to an unknown number of people; 
(c) by a link on the Press Gang website directly, and other articles on that site referring 
to it; (d) by a link to that website being circulated and distributed via Twitter; (e) by 
hard copies of the Pamphlet being sent to senior figures (including commissioning 
editors) in many different news organisations; (f) by copies of the flyer being handed 
out encouraging people to read the Article online; (g) via a link which someone added 
to Panorama’s Wikipedia page; and (h) by the contents of the Article/Pamphlet being 



 

 

              
    

                 
           
                  

              
                

                   
             
            
           

        

              

          
            

          
             
            
              

            
           
            
    

                  
             

                 
      

                
                 
                 
         

               
               

   

           
           
           
           

 
 
                

              
              
    

discussed by people face-to-face, in other words, as Mr Bennett put it, ‘at the 
watercooler’. 

56.		 As Mr Bennett said, the exact number of people who read the Article or who have 
otherwise become aware of the Defendant’s allegations cannot be precisely determined. 
However, I am satisfied that it runs to the thousands, if not the tens of thousands. That 
said, as I will discuss further in relation to serious harm, determining whether such 
harm has occurred is not a ‘numbers game’, a phrase that appears to have been coined 
by Eady J in Mardas v New York Times Co [2009] EMLR 8, [15]. The quality of the 
publishees is just as important. Here, I find the Defendant deliberately targeted 
publication in a manner calculated to inflict serious damage on the Claimant’s 
reputation among the journalistic community generally, and in particular among those 
on whom he depends for future commissions. 

57.		 At [48] of his witness statement the Claimant said this, which I accept: 

“48. There is also the unquantifiable damage done to my 
reputation generally with the public. It is clear from the evidence 
of the extensive proliferation of the defamatory article that many 
will have read it and amongst those will be many who will now 
doubt the veracity of what I say in any future broadcasts and 
articles I write. The article was not just saying that I made a one-
off mistake, it was saying that I have a dishonest character trait 
that I will willingly deploy in order to deceive viewers/readers in 
order to fulfil an ulterior motive, particularly when I deal with the 
Labour Party and antisemitism.” 

58.		 The Claimant went on to say that he is currently writing a book about the emergence of 
antisemitism within the Labour Party under Jeremy Corbyn, and that readers of the 
Article (or at least those who take its allegations seriously) will be far less likely to buy 
his book as a consequence. 

59.		 The Claimant then dealt with the Defendant’s conduct of these proceedings. As I have 
said, he withdrew his truth defence on 23 June 2022. It follows that for many months he 
had insisted his defamatory allegations were true and that he could prove them to be so. 
He publicly maintained this position in the following way. 

60.		 Firstly, on 15 April 2020, responding to the Claimant’s threat of proceedings, he posted 
Part 6: ‘John Ware v Paddy French’ on the Press Gang website. This included the 
following statement: 

“Press Gang feels equally strongly that the report met the highest 
standards of ethical journalism — and we will be defending it 
strongly. We're confident our report was a fair criticism of a 
contentious piece of broadcasting and that a court will agree with 
us.” 

61.		 Then, on 21 April 2020, the Defendant reiterated the truth of his Article on his 
crowdfunding website with a link to the Press Gang website which said that his 
solicitors had replied to the Claimant’s solicitors that he had ‘complete defences’ to the 
proposed libel claim. 



 

 

 
               

             
         

 
               

                
                
                 

             
 

          
           

           
    

                
           

             
              

             
         

              
  

          
           

          
         
         

                 
            
             
 

           

          
             

        
          

                
             
            

              

62.		 In July 2020 the well-known film director Ken Loach (with 88 000 Twitter followers) 
posted a comment encouraging people to help fund the Defendant, which the Claimant 
believes would have lent credibility to the Defendant’s case. 

63.		 On 24 February 2021, the Defendant published Part 9 on the Press Gang website, 
referring to the outcome of the meaning hearing before Saini J. That was the day 
before Saini J handed down his judgment, and so was a contempt of court, although Mr 
Bennett (fairly) did not take a point on that. The Defendant reported that Saini J had 
held that the Article contained statements of fact rather than opinion. He stated: 

“I am disappointed by the decision. However, I remain resolutely 
committed to defending this action. My legal team believe I have 
a strong defence and the formal documents will be served within 
the next few months.” 

64.		 The Claimant said that by then the Defendant had raised £25 000. The Defendant’s 
Defence including truth was filed and served in April 2021. 

65.		 In July 2021 the Defendant’s (then) crowdfunding effort was closed, apparently without 
explanation. The campaign had, by then, raised £27 086 from 1,041 supporters. The 
Claimant said that he could ‘only assume that his supporters offered financial support 
because they believed that the Article was true.’ 

66.		 Next, in August 2021, the Defendant opened a second crowdfunding effort, and told 
potential funders: 

"This case provides a unique opportunity for the issue of 
antisemitism in Jeremy Corbyn's Labour Party to be explored in a 
forensic setting … my legal team, the solicitors Bindmans and 
barristers Hugh Tomlinson QC and Darryl Hutcheon of Matrix 
Chambers are confident I have a strong defence.” 

67.		 He stated that by this time he had raised money from over 1,200 contributors. The 
Claimant comments, rightly, that only a truth defence could have enabled the 
examination of the issue of antisemitism in the ‘forensic’ manner suggested by the 
Defendant. 

68.		 On 30 May 2022 the Press Gang Twitter account tweeted: 

"BREAKING Landmark John Ware v Paddy French libel action 
starts Nov 7 4 day hearing will decide who was right in Labour 
antisemitism issue £90,000 already raised from supporters inc 
Roger Waters (Pink Floyd) But more is needed Donate! Retweet!" 

69.		 To be clear, there was and is nothing ‘landmark’ about this libel action. This was 
hyperbole on the part of the Defendant, plainly intended to raise money. Also, 
following the abandonment of the truth defence, and the Defendant’s withdrawal from 
the case, the trial before me lasted substantially less than half a day. 



 

 

                
              

          
           

 

  

          

  

          
      

               
              
              

                
               

                
      

                
             

              
             
               
              

           
             
             

             
         

              
               
           
                 
          

           
            

         
         

          
          

          
            

70.		 At [56] of his witness statement the Claimant set out some of the comments made 
online about him on the Defendant's crowdfunder websites. Just three give the flavour: 

“Ware is a rogue scumbag, who, along with Zionist, anti-socialist 
interlopers in the Labour Party, need exposing for the frauds they 
are.” 

and: 

“Don't let the bastards grind you down! Let's get Ware.” 

and: 

“Ware is evidently a questionable journalist on his validity time 
and time again recently !” (sic) 

71.		 In his witness statement the Claimant made clear that his motive in making the 
programme was not to harm the Labour Party, as the Defendant claimed, but was 
journalistic, because the BBC had access to new and important information. He said 
that the BBC does not produce programmes with the aim of harming any political party. 
To do so would produce ‘political ire’, and in the Claimant’s view the suggestion is 
therefore ‘unworldly and offensive.’ He told me that the BBC does not try and fix 
elections: ‘It’s not what we do.’ 

72.		 The Claimant also made the point that the Defendant’s thesis that he wanted to harm 
the Labour Party’s general election chances is disproved by the chronology. The 
programme was commissioned in February 2019. It was broadcast on 10 July 2019 
(two weeks before Boris Johnson became Leader of the Conservative Party, and Prime 
Minister, which happened on 23 and 24 July 2019 respectively). But the 2019 general 
election was not called until 31 October 2019 (following the passing of the Early 
Parliamentary General Election Act 2019, which was necessary to bypass the 
provisions of the Fixed-term Parliaments Act 2011) and Parliament was dissolved on 6 
November 2019. The election took place on 12 December 2019. So, the programme 
was commissioned some eight months before it even became legally possible for there 
to be a general election in December 2019. 

73.		 The Claimant also pointed out (and emphasised to me orally) that the Defendant’s 
thesis is also inconsistent with the fact that on 17 November 2019, roughly three weeks 
before the general election, ITV broadcast the documentary, ‘When Jennifer met 
Boris’, again with Mr Ware as the reporter. This was widely publicised. In [63] of his 
witness statement Mr Ware explained what the programme was about: 

“It showed how the Prime Minister, Boris Johnson, was in breach 
of the Nolan principles of public office by not declaring to the 
Greater London Authority Monitoring Officer that he been guest 
speaker at Jennifer Arcuri’s ticket sales Tech Conferences whilst 
also being in a sexual relationship with her. The pre-title 
commentary said: ‘Tonight - the inside story of a relationship 
which raises questions about the Prime Minister’s conduct as a 
public servant - and his tenuous relationship with the truth.’ Put 



 

 

        
  

               
  

               
               

                   
               
                 
               
                 
  

              
                   
              
             
                
           
             

     

                
                
            

                 
            
              
             

              

                 
               

           
               
           
              

           
                  

                
           
    

                 
             
                   
         

bluntly, the documentary concerned corrupt acts by Boris 
Johnson.” 

74.		 Mr Johnson’s relationship with Ms Arcuri was clandestine, he still being married at the 
time. 

75.		 The Claimant said that he had worked hard since September 2019 at getting an 
exclusive interview with Ms Arcuri, and had gone to the United States three times in 
the space of a few weeks in pursuit of the interview. He commented to me that if he 
had been out to help the Conservatives and harm Labour in the general election, he 
would not have done that. He also said that he has written about Mr Johnson’s lack of 
integrity on several occasions and how, in his opinion, he was (and is) unsuited for 
public office. He told me had he written more pieces critical of Mr Johnson than Mr 
Corbyn. 

76.		 The Claimant then dealt with the antisemitism issue within the Labour Party. Taking 
matters briefly, he said that the issue had started to come to the fore partly as a result of 
speeches made by Labour Jewish MPs such as Luciana Berger (then the MP for 
Liverpool Wavertree) in early 2019 drawing attention to it, and to the leadership’s 
perceived failure to deal with it. She made a speech in February 2019 following her 
resignation from the Labour Party which documented her personal experience of 
antisemitism. Ms Berger’s speech received widespread publicity. Others also spoke 
up on the topic. 

77.		 The Claimant then went on to mention that the Defendant had referred in his Pamphlet 
to the fact that the Claimant’s former wife, and his current partner, are Jewish, and that 
his children had been brought up in the Jewish faith. 

78.		 I find this particularly distasteful on the part of the Defendant. No credible or reputable 
journalist could possibly have thought that the Claimant’s family’s faith had any 
relevance to the accuracy, or otherwise, of the Programme. The Defendant may have 
thought the Claimant and the Programme were legitimate targets for criticism; on no 
view could he reasonably have thought that the Claimant’s family was. 

79.		 The Claimant then dealt with the issue of impartiality. He said that the Programme did 
not ‘present one side of the argument’ as the Defendant alleged. Both sides of the 
argument were fairly covered. The Programme included statements from Mr Corbyn 
himself in either archive footage, eg, ‘the idea that I’m some kind of racist or 
antisemitic person is beyond appalling, disgusting and deeply offensive; or were 
paraphrased by the Claimant, eg, ‘Mr Corbyn has recently apologised for what he says 
are ‘occasional appearances on platforms with people whose views I completely 
reject’’. As I have already said, Mr Corbyn and Labour were given the right of reply. 

80.		 The Claimant went on to point out that the Programme had been judged by the 
broadcast regulator Ofcom to have complied with the Broadcasting Code on 
impartiality and accuracy. 

81.		 Finally, the Claimant said that the Defendant did not have access to, and so could not 
have known, all of the information to which the Programme’s production team had 
access to, and so was not in a position to make the criticisms that he did – in other 
words, he should not have ‘assumed the worst’. 



 

 

                
             

              

                
             

               
  

               
                 

             

                
              
                  

               
                
            

                
              

 

               
                  
    

               
        

      

                
                  
               
  

             

          
             
 

                 
            

              
               
               
  

82.		 In his oral evidence before me, the Claimant made the following additional points. As 
Mr Bennett explained, this evidence largely went to the question of damages (and 
aggravated damages) in the event that I found for the Claimant on liability. 

83.		 The Claimant said that when the Defendant withdrew his truth defence in June 2022 he 
was ‘bewildered’, because up until then, the Defendant had been saying he would 
vigorously defend it. But, he noted, the Defendant had not apologised or paid any 
costs. 

84.		 The Claimant said that as a journalist he expects to receive robust criticism – 
‘trenchant’ was the word he used – and that he upholds the right of people to do 
criticise him. However, what the Defendant had published was not acceptable. 

85.		 The Claimant said he was frustrated by the way the Defendant had behaved in these 
proceedings because he wanted his allegations to be tested – including by way of cross-
examination by Mr Bennett – so that they could be ‘held up to the light’ and shown to 
be untrue. He said that the Defendant had ‘thrown down the gauntlet’, which he would 
have been only too happy to have picked up, but, he said, the Defendant had now 
‘slithered away’ and behaved in a ‘cowardly’ fashion. 

86.		 He said that the Defendant had a credible record as a television journalist, which would 
have added lustre to his allegations, as shown by his self-penned biography in the 
Pamphlet. 

87.		 However, the Claimant said that he did not regard the Defendant as an ethical 
journalist, witnessed by the fact that he had not given him the right of reply, which is a 
fundamental principle of journalism. 

88.		 He also commented that: ‘You don’t know whether some people who don’t know me 
might wonder whether there is something in it.’ 

Submissions on behalf of the Claimant 

89.		 Mr Bennett submitted that my task had been simplified by Saini J’s ruling, which had 
found the Article to be defamatory. He said (and I agree) that the only two remaining 
issues for me were serious harm, and remedies (assuming I found for the Claimant on 
liability). 

90.		 In relation to serious harm, s 1 of the DA 2013 provides: 

“(1) A statement is not defamatory unless its publication has 
caused or is likely to cause serious harm to the reputation of the 
claimant.” 

91.		 Mr Bennett said this test was satisfied. He said that the gravity of the allegations was 
the paramount consideration. The Defendant’s allegations of dishonesty and bias were 
extremely serious ones to make against a journalist. They had been widely published, 
including specifically to people on whom the Claimant depended for work. The 
mischief of the Article was that it might have affected the trust afforded to the 
Claimant’s work. 



 

 

                
                    

                
            

                
             

             
               

               
                  
             

          

                  
             

                
              
                 

                

     

      

        
 

           
         
 

             
 

          
           
 

               
         

                 
            
                 
                 

                     
                
              
               

92.		 Although the Claim Form limits the damages sought to £50 000, Mr Bennett said that 
the claim was worth in excess of that. He said the award of damages needed to ‘send a 
message’ about the gravity of what the Defendant had done. The emotional effect on 
the Claimant also served to increase the award of damages. 

93.		 Mr Bennett also said that the way in which the Defendant had conducted himself in 
these proceedings served to aggravate matters and should lead to an award of 
aggravated damages. Even though he had withdrawn the truth defence, he had not 
retracted his allegations or apologised. Mr Bennett said that the Defendant had ‘spun a 
false narrative’ that somehow he had been deprived of an opportunity to run a defence 
of truth by the decision of Saini J. He said his behaviour and conduct of the litigation 
had been ‘contemptuous’. Here, he referred to the press release and crowdfunding 
statement on 28 October 2022, which I quoted earlier. 

94.		 Mr Bennett said it was not true that Saini J’s ruling had deprived the Defendant of the 
opportunity to advance a truth defence. The Defendant could have defended the claim 
on the basis of truth, but had voluntarily withdrawn that defence. Mr Bennett said this 
was proved by a ‘killer document’ published by the Defendant on the Press Gang 
website as Part 9 of his series of articles on 24 February 2022 (when Saini J’s ruling 
was available in draft but before it had been handed down) in which the Defendant said: 

“In a statement, French stated: 

‘I am disappointed by the decision. 

However, I remain resolutely committed to defending this 
action. 

My legal team believe I have a strong defence and the 
formal documents will be served within the next few 
months.’ 

The overall cost of the full libel trial could rise as high as 
£1,000,000. 

The Press Gang fighting fund, which has already raised nearly 
£25,000 from a thousand supporters, can be found here … [URL 
given].” 

95.		 Hence, even knowing of Saini J’s ruling, the Defendant still, in 2021, maintained that 
he would prove the truth of his allegations. 

96.		 Mr Bennett said that what the Defendant had subsequently tried to do was to cheat the 
Claimant of vindication by pretending that he had been unfairly prevented from 
mounting the defence he wanted to mount. Implicit in that was the claim that if the 
Defendant had been able to do what he wanted to do, he would have won the case. 

97.		 I agree. Saini J’s ruling was on the meaning of the Article, and on meaning alone. 
His function was to identify ‘what is the natural and ordinary meaning of the Article, as 
it relates to the claimant’: Allen v Times Newspapers Ltd [2019] EWHC 1235 (QB) 
[39]. The principles to be applied are conveniently collected in the judgment of Nicklin 



 

 

              
               
            
                  
   

              
                

               
               

                
             
    

                
               

             
            
                
              

               
             
               

            
                 

                 
               
              
              
              

               
             
            
    

 
 

  
 

    
 
                

                
                
      
 
               
                 

J in Koutsogiannis v The Random House Group Limited [2019] EWHC 48 (QB) at [11-
13]. It is unnecessary to rehearse them all here. They are not controversial. The 
primary question is: ‘What is the meaning that the hypothetical reasonable reader 
would understand the words in question to bear ?’ That is a primary starting point for a 
claim in libel. 

98.		 However, a ruling on meaning will generally leave untouched any proposed defences to 
the claim. That was the case here. Whether the meaning found by Saini J was 
substantially true remained for trial. The ruling did not deprive the Defendant of any 
ability to defend himself on the grounds of truth, public interest, or any other defence 
he wished to plead and advance (apart from honest opinion (s 3, DA 2013), which the 
judge rejected, it having been expressly raised by the Defendant for determination at 
that stage). 

99.		 I therefore find the claims by the Defendant that he had somehow been prevented from 
advancing a truth defence by Saini J’s ruling were untrue. Moreover, I find that they 
were a knowing, deliberate and cynical distortion of what the Defendant must have 
known to be true. He was then represented by exceptionally distinguished leading 
counsel and I have no doubt he would have been advised that the ruling did not 
foreclose a defence of substantial truth under s 2 of the DA 2013. 

100.		The relevant statements by the Defendant also contained a basic error, namely, that just 
because the Claimant delivered the commentary on the film, he must therefore have 
‘authored’ it. As I set out earlier, the Programme was the product of many people’s 
work. With the Defendant’s experience of making documentaries, he must have known 
that, and it was a serious distortion of reality for him to have pretended otherwise. 

101.		A further point made by Mr Bennett, which he said went to aggravate the seriousness of 
the Defendant’s libel, is that the hard copies of some of the Defendant’s press releases 
had on their ‘Red Top’ mastheads a picture of Mazher Mahmood, the so-called ‘Fake 
Sheikh’. He is a former undercover journalist who worked for the tabloid press (most 
particularly, the defunct News of the World), and was convicted of conspiracy to pervert 
the course of justice in connection with his work. The masthead also had pictures of 
other controversial media figures such as Rupert Murdoch and Rebekah Brooks. Mr 
Bennett said that the Defendant did this deliberately, intending to associate the 
Claimant with such people. 

Discussion 

Liability 

Defamatory at common law 

102.		The Claimant needs to establish the following in order to prove liability: (a) that the 
Article defamed him at common law in the meaning attributed to it by the Court; and 
(b) that its publication was likely to cause or has caused serious harm to his reputation 
(s 1, DA 2013). 

103.		The first element requires the Claimant to show that the Article substantially affects in 
an adverse manner the attitude of other people towards him, or has a tendency so to do. 



 

 

              
      

 
            
             

         
         

          
            

          
          

 
          

            
          
             
            
         
        

 
                   

      
 
  

 
                   
              
       

            
           
            

          
          
           

         
           
             

            
          
            
            

           
           

          
             

             
          

            
          

In Allen v Times Newspapers [2019] EWHC 1235 (QB), [19], Warby J summarised the 
common law test as follows: 

“(1) At common law, a statement is defamatory of the claimant if, 
but only if, (a) it imputes conduct which would tend to lower the 
claimant in the estimation of right-thinking people generally, and 
(b) the imputation crosses the common law threshold of 
seriousness, which is that it '[substantially] affects in an adverse 
manner the attitude of other people towards him or has a tendency 
so to do': Thornton v Telegraph Media Group Limited [2010] 
EWHC 1414 (QB) [2011] 1 WLR 1985 [96] (Tugendhat J). 

(2) Although the word 'affects' in this formulation might suggest 
otherwise, it is not necessary to establish that the attitude of any 
individual person towards the claimant has in fact been adversely 
affected to a substantial extent, or at all. It is only necessary to 
prove that the meaning conveyed by the words has a tendency to 
cause such a consequence': Lachaux v Independent Print Limited 
[2015] EWHC 2242 (QB) [2016] QB 402 [15(5)].” 

104.		This issue was determined in the Claimant’s favour by Saini J, and so I move on to the 
second issue, that of serious harm. 

Serious harm 

105.		The leading authority on serious harm and the correct approach to s 1 of the DA 2013 is 
the Supreme Court’s judgment in Lachaux v Independent Print Ltd [2020] AC 612. 
Lord Sumption summarised the position at [21]: 

“21. On the footing that (as I would hold) Mr Lachaux must 
demonstrate as a fact that the harm caused by the publications 
complained of was serious, Warby J held that it was. He heard 
evidence from Mr Lachaux himself and three other witnesses of 
fact, and received written evidence from his solicitor. He also 
received agreed figures, some of them estimates, of the print runs 
and estimated readership of the publications complained of and 
the user number for online publications. He based his finding of 
serious harm on (i) the scale of the publications; (ii) the fact that 
the statements complained of had come to the attention of at least 
one identifiable person in the United Kingdom who knew Mr 
Lachaux and (iii) that they were likely to have come to the 
attention of others who either knew him or would come to know 
him in future; and (iv) the gravity of the statements themselves, 
according to the meaning attributed to them by Sir David Eady. 
Mr Lachaux would have been entitled to produce evidence from 
those who had read the statements about its impact on them. But I 
do not accept, any more than the judge did, that his case must 
necessarily fail for want of such evidence. The judge's finding 
was based on a combination of the meaning of the words, the 
situation of Mr Lachaux, the circumstances of publication and the 



 

 

          
            
           

            
          
  

                  
   

            
           
             
              

           
          
          
          

           
            

            
              
          

                
              

               
 

          
           
            
            
          
           

         
          

          
          
          
          
            

     

            
            
             
           

        
         

inherent probabilities. There is no reason why inferences of fact 
as to the seriousness of the harm done to Mr Lachaux's reputation 
should not be drawn from considerations of this kind. Warby J's 
task was to evaluate the material before him, and arrive at a 
conclusion on an issue on which precision will rarely be 
possible.” 

106.		 If I may respectfully say so, Collins Rice J gave a neat distillation of the principles in 
Sahota, [24]: 

“24. I have directed myself to the guidance given by the Supreme 
Court in Lachaux v Independent Print Ltd [2019] UKSC 27 on 
how to apply this test. It does not require specific instances of 
harm to be evidenced. It is based on inferences of fact from a 
combination of the meaning of the words (as established by Steyn 
J), the situation of Mr Sahota, the circumstances of publication 
and the inherent probabilities, to arrive at a conclusion about 
which precision is not expected. Relevant factors may include: 
the scale of publication; whether the statements have come to the 
attention of at least one identifiable person in the UK who knew 
Mr Sahota; whether they were likely to have come to the attention 
of others who either knew him or would come to know him in the 
future; and the gravity of the statements themselves.” 

107.		There are also helpful summaries of the relevant principles by Steyn J in Banks v 
Cadwalladr [2022] EMLR 21, [51], and in Riley v Sivier [2022] EWHC (QB), [103]. 

108.		Duncan & Neill on Defamation (5th Edn), [4.16] - [4.17] states as follows (footnotes 
omitted): 

“4.16 The claimant may produce evidence from publishees of the 
statement complained of about the impact (actual or likely) on the 
claimant, but the case will not necessarily fail for want of such 
evidence. It is well-recognised that a claimant may find it 
difficult, if not impossible, to identify or produce evidence from 
publishees in whose eyes their reputation has been damaged. In 
some cases, where the allegation is grave and publication 
extensive, the natural inference may be that its publication has 
caused immediate and serious harm to the claimant’s reputation. 
And, in an appropriate case, evidence may be available to 
reinforce that inference. Equally, there may be cases where the 
evidence shows that, no matter how serious the allegation, its 
publication has not caused, and is not likely to cause, any serious 
harm to the claimant’s reputation. 

4.17 Publication to a small number of people, even to one person, 
may cause or be likely to cause ‘serious harm’. The assessment 
of harm to reputation is not a ‘numbers game’. In an appropriate 
case, the claimant may be able to rely upon the likely 
‘percolation’ or ‘grapevine effect’ of defamatory publications. 
This has been ‘immeasurably enhanced’ by social media and 



 

 

          
         

        
            
       

               
                    
           

               
                
            
               
               
               

              
         

                
     

 
            
           
 

             
    

           
           
          
         

         
             
            

              
        
            
           

         
          

      

           
         
           
          

           

other methods of electronic communications. It is is submitted 
that evidence to show further dissemination of the defamatory 
allegations, beyond the original publication, would be required, 
although in an appropriate case, the court may be willing to infer 
substantial ‘grapevine’ dissemination.” 

109.		Applying the approach in Lachaux, I have no hesitation in concluding that the Article 
did cause, or was likely to cause, the Claimant serious harm within s 1 of the DA 2013. 
I accept the Claimant’s evidence in full. 

110.		The starting point is the gravity of the allegations which the Defendant made against 
the Claimant, according to the meaning found by Saini J, that the Claimant had given a 
‘biased and knowingly false’ presentation of the extent and nature of antisemitism 
within the Labour Party and was a ‘rogue journalist’. To accuse a lifelong professional 
journalist of being a ‘rogue’ journalist, who had acted dishonestly in order to further a 
political agenda, was an accusation of the utmost seriousness. As I remarked during 
the hearing, if a journalist loses his or her reputation for truthfulness, honesty and 
integrity, then their journalistic currency is effectively worthless. 

111.		The reasons why the Article bore such a serious meaning were summarised by Saini J 
at [17] of his judgment: 

“17. I was taken sequentially through the text and stress was 
placed on the following main points by Leading Counsel for Mr 
Ware: 

(i) The top of the first and every other page refers to ‘THE 
DIRTY TRICKS ELECTION’. 

(ii) The strapline just above the main headline reports that the 
Labour Party (‘LP’) has stated that the edition of Panorama in 
issue ‘was a deliberate attempt to sabotage its electoral prospects’ 
(§2). By these words the article summarises its message. 
Paraphrasing Lord Nicholls in Charleston, Mr French has ‘played 
with fire’ and not included any curative words in the text of the 
article which detract from or qualify the message in the strapline. 

(iii) At §4 the BBC is said to have ‘crossed a line’ with the 
broadcast of ‘Is Labour Anti-Semitic?’ The producer/author is 
identified as Mr Ware i.e. he is said to have created the 
programme. The LP is reported to have said that the programme 
was an ‘authored polemic’ and ‘an overtly one-sided intervention 
in political controversy’. The BBC is quoted as rejecting ‘any 
accusation of bias and dishonesty.’ 

(iv) Having quoted the BBC's denial of bias and dishonesty, the 
Article sides with the BBC's accuser: ‘The evidence though 
strongly favours the Labour Party: this was a piece of rogue 
journalism that presented just one side of the argument, ignored 
basic facts and bent the truth to breaking point.’ The latter 



 

 

           
        

              
           
       
           
         

 

            
         
         

     
             
         

            
         

 

           
            

        
           
           
          
        

                 
              
          

                
            
              
                

               
           
               

           
              
               
                
                 
             
                

            

                 
               

expression can only amount to an accusation of lying because of 
the implication that Mr Ware "broke" the truth. 

(v) Reliance is placed on the fact that in the bottom right of the 
page the following caption appears next to a cartoon of Jeremy 
Corbyn: ‘JEREMY CORBYN: Openly despised by Panorama 
reporter John Ware.’ Mr Ware’s motive is thereby given; this 
reinforces the credibility of the accusations being made against 
him. 

(vi) The article then proceeds to set out how Mr Ware deliberately 
used the programme to sabotage the LP's election prospects. 
Instances are given where he included inculpatory evidence and 
knowingly/deliberately excluded exculpatory evidence concerning 
the charges against the LP. See §23 where he is said to have 
‘purged his narrative’ and ‘presented only those party members 
who conformed to his analysis of the problem, John Ware goes on 
to present highly one-sided accounts of alleged incidents of 
antisemitism’. 

(vii) At §36 the Article alleges that Mr Ware’s ‘authored polemic’ 
was so one-sided that it broke one of Ofcom's cardinal rules on 
programmes carrying an appropriately wide range of significant 
views and ensuring facts are not misrepresented. It was said this 
was in effect a serious allegation of wrongdoing for which Mr 
Ware was to be held responsible (wrongdoing which could have 
serious implications for the BBC: see §§37-38).” 

112.		This is a case, per Nicklin J in Monir v Woods [2018] EWHC 3525 (Admin), [196(ii)], 
where, because the meaning found by Saini J is seriously defamatory, an inference of 
serious reputational harm can and should be drawn. 

113.		There will have been many who read the Article and/or the Pamphlet who would not 
have believed the Defendant’s accusations, for example, those of the news executives 
targeted by the Defendant who know the Claimant and his reputation for honesty and 
integrity. But, equally, there will have been many who did believe them – as evidenced 
by comments posted online, some of which I quoted earlier - which were notable for 
their vehemence, their unquestioning acceptance of the Defendant’s case, and their 
hostility towards the Claimant. The Claimant was only able to raise over £90 000 in 
crowdfunding from something over 1000 people because they believed his accusations 
that the Claimant was a dishonest and rogue journalist whose intention had been to 
harm the Labour Party. This, therefore, is a case where there is direct and tangible 
evidence of the effect which the Defendant’s libel had on the minds of some, to the 
serious detriment of the Claimant’s reputation. I also have in mind the reaction of 
Professor Cathcart and Mr Schlosberg both of whom, one might have expected (and 
hoped), to have been less quick to rush to judgement and to have noted, for example, 
that the Claimant had not been given a right of reply pre-publication. 

114.		 I also accept the Claimant’s evidence that there may well have been those in the world 
of journalism who did not know him, and whose views of him might therefore have 



 

 

           
  

                  
               
              
              
                
                 
            

                     
               

              
              

              
  

               
              

                 
                
          

                
          
            

              

                
            

              
             
             

                   
            

            
 

  
 

               
                

 
 

 
               

           
 
           
              

been adversely affected, particularly given the Defendant’s own pedigree as a 
journalist. 

115.		As I have said, I accept the Claimant’s case on the scale of publication of the Article 
and the Pamphlet (some of which, as Mr Bennett pointed out in his Skeleton Argument 
at [7]-[13]) comes from the Defendant’s own witness statement, he generally being in a 
better position than the Claimant to know how he went about publishing this material. 
The Claimant can rely on what the Defendant said under CPR r 32.5(5) (where a party 
serves a witness statement but does not call the witness or put it in as hearsay evidence, 
‘any other party may put the witness statement in as hearsay evidence.’) 

116.		 I set out the evidence in detail earlier and do not repeat it. It is plain that the 
Defendant’s material will have been read by an unknown number of people, but which I 
find is likely to run to many thousands of people. There has been widespread 
dissemination via social media and publication online. There were the 300 copies of 
the Pamphlet to senior news executives, and the picket and distribution of flyers outside 
the BBC. 

117.		These latter methods of distribution are relevant to the issue of the quality of 
publishees, as well as to their number. I conclude the Defendant intentionally targeted 
these recipients so as to inflict the maximum harm on the Claimant. This targeting 
was likely to have had a particularly serious effect upon his reputation in the eyes of 
those on whose estimation the Claimant depends for his living. 

118.		To my mind, this is an obvious case where the ‘grapevine effect’ may well have 
operated, given the widespread dissemination of the Defendant’s publications; the 
widespread interest in antisemitism within the Labour Party; and the Claimant’s high 
profile as a journalist on national television who often fronts a well-known programme. 

119.		For all of these reasons, I conclude that the Claimant’s case on serious harm is 
overwhelming. The Defendant’s allegations were of the utmost seriousness; they were 
published to many, many people, some of whom were targeted because they had the 
ability to directly impact the Claimant’s ability to earn a living; the Defendant 
continued to publish them from December 2019 to June 2022; the Defendant continued 
right up to trial to (at least) imply that he could prove the truth of his allegations but had 
been unfairly prevented from doing so. Furthermore, there is evidence that some 
individuals believed the Defendant’s allegations and therefore thought the worse of the 
Claimant. 

Remedies 

120.		The Claimant seeks damages including aggravated damages; an order under s 12 of the 
DA 2013; and an injunction; and costs. I will deal with each in turn. 

Damages 

121.		 In Barron v Vines [2016] EWHC 1226 (QB), [20]-[21], Warby J set out some 
principles relating to awards of damages in libel cases, as follows: 

“20. The general principles were reviewed and re-stated by the 
Court of Appeal in John v MGN Ltd [1997] QB 586. A jury had 



 

 

        
          
           

         
           

     
 

          
        

          
          

         
         
       
        
           

       
       

           
            
          
            
         
         

           
           
          
          

         
        

         
           
         

         
          
             
 

 
           
          
            
         
            

           
            

           
   

awarded Elton John compensatory damages of £75,000 and 
exemplary damages of £275,000 for libel in an article that 
suggested he had bulimia. The awards were held to be excessive 
and reduced to £25,000 and £50,000 respectively. Sir Thomas 
Bingham MR summarised the key principles at pages 607 – 608 
in the following words: 

‘The successful plaintiff in a defamation action is entitled to 
recover, as general compensatory damages, such sum as 
will compensate him for the wrong he has suffered. That 
sum must [1] compensate him for the damage to his 
reputation; [2] vindicate his good name; and [3] take 
account of the distress, hurt and humiliation which the 
defamatory publication has caused. In assessing the 
appropriate damages for injury to reputation the most 
important factor is [a] the gravity of the libel; the more 
closely it touches the plaintiff's personal integrity, 
professional reputation, honour, courage, loyalty and the 
core attributes of his personality, the more serious it is likely 
to be. [b] The extent of publication is also very relevant: a 
libel published to millions has a greater potential to cause 
damage than a libel published to a handful of people. [c] A 
successful plaintiff may properly look to an award of 
damages to vindicate his reputation: but the significance of 
this is much greater in a case where the defendant asserts 
the truth of the libel and refuses any retraction or apology 
than in a case where the defendant acknowledges the falsity 
of what was published and publicly expresses regret that the 
libellous publication took place. It is well established that 
[d] compensatory damages may and should compensate for 
additional injury caused to the plaintiff's feelings by the 
defendant's conduct of the action, as when he persists in an 
unfounded assertion that the publication was true, or refuses 
to apologise, or cross-examines the plaintiff in a wounding 
or insulting way. Although the plaintiff has been referred to 
as ‘he’ all this of course applies to women just as much as 
men.’ 

I have added the numbering in this passage, which identifies the 
three distinct functions performed by an award of damages for 
libel. I have added the lettering also to identify, for ease of 
reference, the factors listed by Sir Thomas Bingham. Some 
additional points may be made which are relevant in this case: 

(1) The initial measure of damages is the amount that would 
restore the claimant to the position he would have enjoyed had he 
not been defamed: Steel and Morris v United Kingdom (2004) 41 
EHRR [37], [45]. 



 

 

            
           
             

           
             
      

             
 

            
        
 

 
          

         
         

          
 
           
          
           
          

           
 
         

        
         

           
           

            
        

          

            
             
            

           
     

          
           
    

         
          
          

 

(2) The existence and scale of any harm to reputation may be 
established by evidence or inferred. Often, the process is one of 
inference, but evidence that tends to show that as a matter of fact 
a person was shunned, avoided, or taunted will be relevant. So 
may evidence that a person was treated as well or better by others 
after the libel than before it. 

(3) The impact of a libel on a person's reputation can be affected 
by: 

(a) Their role in society. The libel of Esther Rantzen was more 
damaging because she was a prominent child protection 
campaigner. 

(b) The extent to which the publisher(s) of the defamatory 
imputation are authoritative and credible. The person making the 
allegations may be someone apparently well-placed to know the 
facts, or they may appear to be an unreliable source. 

(c) The identities of the publishees. Publication of a libel to 
family, friends or work colleagues may be more harmful and 
hurtful than if it is circulated amongst strangers. On the other 
hand, those close to a claimant may have knowledge or 
viewpoints that make them less likely to believe what is alleged. 

(d) The propensity of defamatory statements to percolate through 
underground channels and contaminate hidden springs, a problem 
made worse by the internet and social networking sites, 
particularly for claimants in the public eye: C v MGN Ltd 
(reported with Cairns v Modi at [2013] 1 WLR 1051) [27]. 

(4) It is often said that damages may be aggravated if the 
defendant acts maliciously. The harm for which compensation 
would be due in that event is injury to feelings. 

(5) A person who has been libelled is compensated only for injury 
to the reputation they actually had at the time of publication. If it 
is shown that the person already had a bad reputation in the 
relevant sector of their life, that will reduce the harm, and 
therefore moderate any damages … 

(6) Factors other than bad reputation that may moderate or 
mitigate damages, on some of which I will also elaborate below, 
include the following: 

(a) ‘Directly relevant background context’ within the meaning of 
Burstein v Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 579 and 
subsequent authorities. This may qualify the rules at (5) above. 



 

 

           
            

            
          

   
 
           

 
           

         

               
           

           
            
   

             
         

           
          

          
 

                
              

               
              
               
            

             
              

                 
             

               
                 

              
             

            
             
               
                 

                  
              
               

               
               
                    
           

(b) Publications by others to the same effect as the libel 
complained of if (but only if) the claimants have sued over these 
in another defamation claim, or if it is necessary to consider them 
in order to isolate the damage caused by the publication 
complained of. 

(c) An offer of amends pursuant to the Defamation Act 1996. 

(d) A reasoned judgment, though the impact of this will vary 
according to the facts and nature of the case. 

(7) In arriving at a figure it is proper to have regard to (a) Jury 
awards approved by the Court of Appeal: Rantzen 694, John, 612; 
(b) the scale of damages awarded in personal injury actions: John, 
615; (c) previous awards by a judge sitting without a jury: see 
John 608. 

(8) Any award needs to be no more than is justified by the 
legitimate aim of protecting reputation, necessary in a democratic 
society in pursuit of that aim, and proportionate to that need: 
Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) Ltd [1994] QB 670. 
This limit is nowadays statutory, via the Human Rights Act 
1998.” 

122.		Gatley on Libel & Slander (13th Edn), [34-068] - [34-078], provides a useful outline of 
the relevant law. Nicklin J gave a comprehensive account of the principles of 
assessment of damages in libel in Turley v Unite [2019] EWHC 3547 (QB), [171] -
[176] (including reference to some recent awards cited by each party). The principles 
identified by him are: (a) damages must compensate the Claimant for the damage to his 
reputation; (b) damages must vindicate the Claimant’s good name; (c) damages must 
take account of the distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has 
caused to the Claimant; (d) in assessing the appropriate damages for injury to reputation 
the most important factor is the gravity of the libel; (e) the extent of publication and the 
relationship of the pubishees with the claimant is also relevant; (f) a successful 
Claimant may properly look to an award of damages to vindicate his reputation. The 
significance of this is much greater in a case where the defendant asserts the truth of the 
libel and refuses any retraction or apology than in a case where the defendant 
acknowledges the falsity of what was published and publicly expresses regret that the 
libellous publication took place; (g) it is well established that compensatory damages 
may and should compensate for additional injury caused to the claimant’s feelings by 
the defendant's conduct of the action, as when he persists in an unfounded assertion that 
the publication was true, or refuses to apologise; (h) the impact of a libel on a person's 
reputation can be affected by their role in society; (i) the impact of a libel on a person's 
reputation can be affected by the extent to which the publisher of the defamatory 
imputation is authoritative and credible; (j) the impact of a libel on a person's reputation 
can by the ‘hidden springs’ point (which I referred to earlier); (k) a reasoned judgment 
may affect the level of damages awarded, though the impact of this will vary according 
to the facts and nature of the case; and (l) in arriving at a figure it is proper to have 
regard to previous awards by a judge sitting without a jury. 



 

 

              
                
            

           
             
            

           
          

               
         

                
  

                
               

             
               
             
               
              
               

      

            

 
             
           
           
             

             
           
              
    

  
            
                
           

          
           

            
            
     

 
           

            
           
          
        

123.		With regard to the second principle, that damages must vindicate the Claimant's good 
name, this will depend on the size of the award. Lord Hailsham discussed this in 
Broome v Cassell & Co Ltd [1972] AC 1027, 1071 (emphasis added): 

“Such actions involve a money award which may put the plaintiff 
in a purely financial sense in a much stronger position than he was 
before the wrong. Not merely can he recover the estimated sum of 
his past and future losses, but, in case the libel, driven 
underground, emerges from its lurking place at some future date, 
he must be able to point to a sum awarded by a jury sufficient to 
convince a bystander of the baselessness of the charge.” 

124.		Of course, awards are now made by judges, but Lord Hailsham’s point remains a valid 
one. 

125.		Mr Bennett said that this passage is of particular relevance to the Claimant's need for 
vindication. The Court's judgment cannot deal with the substance of the truth or the 
public interest defence because they have been abandoned or struck out (although it 
may state that they have been abandoned). There is also the significant problem that 
the Defendant has used his Press Release and crowdfunding statements (as set out 
above) to communicate to the publishees that he has declined to participate in this trial 
because he has been prevented from presenting the evidence he wanted to present. Mr 
Bennett therefore said that the amount awarded will need to convince people that in fact 
the allegations in issue are baseless. 

126.		 In relation to aggravated damages, Gatley says at [10-016] (footnotes omitted): 

“10.016 In assessing damages the court is entitled to look at the 
whole conduct of the defendant ‘from the time the libel was 
published down to the time they give their verdict.’ The general 
conduct of the defendant, his conduct of the case, and his state of 
mind (or how it is perceived by the claimant) insofar as it affects 
the feelings of the claimant are all matters which the claimant 
may rely on as aggravating the damages in so far as they bear on 
the injury to him. 

‘[I]t is very well established that in cases where the damages are 
at large the jury (or the judge if the award is left to him) can take 
into account the motives and conduct of the defendant where they 
aggravate the injury done to the plaintiff. There may be 
malevolence or spite or the manner of committing the wrong may 
be such as to injure the plaintiff’s proper feelings of dignity and 
pride. These are matters which the jury can take into account in 
assessing the appropriate compensation.’ 

‘The conduct of a defendant which may often be regarded as 
aggravating the injury to the plaintiff’s feelings, so as to support a 
claim for ‘aggravated’ damages, includes a failure to make any or 
any sufficient apology and withdrawal; a repetition of the libel; 
conduct calculated to deter the claimant from proceeding; 



 

 

          
             

           
            
          
  

 
          

               
            
          

          
  

 
        
        
         
          

         
   

 
          

        
         
        

        
         

        
         

          
         
          
            
         

         
         
          

           
       
           

         
         
       

         
          
 

 
                  

        
 

persistence, by way of a prolonged or hostile cross-examination of 
the claimant, or in turgid speeches to the jury, in a plea of 
justification which is bound to fail; the general conduct either of 
the preliminaries or of the trial itself in a manner calculated to 
attract wide publicity; and persecution of the plaintiff by other 
means.’ 

While there is some authority for the proposition that persistence 
in a bona fide plea of a truth or an opinion defence can of itself 
aggravate damages, it has been said repeatedly that it is wrong in 
principle to award aggravated damages solely because of the bona 
fide persistence with such a plea, provided it is conducted 
reasonably. 

Aggravated damages have on occasion been awarded (or 
identified) as a sum separate from general compensatory 
damages. However, in Lachaux v Independent Print Ltd ([2021] 
EWHC 1797 (QB) [2022] EMLR 2, [227]) Nicklin J described 
the practice as ‘unnecessary … generally unwise’, for the 
following reasons: 

‘The Court’s task is to assess the proper level of 
compensation, taking into account all the relevant factors, 
which include any elements of aggravation. If, as the 
authorities recognise, the assessment of libel damages can 
never be mechanical or scientific, attributing a specific 
figure to something as nebulous as ‘aggravation’ has an 
unconvincing foundation. Worse, as it would represent the 
imposition of a clearly identified additional sum of money, 
it risks the appearance of being directly attributed to the 
conduct of the defendant. That comes perilously close to 
looking like a penalty. For these reasons, I consider the 
better course is to fix a single award which, faithful to the 
principles by which damages in defamation are assessed, is 
solely to compensate the Claimant. The award can properly 
reflect any additional hurt and distress caused to the 
Claimant by the conduct of the Defendants. To speak in 
terms of whether a claimant is ‘entitled’ to an award of 
aggravated damages is misleading. Every claimant who 
succeeds in a claim for defamation is ‘entitled’ to an award 
of damages which may reflect any proved elements of 
aggravation. The real question is whether the claimant can 
demonstrate, by admissible evidence which the court 
accepts, that the damage to his/her reputation and/or his/her 
distress or upset has been increased by conduct of the 
defendant.’” 

127.		 I propose to adopt the approach of Nicklin J in Lachuax and award a global sum which 
reflects compensatory damages and the Defendant’s aggravating conduct. 



 

 

               
          

            
              

              
  

 
              
               
             

              
             
            

                   
                
  

 
                  

              
               
              
          

 
               

             
                 
                 
                
               

 
               

          

     

         
         
        

             
  

             
                

            

           
             
          

         

128.		 In my judgment the following matters, in particular, are relevant to the quantum of 
compensatory damages: (a) the seriousness of the Defendant’s defamatory allegations 
having regard to the Claimant’s profession; (b) the widespread dissemination of the 
Article and Pamphlet; (c) the intentional targeting of those on whom the Claimant relies 
for work, and the deliberate picketing of the BBC; (d) the Claimant’s palpable anger 
and distress. 

129.		The following features of the Defendant’s conduct which serve properly to aggravate 
the level of damages are, in particular: (a) the maintenance of the truth defence from 
April 2021 until June 2022, followed by its abandonment; coupled with (b) the 
Defendant’s cynical and untrue portrayal that the reason for doing so was Saini J’s 
judgment; coupled with (c) his continued public statements in which he continued to 
maintain, notwithstanding his withdrawal of the defence, that his allegations were, in 
fact, true. Not only did he not seek to set the record straight at that point, which he 
could easily have done, and which would have gone some way in mitigation, he did the 
opposite. 

130.		The public maintenance of a plea of truth even after it has been dismissed (or, I would 
also say, abandoned), has been recognised to be an aggravating factor: see eg, recently, 
Riley v Sivier, [192] (‘It is an aggravating feature that the defendant has continued to 
maintain the truth of his untrue allegations even after the summary dismissal of his 
defence of truth was upheld by the Court of Appeal.’) 

131.		Expanding on aggravating element (b) above, I find that the Defendant issued the Press 
Release and crowdfunding statement in October 2022 maliciously to, as Mr Bennett put 
it, create ‘a myth, a false narrative’, to explain away what I find he must have known 
would likely be his defeat at trial. The myth was that he could/would have won the 
case but for the ruling of Saini J, who had wrongly stymied his chance to properly 
defend the claim and prevented him from adducing the evidence he wanted to adduce. 

132.		 Inevitably, the effect of these statements was to cause some readers to reach exactly 
that conclusion. For example, there was the following: 

“Terry Clarke @terry_clarke – 3h 

After being prevented by a judge from producing evidence, 
journalist Paddy French says: ‘I will now concentrate on 
producing a full report into the Panorama programme. 

This report will include new material that has yet to see the light 
of day.” 

133.		A similar conclusion was reached by ‘The Skwawkbox’, a left-leaning website which 
featured in Turley (see at [2]). In Breaking: French and Press Gang withdraw from 
Ware libel case, it summarised the Press Release thus (emphasis added): 

“In a statement released this morning, French laid out the progress 
made in the case – pointing out that Ware’s legal team was not 
contesting Press Gang’s ‘charge sheet’ that French had laid out 
against Ware’s BBC documentary on antisemitism in the Labour 



 

 

           
           

      
 

                
              
                
 

            
             
            

         
          

          
            

         
        

            
        
     

 
                

                   
 
            
              
                
             
       

 
                 

               
             
              
            

 
               

              
                
             

      
 

                 
              
               
               
               

                
                
       

party – and his reasons for the withdrawal, specifically a judge’s 
ruling that he could not present evidence of the one-sidedness of 
the Panorama programme at trial" 

134.		Further, even on his own evidence, it would appear that the Defendant never had the 
necessary evidence to prove that the allegations were true, but instead hoped that the 
Claimant's disclosure might reveal that to be the case. He said in his witness statement: 

“172. By 18 February 2021, I knew that the Judge had determined 
the meaning of the Article to be something that I had not intended 
to say. Despite the Judge’s ruling, and in light of these new 
documents, particularly Labour’s response to the Right to Reply 
letters which would have been seen by Mr Ware before 
publication, I considered that it would be reasonable to continue 
with the truth Defence and review it in light of Mr Ware’s 
disclosure which I anticipated would deal with the internal 
decision-making process. In the event, after reviewing disclosure 
and in consultation with my legal team, I took the decision to 
withdraw my truth defence and immediately removed any 
remaining links to the Article.” 

135.		 I agree with Mr Bennett that the Defendant’s whole attitude to these proceedings – at 
least from the date of the abandonment of the truth defence - has been one of contempt. 

136.		The Defendant's behaviour in publishing the Press Release and crowdfunding statement 
has very seriously exacerbated the damage caused to the Claimant, by seeking to ensure 
that any judgment in his favour would be seen by his publishees as arising from some 
sort of unwarranted or unfair judicial intervention, as opposed to the reality, namely, 
that the Defendant had no defence. 

137.		 I turn to the question of quantum. Mr Bennett said that awarding damages in a 
defamation claim is an ‘inexact science’, and I agree. His Skeleton Argument set out 
some helpful examples of damages awards. Obviously, facts always differ, and so 
caution must always be exercised, but I think that these cases usefully illustrate the 
general sort of ‘ballpark figures’ involved in this sort of case. 

138.		 In Turley v Unite the Union [2019] EWHC 3947 (Admin), the claimant (the former 
Labour MP for Redcar) sued over a statement alleging there were reasonable grounds to 
suspect her of dishonestly and fraudulently joining a trade union in order to vote in its 
leadership election. Nicklin J awarded her £75 000, including aggravated damages for 
the defendants’ conduct of the trial. 

139.		 In Harrath v Stand for Peace Ltd [2017] EWHC 653 (QB) a prominent article on a 
widely known and authoritative website accused the claimant of being a terrorist. The 
readership was held to have been in the hundreds or low thousands. The defendants’ 
conduct, including reliance on a truth defence without solid evidence, was held to be an 
aggravating feature. Whilst the Claim Form was limited to claiming £10 000, the trial 
judge awarded £140 000. This was appropriate because the judgment had to set out the 
right amount to award. Whether or not the full amount could be enforced, given the 
Claim Form limit, was a separate issue. 



 

 

 
               

            
               
           
                
               

 
               

               
             
             
            

                  
        

 
                

               
               
           
            

             
              

     
 

                  
               
          

 
         

 
                   

             
 
            
           

    
 
            
            

 
              
    

 
             
           

         
 

 

140.		 In Sloutsker v Romanova [2015] EMLR 27, damages of £110 000 were awarded over 
online allegations by the defendant, a Russian journalist, accusing the claimant, a 
former Russian senator, of having taken out a contract for the murder of the defendant’s 
husband, fabricating evidence and bribing officials. Damages were awarded by 
reference only to publication in England and Wales. Of the extent of publication in this 
jurisdiction it was held it might have been to as many as 60 000 people. 

141.		 In Tardios v Linton [2015] EWHC 2552 (QB) damages of £95 000 (between two 
claimants) were awarded. One claimant was the head teacher of a school run by the 
second claimant, a company. The defendant, a pupil’s parent, published an online 
petition accusing the first claimant of mistreating pupils. There were a substantial 
number of publishees, ‘well into four figures’ – ‘…considerably greater overall than 
474, and I am confident that it is likely to have been well into four figures before the 
petition was taken down from the website’ ([21]). 

142.		The allegations made by the Defendant against the Claimant were not as serious as an 
accusation of being a terrorist, or organising a contract killing, but in their context they 
were still extremely serious. I think they were more serious than the allegations in 
Turley. The Defendant’s conduct was intentionally calculated to harm the Claimant. 
There was extensive publication running into the many thousands. There are serious 
aggravating features. Taking matters in the round, I award the Claimant total damages 
for publication of the Article in all its forms, and for the Defendant’s aggravating 
conduct, of £90 000. 

143.		As this figure exceeds the £50 000 maximum pleaded in the Claim Form, per Steyn J in 
Riley v Sivier, [195], I will give the Claimant the opportunity to consider whether to 
seek leave to amend the Claim Form. 

Statement pursuant to s 12 of the DA 2013 

144.		The Claimant seeks an order under s 12 of the DA 2013. This is entitled ‘Power of 
court to order a summary of its judgment to be published’ and provides: 

“(1) Where a court gives judgment for the claimant in an action 
for defamation the court may order the defendant to publish a 
summary of the judgment. 

(2) The wording of any summary and the time, manner, form and 
place of its publication are to be for the parties to agree. 

(3) If the parties cannot agree on the wording, the wording is to be 
settled by the court. 

(4) If the parties cannot agree on the time, manner, form or place 
of publication, the court may give such directions as to those 
matters as it considers reasonable and practicable in the 
circumstances. 



 

 

           
           

    

                  
                  
   

             
           
           

         

            
            
            
           
          
          

           
            

              
             
           

          
           

             
           

           

           
          
            
            

            
           

           
            
           

          
           

         
             
              
       

            
          
              

          
           

(5) This section does not apply where the court gives judgment 
for the claimant under section 8(3) of the Defamation Act 1996 
(summary disposal of claims).” 

145.		An order under s 12 is discretionary. Section 12 orders were made in Turley and in 
Sahota but no reasoning was set out. However, in Monir, Nicklin J set out the test at 
[239] - [242]: 

“239. The purpose of this section is to provide a remedy that will 
assist the claimant in repairing the damage to his reputation and 
obtaining vindication. Orders under the section are not to be made 
as any sort of punishment of the defendant. 

240. Orders under s 12 are discretionary both as to whether to 
order the publication of a summary and (if the parties do not 
agree) in what terms and where. Exercising the power to require a 
defendant to publish a summary of the Court's judgment is an 
interference with the defendant's Article 10 right. As such, the 
interference must be justified. The interference may be capable of 
being justified in pursuit of the legitimate aim of ‘the protection 
of the reputation or rights of others’. Whether an order under this 
section can achieve this aim will be a matter of fact in each case. 
If the interference represented by a s 12 order is justified, then the 
Court would then consider whether (if the parties agree) the terms 
of the summary to be published is proportionate. The Court 
should only make an order that the defendant publish a summary 
of the Court's judgment if there is a realistic prospect that one or 
other of these objectives will be realised and that the publication 
of a summary is necessary and proportionate to these objectives. 

241. There is an obvious purpose, in an appropriate case, for 
ordering a newspaper to publish a summary of the judgment 
because there is a realistic basis on which to conclude that the 
published summary will come to the attention of at least some of 
those who read the original libel and others who may have learned 
about the allegation via the "grapevine" effect. In a smaller scale 
publication, where it is possible for the original publishees (or at 
least a substantial number of them) to be identified, again an order 
requiring the publication to them of a summary of the judgment 
may well help realise the objectives underpinning s.12. Each case 
will depend upon its own facts. If the defendant has already 
published a retraction and apology then, depending upon its 
terms, that may mean that an order under s.12 is not justifiable or 
required. The claimant will be able to point to that to assist in his 
vindication or repair to his reputation. 

242. It is difficult to justify ordering a defendant to publish a 
summary of the court's judgment when there is no realistic 
prospect that by doing so it will come to the attention of any of 
those to whom the original libel was published (or republished). 
Put simply, the legitimate aim cannot be realised, and the order 



 

 

            
    

               
             

               
                  

             
                

                
          

 
               

             
              

 
 

 
              
          
 
                   

             
              
   

 
                

           
               

             
             
                 
               

 
 

 
                
                 

             
 

 
 

             
 
 
 

will either not be necessary at all or the requirements as to 
publication will be disproportionate.” 

146.		 I agree with the Claimant that applying these criteria, the publication of a judgment 
summary would be appropriate. There are mechanisms available by which such an 
order could reach the Defendant’s publishees, or at least a substantial number of them. 
He knows to whom he sent the Pamphlet, and so he can send the summary to them. The 
summary could also be prominently displayed on the Press Gang website. Requiring 
Coldtype to publish a summary may be more problematical, as it is owned by a third 
party and operated from abroad (as I understand it). However, that does not represent a 
bar to s 12 order in the present circumstances. 

147.		 In short, such an order would serve to help vindicate the Claimant’s reputation by 
making clear to publishees how seriously the Court views the Defendant’s conduct, and 
how he tried to paint a false narrative in the face of likely defeat. 

Injunction 

148.		The Claimant seeks a permanent injunction in order to prevent the defamatory material 
in the Article being published again by the Defendant. 

149.		Like a s 12 order, an injunction is a discretionary remedy. It is to be granted only 
where it has been demonstrated, by evidence, that the defendant threatens to republish 
the libel and the injunction is necessary to prevent the commission of further torts: 
Monir, [237]. 

150.		 In my judgment, it is appropriate to grant a permanent injunction against the Defendant. 
The publication of the Press Release and crowdfunding statement demonstrated not 
only a disregard for the Claimant's reputation, but also included the words: ‘I will now 
concentrate on producing a full report into the Panorama programme.’ According to 
[173] of his witness statement, the Defendant continues to believe that publication of 
the Article was, and continues to be, in the public interest. Hence, there is plainly a risk 
of re-publication by him so as to make the grant of an injunction appropriate. 

Costs 

151.		The Defendant must pay the Claimant’s costs, to be the subject of a detailed assessment 
if not agreed. I will consider any submissions in writing on what basis those costs 
should be assessed, and the amount of any payment on account. 

Conclusion 

152.		Accordingly, there will be judgment for the Claimant in these terms. 



 

 

 



 

 

 



 

 

 



 

 

 



 

 

 



 

 

 
 


