
 

 

 

JUDGMENT SUMMARY  

 

 

BETWEEN:  

THE DUKE OF SUSSEX 

NIKKI SANDERSON 

MICHAEL TURNER 

FIONA WIGHTMAN 

- and -  

MGN LIMITED 

[2023] EWHC 3217 (Ch): Mr Justice Fancourt 

15 December 2023 

 

1. This judgment is given in the claims of Prince Harry, the Duke of Sussex, Nikki Sanderson, 

Michael Turner (also known as Michael Le Vell) and Fiona Wightman against MGN Limited 

(“Mirror Group”) for damages for misuse of their private information. The full judgment will 

be deemed handed down when I conclude reading this summary.  A copy of the summary will 

be made available to the Press, the parties and anyone else who requests one. The full 

judgment and its two schedules will be published by The National Archives in the usual way 

and emailed shortly to the parties, to Press representatives and to anyone else who requests an 

electronic copy.  

 

2. The wrongs alleged by all four claimants were (essentially) hacking of their and their 

associates’ mobile phones, and using private investigators to blag or otherwise obtain private 

information from third parties and carry out unlawful searches and investigation into their 

private data, information or whereabouts, which the newspapers then used to publish stories 

or photographs of them. 

 

3. Each of the claimants complained about a number of articles that were published by Mirror 

Group newspapers containing their private information, and about a number of invoices for 

private investigator work that was unconnected to the published articles but which appeared 

to relate to other unlawful information gathering.   

 

4. The claims tried were only in respect of the underlying unlawful information gathering (i.e. 

the hacking, blagging, searching or other private investigator activity), not in respect of the 

publication of articles themselves. That is because I had previously decided in 2022 that the 



 

 

claims based on the acts of publication themselves were brought too late, according to the 

terms of the Limitation Act 1980. 

 

5. There are very many more claimants in the Mirror Newspapers Hacking Litigation, whose 

claims have been made to wait to allow these four test cases to be tried first. These claims 

were selected for trial first because they raise most of the important issues that arise in the 

other claims. It gave the court an opportunity to decide some important points, the decisions 

on which are likely to apply in the same way in many other cases, and thereby help the parties 

to settle those claims by agreement. 

 

6. The important points that have been decided in my judgment are the following: 

 

 

(1) The extent to which phone hacking and other unlawful information gathering was being 

carried on by Mirror Group journalists and editors outside the period 1999-2006 (the 

court decided in 2015 that hacking was “extensive and habitual” during that 7-year 

period); 

 

(2) Which private investigators, out of the 51 alleged by the claimants to have been acting 

unlawfully on behalf of Mirror Group, had been acting unlawfully, to what extent, and 

during which years; 

 

(3) At what stage directors of Mirror Group’s parent company, then known as Trinity Mirror 

plc, and the in-house lawyers at Mirror Group, knew that illegal phone hacking was being 

carried on by the journalists and editors of their newspapers, and whether they concealed 

that wrongdoing from the board, the shareholders of the company, the Leveson Inquiry 

and the public; 

 

(4) Whether the claims of Nikki Sanderson and Fiona Wightman were barred completely by 

the Limitation Act 1980, and if so for what reasons; 

 

(5) Whether the claimants can recover damages in respect of distress that was the 

consequence of publication of the articles, despite their claims for the publication itself 

being barred. 

 

7. In addition to these matters, I have decided to what extent the individual claimants’ claims 

based on the content of the articles and private investigator invoices were justified, and, if 

their claims succeeded, I have awarded damages for the losses caused by each occasion of 

wrongful conduct that was proved. 

 

8. My conclusions on the five generally important issues that I have just identified are as 

follows. 

 

(1) The periods of unlawful activity. On the extent to which phone hacking and other unlawful 

information was being carried on outside the period 1999-2006, I have found that in respect 

of the years 1991-1999 there was: 

(a) some unlawful activity in 1995; 



 

 

(b) unlawful information gathering was widespread at all three newspapers from 1996 

onwards; 

(c) phone hacking started in 1996 and became widespread and habitual from 1998; 

(d) nothing was proved in relation to the years 1991 to 1994. 

In respect of the years 2006-2011, I have found that:  

(a) unlawful information gathering and phone hacking continued throughout that period; 

(b) phone hacking remained an important tool for the kind of journalism that was being 

practised at the Mirror, the Sunday Mirror and The People from 2006 up to 2011, even to 

some extent during the Leveson Inquiry; it was fed by extensive unlawful information 

gathering. The phone hacking was still extensive during those years, but it was done in a 

more controlled way, and not done as habitually as before August 2006; 

(c) the unlawful information gathering activity involving private investigators did reduce in 

amount during those years, but it remained extensive throughout.  

 

(2) Private investigators. Of the 51 private investigators pleaded as being involved in different 

types of wrongdoing, I have found the following: 

(a) 11 private investigators (and their associates) were used very substantially by Mirror 

Group journalists and editors in connection with extensive and habitual unlawful 

information gathering and phone hacking activities. They were an integral part of the 

system that existed at all three newspapers to collect private information unlawfully and 

then publish it. 

(b) Another 13 private investigators (and their associates) did a significant amount of 

unlawful information gathering work for Mirror Group, in connection with the 

journalists’ and editors’ phone hacking activities, but they were relatively less important 

than the first 11 private investigators in terms of the volume of work that they did.  

(c) 5 more private investigators did some work for Mirror Group that appears to have 

involved unlawful information gathering, but not to such an extent that I can say that they 

did a large volume of work that was unlawful.  

(d) There were then a further 14 private investigators where there was no sufficient evidence 

of unlawful activity at all, or in more than an isolated case.  

(e) Finally, there were 10 more private investigators who were based and operating abroad, 

and there was no case proved that what they were doing abroad was unlawful, even 

though it would have been unlawful in England and Wales.  

 I set out my conclusions in relation to each of the individual private investigators in a 

schedule to my judgment, called the PI Schedule, and summarise my conclusions at paras 

265-295 of the judgment. 

 

(3) Board knowledge. The only directors of Trinity Mirror plc and Mirror Group who knew 

before the end of 2011 about phone hacking being carried on at Mirror Group’s newspapers 

were Paul Vickers, the group legal director, and Sly Bailey, the chief executive officer.  I 

have found that the chairmen up to 2012, Sir Victor Blank and Sir Ian Gibson, Mr Vijay 

Vaghela, the finance director, and Mr Stephen Parker, who retired from the board in 2004, did 

not know about phone hacking or the extent of the use of private investigators to conduct 

unlawful information gathering, and that the non-executive directors did not know either.   

 

The board as a whole was not told about it.  That was because the editors of the three 

newspapers, the editorial managers of the company and Ms Bailey and Mr Vickers did not 



 

 

report what they knew, or suspected, to the board.  I have found that Mr Vickers certainly 

knew about phone hacking from about the end of 2003, but quite possibly before then; and 

that Ms Bailey knew or – what in law amounts to the same thing – turned a blind eye to it 

from about the end of 2006.  The likelihood of extensive illegal activity should have been 

investigated properly by Ms Bailey and Mr Vickers, at the latest in early 2007, but it never 

was. Instead, it was concealed from the board, from Parliament in 2007 and 2011, from the 

Leveson Inquiry, from shareholders, and from the public for years, and the extent of it was 

concealed from claimants in the Mirror Newspapers Hacking Litigation and even from the 

court at and before the trial in 2015.  

 

The company’s in-house lawyers knew about the use of phone hacking and extensive 

unlawful information gathering because of their involvement in “legalling” articles for 

publication.  I have found that Mr Marcus Partington, who became the Deputy Group Legal 

Director under Mr Vickers from 2007 and then Group Legal Director in 2014, when Mr 

Vickers left Trinity Mirror, was aware of the use of illegal phone hacking from no later than 

the end of 2003.  

 

(4) Mirror Group’s Limitation Defence.   Ms Sanderson’s claim was issued on 7 December 2020; 

Ms Wightman’s on 30 July 2021.  The relevant limitation issue in both cases was whether 

they could have realised, by exercising reasonable diligence, that they had a worthwhile claim 

against Mirror Group by a date 6 years before they issued their claims – so by 7 December 

2014 in Mr Sanderson’s case and by 30 July 2015 in Ms Wightman’s case.  I have explained 

in my judgment how the legal test applies in the cases of individual claimants who complain 

about the underlying unlawful information gathering lying behind published articles. An 

important question is the extent to which any claimant was misled by the terms of the articles, 

or by what Mirror Group was saying, into believing that a friend or family member had 

leaked their private information to the Press. That could be material because it might lead a 

claimant not to pay attention to news coverage relating to phone hacking, which they might 

have done if they had not been misled. However, in both Ms Sanderson’s and Ms Wightman’s 

cases, I have found that they were not misled in that way.   

 

The question is therefore whether each of them could have realised much earlier, by the 

relevant dates in 2014 and 2015, that they had a worthwhile claim against Mirror Group. In 

their cases, that turned on whether, by being reasonably attentive to the news and social media 

from 2012 to 2015, they would have been alerted to a possible claim that they should 

investigate further.  I have concluded in both their cases that if they had been reasonably 

attentive, they would have been alerted to a possible claim, and so they could reasonably have 

found out by the end of October 2014 that they had a worthwhile claim against Mirror Group. 

Accordingly, time for their claims expired six years after that date. Both claims are therefore 

barred by the Limitation Act and must be dismissed.   

 

(5) Causation.   I have decided that where private information that was unlawfully obtained was 

then published by Mirror Group newspapers, the unlawful obtaining of the information was 

both a factual and a legal cause of the distress and other losses resulting from the publication. 

It would, in my view, be contrary to good sense and good law to conclude that where private 

information is effectively stolen, in order to publish it, the recoverable loss did not extend to 

the consequences of the publication. The fact that the publication was a separate legal wrong 

that could be sued for separately does not make a difference.  Accordingly, the court is 

entitled to award claimants damages for distress that they suffered when their private 

information that had been unlawfully obtained appeared in the Mirror Group’s newspapers. 



 

 

 

9. I turn now to my conclusions on the two claims where there was no limitation defence relied 

on by Mirror Group. 

 

Duke of Sussex.  

10. I have found the Duke’s case of voicemail interception and unlawful information gathering 

proved in part only.  I found that 15 out of the 33 articles that were tried were the product of 

phone hacking of his mobile phone or the mobile phones of his associates, or the product of 

other unlawful information gathering.  I consider that his phone was only hacked to a modest 

extent, and that this was probably carefully controlled by certain people at each newspaper. 

However, it did happen on occasions from about the end of 2003 to April 2009 (which was 

the date of the last article that I examined). There was a tendency for the Duke in his evidence 

to assume that everything published was the product of voicemail interception because phone 

hacking was rife within Mirror Group at the time.  But phone hacking was not the only 

journalistic tool at the time, and his claims in relation to the other 18 articles did not stand up 

to careful analysis. 

 

11. There were also a number of separate invoices, unconnected to published articles, which I 

consider to be evidence of unlawful gathering of the Duke’s private information. 

 

12. I have accordingly awarded the Duke damages in respect of each of the articles and invoices 

where unlawful information gathering was proved. I have also awarded a further sum to 

compensate the Duke fully for the distress that he suffered as a result of the unlawful activity 

directed at him and those close to him. I recognise that Mirror Group was not responsible for 

all the unlawful activity that was directed at the Duke, and that a good deal of the oppressive 

behaviour of the Press towards the Duke over the years was not unlawful at all.  Mirror Group 

therefore only played a small part in everything that the Duke suffered and the award of 

damages on this ground is therefore modest. 

 

13. I have also awarded a sum for aggravated damages, to reflect the particular hurt and sense of 

outrage that the Duke feels because two directors of Trinity Mirror plc, to whom the board 

had delegated day-to-day responsibility for such matters, knew about the illegal activity that 

was going at their newspapers and could and should have put a stop to it. Instead of doing so, 

they turned a blind eye to what was going on, and positively concealed it.  Had the illegal 

conduct been stopped, the misuse of the Duke’s private information would have ended much 

sooner. 

 

14. The total sum that I have awarded the Duke in damages is £140,600. 

 

Michael Turner 

15. I have found Mr Turner’s case of voicemail interception and unlawful information gathering 

proved only to a limited extent, and mainly only in respect of the period in 2011 when he was 

the subject of prosecution in the Crown Court and so was of particular interest to the Press at 

that time. Mr Turner brought a claim in respect of 27 articles, some of which were 

exceedingly trivial and others were, on sensible reflection, obviously not the result of 

unlawful information gathering. 

 



 

 

16. The conclusion that I have reached is that, in contrast with his co-star Nikki Sanderson, 

although Mr Turner was well-known for his Coronation Street role, his personal life was not 

considered to be of great interest to the Mirror Group’s readers. As a result, he was not on the 

newspapers’ phone hacking lists. That changed with his arrest in 2011, and I find that there 

were in all 4 articles out of the 27 where phone hacking or other unlawful information 

gathering was proved, and two additional invoices that show unlawful information gathering. 

 

17. I awarded Mr Turner a total of £31,650 in damages, which includes a sum for aggravated 

damages for the same reason as in the Duke’s case. 

Nikki Sanderson 

18. As I have explained, Ms Sanderson’s claim is dismissed on limitation grounds.  I have 

nevertheless dealt in my judgment with all the articles and invoices about which she 

complained and have reached conclusions about them.  Ms Sanderson’s allegations were 

proved in relation to 9 out of 37 articles and 3 other invoices. 

 

Fiona Wightman 

19. Ms Wightman’s claim is also dismissed on limitation grounds. I found in her case that her 

complaint about 1 article was proved, as were complaints about 15 invoices that demonstrated 

unlawful gathering of Ms Wightman’s private information. 

 

Disposal 

20. Accordingly, for the reasons I have briefly summarised, there will be judgment for the Duke  

of Sussex for the principal sum of £140,600 and interest to be assessed, and judgment for Mr 

Turner for the principal sum of £31,650 and interest to be assessed.  The claims of Ms 

Sanderson and Mr Wightman are dismissed. 

 

Important note for press and public: this summary forms no part of the court’s decision. It is 

provided so as to assist the press and the public to understand what the court decided. The full 

judgment of the Court is the only authoritative document. Judgments are public documents and 

are available at: www.judiciary.uk , https://caselaw.nationalarchives.gov.uk  

 

http://www.judiciary.uk/
https://caselaw.nationalarchives.gov.uk/

