
 

 
 

   
 

  
 

 
 

 
 
 
 

   
 

  
 

 
                     

 
 
   
  

  
 

  
 

 
 

 
                     
                     

 
    

  
   

 
 

                     
 

 
 

 
  

 
 

 
 
 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Neutral Citation Number: [2023] EWHC 3120 (KB) 

Case No: QB-2022-000595 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
KING’S BENCH DIVISION 
MEDIA & COMMUNICATIONS LIST 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

Date: 8 December 2023 

Before : 

THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 

Between : 

The Duke of Sussex Claimant 

- and -

Associated Newspapers Limited Defendant 

Justin Rushbrooke KC and Jane Phillips (instructed by Schillings International LLP) 
for the Claimant 

Andrew Caldecott KC and Ben Gallop (instructed by RPC LLP) for the Defendant 

Hearing date: 17 March 2023 

Approved Judgment 
This judgment was handed down by the Judge remotely by circulation to the parties and their 
representatives by email and by release on www.judiciary.uk and to The National Archives. 

The date and time for hand-down is deemed to be 10:00am on 8 December 2023. 

............................. 

www.judiciary.uk


   
  

      

 

 

   

          
        
         

         
             

 

  

         
   

     
      

      
   

         
 

           

  
 

   
 

 
    

 

 

  
 

 

     
            

  

 

        
        

 

      
      

     

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

The Honourable Mr Justice Nicklin : 

1. This judgment deals with the Claimant’s application for to strike out the Defendant’s 
defence of honest opinion and/or summary judgment against the Defendant in his claim 
for libel arising from the publication of an article in the online and print editions of the 
Mail on Sunday on 19/20 February 2022 (“the Article”). The Claimant is referred to as 
“The Duke of Sussex” in the title of this action because that is the name he used on the 
Claim Form when his claim was issued. 

A: Background and previous resolution of preliminary issues 

2. The background to the claim is set out in my previous judgment, handed down on 8 July 
2022 ([2022] EWHC 1755 (QB)) (“the Preliminary Issues Judgment”), which resolved 
preliminary issues of the natural and ordinary meaning of the Article, whether the 
Article is (or includes) a statement of fact and/or expression of opinion, and whether 
the Article is, in any meaning found, defamatory of the Claimant at common law. 
The text of the Article is set out in the Appendix to the Preliminary Issues Judgment. 

3. For the reasons given in the Preliminary Issues Judgment, the Court resolved those 
preliminary issues as follows ([26]-[27]): 

“… the natural and ordinary meaning of the Article is as follows: 

(a) in his legal claim against the Home Office over the provision of police 
protection, the Claimant had initially sought confidentiality restrictions 
that were far-reaching and unjustifiably wide and were rightly challenged by 
the Home Office on the grounds of transparency and open justice; 

(b) the Claimant was responsible for public statements, issued on his behalf, 
which claimed that he was willing to pay for police protection in the UK, 
and that his legal challenge was to the Government’s refusal to permit him 
to do so, whereas the true position, as revealed in documents filed in the 
legal proceedings, was that he had only made the offer to pay after the 
proceedings had commenced; and 

(c) as such, the Claimant was responsible for attempting to mislead and confuse 
the public as to the true position, which was ironic given that he now held a 
public role in tackling ‘misinformation’. 

The underlined passages of the meaning are expressions of opinion, the balance 
makes allegations of fact. I am satisfied that these meanings are defamatory at 
common law, albeit only narrowly in respect of (a).” 

B: The Claimant reformulates his case 

4. Consequent upon the resolution of the preliminary issues, the Claimant was required to 
amend his Particulars of Claim to align with the Court’s decision and the Defendant 
was ordered to file its Defence. 

5. On 15 July 2022, the Claimant duly filed his Amended Particulars of Claim. In this 
revised statement of case, the Claimant complained only of paragraphs (b) and (c) in the 
meaning found by the Court. As such, he abandoned his claim in relation to paragraph 



   
  

      

 

 

        
       
  

 

           
      

      
      

        
            

         
         

       
   

 

           
         

 

       
        

  

            
  

          
  

           
     

 

           
  

            
           
           

  

  

      
     

         
      

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(a). Subject only to potential arguments about costs, a claimant is perfectly entitled to 
revise his claim like this, following the resolution of meaning as a preliminary issue. 
Parties to litigation are encouraged to focus on the real issue in dispute between them. 

C: The Defence 

6. The original Defence was filed by the Defendant on 5 August 2022. It was subsequently 
amended (by consent) on 9 December 2022. In summary, the Defendant denied that the 
publication of the Article had caused (or was likely to cause) serious harm to the 
reputation of the Claimant (as required by s.1 Defamation Act 2013) and relied upon a 
defence of honest opinion, pursuant to s.3 Defamation Act 2013. As it is important to 
the issues I have to decide, I have set out the relevant paragraphs of the defence of 
honest opinion (as amended) in the Appendix to this judgment. Although I shall have 
to look more closely at it later in this judgment, at its heart, the honest opinion defence 
is based on two public statements issued on behalf of the Claimant concerning his claim 
for judicial review (see [25] below). 

D: The Claimant’s Reply 

7. Where a defendant relies upon a defence of honest opinion, a claimant is required 
to file a Reply, specifically setting out his/her case in answer to the defence: CPR 
PD53B §4.7. 

8. The Claimant duly filed his Reply on 29 September 2022. Several of the facts pleaded 
by the Defendant in support of its honest opinion defence are admitted by the Claimant. 
Importantly, in the Reply: 

(1) there is no dispute as to the public statements that were issued on his behalf, 
or that they were issued on his authority; 

(2) it is not contended that the facts relied upon were not sufficiently indicated 
(as required by s.3(3) Defamation Act 2013); 

(3) the Claimant does not allege that the Defendant did not hold the opinion 
expressed (so as to defeat the honest opinion defence under s.3(5) Defamation 
Act 2013). 

(The relevant parts of the Defamation Act 2013 are set out later in this judgment – 
see [37] below). 

9. I have set out the material parts of the Reply in the Appendix to this judgment. A key 
part of the Claimant’s rebuttal of the honest opinion defence is his contention that it 
was false to say that it was only after he commenced his claim for judicial review that 
he made an offer to pay for his security. 

E: The Application seeking dismissal of the honest opinion defence 

10. On 21 November 2022, the Claimant issued an Application Notice seeking to strike out 
the honest opinion defence pursuant to CPR 3.4(2)(a), alternatively summary judgment 
dismissing the defence of honest opinion pursuant to CPR Part 24 (“the Dismissal 
Application”). The grounds of the Dismissal Application were summarised as follows: 



   
  

      

 

 

 
               
 

  
  

 

 

 

       
       

     
      

           
         

 

       
       

       
      

      
          

        
    

 

      
        

      
        

  
         

 

   
      

  

 

               

 
  

   
     

  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

“As to the [striking out application], the Claimant will submit that the facts and 
matters relied upon by the Defendant in its defence of honest opinion, taken at their 
highest, do not disclose an arguable defence because they are not capable as a 
matter of law of satisfying s.3(4)(a) of the Defamation Act 2013. Further or 
alternatively, and as to [the summary judgment application], the Claimant believes 
that having regard to the relevant facts, which are either undisputed or not capable 
of realistic dispute, the Defendant has no real prospect of succeeding in its pleaded 
defence of honest opinion and knows of no other compelling reason why the issues 
raised by that defence should be disposed of at a trial.” 

F: The evidence 

11. The Dismissal Application was supported by the second Witness Statement of Jenny 
Afia, dated 21 November 2022. In answer, the Defendant has filed a witness statement 
from its solicitor, Alex Wilson, dated 27 January 2023. He has provided further relevant 
documents. Ms Afia provided a further statement in response. The following paragraphs 
of this section of the judgment set out the relevant facts drawn from the evidence and 
documents that have been filed by the parties. These facts are largely common ground 
between the parties. 

12. In January 2020, the Claimant announced his decision to step back from his position as 
a working member of the Royal Family with effect from April 2020. Up to that point, 
protective security had been provided for the Claimant and his family (“State security”) 
by specially trained officers from the Metropolitan Police (“MPS”). The Home 
Secretary is responsible for the policy for State security for the Royal Family, 
but delegates decisions in individual cases to a committee formerly known as the Royal 
and VIP Executive Committee, now known as the Executive Committee for the 
Protection of Royalty and Public Figures (“RAVEC”). Members of RAVEC include 
various senior officials and representatives from the Royal Household and the MPS. 

13. On 13 January 2020, the Claimant had a meeting with, amongst others, his grandmother 
(the late Queen), his father and his brother to discuss his transition from being a working 
to non-working member of the Royal Family (“the Sandringham meeting”). At the 
Sandringham meeting, the Claimant states that he raised concerns about security 
provision for him and his family and offered personally to reimburse, or proactively to 
finance, the cost of State security so as not to burden the taxpayer (“the Sandringham 
offer”). 

14. Following the Sandringham meeting, on 31 January 2020, Sir Edward Young, 
the Queen’s private secretary, wrote to Sir Mark Sedwill, the Cabinet Secretary, 
to report on what had been agreed at the meeting. It included the following: 

“Location and activity 

… During their time in the UK, The Duke and Duchess of Sussex expect to attend 
public-facing engagements representing the charities and causes which remain 
dear to them. These engagements would no longer be formally undertaken on 
behalf of Her Majesty but, given the profile of The Duke and Duchess of Sussex, 
we would expect they would still attract public attention… In regard to their 
Commonwealth patronages, although The Duke and Duchess of Sussex will not 
be formally representing Her Majesty, they will be undertaking work that is closely 
associated with Her Majesty and which may appear to the public eye to be very 



   
  

      

 

 

 
  

 
 

     

 

    

    
          

     
   
 
       

 
     

 

 

       
       
         

       
     

  

    
        

    
 

       
       

          
   

       
      

         
      
   

 
            

           
  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

similar to now. Of course, a number of these patronages have been granted to them 
by Her Majesty, and which they will continue actively to fulfil. Her Majesty may 
from time to time invite The Duke and Duchess of Sussex to attend national Royal 
occasions in their private capacity, and Her Majesty is likely to invite The Duke 
and Duchess of Sussex to participate in family events in keeping with other 
non-Working members of the Family. 

Security 

You will understand well that ensuring that The Duke and Duchess of Sussex 
remain safe is of paramount importance to Her Majesty and her family. Given 
The Duke’s public profile by virtue of being born into the Royal Family, 
his military service, The Duchess’s own independent profile and the 
well-documented history of targeting of the Sussex family by extremists, it is 
imperative that the family continues to be provided with effective security. 
And, of course, the family is mindful of tragic incidents of the past. 
The discussions to date, including with [the former Chairman of RAVEC], 
have been useful in making sure that the parameters of the RAVEC process are 
well understood. Of course, Her Majesty and her family recognise that these 
are independent processes and decisions about the provision of publicly funded 
security are for the UK Government, the Government of Canada and any other host 
Government…” 

The letter did not refer to the Sandringham offer. 

15. On 10 February 2020, the Claimant emailed Sir Mark Sedwill to raise his concerns 
about removal of State security. It did not contain an offer by the Claimant to pay for 
State security or refer to the Sandringham offer. However, the Claimant’s case is that 
the offer to pay was repeated by the Claimant in a meeting he had with Sir Mark Sedwill 
on 3 February 2020 and was referred to in his email to Sir Edward Young of 16 April 
2020 (see §§12.1.2 and 12.2.4 Reply). 

16. On 28 February 2020, RAVEC decided that, because of the Claimant’s changed role, 
the provision of State security would no longer be appropriate, on the same basis as 
before, and would cease no later than 31 March 2020, save in particular and specific 
circumstances. 

17. Following RAVEC’s decision, the Claimant visited the UK on two occasions: to attend 
the funeral of The Duke of Edinburgh, in April 2021, and for a memorial for Diana, 
Princess of Wales, in June 2021. The Claimant felt that the arrangements for his security 
during the visit in June 2021 were inadequate. 

18. As a result, on 20 September 2021, the Claimant commenced judicial review 
proceedings (“the JR claim”). In the JR claim, the Claimant sought permission to 
challenge RAVEC’s refusal to continue to provide State security.1 He relied on three 
principal grounds. In failing to provide State security, RAVEC was alleged by the 
Claimant to have: 

Although not strictly relevant to this judgment, as they post-date publication of the Article, there have been 
two judgments in the JR claim, on 22 July 2022 ([2022] EWHC 1936 (Admin)) and 23 May 2023 ([2023] 
EWHC 1228 (Admin)). 

1 



   
  

      

 

 

   

   

    

          
    

            
      

           
       
     

 

      
     

    
 

  
   

 
  

   
   

  
 

           
          

 

  

     
       

         
 

   

  
  

 
 

    

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(1) applied its policies in an overly rigid and/or inflexible manner (Ground 1); 

(2) failed to take account of relevant considerations (Ground 2); and 

(3) acted unreasonably (Ground 3). 

19. In the JR claim, the Claimant contended that the Sandringham offer was one of the 
relevant considerations which RAVEC had failed to take properly into account under 
Ground 2. The Claimant accepts that he did not make or mention the Sandringham offer 
in correspondence with RAVEC and/or the Home Office prior to issuing the JR claim. 
Nevertheless, the Claimant’s case is that he did not know that the Sandringham offer 
had not been communicated to the Government; he believed it had been (see §12.4 
Reply). Sir Edward Young, who attended the Sandringham meeting, was a member of 
RAVEC. 

20. On 15 November 2022, the Claimant provided further information about his statement 
in the Reply (§12.1.1) that he was “expected and directed to communicate with RAVEC 
through the Royal Household”. Asked who had given this direction, when and in what 
form, the Claimant replied: 

“There was a clear practice, as well as an expectation, that communications to and 
from RAVEC and the Claimant were to be routed through the Royal Household… 
[On] one occasion, a specific direction to that effect was given by Sir Edward 
Young. [The direction] was given at some point after a briefing meeting on 
27 January 2020 between the Chairman of RAVEC and the Royal Household 
private secretaries, including the Claimant’s private secretary, Fiona Mcilwham, 
who was acting on the Claimant’s behalf in relation to this matter subsequent to 
the Sandringham meeting. The Claimant believes that the specific direction from 
Sir Edward Young … was given orally to Ms Mcilwham.” 

21. The principal remedy the Claimant sought in the JR claim was a declaration by the 
Court that the ongoing security arrangements for the Claimant when he was in the UK 
were unlawful. 

22. When it was issued in September 2021, the JR claim originally received no publicity. 

23. During the afternoon of 15 January 2022, a Mail on Sunday journalist, Kate Mansey, 
sent an email to Ms Afia and James Holt, Executive Director of Archewell, seeking a 
comment on a proposed article concerning the JR claim. The material parts of the email 
were: 

“We understand that: 

Lawyers acting for the Duke have written to the Home Office with a pre-action 
protocol letter – a precursor to a Judicial Review. 

That the pre-action protocol was sent in order to challenge the decision taken to 
remove the Duke’s publicly-funded security. 

That the Queen has been informed of the matter. 



   
  

      

 

 

  
        

 
 

 

       
        

        
        

      
          

        
       

  

            
       

  

        
 

 
 

 

  
  

      
        

   
 

 
 

 

    
 

        

 
  

 
 

   
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

That the Duke had security provided by the UK government when he returned to 
Britain for his grandfather’s funeral but on his more recent trip (for the Kensington 
Palace statue unveiling), he was not given the same assistance from the 
government. 

If you have any comment or guidance on the above, please do contact me as soon 
as you’re able.” 

24. An article was then published at 22.12 on 15 January 2022 in The Mail on Sunday, 
written by Ms Mansey, under the headline: “Give me back my bodyguards: Prince 
Harry threatens legal action against the UK Government and demands return of 
tax-payer funded security two years after Megxit drama began”. A similar article 
appeared in the print edition of The Mail on Sunday on 16 January 2022. 
The Defendant’s case is that this article accurately described the issues in JR claim, 
albeit Ms Mansey was apparently unaware that the JR claim had been issued back in 
September 2021. A comment piece appeared alongside the print edition of the article, 
titled: “If you want security for the family, make sure your Netflix mates pay for it”. 

25. A short time before the publication of this article by the Defendant, the Press Statement 
and the Background Briefing concerning the JR claim were issued on behalf of the 
Claimant. 

(1) The Press Statement was in the following terms (with paragraph numbers added 
in square brackets): 

“[1] Please see the below statement attributable to a Legal Representative 
for Prince Harry, The Duke of Sussex… 

[2] ‘Prince Harry inherited a security risk at birth, for life. He remains 
sixth in line to the throne, served two tours of combat duty in 
Afghanistan, and in recent years his family has been subjected to 
well-documented neo-Nazi and extremist threats. While his role 
within the Institution has changed, his profile as a member of the 
Royal Family has not. Nor has the threat to him and his family. 

[3] The Duke and Duchess of Sussex personally fund a private security 
team for their family, yet that security cannot replicate the necessary 
police protection needed whilst in the UK. In the absence of such 
protection, Prince Harry and his family are unable to return to his 
home. 

[4] The Duke first offered to pay personally for UK police protection for 
himself and his family in January of 2020 at Sandringham. That offer 
was dismissed. He remains willing to cover the cost of security, as not 
to impose on the British taxpayer. As is widely known, others who 
have left public office and have an inherent threat risk receive police 
protection at no cost to them. The goal for Prince Harry has been 
simple - to ensure the safety of himself and his family while in the UK 
so his children can know his home country. During his last visit to the 
UK in July - to unveil a statue in honour of his late mother-his security 
was compromised due to the absence of police protection, whilst 
leaving a charity event. 



   
  

      

 

 

      
  

 
 

     
  

  
 

 

 

     
 

 
 

   

     

 
 

  
  

 

         
 

   
  

       

 

 

        

   
  

 

 

        
 

          

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

[5] After another attempt at negotiations was also rejected, he sought a 
judicial review in September 2021 to challenge the decision-making 
behind the security procedures, in the hopes that this could be 
re-evaluated for the obvious and necessary protection required. 

[6] The UK will always be Prince Harry’s home and a country he wants 
his wife and children to be safe in. With the lack of police protection, 
comes too great a personal risk. Prince Harry hopes that his petition – 
after close to two years of pleas for security in the UK – will resolve 
this situation. It is due to a leak in a UK tabloid, with surreptitious 
(sic) timing, we feel it necessary to release a statement setting the facts 
straight.’” 

(2) The Background Briefing was issued in the following terms (with paragraph 
numbers added in square brackets): 

“[1] Background (to be paraphrased and the information attributed to a 
spokesperson) 

[2] On Judicial Review process: 

[3] • A judicial review is a court proceeding that challenges the 
lawfulness of decisions, acts (or the failures to act) of a public 
body. They are heard in a branch of the Queen’s Bench Division 
of the High Court called the Administrative Court. 

[4] • Judicial reviews are primarily a challenge to the way in which a 
decision has been made, rather than the conclusion reached. 
The role of the Court is to examine the decisions of public bodies 
to ensure that they act lawfully and fairly. It is not the Court’s role 
to re-make the decision being challenged or substitute what it 
thinks is the ‘correct’ decision. 

[5] • Judicial Review claims have a threshold test before they can 
proceed, unlike other types of civil litigation. 

[6] • The Defendant must file an ‘Acknowledgment of Service’ and 
‘Summary Grounds of Resistance’ which summarises the 
grounds for contesting the claim, the legal basis of the 
defendant’s response to the claimant’s case and any relevant 
facts. 

[7] • Currently, this is the stage we are in. Because of the lack of State 
protection (despite The Duke’s offer to pay for it) when The Duke 
was last in the UK, and the fact that the UK Home Office ignored 
pleas for more help and greater flexibility, on 20 September 2021, 
legal representatives for The Duke of Sussex applied for 
permission to bring judicial review proceedings against the 
Secretary of State for the Home Department. 

[8] • The Court will consider whether there is an arguable case for 
judicial review that justifies full investigation of the substantive 
merits. Usually this decision will be made without a hearing. 



   
  

      

 

 

           
 

   

        

 

  
 

   

      
  

   
 

   

 
       

    
      

 

         
  

     
      

 

  
   

 

 
  

   

 

  
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

[9] • Where permission is granted, the claim proceeds to a substantive 
hearing. 

[10] On The Duke’s claim: 

[11] • The decision-making has been unreasonable, opaque and 
inconsistent. It has taken insufficient account of The Duke’s 
position; undiminished threats; and the impact on the UK’s 
reputation of a senior member of the Royal Family being harmed 
on UK soil. 

[12] • It’s simple: The Duke wants himself and his family to be safe and 
to pay for necessary security, but he can’t, unless the UK Home 
Office approves his offer. 

[13] • As it stands, The Duke and Duchess’s privately funded 
US security team is not legally able to fully support the family 
when they are in the UK. While it is given more flexibility in the 
US, in the UK this team cannot replicate the standard of security 
that The Duke should receive from the State. 

[14] • In the UK the threat level is particularly high; indeed higher than 
faced in the US, where not only can more capable private security 
be deployed, but law enforcement organisations are allowed to be 
more supportive. In the UK the controversy surrounding 
The Duke and Duchess of Sussex’s departure from full time 
Royal service, and the hostility of a range of extremist groups and 
fixated people, makes the environment particularly risky.” 

26. The release of the Press Statement and Background briefing did stimulate significant 
media interest. 

(1) At 22.04 on 15 January 2022, the Press Association published the following 
article (repeating the Press Statement virtually word for word), under the 
headline: “The full statement on Harry’s judicial review bid over his security”: 

“The Duke of Sussex has filed a claim for a judicial review against a Home 
Office decision not to allow him to personally pay for police protection for 
himself and his family while in the UK. 

A legal representative for the duke said: ‘Prince Harry inherited a security 
risk at birth, for life. He remains sixth in line to the throne, served two tours 
of combat duty in Afghanistan, and in recent years his family has been 
subjected to well-documented neo-Nazi and extremist threats. 

‘While his role within the institution has changed, his profile as a member 
of the royal family has not. Nor has the threat to him and his family. 

‘The Duke and Duchess of Sussex personally fund a private security team 
for their family, yet that security cannot replicate the necessary police 
protection needed whilst in the UK. In the absence of such protection, 
Prince Harry and his family are unable to return to his home. 



   
  

      

 

 

 
 

  
 

 
 

 

  
 

  

  
 

 

 
    

 

 
    

 

  

   
 

 

      
 

    
          

          
          

           
          
          

           
          

        
         
         

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

‘The duke first offered to pay personally for UK police protection for 
himself and his family in January 2020 at Sandringham. That offer was 
dismissed. He remains willing to cover the cost of security, as not to 
impose on the British taxpayer. 

‘As is widely known, others who have left public office and have an 
inherent threat risk receive police protection at no cost to them. The goal 
for Prince Harry has been simple – to ensure the safety of himself and his 
family while in the UK so his children can know his home country. 

‘During his last visit to the UK in July 2021 – to unveil a statue in honour 
of his late mother – his security was compromised due to the absence of 
police protection, whilst leaving a charity event. 

‘After another attempt at negotiations was also rejected, he sought a 
judicial review in September 2021 to challenge the decision-making 
behind the security procedures, in the homes that this could be re-evaluated 
for the obvious and necessary protection required. 

‘The UK will always be Prince Harry’s home and a country he wants his 
wife and children to be safe in. With the lack of police protection, comes 
too great a personal risk. 

‘Prince Harry hopes that his petition – after close to two years of pleas for 
security in the UK – will resolve the situation. It is due to a leak in a UK 
tabloid, with surreptitious (sic) timing, we feel it necessary to release a 
statement setting the facts straight’.” 

(2) A Tweet was published by Omid Scobie at 22.19 on 15 January 2022: 

“BREAKING: Prince Harry has applied for a judicial review of a Home 
Office decision not to allow him to personally pay for police protection for 
himself and his family when they are in the UK, a legal representative for 
the Sussexes confirms” 

Thereafter, Mr Scobie also published paragraphs 2-6 of the Public Statement via 
his Twitter account. 

(3) Further articles were published on 15 and 16 January 2022 by BBC News 
(“Prince Harry in legal fight to pay for UK police protection”); iNews (“Prince 
Harry files claim against Home Office decision not to allow him to pay for own 
security on UK visit”); The Guardian (“Prince Harry files legal claim over right 
to pay for UK police protection”); The People (“Prince Harry files legal claim 
over right to pay for UK protection”); The Independent (“Prince Harry files 
claim against Home Office decision not to let him pay for own protection”); 
Sky News (“Prince Harry seeks judicial review after Home Office stops him 
from paying for police protection in the UK”); CNN (“Prince Harry seeks right 
to pay for UK police protection when in Britain”); Reuters (“UK’s Prince Harry 
seeks right to pay for UK police protection”); Buzzfeed News (“Prince Harry 
seeks to pay for UK police protection”); and NBC News (“Prince Harry in legal 
fight to pay for UK police protection”). 



   
  

      

 

 

        
          

 

       
 

  

 

   
  

   
 

 

 

 
 

              
 

           

    

   
 

 

 
 

      
 

    

 

 
 

         
     

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

27. In paragraph 22 of the Defence, the Defendant contends that these articles suggested, 
misleadingly, that the JR claim was to RAVEC’s refusal to accept the Claimant’s offer 
to pay or contribute towards the cost of State security. 

28. On 21 January 2022, Ms Mansey sent a further email to Ms Afia and Mr Holt, headed 
“Judicial Review query” (square brackets in the original): 

“We are planning to run a story about the Judicial Review sought by the Duke of 
Sussex in the forthcoming edition of The Mail on Sunday [Jan 23]. 

In the statement on Saturday, a legal representative of the Duke’s said that in 
January 2020 at Sandringham, the Duke offered to pay for his protection. 

A Press Association story was published around the same time on Saturday, which 
stated: ‘The Duke of Sussex has filed a claim for a judicial review against the 
Home Office decision not to allow him to personally pay for police protection for 
himself and his family while in the UK’. We note that this claim was not included 
in the statement released by the Duke’s representative. 

Sources close to the process tell us that they have not seen any paperwork to 
suggest that an offer to pay was made in writing as part of the official Judicial 
Review process. 

In the interests of accurate reporting, we would therefore appreciate your replies 
to the following questions: 

- What are the grounds outlined by the Duke of Sussex and his representatives 
for seeking Judicial Review? 

- What stage has been reached in the Judicial Review process? 

- Has a date been set yet for any hearing? If so, when and what type of hearing? 

- Is the Judicial Review being sought (a) to challenge the decision to withdraw 
the Duke’s UK police protection; or (b) to challenge a decision that he was not 
permitted to pay for UK police protection? 

- If the latter, when was the Home Office decision made to prevent the Duke 
from paying for UK police protection? 

- During the process of seeking a Judicial Review, did the Duke (or his 
representatives) make an offer in writing to pay for UK police protection? 

- Aside from the verbal offer made by the Duke at Sandringham in January 2020, 
did the Duke (or his representatives) make a verbal offer to pay for UK police 
protection to the Home Office/government bodies/any other authorising 
committee? 

- If the offer was made in writing, is there a document or documents which you 
are able to provide to support the claim?” 

29. Ms Mansey received no response to that email, so she sent a further email, during the 
afternoon of 22 January 2022, advising that her deadline was 8pm that evening “should 



   
  

      

 

 

        
        

           
      

       
 

 

  

   
  

 
 

        
       

 

        

      

 
 

 

          
          

            
            
          

         
         

      
 

 

    
 

       
         

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

you wish to guide or comment”. No response was sent on behalf of the Claimant. 
The Defendant published an article on Mail Online at around 10pm that evening under 
the headline: “Home Office ‘will not back down’ in extraordinary legal battle over 
Prince Harry’s demand for police protection when he and Meghan visit Britain” 
(a similar article appeared in the print edition of The Mail on Sunday on 23 January 
2022). The article included the following: 

“After we broke the story, an unnamed spokesman acting for Harry said the legal 
action was over a Home Office refusal to provide police protection to Harry in the 
UK – even though the Duke had offered to pay for it. 

A legal representative said: ‘The Duke first offered to pay personally for UK police 
protection for himself and his family in January of 2020 at Sandringham 

‘That offer was dismissed. He remains willing to cover the cost of security, as not 
to impose on the British taxpayer.” But now a senior source has told this 
newspaper: “I’ve not seen anything in writing that suggests this is about whether 
or not he pays for it. It’s about whether or not the security is granted here that is 
the issue’.” 

30. On 18 February 2022, there was a Case Management Hearing in the JR claim. 
The written submissions filed by the Secretary of State for the Home Department 
contained the following paragraph: 

“The Claimant’s offer of private funding is irrelevant. First, the offer is now 
advanced in the Claimant’s witness statement and [Statement of Facts and 
Grounds] but notably it was not advanced to RAVEC at the time of the Claimant’s 
visit to Great Britain in June 2021 or in any of the pre-action correspondence which 
followed. Secondly, and in any event, personal protective security by the police is 
not available on a privately funded basis, and RAVEC does not make decisions on 
the provision of such security on the basis that any financial contribution could be 
sought or obtained to pay for it.” 

31. In her witness statement, based on the above facts, Ms Afia stated that the central factual 
element of the meaning of the Article found by the Court – that the Claimant had stated 
that “he was willing to pay for police protection in the UK… whereas the true position… 
was that he had only made the offer to pay after the proceedings had commenced” – 
was false. As set out in his Reply, the Claimant had made an offer to pay for UK police 
protection for him and his family, in January 2020 at Sandringham (the Sandringham 
offer). That offer was not accepted, but the Claimant’s position is that he remained 
willing to pay for his security costs incurred by the UK. Ms Afia concluded her 
statement as follows: 

“… it is the Claimant’s case that no honest person could have held the opinion set 
out in paragraph 11 of the Defence on the basis of the facts relied upon by the 
Defendant in paragraphs 14 to 24 and the defence of honest opinion falls to be 
struck out.” 

Although expressed there in terms of striking out, it is clear the Claimant also contends 
that the defence of honest opinion has no real prospect of success and should be 
summarily dismissed under CPR Part 24. 



   
  

      

 

 

      
         

 

         
      

       
      

    
 

          
 

        
        

      
            

        
     

     
     

          
 

 

 

             
  

  

    

 
  

 
 

   
 

  
  

  

          
     

          

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

32. In response on behalf of the Defendant, in his witness statement, Mr Wilson, contends 
that the Defendant has a real prospect of succeeding with its honest opinion Defence. 
He summarises the Defendant’s position as follows: 

(1) The application to dismiss the honest opinion defence rests on a fundamental 
misreading of the meaning of the Article found by the Court. The reference in 
paragraph (b) of the meaning to the Government’s refusal to allow the Claimant 
to pay, and to the offer being made only after the proceedings against the 
Government has started, can only sensibly refer to an offer made to the 
Government. 

(2) The Claimant’s case on the meaning of his own public statements flies in the 
face of the words used and the resulting publicity. 

(3) The Claimant’s counterfactual case, in respect of the meeting with his family at 
Sandringham, is immaterial. It is not seriously disputed that the Claimant did 
not convey an offer to pay to the Government at any relevant time. Even if it 
were material, there are obvious triable issues as to what was said, and its effect. 

(4) The application does not represent a correct approach to an honest opinion 
defence under s.3 Defamation Act 2013. It ignores other facts legitimately relied 
upon by the Defendant in its pleaded case including the pre-publication 
exchanges between the newspaper and the Claimant’s solicitors, where 
questions about the Claimant’s public position on the relevant issue were put 
but ignored. 

G: Legal Principles 

(1) Striking out 

33. The Court can strike out a statement of case (in whole or in part) if it appears that it 
discloses no reasonable grounds for defending the claim: CPR 3.4(2)(a). 

34. Practice Direction 3A gives further guidance: 

“1.6 A defence may fall within r.3.4(2)(a) where – 

(1) it consists of a bare denial or otherwise sets out no coherent statement 
of facts, or 

(2) the facts it sets out, while coherent, would not even if true amount in 
law to a defence to the claim.” 

1.7 A party may believe he can show without a trial that an opponent's case has 
no real prospect of success on the facts, or that the case is bound to succeed 
or fail, as the case may be, because of a point of law (including the 
construction of a document). In such a case the party concerned may make 
an application under r.3.4 or Part 24 (or both) as he thinks appropriate.” 

35. A striking out application requires analysis of the statement of case, without reference 
to evidence. Unless demonstrably and patently hopeless, the Court proceeds on the 
assumption that the relevant factual averments will be established by evidence at trial. 



   
  

      

 

 

            
        

       
        

    
     

 

 

       
        

        
        

        
           

 

           
 

         
 

             
 

            
       

         
    

      
         

    
 

             
        

        
 

        
     
        
        

           
       

          
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

The Court should not be deterred from deciding a point of law; if it has all the necessary 
materials, it should “grasp the nettle”. Where a statement of case is found to 
be defective, the Court should consider whether the defects might be cured by 
an amendment and, if it might be, the Court should consider whether to give the 
party concerned an opportunity to amend: Morgan -v- Associated Newspapers Ltd 
[2018] EWHC 3960 (QB) [39]; Duchess of Sussex -v- Associated Newspapers Ltd 
[2020] EWHC 1058 (QB) [33(2)]. 

(2) Summary judgment 

36. Unlike striking out applications, the Court can consider evidence on a summary 
judgment application. The principles to be applied on Part 24 applications are well 
established: see ED&F Man Liquid Products Ltd -v- Patel [2003] EWCA Civ 472 
[10]; Three Rivers DC -v- Bank of England (No.3) [2003] 2 AC 1 [94]-[96], [158]; 
EasyAir Ltd -v- Opal Telecom Ltd [2009] EWHC 339 (Ch) [15]; AC Ward & Sons 
Ltd -v- Catlin (Five) Ltd [2010] Lloyd’s Rep I.R. 301 [24]; Global Asset Capital -v-
Aabar Block [2017] 4 WLR 163 [27]. 

(1) The court must consider whether the claimant has a realistic as opposed to a 
fanciful prospect of success. 

(2) The criterion “real” within CPR 24.2(a) is not one of probability, it is the 
absence of reality. 

(3) At the same time, a realistic claim is one that carries some degree of conviction. 
This means a claim that is more than merely arguable. 

(4) The court must be astute to avoid the perils of a mini-trial on the basis of written 
evidence and without the usual phases of disclosure and witnesses being cross-
examined at trial. But it is not precluded from analysing the statements made by 
the party resisting the application for summary judgment and weighing them 
against contemporaneous documents. Whilst disputed facts should generally be 
assumed in the respondent’s favour, in some cases it may be clear that there is 
no real substance in factual assertions made, particularly if contradicted by 
contemporary documents. 

(5) If there is a short point of law or construction, and the court is satisfied that it 
has before it all the evidence necessary for the proper determination of the 
question and that the parties have had an adequate opportunity to address it in 
argument, it should grasp the nettle and decide it. 

(6) However, in reaching its conclusion the court must take into account not only 
the evidence actually placed before it on the application for summary judgment, 
but also the evidence that can reasonably be expected to be available at trial. 
The court should hesitate about making a final decision without a trial, even 
where there is no obvious conflict of fact at the time of the application, where 
reasonable grounds exist for believing that a fuller investigation into the facts of 
the case would add to or alter the evidence available to a trial judge and so affect 
the outcome of the case. 



   
  

      

 

 

 

   

 
 

         
 

      
 

    
 

 
 

       
 

           
     

     

              

 
  

 

          
  

       
         

           
  

         
      

    
       
         
          

          
        

         
          

         

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(3) Honest Opinion 

37. Section 3 of the Defamation Act 2013 provides (so far as material): 

“(1) It is a defence to an action for defamation for the defendant to show that the 
following conditions are met. 

(2) The first condition is that the statement complained of was a statement of 
opinion. 

(3) The second condition is that the statement complained of indicated whether 
in general or specific terms the basis of the opinion. 

(4) The third condition is that an honest person could have held the opinion on 
the basis of – 

(a) any fact which existed at the time the statement complained of was 
published… 

(5) The defence is defeated is the claimant shows the defendant did not hold the 
opinion.” 

38. The defence of honest opinion is well recognised in the authorities as a bulwark of free 
speech. Reflecting that, most recently, in Corbyn -v- Millett [2021] EMLR 19 [16], 
the Court Appeal held that the defence of honest opinion: 

“… must not be whittled away by artificially treating comments as if they were 
statements of fact. On the other hand, if a person could use this defence as a means 
of escaping liability for a false defamatory allegation of fact, the law would fail to 
give due protection to reputation. That is why the statutory defence only applies to 
a statement which is one of opinion.” 

39. But where the defence is available, the necessary latitude to protect freedom of 
expression is afforded principally in two ways. 

(1) First, the opinion that the objective “honest person” could express under s.3(4) 
is recognised to be extremely wide. The original name of the defence at common 
law – “fair comment” – was recognised to be a misnomer. To benefit from the 
defence, the commentator did not have to be fair; s/he simply had to be honest. 

(2) The classic statement of the test is that of Lord Keith in Telnikoff -v-
Matusevitch [1992] 2 AC 343, 354: “whether any man, however prejudiced or 
obstinate, could honestly hold the view expressed by the defendant”. Similarly, 
the critic “need not be mealy-mouthed in denouncing what he disagrees with. 
He is entitled to dip his pen in gall for the purposes of legitimate criticism”: 
Tse Wai Chun -v- Cheng [2001] EMLR 31 [20] approved in Joseph -v- Spiller 
[2011] 1 AC 852 [3]. The ultimate test is honesty, not rationality; whether the 
defendant did hold the opinion, not whether (on the evidence available to 
her/him) s/he should have done: Carruthers -v- Associated Newspapers Ltd 
[2019] EWHC 33 (QB) [30]. A defendant does not have to persuade the Court 
to agree with his/her opinion; nor should s/he need to demonstrate “that honestly 



   
  

      

 

 

        
      

      
       

    
  

 
  

      
        

  
 

  

        
       

         
      

     

       
      

    
       

 

          
     

 

    
         

     
       

 

        
          

          
       
    

         
  

  

  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

expressed opinions fall within some elusive nebulous margin of what is 
‘reasonable’ or ‘fair’”: Branson -v- Bower [2002] QB 737 [26]. 

(3) Second, if established, the defence can only be defeated under s.3(5) if the 
claimant proves that the commentator did not hold the opinion expressed. Prior 
to codification of the defence in statute, in Cheng [79], Lord Nicholls held that 
“honesty of belief is the touchstone” of the defence: 

“Actuation by spite, animosity, intent to injure, intent to arouse controversy 
or other motivation, whatever it may be, even if it is the dominant or sole 
motive, does not of itself defeat the defence. However, proof of such 
motivation may be evidence, sometimes compelling evidence, from which 
lack of genuine belief in the view expressed may be inferred.” (emphasis in 
the original) 

40. As to the scope of the supporting facts: 

(1) The fact(s) relied upon by the defendant for the purposes of s.3(4)(a) must be 
proved true: Riley -v- Murray [2023] EMLR 3 [49]. 

(2) In general, a defendant does not need to prove the truth of every fact relied upon; 
one will do, provided it is logically and sufficiently supportive of the defamatory 
opinion expressed: Riley -v- Murray [2022] EMLR 8 [93]-[99]. 

(3) On a literal construction, the words “any fact” in s.3(4)(a) would appear to 
suggest that proof of any fact will do. That broad construction of s.3(4)(a) has 
been doubted, including recently (without deciding the point) by the Court of 
Appeal in Riley -v- Murray [2023] EMLR 3 [50]-[59], where two particular 
constraints were raised. 

(i) The first is the need for some nexus to be shown between the subject 
matter of the statement complained of and additional facts which a 
defendant seeks to rely on in the pleading: [57]. 

(ii) Second, where an opinion is expressly and exclusively premised on the 
truth of a single factual allegation, it cannot be defended if that express 
basis was “wholly untrue” (so-called ‘single-fact’ cases): [59] and 
[61]-[62] (see also Dyson -v- MGN Ltd [2023] EWHC 3092 (KB) 
[97]-[99]). 

(4) The omission of a highly relevant fact may undermine the supporting facts to 
the extent that they are no longer “true facts”. A “truly exculpatory” fact in that 
sense may well defeat the defence: see the example given by Eady J in Branson 
-v- Bower [37]. However, extraneous facts, otherwise relied on by a claimant 
are irrelevant to the second, objective, question of whether an honest person 
could hold the opinion based on those facts. As Eady J put it, in Branson -v-
Bower [38]: 

“…that is because the objective test for fair comment is concerned with 
whether the defendant is able to show that a hypothetical person could 
honestly express the relevant comment on the facts pleaded and/or proved 
by the defendant” (emphasis in the original). 



   
  

      

 

 

    

  

       
 

 

          
       

        
     

           
         

          
             

          
 

          
       

      
       

      
        

         
 

        
  

      
  

       
         

 

            
        

             
 

  

  

  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

Adding, a little later [54]: 

“The right to comment freely and honestly is not to be whittled away by 
detailed and subtle arguments as to how a different commentator might have 
viewed the facts or given them a different emphasis”. 

See also Carruthers -v- Associated Newspapers Ltd [2019] EWHC 33 (QB) 
[28]-[31]. 

H: Submissions 

41. The Claimant submits that this case is straightforward. There is, and can be, no dispute 
that – by the Sandringham offer – in January 2020, he had offered to pay for State 
security. It is therefore demonstrably false to state that he had only made such an offer 
after the JR claim had commenced. In consequence, the factual premise in meaning (b), 
as found by the Court (see [3] above), is wrong. The Claimant argues that, as was the 
case in Riley -v- Murray, where a defendant has expressed an opinion that is expressly 
based on a single factual assertion, a defence of honest opinion that rests on this factual 
basis must fail if that fact is wrong. These fundamental facts will not change between 
now and any trial. As such, the Court should grasp the nettle and declare that the honest 
opinion defence is hopeless. 

42. Mr Rushbrooke KC argues that the Defendant has attempted to get around this problem 
by “rewriting” meaning (b) found by the Court to refer to “an offer made to the 
Government”. This, he submits, is impermissible. The meaning, as found, does not refer 
to an offer to the Government, and there is no warrant for such a meaning in the Article. 
Other media coverage of the Press Statement and Background Briefing is irrelevant, 
not least because Ms Mansey, in her email on 21 January 2022 (see [26(2)] above), had 
noted that the Press Statement had not included any suggestion that the Claimant was 
seeking to challenge RAVEC’s refusal of his offer to pay for State security. 

43. Further, and in any event, Mr Rushbrooke KC argues that the whole defence of honest 
opinion rests upon two provably false premises, namely that: 

(1) the Claimant had publicly (and falsely) stated that he had made an offer to 
RAVEC to pay or contribute to the costs of State security; and 

(2) the Press Statement and Background Briefing (falsely) stated that “his challenge 
was to the Government’s decision to refuse his offer to pay for police 
protection”. 

44. The Claimant submits that the evidence concerning the statements made by him (or on 
his behalf) is not going to change. In assessing it, therefore, the Court is in as good a 
position now as it will be at trial. The Claimant contends that this evidence demonstrates 
the following facts: 

(1) he made the Sandringham offer in January 2020; 

(2) this was the first time he had made such an offer to pay for his State security; 

(3) the offer was dismissed; 



   
  

      

 

 

        
  

        
       

 

          
 

     
 

     

        
 

       
 

         
 

       
         

 

        
         

       
     

       
     

  

       
        

        
 

        
     

       
     

      
        

        
        
       

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(4) he remained willing to cover the cost of security so as not to impose on the 
British taxpayer; and 

(5) he sought a judicial review in September 2021 to challenge the decision-making 
behind the security arrangements in the hope that this could be re-evaluated for 
the obvious and necessary protection that was required. 

45. The Claimant submits that nowhere in the Press Statement or the Background Briefing 
was it stated (either expressly or impliedly) that: 

(1) the Sandringham offer had been communicated by or on behalf of the Claimant 
to the Home Office in January 2020; 

(2) the offer to pay had been repeated to the Home Office; 

(3) the offer to pay had been rejected by the Home Office in negotiations before the 
commencement of the JR claim; 

(4) he had made an offer to RAVEC to pay or contribute to the costs of State 
security; or 

(5) his legal challenge was to the Government’s decision to refuse his offer to pay 
for State security. 

46. In the alternative, if the Background Briefing could be read as implying that the 
Claimant’s legal challenge was to the refusal to accept the Claimant’s offer to pay for 
State security, then that was part of the JR claim under Ground 2. 

47. Mr Caldecott KC, for the Defendant, submits that the Defendant’s honest opinion 
defence has a real prospect of success. The meaning of the Article, as found by the 
Court (see [3] above), was only held to be defamatory because of the criticism in 
paragraph (c), which the Court held was an expression of opinion. In its Defence 
(§§14-24), the Defendant has identified the facts upon which it contends, pursuant to 
s.3(4)(a), an honest person could have held the opinion in paragraph (c) of the meaning. 
In summary: 

(1) RAVEC (under the Home Secretary) is responsible for the publicly funded 
protective security of the Royal Family and other public figures (§15). As a basic 
constitutional principle, the Crown cannot exercise those functions personally, 
or through members of the Royal Household. 

(2) The JR claim, brought against the Home Secretary, challenged (a) the decision, 
in February 2020, that RAVEC would not, from April 2020, continue to provide 
protective security for the Claimant on the same publicly funded basis as 
previously; and (b) the decision, in June 2021, not to provide publicly funded 
protective security equivalent to that provided for the Claimant prior to April 
2020 (§21.3.6). The Defendant contends that the JR claim was not, therefore, 
a challenge to a refusal by RAVEC to accept an offer by the Claimant to pay 
or contribute to his protective security. The key letter from RAVEC, 
of 28 February 2020, referred to there being no basis for State security 



   
  

      

 

 

        
 

         
        

 

  

        
 

       
      

     
 

        
        
       

   
    

     
        

       
     
       
      

        
    

        
 

        
   

    

   
 

  

   

  
  

       
      

     

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(i.e publicly funded security) and elicited no response from the Claimant or his 
advisers (§21.3.2). 

(3) The Claimant bears responsibility for the terms in which the Press Statement 
and Background Briefing were issued (§19) (a point that is admitted by the 
Claimant (Reply §10)). 

(4) The Defendant’s case on the meaning of these public statements is as follows: 

(i) The public statements must be read in their context, which is the 
Claimant’s public explanation of his reasons for bringing the JR claim. 

(ii) Both the Press Statement and the Background Briefing claimed that the 
Claimant was willing to pay for police protection and that the JR claim 
was a challenge to the Government’s decision to refuse his offer to do 
so. 

(iii) The Press Statement, in referring to a first offer made by the Claimant 
“to pay personally for UK police protection for himself and his family in 
January of 2020 at Sandringham” meant, in its wider context, that the 
“offer” had been communicated to the Home Office, in January 2020, 
and repeated (and rejected by the Home Office) in negotiations before 
the JR claim, in September 2021 (§20, second sentence). The Defendant 
argues that this message was “yet starker” in the Background Briefing 
(§20, third sentence). The Press Statement did not identify to whom the 
Sandringham offer had been made. It described the offer as the “first” 
offer and that it was “dismissed”. It also referred to “another attempt at 
negotiations” that had been “also rejected”. Taken alone, the Defendant 
contends that must suggest an attempt at negotiations with the 
Government, as the institution responsible for security and the 
Defendant to the JR claim (which was the wider context for the public 
statements). 

(iv) Paragraph 7 of the Background Briefing explained the reasons for the 
JR claim as follows: 

“… Because of the lack of State protection (despite the Duke’s offer 
to pay for it) when the Duke was last in the UK, and the fact that the 
UK Home Office ignored pleas for more help and greater flexibility, 
on 20 September 2021, legal representative [sic] for The Duke of 
Sussex applied for permission to bring judicial review proceedings 
against the Secretary of State for the Home Department.” 

The Defendant submits that paragraph 12 could not be clearer: 

“It’s simple. The Duke wants himself to be safe and to pay for 
necessary security, but he can’t, unless the Home Office approves 
his offer.” 

The only offer referred to in the Public Statement was the Sandringham 
offer, with the implication that it was maintained in subsequent 
negotiations. Further, the reference to “The Duke’s position”, 



   
  

      

 

 

      
           

       
         

       
         

  

        
        

        
  

          
       
         

        
      

       
       

         
         

         
  

           
      

       
         

      
           

 

         
         

       
            

        
      

        
          

     
         

  

             
        

       
       

         

Mr Justice Nicklin 
Approved Judgment 

Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 

in paragraph 11, would clearly be understood to include the offer which 
is said to be at the heart of the Judicial Review claim (“It’s simple…” 
etc.). Mr Caldecott KC argues that it is “absurd” to suggest that the 
public statements, taken as a whole, do not suggest that the offer was 
made to the Government (§11.1 of the Amended Reply). The Defendant 
suggests that its case on the meaning of the public statements is 
“not merely strongly arguable, but unanswerable”. 

(5) In support of its interpretation of the public statements, the Defendant points to 
the resulting media coverage that had relied upon them (§22), the key message 
of which was that the Claimant was challenging the Government’s refusal to 
allow him to pay for his State security (see [26] above). 

(6) Hours before the release of the Claimant’s public statements, Ms Mansey 
had inquired about the Claimant’s pre-action protocol letter in the JR claim 
(see [23] above). Her email suggested that the Claimant’s challenge was to the 
decision taken to remove his State security. Following the issue of the public 
statements on behalf of the Claimant, Ms Mansey sent her email of 21 January 
2023 (see [28] above), in which she asked what the Defendant suggests were 
“highly pertinent questions”, including asking what were the grounds of the 
JR claim –whether it was to the decision to withdraw State security or a refusal 
to permit him to pay for it – and whether the Claimant had made an offer in 
writing to pay for his State security. The Defendant submits that it is significant 
that those questions went unanswered. 

(7) The true position – the Defendant argues – is that no offer to pay for State 
security was made to the Government (whether RAVEC or the Home Office) 
prior to the commencement of the JR claim. The Defendant relies upon the 
statement to that effect in the Home Office’s skeleton argument for the hearing 
on 18 February 2022 (see [30] above), which was the immediate context for the 
Article. The JR claim was not directed at a decision by the Government not to 
allow the Claimant to pay for his State security. 

48. Mr Caldecott KC argues that the Claimant’s arguments on the Dismissal Application 
proceed by ignoring the words “and that his legal challenge was to the Government’s 
refusal to permit him to do so” in paragraph (b) of the meaning. It is only by removing 
those words that the Claimant’s argument becomes tenable. The Claimant does not 
claim, in his Reply, that the Sandringham offer was made to the Government, and there 
was no mention of the offer in correspondence with RAVEC and/or the Home Office 
prior to issue of the JR Claim (see §12.4 Reply). If it is necessary to determine it, 
the Court on the Dismissal Application cannot resolve any issues concerning the 
Claimant’s belief that the Sandringham offer would have been communicated to 
RAVEC (see [19]-[20] above). In the JR claim the Home Office stated that the 
Sandringham offer had not been communicated to RAVEC (see §12.4 Reply). 

49. Overall, the Defendant argues that the opinion that it must defend is that set out in 
paragraph (c) of the meaning. The sting is that the Claimant was responsible for 
attempting to mislead and confuse the public. If the Court accepts the Defendant’s 
contentions about the meaning of the Public Statement and the Background Briefing, 
the Defendant has a real prospect of demonstrating that an honest person could have 



   
  

      

 

 

              
 

 

           
      

       
             

 

             
    

          
 

              
   

   

  
 

     
   

 

      
 

    
 

        
            

 

     
  

   

          
             

 

       
  

 

    
 

     
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

held this view. This is not a ‘one fact’ case like Riley -v- Murray, where the failure of 
the key fact is fatal to the honest opinion defence. 

I: Decision 

50. This is not the trial of the action. I am considering only whether the Defendant’s defence 
of honest opinion should be struck out or dismissed as having no real prospect of 
success. I am not, therefore, at this stage making any findings of fact. If this claim 
proceeds, the Court will make findings of fact at a trial at which all relevant evidence 
will be considered. 

51. The Article that has given rise to this libel action is set out in the appendix to the 
judgment of 8 July 2022 ([2022] EWHC 1755 QB), but for ease of reference I should 
set out the following paragraphs of the Article which are of importance to this judgment 
(with paragraph numbers added in square brackets): 

“[5] When The Mail on Sunday last month revealed that Harry was suing the 
Government, his spin-doctors swung into action, briefing journalists that 
Harry was being denied the right to pay for bodyguards. 

[6] It led to inaccurate reports across the media, such as the BBC headline: 
‘Prince Harry in legal fight to pay for UK police protection.’ 

[7] As documents lodged at the High Court last week show, no such offer to pay 
was made in the Prince’s initial ‘pre-action’ letters to the Home Office, 
suggesting he expected British taxpayers to cover it. 

[8] The revelations are a crushing rebuttal to Harry’s initial public statements 
that implied he had always been willing to foot the bill… 

[10] Home Office lawyers state that it was only in later correspondence that the 
offer was made. 

[11] That led to fury last night that aides acting for Harry sought to confuse the 
mainstream media’s response to the story, ironic given the Prince no has a 
role with a Silicon Valley firm tackling ‘misinformation’ online… ” 

[13] The Duke launched his claim in September, more than 18 months after the 
Government’s RAVEC (Royal and VIP Executive Committee) decided he 
would be stripped of his full state-funded security. 

[14] But court papers reveal that Harry still maintains ‘exceptional status’, which 
means he could be afforded protection depending on the nature of his visits, 
assessed on a ‘case-by-case basis’. 

[15] Harry argues that ‘while his role within the institution has changed, his 
profile as a member of the Royal Family has not. Nor has the threat to him 
and his family.’ 

[16] Yet his initial bid to get the decision overturned did not mention he would 
pay anything. Court papers say: ‘The offer [to pay] is now advanced in the 
Claimant’s witness statement...but notably was not advanced to RAVEC in 
June 2021 or in any of the pre-action correspondence which followed.’ 



   
  

      

 

 

 

 
 

              
 

 
  

 

 

    
 

 

   

  

      
 

          
         

     
         

        
      

     
    

 

        
       

  

        
 

        
      

 

           
 

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

[17] It adds that Harry’s recent offer to pay is nevertheless ‘irrelevant’ because 
‘personal protective security by the police is not available on a privately 
financed basis, and RAVEC does not make decisions...on the basis that any 
financial contribution could be sought or obtained to pay for it’. 

[18] When The Mail on Sunday first broke the story, lawyers and PR advisers 
acting for the Sussexes sought to put their own gloss on it. 

[19] Just six minutes after The Mail on Sunday’s world exclusive, the Press 
Association, apparently having been given an advanced briefing by Harry’s 
camp, reported that the Duke had offered ‘to pay personally for UK police 
protection’ and quoted his lawyer saying: ‘He remains willing to cover the 
cost of security.’ 

[20] Omid Scobie, a journalist known to be supportive of the Sussexes, also 
appeared to have been briefed by Harry’s team. 

[21] Five hours after this newspaper told the Prince’s aides we were planning a 
story, Scobie told his 76,000 Twitter followers: ‘Prince Harry has applied 
for a judicial review of a Home Office decision not to allow him to 
personally pay for police protection for himself and his family when they 
are in the UK, a legal representative for the Sussexes confirms.’ 

[22] Harry’s team only responded to this newspaper after this inaccurate version 
of events had been tweeted…” 

52. It is perhaps important, in the context of the current judgment, to explain the parameters 
of the exercise when the Court determines the meaning of an article. The law requires 
that, when determining the natural and ordinary meaning of an article, the Court must 
look only at the article itself. That is to put the Court, so far as possible, in the position 
of average readers who are likely only to have the article. In this case, readers of the 
Article could not have been expected to have read, for example, copies of the 
Claimant’s JR claim, or the Press Statement and Background Briefing. When I made 
my decision as to the meaning of the Article, necessarily I had not seen, or read, any of 
these documents. 

53. When considering the Dismissal Application, the starting point is the meaning of the 
Article as found by the Court (see [3] above). Following the Claimant’s decision to 
abandon complaint about meaning (a), the remainder has several parts: 

(1) meaning (b) contains a series of factual propositions, none of which the Court 
has found to be defamatory of the Claimant: 

(i) “the Claimant was responsible for public statements, issued on his 
behalf, which claimed that he was willing to pay for police protection in 
the UK”; 

(ii) “that his legal challenge was to the Government’s refusal to permit him 
to do so”, 

whereas, 



   
  

      

 

 

       
          

 

  
         

        
 

          
          

       
 

 
 

  
  

     
    

 
          

           
         

     
         

 

           
            

          
          

         
           
         

 

           
     

         
        
           

       
 

             
       

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(iii) “the true position, as revealed in documents filed in the legal 
proceedings, was that he had only made the offer to pay after the 
proceedings had commenced”; 

(2) meaning (c) contains a defamatory expression of opinion, the premise of which 
were the facts in (b), that: “the Claimant was responsible for attempting to 
mislead and confuse the public as to the true position, which was ironic given 
that he now held a public role in tackling ‘misinformation’.” 

54. Naturally, these meanings reflect the core messages conveyed by the paragraphs of the 
Article I have set out ([51] above). For the purposes of this judgment, it is important to 
recall that, when determining the meaning of the Article, what I said about the core 
message that was being conveyed. I said this [33]: 

“I have … rejected the Claimant’s meaning of ‘lying’. The Article does not make 
that blunt allegation, whether expressly or by implication. The hypothetical 
ordinary reasonable reader would understand the difference, as a matter of fact, 
between ‘spinning’ facts and ‘lying’. The former would be a concept familiar to 
readers; the presentation of true facts (and often the omission of other facts) in a 
way that is designed to give a positive message but which, overall, is apt to 
mislead. The Article was clearly alleging that this was an example of ‘spinning’. 
Some people will think that the practice of ‘spinning’ facts is tantamount to, or the 
equivalent of, ‘lying’, but this represents their own value judgment of the practice. 
The Article was clear what was being alleged; it was the former not the latter.” 

55. Turning to the Dismissal Application, it has two parts: the strike out application and the 
summary judgment application. There is a significant overlap. As the decision on the 
Dismissal Application really turns on the assessment of the evidence, and whether, 
based on the evidence, the Defendant’s defence of honest opinion has a real prospect 
of success, I will consider the summary judgment application first. 

56. The attack by the Claimant on the honest opinion defence is made on a very narrow 
basis. The Claimant’s case is that the defence is hopeless because of the Sandringham 
offer, made by the Claimant in January 2020. That offer means that the Defendant is 
bound to fail in demonstrating that “he had only made the offer to pay [for State 
security] after the [JR claim] had commenced”. The Claimant makes no challenge, 
at this stage, to that part of the Defendant’s honest opinion defence that relies upon what 
the Defendant contends was the misleading nature of the Press Release and Background 
Briefing in the characterisation of the JR claim. 

57. As the authorities I have set out demonstrate (see [38]-[40] above), the honest opinion 
defence is fundamental to the protection of freedom of expression under English law. 
Save for what have been called ‘single fact’ cases, it is for the defendant relying upon 
the honest opinion defence to identify the facts upon which s/he relies under s.3(4)(a). 
The nature of the defence means that it not generally relevant to point to other facts 
which may have led the defendant (or the notional honest commentator) to hold a 
different opinion. 

58. The Claimant is seeking to force this claim into a ‘single fact’ case; the fact being that 
he had not made an offer to pay for State security prior to the JR claim, which the 



   
  

      

 

 

         
  

        
         

        
        
       

   
       

        
       

           
          

   

     
        

           
    

          
           

        
 

          
       

         
     

         
   

      
          

 

        
          

   

        
          

 

  

             
          

      
       
          

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

Claimant contends is false because he had made the Sandringham offer. In my 
judgment, that argument fails. 

(1) First, it depends upon ‘the offer’ being wide enough to encompass the 
Sandringham offer. The Claimant argues that the reference to “the offer to pay” 
in meaning (b) is wide enough to embrace the Sandringham offer and, as such, 
the factual premise of the opinion must fail. As a matter of construction, I reject 
that argument. In my judgment, the Defendant has a real prospect of 
demonstrating that, construed as a whole, meaning (b) can (and should) be read 
as referring to an “offer” made to the Government, which the Claimant appears 
to accept the Sandringham offer was not. I accept Mr Caldecott KC’s 
submission that the construction urged by the Claimant is only tenable if the 
words “that his legal challenge was to the Government’s refusal to permit him 
to do so” are excised from meaning (b). The “offer” draws its context from the 
alleged refusal to accept it that is the subject of challenge in the JR claim. 

(2) But second, and importantly, insofar as there is any ambiguity in meaning (b), 
the Defendant is entitled to rely upon its interpretation as part of its ability to 
select the facts that it wishes to prove true in support of its honest opinion 
defence (see [40(4)] above). In my judgment, the Defendant is entitled to seek 
to prove, as a fact, that the Claimant had not made an offer to pay for his State 
security to the Government before the JR claim. It may be that there is no real 
dispute about the Sandringham offer, but ultimately, it may be found to be 
irrelevant to the Defendant’s defence of honest opinion. 

59. Perhaps more importantly, this is not a ‘single fact’ case. The sting of the defamatory 
opinion in paragraph (c) of the meaning is that the Claimant was responsible for 
attempting to mislead and confuse the public about the true position. The Defendant 
has relied upon the Press Statement and Background Briefing, for which public 
statements the Claimant was responsible, as the facts supporting the opinion that these 
were attempts by him to mislead and confuse the public. 

60. Based on the Public Statement and the Background Briefing, in my judgment, the 
Defendant has a real prospect of demonstrating (at least) the following facts in support 
of its honest opinion defence: 

(1) that the Press Statement suggested that, prior to the JR claim, the Claimant had 
made at least one previous offer to the Government to pay for his State security, 
which offer(s) had been rejected by the Government; 

(2) that the Background Briefing, most clearly in paragraph 12, suggested that the 
JR claim was a challenge to the Government’s refusal to accept the Claimant’s 
offer to pay for his State security; and 

(3) that these suggestions were not accurate, or at least did not give the full story. 

61. I am also satisfied that the Defendant has a real prospect of demonstrating, at trial, that 
the contents of the public statements, issued on the Claimant’s behalf, and the essential 
message they sought to project, were misleading in the way identified by the Defendant. 
Mr Rushbrooke KC, for the Claimant, accepted at the hearing that the description of 
the JR claim, in the Press Association article (see [26(1)] above), was “at least arguably 



   
  

      

 

 

       
       

       
        

           
       

 

              
          

        
          

       
          

          
      

           
        

     
            

  

           
     

         
           

       
        

        
         

         
     

         
          

 

          
       

 

          
     

          
     

  

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

misleading”. That was a realistic concession. In my judgment, the Defendant has, at 
least, a real prospect of demonstrating that, properly understood, the JR claim was 
challenging RAVEC’s refusal to continue State security for the Claimant and his 
family; it sought a declaration that these arrangements were unlawful. 
The Sandringham offer was only a very small part of one of the grounds in the JR claim 
(being one of several identified factors that, it was alleged, the Government had failed 
properly to consider). 

62. Overall, it is not fanciful that the Defendant will be successful, at trial, in demonstrating 
that the public statements issued on the Claimant’s behalf sought to promote the JR 
claim as his battle against the Government’s (perverse) decision to refuse to allow him 
to pay for his own security. There is a real prospect that the Defendant will succeed in 
demonstrating that this was a misleading description of the issues in the JR claim, 
arguably promoted because it was hoped to show the Claimant’s JR claim in a positive 
light, whereas a portrayal of the JR claim as the Claimant trying to force the 
Government to reinstate his (tax-payer funded) State security risked his appearing in a 
negative light. I anticipate that, at trial, the Defendant may well submit that this was a 
masterclass in the art of “spinning”. And, the Defendant argues, it was successful in 
misleading and/or confusing the public. The resulting media coverage relied upon by 
the Defendant did, indeed, characterise the JR claim as the Claimant’s challenge to the 
Government’s refusal of his offer to pay (see [26] above). 

63. If the Defendant does establish these facts, then I consider that it has a real prospect of 
succeeding in demonstrating also that an honest person could have held the opinion that 
the Claimant was responsible for attempting to mislead and confuse the public as to the 
true position (and that this was ironic given that he now held a public role in tackling 
“misinformation”). As I have noted above in the context of my decision as to the 
meaning of the Article, my immediate impression was that it was alleging that the 
Claimant was guilty of “spinning” facts to his advantage; as I suggested in that 
judgment “spinning” can be defined as “the presentation of true facts (and often the 
omission of other facts) in a way that is designed to give a positive message but which, 
overall, is apt to mislead”. Having now seen the sequence of events, in my judgment, 
the Defendant does have a real prospect of demonstrating that an honest person could 
have held the view that this was precisely what was being done on the Claimant’s 
behalf. 

64. For all those reasons, in my judgment, the Defendant’s honest opinion defence has a 
real prospect of success. The summary judgment element of the Dismissal Application 
will be refused. 

65. I can deal with the application to strike out the defence of honest opinion quite shortly. 
This application is made under CPR3.4(2)(a). Without consideration of the evidence, 
I must decide whether the pleaded defence discloses “no reasonable grounds for … 
defending the claim”. In my judgment, for the reasons I have explained, it does. 
The strike out application will therefore also be refused. 



   
  

      

 

 

 

     

 
 

      
 

 
      

     
  

   
  

  
 

    
 

   
 

 
       

 
 

      
   

  
 

         
  

    
  

 
  

      
  

     
     

 
 

 
        

 
   
             

  
 

 
   

           
  

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

Appendix 

(1) Relevant paragraphs of the honest opinion defence from the Defence 

… 

14. The Claimant ceased to be a working member of The Royal Family by agreement, effective 
from 31 March 2020. 

15. The Executive Committee for the Protection of Royalty and Public Figures is 
commonly referred to as “RAVEC”. The Home Secretary, the Defendant in the judicial 
review proceedings referred to in the articles, is the government minister responsible for 
publicly funded protective security provided to members of the Royal Family and other 
public figures. She has delegated her responsibility for the protective security arrangements 
to RAVEC and is responsible in law for RAVEC’s decisions. 

16. By a letter dated 28 February 2020 (the ‘RAVEC Letter’), the then Chairman of RAVEC 
informed the Claimant that he would no longer receive publicly funded police protection 
as enjoyed by him when a working royal, but on a case-by-case basis according to the 
applicable circumstances. 

17. The arrangements in the RAVEC letter were first applied to the Claimant when he visited 
the United Kingdom in June 2021. 

18. On 20 September 2021 the Claimant issued a claim for judicial review, seeking to challenge 
the decision to apply the security arrangements set out in the RAVEC Letter and their 
application to him in June 2021 (the ‘Judicial Review Claim’). 

19. The Claimant was responsible for the public statements issued on his behalf by his solicitor, 
Jenny Afia of Schillings International LLP, on 15 January 2022 (the ‘Statements’ being the 
‘Press Statement’ and ‘Background Briefing’ set out in full in Annex A to this Defence and 
further referred to below) as further evidenced by the following matters: 

19.1. The Statements concerned a matter of self-evident personal sensitivity for the 
Claimant (litigation against the British Government arising out of his withdrawal 
as a working member of the British Royal Family) and of obvious public interest. 
The Statements included personal thoughts and feelings about his family, 
his hopes, his and their security, and his country. It also accused the Defendant 
(by implication) of ‘a leak with surreptitious timing’. They were therefore 
self-evidently likely to attract very extensive publicity. 

19.2. The Statements were issued by Ms Afia of Schillings, a solicitor and firm both 
subject to the regulation of the Solicitors Regulatory Authority and its Code of 
Conduct (the “SRA Code”). As such, she and her firm Schillings were at all 
material times subject to an obligation to keep the affairs of their client 
confidential unless disclosure was required or permitted by law or unless their 
client consented. 

19.3. Schillings and Ms Afia are specialist solicitors, expert in reputation 
management. On their website, Schillings state that they work closely with their 
clients to help them establish their “true narrative”. 



   
  

      

 

 

      
   

     
 

 
    

       
  

  
 

      
  

  
 

  
       
 

    
   

  
 

       
  

  
 

      
  

 
 

 
       

    
 
  
 
  

   
   

   
 

     
    

  
    

 
       

  
 
    

  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

19.4. At 16:51 on 15 January 2022, Kate Mansey of the Mail on Sunday sent an email 
to Jenny Afia (the Claimant’s Solicitor) and James Holt (the Executive Director 
of Archewell) seeking comment on a proposed article. That email made clear that 
the Mail on Sunday’s understanding was that the Claimant had sent a pre-action 
protocol letter as a precursor to a judicial review “in order to challenge the 
decision to remove the Duke’s publicly-funded security”. The Claimant and the 
Duchess of Sussex are the founders of Archewell, which is a corporate vehicle for 
their commercial and charitable activities. No response to this email was received 
before publication. Instead: 

19.4.1. At a time unknown to the Defendant but before 22:04 on 15 January 
2022, and prior to publication of the Defendant’s article Prince Harry 
launches legal action against Government claiming it is ‘unsafe’ for 
family to return” on MailOnline at 22:12 on the same date 
(the ’15 January Article’), the Press Statement with the appended 
Background Briefing was sent to the Press Association. It was also sent 
in this form to other journalists and media outlets, but not the 
Defendant. This was done by Ms Afia in conjunction with Archewell, 
from whom media organisations could also obtain the version with the 
Background Briefing. 

19.4.2. The Press Statement was tweeted by Omid Scobie, a close associate of 
the Claimant and his wife, at 22:19 on 15 January 2022 as part of a 
thread with the words (emphasis in the original): 

BREAKING: Prince Harry has applied for a judicial review of a Home 
Office decision not to allow him to personally pay for police protection 
for himself and his family when they are in the UK, a legal 
representative for the Sussexes confirms. 

19.4.3. At 22:32 on 15 January 2022, Ms Afia sent the Press Statement (but 
not the Background Briefing) to Ms Mansey, after publication of the 
15 January Article. The Press Statement was incorporated, in full, in 
the article in the second edition of the Mail on Sunday at 01:05 on 
16 January 2022 and added to the online version of the article at 08:30 
on 16 January 2022 with the introductory words: ‘Lack of protection 
stops us coming to UK, says the Duke of Sussex: Statement in full.’ 
No complaint has ever been made about that heading, and the Press 
Statement continues to be published in full online as part of the 
15 January Article. 

19.4.4. At 17.11 on 21 January 2022 Ms Mansey sent a further email to 
Ms Afia and Mr Holt headed ‘Judicial Review query’ seeking comment 
on a proposed article in the Mail on Sunday on 23 January 2022. 
The e-mail is set out in Annex C and included the following questions: 

19.4.4.1. “What are the grounds outlined by the Duke of Sussex and 
his representatives for seeking the Judicial Review?” 

19.4.4.2. “Is the Judicial Review being sought a) to challenge the 
decision to withdraw the Duke’s UK police protection or 



   
  

      

 

 

  
   

 
   

  
 
      

  
  

 
        

  
 

    
  

 
 

    
  

 
          

 
     

 
 

    
 

  
  

  
 

 
   

  
  

 
 

  
 

   
 

 
   

 
 

 
 

      
     

 
 

Mr Justice Nicklin 
Approved Judgment 

19.4.5. 

19.4.6. 

19.4.7. 

19.4.8. 

Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 

b) to challenge a decision that he was not permitted to pay 
for UK police protection?” 

19.4.4.3. “If the latter, when was the Home Office decision made to 
prevent the Duke paying for UK police protection?” 

19.4.4.4. “During the process of seeking a Judicial Review, did the 
Duke (or his representatives) make an offer in writing to pay 
for UK police protection?” 

The email also suggested that Ms Mansey was unaware of the 
Background Briefing by reason of the following paragraph: 

“A Press Association story was published around the same time [as the 
Statement was sent to the Mail on Sunday], which stated ‘The Duke of 
Sussex has filed a claim for a judicial review against a Home Office 
decision not to allow him to personally pay for police protection for 
himself and his family while in the UK.’ We note that this claim was 
not included in the statement released by the Duke’s representative.” 

No reply was received to this e-mail, despite Ms Mansey chasing a 
response on 22 January 2022 at 14:23, but it is to be inferred that the 
Claimant would have been made aware of its contents shortly after 
receipt. 

At 22:04 on 22 January 2022 the Defendant published an article on 
MailOnline with the headline “Home Office ‘will not back down’ 
in extraordinary legal battle over Prince Harry’s demand for police 
protection when he and Meghan visit Britain”. This article, of which a 
version was also published in the Mail on Sunday on 23 January 2022, 
included the following words: 

“After we broke the story, an unnamed spokesman acting for Harry 
said the legal action was over a Home Office refusal to provide police 
protection to Harry in the UK – even though the Duke had offered to 
pay for it. 

A legal representative said: ‘The Duke first offered to pay personally 
for UK police protection for himself and his family in January of 2020 
at Sandringham 

‘That offer was dismissed. He remains willing to cover the cost of 
security, as not to impose on the British taxpayer.” But now a senior 
source has told this newspaper: “I’ve not seen anything in writing that 
suggests this is about whether or not he pays for it. It’s about whether 
or not the security is granted here that is the issue’.” 

No response to or complaint about this article was received by the 
Defendant after publication. It is to be inferred that the Claimant would 
have been made aware of its contents shortly after publication. 



   
  

      

 

 

   
 

 
 

        
 

  
 

 
  

    
   

  
 

  
 

     
  

         
 

 
        

 
 

 
 

   
 

     
 

   
   

 
  

 
    

  
    

 
       

       
   

 
 

       
 

 
 

      
  

    
  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

19.5. Immediately following publication of the articles complained of, and 
thereafter, the Claimant’s position has been to stand by the Public 
Statements and not to dissociate himself from them in any way. 

20. The Public Statements claimed that the Claimant was willing to pay for police protection 
in the UK, and that his legal challenge was to the Government’s decision to refuse his offer 
to do so. The Press Statement also stated or clearly implied that the [Sandringham offer] 
(defined in paragraph 21.2 below) had been communicated by or on behalf of the Claimant 
to the Home Office in January 2020 and had been repeated (and rejected) by the Home 
Office in negotiations before the commencement of the Judicial Review Claim in 
September 2021. That position was adopted in yet starker terms in the Background 
Briefing. The Defendant will rely in support of this contention on the full terms of the 
Public Statements and in particular the following passages: 

20.1. From the Press Statement (Defendant’s emphasis): 

20.1.1. “The Duke first offered to pay personally for UK police protection for 
himself and his family in January of 2020 at Sandringham. That offer 
was dismissed. He remains willing to cover the cost of security, as not 
to impose on the British taxpayer”. 

20.1.2. After another attempt at negotiations was also rejected, he sought 
a judicial review in September 2021 to challenge the decision-making 
behind the security procedures, in the hopes that this could be 
re-evaluated for the obvious and necessary protection required. 

20.2. From the Background Briefing (Defendant’s emphasis): 

20.2.1. “Because of the lack of State protection (despite The Duke’s offer to 
pay for it) when The Duke was last in the UK, and the fact that the UK 
Home Office ignored pleas for more help and greater flexibility, 
on 20 September 2021, legal representative [sic] for The Duke of 
Sussex applied for permission to bring judicial review proceedings 
against the Secretary of State for the Home Department.” 

20.2.2. “It’s simple: The Duke wants himself and his family to be safe and 
to pay for necessary security, but he can’t, unless the UK Home 
Office approves his offer.” 

21. The Claimant had only made an offer to pay or contribute to RAVEC and/or to the Home 
Office, or indicated to them a willingness to do so, after commencing his Judicial Review 
Claim as recorded in the Secretary of State’s Skeleton Argument to which the articles 
complained of refer and as evidenced by the following matters: 

21.1. No “offer to pay”, or mention of any willingness to pay or contribute, was 
conveyed to RAVEC until its inclusion in the Claimant’s witness statement and 
statements of facts and grounds served with those proceedings. 

21.2. According to the letter of claim dated 20 February 2022, the Claimant ‘asked if 
he could either pay or make a contribution towards the costs of state security’ 
(the [‘Sandringham offer’]) at a meeting attended by Her Majesty the Queen, 
the Prince of Wales, the Duke of Cambridge and officials of the Royal Household 



   
  

      

 

 

  
    

 
       

       
 

 
       

 
 

      
  

      
  

 
    

  
     

  
 

 
 

      
 

 
  

   
 

  
 

   
 

  
 

 
   

 
  

     
 

 
         

   
 

 
         

 
 

      
  

 
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

(attending in that capacity) on 13 January 2020 at the Sandringham Estate 
(‘the Sandringham Meeting’) and this ‘offer’ was ‘ignored’. As to this meeting: 

21.2.1. Her Majesty the Queen, the Prince of Wales and the Duke of 
Cambridge were not, at the relevant time, members of the RAVEC 
Committee. 

21.2.2. The meeting was not attended by any Government official or 
representative. 

21.2.3. No official present was in attendance in the capacity of a representative 
of RAVEC. The Claimant did not know at the time that any official of 
The Royal Household was a member of RAVEC nor could he have 
believed that he was addressing them (if in attendance) in that capacity. 

21.2.4. The written agreement which followed the Sandringham Meeting does 
not refer to the [Sandringham offer] or contain any mention of the 
Claimant’s willingness to pay or contribute. It recognised that the 
decision was an independent process for decision by the government 
(including the government of Canada where the Claimant was then 
residing). 

21.2.5. The letter approved by Her Majesty the Queen dated 31 January 2020 
to Sir Mark Sedwill, setting out the detail of what had been agreed 
between the Claimant and Her Majesty, does not refer to the 
[Sandringham offer] or contain any mention of the Claimant’s 
willingness to pay or contribute. It too recognised that these were 
independent processes and decisions for government about the 
provision of publicly funded security. 

21.2.6. According to the Claimant’s email to Sir Edward Young of 16 April 
2020, the Claimant made clear at the meeting that he and his wife were 
not in a position to privately fund security arrangements until they were 
independently earning. 

21.2.7 According to the Claimant’s Further Information dated 15 November 
2015 (sic), during a discussion with Sir Mark Sedwill on 3 February 
2020 about the Sandringham ‘offer’ the Claimant “reiterated his 
willingness to pay for security if necessary”. Such language indicates 
only a willingness to pay if required to. 

21.3. The Claimant did not in any other way make or mention an offer or possible offer 
to pay or contribute to RAVEC or the Home Office prior to issuing his claim for 
judicial review: 

21.3.1. The Claimant did not make an offer to pay or contribute in his email to 
Sir Mark Sedwill of 10 February 2020. 

21.3.2. The Claimant did not respond to RAVEC’s letter of 28 February 2020, 
setting out the proposed security arrangements, by making any offer to 
pay or contribute or mention any willingness to pay or contribute. 
That letter concluded that “there is no basis for publicly-funded 



   
  

      

 

 

  
 

 
    

 
        

    
   

 
    

 
 

 
        

     
   

        
  

 
 

        
 

    
 

   
  

     
 

  
 

         
   

 
 
 

  
  

  
 

     
 

  
    

 
 

 
   

   
  

  
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

security support for the Duke and Duchess [of Sussex] …”. He did not 
make any offer to pay or contribute or mention any willingness to pay 
or contribute in any of his own correspondence with relevant RAVEC 
or Home Office officials concerning his security arrangements. 

21.3.3. The Claimant did not make an offer to pay or contribute or mention any 
willingness to pay or contribute to RAVEC or the Home Office prior 
to his visits to the UK in April or June 2021 and, in particular, did not 
make an offer to pay or contribute or mention any willingness to pay 
or contribute via his solicitors, Schillings, in their correspondence with 
James Hipgrave between 24 June and 3 July 2021, which raised 
complaints about the security arrangements being implemented. 

21.3.4. The Claimant did not make an offer to pay or contribute or mention any 
willingness to pay or contribute in the letter sent by his solicitors, 
Schillings, to Mr Hipgrave on 6 August 2021. Nor did the Claimant 
make an offer to pay or contribute in response to Mr Hipgrave’s reply 
dated 19 August 2021. That letter refers to “publicly funded security 
measures”. 

21.3.5. The Claimant did not make an offer to pay or contribute, nor did he 
refer to any offer to pay or contribute or enquire as to whether the 
[Sandringham offer] was known to RAVEC or had been taken into 
account, in his pre-action protocol letter to the Home Secretary of 
23 August 2021 under the Practice Direction for Pre-action Conduct 
and Protocols and the Pre-Action Protocol for Judicial Review 
(see, in particular, paragraphs 13 to 15 of that Protocol). That letter 
defined the “state security” arrangements being challenged as being 
“publicly-funded security support in Great Britain”. 

21.3.6. The application for judicial review, as stated above, was directed at 
(a) the decision in February 2020 that RAVEC would not from April 
2020 continue to provide protective security for the Claimant on the 
same publicly funded basis as previously; and (b) the decision in June 
2021 not to provide publicly funded protective security equivalent to 
that provided for the Claimant prior to April 2020. The decision by 
RAVEC under review was not therefore a refusal by RAVEC to accept 
an offer by the Claimant to pay or contribute to his protective security. 

22. The Defendant further relies on the extensive articles published here and abroad 
in reliance on the public statements as listed in Annex B. For reasons of 
proportionality, the Defendant has selected for inclusion those articles whose 
headlines alone (quite apart from the text) presented the Judicial Review Claim as 
challenging a refusal by RAVEC to accept the Claimant’s offer to pay or contribute to his 
protective security. 

23. On 24 March 2021 the Claimant announced he had been appointed a 
Commissioner at the Aspen Institute’s Commission on Information Disorder, 
describing misinformation online as a “humanitarian issue” and saying it was looking 
forward to “working on a solution-oriented approach to the information disorder crisis”. 



   
  

      

 

 

    
 

    
    

  
   

  
 

 

 

        
 

 
 

   
   

  
     

 
 

   
 

       

 
   

 
 

   
 

   
 

 
   

   
  

 
 

 
    

 
   

    
 
 

 
 

   
 

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

24. For the avoidance of doubt, as appears from the particulars above, it is the Defendant’s 
position that meaning (b) in the Judge’s Order (i.e. the meaning pleaded at paragraph 8.1 
of the Amended Particulars of Claim), taken alone is true but that, as is apparent from the 
Meaning Judgment ([2022] EWHC 1755 (QB)) at [36], that meaning alone is not 
defamatory. The Defendant does not seek or need to prove that meaning (c) in the Judge’s 
Order (i.e. the meaning pleaded at paragraph 8.2 of the Amended Particulars of Claim) is 
true as distinct from honest opinion. 

(2) Relevant parts of the Reply 

… 

3. The Claimant responds below to the Defence without prejudice to his right to apply to strike 
out and/or apply for summary judgment in respect of the defence of honest opinion which 
is unsustainable on the following principal grounds: 

3.1. The central factual component of the meaning of the Article found by the Court 
(as set out at paragraph 8.1 of the Particulars of Claim) is that the Claimant was 
responsible for having issued on his behalf a public statement – namely that 
“he was willing to pay for police protection in the UK” – which had been revealed 
to be false by the documents filed in the Judicial Review proceedings in that 
“the true position” was that “he had only made the offer to pay after the [judicial 
review] proceedings had commenced”. 

3.2. On its face and taken at its highest the defence of honest opinion manifestly fails 
to establish that the above facts are true: it is incapable of proving that the 
Claimant had only made an offer to pay for police protection after the judicial 
review proceedings had commenced, let alone that the documents filed in those 
proceedings revealed this to be the case. 

3.3. Instead, the said defence depends upon the following premises, namely that: 

3.3.1. the Claimant had publicly stated that he had made an offer to RAVEC 
to pay or contribute to their costs; and 

3.3.2. the Claimant’s Public Statement dated 15 January 2022 and/or the 
Background Briefing (referred to at paragraph 11.2 of the Particulars 
of Claim and annexed to the Defence at Annex A) stated that “his legal 
challenge was to the Government’s decision to refuse his offer to pay 
for police protection”. 

3.4. Those premises are false because: 

3.4.1. first, the Claimant had not publicly stated that he had made an offer to 
RAVEC to pay or contribute to their costs. The Defendant’s 
recharacterization of the Claimant’s offer to pay as “the Family offer” 
(at paragraph 21.2 of the Defence) is a misconceived attempt to get 
around this fundamental problem; 

3.4.2. secondly, the said statements manifestly did not state, nor did they 
imply, that the Claimant’s legal challenge was to the Government’s 
decision to refuse his offer to pay for police protection. 



   
  

      

 

 

 
          

 
   

 
   

 
 

   
 

   
 

   
 

 
   

          
 

 
 

    
 

 
 

   
 

       
 

        
 

    
    

 
 

   
 

 
 

   

  
       

   
 

  
  

  
 

   
  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

3.5. On the contrary, and as is clear from any proper reading of the Claimant’s Public 
Statement dated 15 January 2022 and/or the Background Briefing (which speak 
for themselves and upon the whole of which the Claimant will rely for their full 
terms and effect), the Claimant did state that: 

3.5.1. he made an offer to pay personally for UK police protection for him 
and his family in January 2020 at Sandringham; 

3.5.2. this was the first time he made such an offer; 

3.5.3. that offer was dismissed; 

3.5.4. he remained willing to cover the cost of security so as not to impose on 
the British taxpayer; 

3.5.5. he sought a judicial review in September 2021 to challenge the 
decision-making behind the security procedures, in the hopes that this 
could be re-evaluated for the obvious and necessary protection 
required. 

3.6. Further or alternatively, even if the statements or either of them did imply that the 
legal challenge was to the Government’s decision to refuse his offer to pay for 
police protection: 

3.6.1. it is plain on the face of the legal documents that the Claimant’s legal 
challenge did include, as particulars of Ground 2 of the 
Non Confidential Statement of Facts and Grounds, the Government’s 
alleged failure to take into account his offer at the Sandringham 
meeting on 13 January 2020 (the Sandringham meeting) to personally 
reimburse or prospectively finance the cost of security (see in particular 
paragraph 53.4 of the Non-Confidential Statement of Facts and 
Grounds). The statements were not therefore materially misleading, 
and 

3.6.2. such an implication is in any event incapable of providing an adequate 
basis for the opinion set out paragraph 8.2 of the Amended Particulars 
of Claim. 

3.7. For the avoidance of doubt (although the Defendant does not appear to dispute 
this), (i) the Claimant had expressed his willingness to pay for police protection 
at the Sandringham meeting attended by Sir Edward Young (Private Secretary to 
Her Majesty the Queen) amongst others, and (ii) he never resiled from that 
position at any time thereafter – on the contrary, prior to the issue of his judicial 
review proceedings he had complained about the fact that neither Sir Edward 
Young nor Sir Michael Stevens (Keeper of the Privy Purse) had got back to him 
about whether he could pay for police protection for himself and his family, 
despite their having said that they would do so. 

3.8. In the premises, and insofar as the statement complained of consists of an 
expression of opinion, no honest person could have held that opinion on the basis 



   
  

      

 

 

  

 

       
 

    
 

      
  

        
 

 
 

  

 

 
 

 
      

 
        

    
   

  
 

 
     

 
 

  
      

 
  

 
 

   
   

 
   

      
   

 
         

  
    

 
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

of the facts relied upon by the Defendant and the defence of honest opinion falls 
to be struck out. 

… 

10. As to paragraph 19, it is admitted that the Claimant was responsible for the public 
statements issued on his behalf dated 15 January 2022 as attached as Annex A to the 
Defence, although (as the name suggests) the Background Briefing was not a public 
statement by the Claimant but was provided by his PR representatives, Archewell, to the 
media along with Claimant’s Public Statement in order to supply background information 
on the judicial review process and the Claimant’s claim, if needed. Having regard to the 
Claimant’s admission that he was responsible for the said public statements, it is neither 
necessary nor proportionate for him to respond to the matters of evidence pleaded under 
paragraph 19, although as a matter of fact they contain much that is inaccurate and/or 
irrelevant (in the sense of being incapable of affording “evidence” for the allegation at 
paragraph 19). In particular, but without prejudice to the foregoing contentions: 

10.1 It is denied that the statements were sent by Ms Afia (or any one else at Schillings) 
to the media, as alleged at paragraph 19.4.1. Save for the copy of the Claimant’s 
Public Statement that was sent by Ms Afia to Kate Mansey on the evening of 
15 January 2022 following publication of the Defendant’s article online at 22.12, 
the said documents were sent by Archewell. 

10.2 At this time Ms Afia was operating under the assumption that Archewell were 
only providing the Claimant’s Public Statement to the media, and not the 
Background Briefing, and it was for this reason that she only sent the Claimant’s 
Public Statement to Ms Mansey. The allegation pleaded at paragraph 27.2 that the 
Claimant “deliberately withheld” the Background Briefing from Ms Mansey, 
is accordingly false, speculatively pleaded and will be relied upon in aggravation 
of damages. 

10.3 As to paragraph 19.4.2, it is admitted that Omid Scobie tweeted the Claimant’s 
Public Statement at the time alleged, but the allegation that Mr Scobie is a “close 
associate” of the Claimant and his wife – an allegation whose relevance to 
paragraph 19 the Defendant has failed and refused to explain – is denied: he is not 
a close associate of either. Mr Scobie was (and is) the Royal Correspondent for 
Harper’s Bazaar and was included as one of the media organisations and 
journalists to whom Archewell circulated the Claimant’s Public Statement along 
with the Background Briefing. There were no communications on this subject 
between the Claimant or his wife and Mr Scobie. 

11. Save that it is admitted that the words set out at sub-paragraphs 20.1 and 20.2 are extracts 
from the Claimant’s Public Statement and the Background Briefing, paragraph 20 is denied: 

11.1. It is manifestly untenable to allege that the said statements claimed that the 
Claimant’s legal challenge was to the Government’s decision to refuse his offer 
to pay for police protection in the UK. Neither document made that claim. 

11.2. Nor did either document state or imply that the Claimant’s offer to pay for police 
protection… had been communicated by or on his behalf to RAVEC and/or 
the Home Office in January 2020 and repeated (and rejected) by RAVEC and//or 
the Home Office in negotiations before the commencement of the judicial review 
proceedings in September 2021. 



   
  

      

 

 

 
           

  
 

    
 

      
 

 
   

     
 

  
 

 
    

 
  

          
     

     
 

     
  

   
    

     
             

  
 

 
   

  
 

  
  

    
  

   
 

  
     

  
 

       
  

    
  

 
   

  
 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

11.3. The Claimant will rely upon the whole of the statements for their full terms and 
effect, including in particular the following words in the Claimant’s Public 
Statement: “After another attempt at negotiations was also rejected, he sought a 
judicial review in September 2021 to challenge the decision-making behind the 
security procedures, etc…”, and the first bullet-point in the Background Briefing, 
commencing “The decision-making has been unreasonable, opaque and 
inconsistent…”. 

11.4. In any event, however, even if either document were capable of implying that the 
Claimant’s offer had been communicated to RAVEC and/or the Home Office, or 
that the Claimant’s legal challenge was to the Government’s decision to refuse his 
offer, that fact could not avail the Defendant in its defence of honest opinion: 
paragraph 3 above is repeated. 

12. As to Paragraph 21: 

12.1. It is admitted that the Claimant’s Confidential Witness Statement and the 
Non Confidential Statement of Facts and Grounds in support of his claim for 
Judicial Review refer to the offer to pay for or contribute to police protection 
which the Claimant had made at the Sandringham meeting (the offer to pay) and 
that in these documents he made clear to RAVEC and/or the Home Office his 
continued willingness to pay for or contribute to the cost of such protection in 
order to keep his family safe. This was in accordance with the Claimant’s belief 
that the offer to pay which he had made at the Sandringham meeting, at which 
Sir Edward Young was present, had been conveyed to the relevant decision 
makers prior to their decision to withdraw security protection and that, 
accordingly, those decision makers were aware of his offer to pay but had failed 
to take it into account properly or at all. Such belief was entirely reasonable given 
that: 

12.1.1. the Claimant was not provided any or any proper opportunity to make 
informed representations to RAVEC regarding his future security 
arrangements or how they would be funded before the decision 
communicated to the Claimant in the RAVEC Letter was made, but 
was instead expected and directed to communicate with RAVEC 
through the Royal Household. He also communicated his concerns to 
others (in particular Sir Mark Sedwill, the Cabinet Secretary and 
National Security Adviser), and 

12.1.2. the offer was repeated by the Claimant in a meeting he had with 
Sir Mark Sedwill on 3 February 2020 and was referred to in his email 
to Sir Edward Young of 16 April 2020. 

12.2. As to paragraph 21.2, it is admitted and averred that the quotation from the letter 
of claim in these proceedings dated 20 February 2022 is accurate and that it 
accurately records what transpired at the Sandringham meeting. As to this 
meeting, it is admitted and averred that: 

12.2.1. as far as the Claimant can recall the following people were present at 
the Sandringham meeting which was convened, among other things, to 
discuss the security arrangements for the Claimant and his family going 



   
  

      

 

 

 
     

 
  

 
 

    
  

  
 

   
           

    
 

        
  

 
   

 
      

   
  

 
            

    
 
 

      
 

     
  

 
  

  
 

  
         

    
 

   
 

  
   

       
 

    
  

 
  

      
  

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

forward: Her Majesty The Queen, the Prince of Wales, the Duke of 
Cambridge, Sir Edward Young, Sir Clive Alderton (the Private 
Secretary to the Prince of Wales), Simon Case (the Private Secretary to 
the Duke of Cambridge), Fiona Mcilwham and Samantha Cohen 
(Private Secretaries to the Claimant) and Sir Michael Stevens. 

12.2.2. the Claimant was not told and did not know at the time that any official 
of the Royal Household was a member of RAVEC, nor therefore did 
he believe that he was addressing them in that capacity; 

12.2.3. neither the written agreement which followed the Sandringham 
meeting nor the letter sent by Sir Edward Young (approved by 
Her Majesty the Queen) dated 31 January 2020 to Sir Mark Sedwill 
and Ian Shugart (Canadian Secretary to the Cabinet) referred to the 
offer to pay made by the Claimant at the Sandringham meeting. 
This was wholly unsurprising given the nature and terms of these 
documents and given the facts and matters set out at paragraphs 12.1 to 
12.1.2 above. The Claimant believed and hoped that his offer to pay 
had been and/or would be communicated to those who were 
responsible for the decision-making, although it became increasingly 
clear to him that his concerns, in particular as regards his and his 
family’s security, were not being given proper consideration. 

12.2.4. moreover, and consistently with this belief, the Claimant’s email to 
Sir Edward Young dated 16 April 2020 (to which the Defendant pleads 
specific reference at paragraph 21.2.6), specifically referred to the offer 
to pay and to the fact that he was still waiting to hear back from 
Sir Michael Stevens and Sir Edward Young in respect of it. 

12.3. Paragraph 21.2.6 is admitted. However, it is misconceived: under the 
arrangements agreed between the Claimant and the Royal Household, he and his 
wife were permitted to start working commercially (and therefore to be earning) 
from the beginning of what was supposed to be a transitional year commencing 
on 1 April 2020, and he expected that in due course he would be in a position to 
afford to pay for continued police protection if necessary. It was not his choice, 
and it was against his wishes, that the protection that he and his family received 
from the Metropolitan Police was withdrawn as soon as it was, and at very short 
notice, with effect from 12 April 2020. 

12.4. It is admitted that the Claimant did not make or mention the offer to pay in 
correspondence with RAVEC and/or the Home Office prior to issuing his 
proceedings for judicial review on 20 September 2021. Paragraphs 12.1 to 12.1.2 
above are repeated. The Claimant does not know, and is unable to admit or deny 
whether his offer to pay (as set out at paragraph 12.1 above) was, in fact, 
communicated to RAVEC prior to 20 September 2021, however the Claimant 
notes that, in the Judicial Review proceedings, the Home Office has stated that his 
offer to pay was not communicated to RAVEC. 

12.5. For the avoidance of doubt, it is the Claimant’s case that it is irrelevant whether 
the Claimant did or did not communicate his offer to pay directly to RAVEC 
and/or the Home Office prior to commencing his judicial review proceedings on 



   
  

      

 

 

 
  

 
        

 
  

 
  

     
  

  
 

   

 

Mr Justice Nicklin Duke of Sussex -v- Associated Newspapers 
Approved Judgment 

20 September 2021, for the reasons set out above, including in particular the fact 
that he had never publicly stated that he had. 

12.6. As to the application for judicial review, as pleaded above the Claimant’s legal 
challenge did include, as particulars of Ground 2 of the Non Confidential 
Statement of Facts and Grounds, the Government’s alleged failure to take into 
account his offer to personally reimburse or prospectively finance the cost of 
security. It is in any event irrelevant whether or not the decision under review was 
a refusal by RAVEC to accept an offer by the Claimant to pay or contribute to his 
protective security, not least because the Claimant did not state that it was. 
Paragraph 11 above is repeated. 

12.7. Save as aforesaid paragraph 21 and its sub-paragraphs are denied. 

… 


	Structure Bookmarks
	Figure


