Judiciary of
England and Wales

"

(%f“g%) 3
&

Friday 13 December 2024
SUMMARY

Igbal v Geo TV Ltd
[2024] EWCA Civ 1566

Lord Justice Underhill, Vice-President of the Court of Appeal, Lord Justice
Dingemans & Lord Justice Warby

1.

The court allows the defendant’s appeal and enters summary judgment against the
claimant in this libel action. The main judgment is given by Lord Justice Warby with
whom Lord Justices Underhill and Dingemans agree.

Background to the appeal

2.

At a political rally in Pakistan a politician made allegations of a corrupt relationship
between the former Prime Minister, Imran Khan, and the claimant, a prominent
Pakistani businessman. The claimant sued the defendant, an English registered TV
company, for broadcasting these allegations to viewers in this jurisdiction by way of
live coverage and 11 subsequent new bulletins.

The defendant applied for summary judgement on the basis that it had an
unanswerable defence of qualified privilege which the claimant had no real prospect of
defeating by proof of malice. The defendant relied on provisions of the Defamation Act
1996 (section 15(1) and Schedule 1 para 12) which confer qualified privilege on “a fair
and accurate report of proceedings at a public meeting anywhere in the world”.

The judge agreed that the defendant was bound to succeed in proving that the
defendant’s broadcasts fell within the meaning of those words. But he dismissed the
application for summary judgement on the grounds that that claimant had a realistic
prospect of success on two other issues: whether the statements complained of fell
outside the scope of the privilege as “matter not of public interest and the publication
of which is not for the public benefit” (section 15(3) of the 1996 Act), and whether the
defendant was malicious.



The issues on the appeal

5.

The appeal raised two main issues: (a) was the case inherently unsuitable for
summary judgement? (b) if not, was the judge wrong to refuse summary judgment?
To decide those issues the court has to consider the judge’s decisions on the
application of section 15(1), the application of section 15(3), and the issue of malice.

The court’s decision

6.

10.

11.

The court rejects the claimant’s argument that the case is inherently unsuitable for
summary judgement. The court is commonly asked to, and does, enter summary
judgment on behalf of a defendant on the basis that publication took place on an
occasion of qualified privilege and the claimant has no viable case of malice [29]. In
principle summary determination is “a salutary process”, saving both expense and
time [30]. Whether summary judgement is appropriate in this case depends on
examination of the particular facts and circumstances [36].

The court rejects the claimant’s case on the application of section 15(1). It upholds
the judge’s general approach to the application of that sub-section ([37]-[401), and
his conclusions that the defendant was bound to establish that the rally was “a public
meeting” and its broadcasts were all “reports” of “proceedings at” that meeting, and
“fair and accurate”, within the meaning of Schedule 1 para 12 ([41]-[59]).

The court finds that the judge was wrong on the other two issues and should have
entered summary judgment for the defendant.

The judge erred in relation to section 15(3) by failing to address the question of
whether the words complained of were “matter of public interest” [64]-[66]. The
only possible answer to that question was that they were [67]-[68]. On the true
interpretation of the statute that was conclusive of the section 15(3) issue [69].

In any event, the judge was wrong to find that the claimant had a real prospect of
success on the question of whether publication was “for the public benefit”. Neither
of the issues which the judge considered worthy of a trial for that purpose (“the status
of the information being reported” and “the question of what was known or arguably
should have been known, by the defendant”) was legally relevant. The judge’s
approach was based on misinterpretation of earlier decisions of the court and wrong
in principle [73]-[88]. There was no basis for concluding that any of the broadcasts
complained of was “not for the public benefit” within the meaning of section 15(3)

[89]-[90].

The judge rightly identified that many of the defendant’s criticisms of the claimant’s
case of malice were valid; most of the propositions relied on amounted at best to
allegations of careless or irresponsible journalism and were incapable of establishing
a probability of malice [98]. The decisive issue was whether the claimant had a real
prospect of establishing that the defendant reported the allegations complained of in
the knowledge that they were false, or with reckless indifference to their truth [99].



12. Inrelation to the live broadcast he plainly had no such prospect as there was neither
evidence nor any suggestion that the defendant knew in advance what the speaker
was going to say [100].

13. In relation to the bulletins, the judge had unjustifiably proceeded on the basis that
the claimant’s “current case” might become stronger [102]. Neither the judge nor
the claimant had identified any factual proposition which, on the evidence before the
court, the claimant had a realistic prospect of making good at the trial and which, if
proved, would establish a probability that someone for whose conduct the defendant
was responsible participated in the broadcast of the speaker’s allegations with
knowledge of or reckless disregard for their falsity [103]-[106].

NOTE: This summary is provided to help in understanding the Court’s
decision. It does not form part of the reasons for the decision. The full
judgment of the Court is the only authoritative document. Judgments are
public documents and are available at:
https://caselaw.nationalarchives.gov.uk/




