Neutral Citation Number: [2025] EWHC 1411 (KB)

Case No: KB-2024-001820

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE

KING’S BENCH DIVISION

Royal Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL
Date: 09/06/2025

Before:

MR JUSTICE SWIFT
© Between

DALE VINCE Claimant

-and —
ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED Defendant

Aidan Eardley KC, Greg Callus (instructed by Brett Wilson LLP) for the Claimant
Antony White KC (instructed by RPC (Reynolds Porter Chamberlain LLP)
for the Defendant

Hearing date, 5 March 2025

Approved Judgment

This judgment was handed down at 9:30 on 9 June 2025 by circulation to the parties or their
representatives by e-mail and by release to the National Archives.



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

MR JUSTICE SWIFT

A.

Introduction

1.

(1)

This claim was issued on 5 June 2024 and was served on the Defendant on 18
September 2024. It is the second claim commenced by Dale Vince against Associated
Newspapers Limited in respect of an article published on 8 June 2023 in Mail+, which
is a digital edition of the Daily Mail, and on 9 June 2023 in the print edition of the Daily
Mail.

The article published

The article in Mail+ was first published at 10pm on 8 June 2023 under a headline that
read “Labour repays £100,000 to sex pest donor”. The article under the headline read
as follows (with paragraph numbers added).

“l. Sir Keir Starmer was left embarrassed yesterday after
repaying a £100,000 donation to a high-flying City financier
accused of sex harassment.

2. The Labour leader was forced into a humiliating climbdown
after being accused of ‘hypocrisy’ for accepting the cash despite
the allegations against Davide Serra.

3. Mr Serra, the boss of a multi-billion-pound asset management
firm in London, made four £25,000 donations to Labour during
the first quarter of this year, it emerged in official figures
released yesterday.

4. And Labour faced further embarrassment yesterday when
businessman Dale Vince, who has donated £1.5 million to the
party, joined an eco-protest in London with Just Stop Oil, the
group he is helping bankroll.

5. The party pocketed Mr Serra’s money despite accusations that
the 52-year-old married chief executive made ‘wholly
inappropriate’ comments on the size of a female colleague’s
breasts.

6. A tribunal also heard he told clients that Jolanda Niccolini, his
now former head of business development and investor relations,
would do anything for them — ‘including prostitute herself’

7. Mr Serra’s firm was ordered to pay £32,000 in compensation
by a tribunal judge last month after Ms Niccolini successfully
sued for sex harassment and victimisation. Labour has decided
to repay the £100,000 donation after the Daily Mail highlighted
the case. It is understood it did not know about it before being
alerted to it by this newspaper.



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

(2)

8. Earlier, Tory MP Craig Mackinlay said ‘if [Sir Keir] had
principles he would hand the money back, otherwise it’s
hypocrisy’

9. In central London yesterday, Mr Vince joined JSO activists
who were blocking traffic around Parliament and Trafalgar
Square.

10. Some suspect he may have influenced Sir Keir’s pledge to
block new North Sea oil and gas exploration if he wins the next
election.

11. Mr Vince said ‘I’'m here to support the incredibly brave
people of Just Stop Oil. I can’t imagine it will make much
difference to Keir Starmer, he’s his own man and so am I’

12. Tory Party deputy chairman Nickie Aiken said: ‘As if it
wasn’t already clear enough, Labour’s big bankrollers and policy
paymasters are the eco-fanatics themselves.””

Printed immediately underneath the headline and above the article were two
photographs of Mr Vince. Both showed him at Just Stop Oil demonstrations. In one
he was shown speaking into a megaphone; in the other holding a Just Stop Oil banner.
The caption under these photographs read.

“Road blockers: Dale Vince in London yesterday, and circled as
he holds up traffic with Just Stop Oil.”

There was no photograph of Mr Serra.

At 10:47pm, the photographs of Mr Vince were removed from the Mail+ article and
replaced by a photograph of Mr Serra. On 9 June 2023 at 10:18am, the headline above
the Mail+ article was changed to read “Labour repays £100,000 to ‘sex harassment

299

donor’”.

The version of the article in the Daily Mail was published on 9 June 2023. The article
was the same as published in Mail+. The two photographs of Mr Vince originally
published in Mail+ were published in the Daily Mail, with the same caption. There was
no photograph of Mr Serra.

Mpr Vince’s claim in these proceedings

Mr Vince’s claim in these proceedings is made under the United Kingdom General Data
Protection Regulation (“the UKGDPR”) — i.e., European Parliament and Council
Regulation 2016/679/EU as amended by the Data Protection, Privacy and Electronic
Communications (Amendments etc) (EU Exit) Regulations 2019. By section 3 of the
European Union (Withdrawal) Act 2018, the UKGDPR forms part of the “direct EU
legislation” incorporated into English law with effect from 31 December 2020.



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

The focus of the claim is the juxtaposition in the Mail+ and Daily Mail article of the
pictures of Mr Vince, and the headlines (in the Mail+ “Labour repays £100,000 to sex
pest donor”, and in the Daily Mail “Labour repays £100,000 to ‘sex harassment’
donor’”). For the purposes of this claim, Associated Newspapers accepts that,
notwithstanding that the decision to put the photographs and the headline side by side
was made by night editors working on Mail+ and the Daily Mail, the decision to do so
comprised an act of processing which is subject to the provisions of the UKGDPR.
Further, it is common ground that these actions and the subsequent publication of
information involved the processing of personal data concerning Mr Vince.

By article 5 of the UKGDPR, personal data must be processed “fairly”. In his pleaded
case, Mr Vince takes no issue with anything contained in the article but contends that
the publication of the headline next to the photographs of him suggested that he had
been accused of sexual harassment and was therefore unfair because it was “unexpected
and unduly detrimental and without justification”. (“the UKGDPR claim”). The
material part of the pleaded case is as follows.

“15. The processing complained of — publishing to a very
large readership with a suggestion (particularly to readers who
only read part of the Article) that the Claimant was the Labour
donor who was accused of sexual harassment — was unfair
because it was unexpected and unduly detrimental, without
justification for the adverse impact. It created a misleading
impression in the minds of those receiving the personal data.

16. The Claimant reasonably expected that the Defendant
would not publish serious falsehoods or connect his name and
photograph to serious allegations by juxtaposing the photograph
and caption with the headline as the Article did, and that it would
not use his personal data in ways that would have an unjustified
adverse effect on him.

17. In respect of the Mail+ version of the Article, the
unfairness of the Defendant’s processing of the Claimant’s
personal data continued until the Mail+ article was edited to
separate the headline from the Claimant’s photograph and his
name in the photograph caption. The unfairness was not
remediated in the print edition of the newspaper or the facsimile
published under licence by PressReader, although the latter was
deleted at the Claimant’s request on 17 October 2023.

Loss & Damage

18. By reason of the unfair processing of personal data by
the Defendant, the Claimant has suffered damage in the form of
non-material harm, including non-material harm to reputation.

19. Further, the Claimant has suffered material harm by
reason of the publication of the statement complained of, namely
the costs incurred by his solicitors, Brett Wilson LLP, in



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

(3)

attempting reasonably to mitigate the Claimant’s loss by seeking
to persuade PRIL to take down the statement complained of from
the PressReader platform. The material harm incurred to date
[is] £903.50 ...”

In these proceedings, therefore, Mr Vince claims damages for financial and non-
financial loss.

The applications

10.

Associated Newspapers’ application was filed on 15 November 2024 and is supported
by a witness statement dated 15 November 2024 made by Lindsay Warwick, Associated
Newspapers’ Group Legal Advisor. It is an application to strike out Mr Vince’s claim
as an abuse of process, alternatively an application for summary judgment on the claim.
The strike out application rests on CPR3.4(2)(b), the court’s power to strike out a
statement of case which is an abuse of its process, with reference made to the principle
stated in Henderson v Henderson (1843) 3 Hare 100. On the facts, Associated
Newspapers contends that in October 2023 Mr Vince commenced defamation
proceedings, proceedings that were struck out by a judgment handed down on 15 July
2024 (“the defamation claim”). Associated Newspapers’ submission is that it is an
abuse of process for Mr Vince to raise the UKGPDR claim in a second set of
proceedings because the claim could and should have been included in the original set
of proceedings, either from the outset or by way of amendment in response to the
application to strike out the defamation claim. By its application for summary
judgment, Associated Newspapers contends there is no reasonable prospect that Mr
Vince will succeed on his claim that his personal data was processed unfairly.

Mr Vince’s cross-application was filed on 5 December 2024 and is an application for
summary judgment. This application is the mirror image of the Associated
Newspapers’ application for summary judgment. Both parties therefore contend that
whether the personal data was processed fairly can be decided without a trial.

Decision: Associated Newspapers’ application to strike out the claim.

(1)

The parties’ contentions

11.

Associated Newspapers’ submission is that Mr Vince’s UKGPDR claim should and
could have been brought in the same proceedings as the defamation claim. The
defamation claim, issued on 2 October 2023, was directed to the article published in
Mail+ and the Daily Mail. The material part of the pleading was as follows.

“4. The statement complained of expressly referred to and/or
identified the Claimant by name and by photograph. Further, the
headline refers to Labour repaying £100,000 to a donor to the
party, and as pleaded in paragraph 1 above, the Claimant has
made and is widely known to have made substantial financial
donations to the Labour Party.

5. By innuendo, for the purposes of the first sentence of the CPR
PD 53B, paragraph 4.2(4)(b), the statement complained of was



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

reasonably understood by a substantial but necessarily
unquantifiable number of readers of the article to mean that the
Claimant was guilty of, or had reasonably been accused of,
sexual harassment, such that the Labour Party had repaid the
claimant a £100,000 donation he had made to them.

6. Further, for the purposes of the second sentence of CPR PD
53B, paragraph 4.2(4)(b), the relevant extraneous facts known to
the readers referred to in paragraph 5 above by reason of their
knowledge of which they were caused to understand the
statement complained of to convey the inuendo meaning
defamatory of the Claimant identified in that paragraph, were
that headlines, prominent photographs, and captions to such
photographs appearing in articles published in the mainstream
popular UK press summarise and encapsulate in an accurate and
informative way what is going to be said in the rest of the article,
such that they knew they did not need to read any further than
that to understand what the article was saying.”

12.  Associated Newspapers’ submission places particular reliance on the pre-action
correspondence. The letter of claim sent on Mr Vince’s behalf dated 26 June 2023,
expressly referred not only to a claim in defamation but also claims of malicious
falsehood and under the UKGDPR. The proposed UKGDPR claim was set out as
follows.

“Finally, our client’s name and all information about him
(including his image and false allegations of wrongdoing) are his
personal data as defined by Article 4(1) of the UK GDPR. By
publishing such information, ANL has processed our client’s
personal data ... That processing was and is, unlawful in that:

(a) it constitutes a libel and malicious falsehood
(as above); and

(b) none of the lawful grounds for processing set out in
Article 6 of the UK GDPR apply, and our client did not,
(and does not) consent to the processing.

As a result, the processing is also a breach of article 5(1)(a) of
the UK GPDR.

Moreover, the processing is clearly for an illegitimate purpose,
and is inaccurate, unfair, and excessive, and is therefore also in
breach of Articles 5(1)(b) — (e) of the UK GDPR.”

13.  Associated Newspapers’ response to the letter before claim (dated 14 July 2023)
described the purposed UKGPDR claim as “misconceived”, and then continued as
follows.

“We make the following points in response:



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

e For the reasons set out above the Article did not
constitute a libel or a malicious falsehood and as such
the processing of your client’s data was lawful for that
reason.

e QOur processing of your client’s data was lawful, fair and
accurate. The Article accurately reported your client’s
donations to the Labour Party and his Just Stop Oil
activism. Your client makes no complaint in that regard.

e We are entitled to rely on the journalistic exemption.
We note that in assessing whether continued publication
is in the public interest we must take account of the
“special importance of the public interest of the freedom
of expression in information” and the Editor’s Code
Practice.

e We note that your client’s accuracy complaint to IPSO
was rejected. The Article did not constitute a breach of
Editors’ Code.

e The Article reported matters of clear public interest
mainly the issue of the Labour party receiving donations
from one individual who had been accused of sexual
harassment and another (your client) who was joining a
protest by the controversial Just Stop Oil group stopping
traffic moving in central London.

e The Article included your client’s response.”

14. The response to this letter from Mr Vince’s solicitors (dated 17 July 2023) maintained
his reliance on a claim under UKGPDR, stating as follows.

“You have not sufficiently engaged with our client’s data
protection claim. Taking your client’s case at its highest, you
appear to be suggesting that the juxtaposition of the toxic
headline against images of our client and the identifying tagline
is fair and a lawful use of our client’s personal data. Plainly it is
not. Even if what you say about meaning/the accuracy of the
publication overall is correct (which is disputed), the libel,
malicious falsehood and UK GDPR claims do not stand or fall
together (as indicated above). The juxtaposition on its own is
an obvious breach of the UK GDPR which is compounded by
ANL’s decision to circle our client’s face in one of the
photographs.

You make the bald statement that you are entitled to rely on the
journalistic exemption and that “in assessing whether continued
publication is in the public interest we must take account of the
further “special importance of the public interest” in the freedom
of expression in information”. This reads like a templated
response with no attempt to explain how, in the instant case, the



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

15.

16.

17.

exemption is applicable. It is trite law that there is no public
interest in false information, and again, putting your case at its
highest, ANL cannot seriously be suggesting that it reasonably
believed (and still believes) that the juxtaposition is in the public
interest.”

In a further letter dated 27 July 2023, Associated Newspapers restated its position on
the proposed UKGDPR claim.

“Our position on the UKGDPR complaint is clear. There is no
false information. Your client is a major donor to the Labour
Party and was photographed in a public place protesting with
Just Stop Oil and blocking the traffic in central London. Our
firm belief is that the publication of the Article was (and remains)
in the public interest and we have no doubt that a court would
find that belief to be reasonable. ...”

The submission for Associated Newspapers is that the claim now made under the
UKGDPR was always available to Mr Vince. At the time the defamation claim was
commenced, Mr Vince was aware of the claim available to him under UKGDPR and it
was fully canvassed in the pre-action correspondence. Thus, Mr Vince could have
pursued the claim, but whether for the reasons set out by Associated Newspaper in its
responses to the pre-action correspondence or otherwise, and whether in accordance
with advice given by his solicitors and counsel or not, he chose not to. Moreover (it is
submitted), at any time before the defamation claim was struck out, Mr Vince could
have applied to amend to add the UKGDPR claim to the existing proceedings;
applications to amend are frequently made in response to applications to strike out, but
in this case no steps were taken to add the UKGDPR claim.

Next, Associated Newspapers submits that the reason to bring the claims together was
all the stronger because the claims share a common target and purpose. Both rest on
the premise that the headline was misleading (see paragraph 5 of the Particulars of
Claim for the defamation claim, and paragraph 7 of the Particulars of Claim for the
UKGDPR claim), and both seek damages for harm to reputation (paragraph 10 of the
Particulars of Claim for the defamation claim, and paragraph 18 of the Particulars of
Claim for the UKGDPR claim).

Finally, Associated Newspapers submits that by reference to the sequence of events
between 2 October 2023 when the defamation claim was issued, and 18 September
2024 when the second claim form was served, the timing of the UKGDPR claim was a
clear tactical ploy. After the defamation claim was issued and served, Associated
Newspapers made an application to strike the claim out. That application was heard
(by HHJ Lewis) on 19 February 2024 and judgment on the application was reserved.
The Claim Form containing the UKGDPR claim was filed at court on 5 June 2024 and
issued the same day. However, the Claim Form was not served on Associated
Newspapers at that time. Instead, on 6 June 2024, Mr Vince’s solicitors wrote to the
solicitors acting for the Associated Newspapers in the defamation claim enclosing an
unsealed copy of the Claim Form. The letter then stated:



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

18.

(2)

“As you will know, this claim was foreshadowed in the Letter
of Claim dated 26 June 2023, albeit it is now limited to a claim
of unfair data processing contrary to Article 5(a) of the UK
GDPR.

Whether the Claim Form is served will likely be influenced by
the outcome of your client’s extant application in the libel
proceedings (Claim No. KB -2023-003818). Accordingly, we do
not consider it necessary or proportionate to enter into dialogue
about the new claim about this stage.”

Thus, the prospect of the UKGDPR claim was raised again only after the strike out
application had been heard and judgment reserved. Associated Newspapers submits it
is clear from the 6 June 2024 letter that the UKGDPR claim had been held in reserve to
be deployed in the event the defamation claim failed. No sufficient explanation to the
contrary has been provided in response to this application to strike out. That tactic, drip-
feeding claims one after the other, is significantly different from any normal use of the
court’s process and, in the absence of explanation, is an abuse.

Mr Vince’s response to the application to strike out is that the principle in Henderson
does not apply in the circumstances of this case because the UKGDPR claim was
commenced before the defamation claim had been decided by the court. Alternatively,
if the principle in Henderson does apply, or so far as the application to strike out rests
generally on CPR3.2(2)(b) (rather than only on the Henderson principle), it is
submitted: (a) that the issue in the UKGDPR claim concerns whether personal data
relating to Mr Vince was fairly processed and is for that reason materially different
from the any issue in the defamation proceedings, and would not have been decided in
those proceedings; (b) there was good reason for pursuing the UKGDPR claim in
separate proceedings and (c) the course of action followed in the respect of the
UKGDPR claim, from the pre-action correspondence in June 2023 to date, has caused
Associated Newspapers no prejudice.

Conclusion

19.

The modern law on the court’s power to strike out a statement of case on the grounds
it is an abuse of process starts with the decision in the House of Lords in Johnson v
Gore Wood and Co. (a firm) [2002] 2 AC 1. As explained in the speech of Lord
Bingham, the existence of the power protects the public interests in finality in litigation
and that litigation should be conducted efficiently and economically. Lord Bingham
was careful to emphasise that what these public interests require is sensitive to
circumstances. He said the following, at page 31B — D:

“... The bringing of a claim or the raising of a defence in later
proceedings may, without more, amount to abuse if the court is
satisfied (the onus being on the party alleging abuse) that the
claim or defence should have been raised in the earlier
proceedings if it was to be raised at all. I would not accept that it
is necessary, before abuse may be found, to identify any
additional element such as a collateral attack on a previous
decision or some dishonesty, but where those elements are



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

present the later proceedings will be much more obviously
abusive, and there will rarely be a finding of abuse unless the
later proceeding involves what the court regards as unjust
harassment of a party. It is, however, wrong to hold that because
a matter could have been raised in earlier proceedings it should
have been, so as to render the raising of it in later proceedings
necessarily abusive. That is to adopt too dogmatic an approach
to what should in my opinion be a broad, merits-based judgment
which takes account of the public and private interests involved
and also takes account of all the facts of the case, focusing
attention on the crucial question whether, in all the
circumstances, a party is misusing or abusing the process of the
court by seeking to raise before it the issue which could have
been raised before.”

The importance attaching not only to whether the later claim “could” have been brought
with the earlier one but also to whether it “should” have been so brought was
conveniently summarised by Clarke LJ in his judgment in Dexter Limited v Vlieland-
Boddy [2003] EWCA Civ 14:

“49. The principles to be derived from the authorities, of which
by far the most important is Johnson v Gore Wood & Co [2002]
2 AC 1, can be summarised as follows:

1) Where A has brought an action against B, a later action
against B or C may be struck out where the second action
is an abuse of process.

i1) A later action against B is much more likely to be held
to be an abuse of process than a later action against C.

1i1) The burden of establishing abuse of process is on B or
C or as the case may be.

iv) It is wrong to hold that because a matter could have
been raised in earlier proceedings it should have been, so
as to render the raising of it in later proceedings necessarily
abusive.

v) The question in every case is whether, applying a broad
merits-based approach, A's conduct is in all the
circumstances an abuse of process.

vi) The court will rarely find that the later action is an abuse
of process unless the later action involves unjust
harassment or oppression of B or C.”



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

20.

It follows that while “could have been raised” is a threshold issue, “should have been
raised”, the broad merits-based consideration of all circumstances, is the determinative
issue.

I accept the submission for Mr Vince that the circumstances of this case do not fall
within the principle in Henderson. In Orgi v Nagra [2023] EWCA Civ 1289, the Court
of Appeal considered an appeal against a decision to strike out proceedings that had a
complex history. In that case, the claimant (a tenant) had commenced proceedings for
damages for trespass against his landlord. That claim arose from events that had taken
place on 25 and 26 March 2018 when the landlord had attempted to execute a warrant
for possession. The proceedings for trespass were then delayed when the claimant was
prosecuted and convicted of offences arising out of his actions when the landlord had
attempted to repossess the property. Those convictions were, however, overturned on
appeal. Thereafter, in early 2020, the claimant prepared an amended pleading that
added a claim for damages for malicious prosecution. Notwithstanding that the
defendant was aware of the proposed amended claim, and that the proposed amended
claim had been before a court on at least two occasions, no application to amend was
made. Nevertheless, as Coulson LJ put it in his judgment.

“29. ... these references show that the possibility of a future
claim for malicious prosecution hung, like Banquo’s ghost, over
the hearing, with everyone aware of it to some degree or other
but no-one, for whatever reason, prepared to articulate the point
expressly. Perhaps both sides saw an advantage in this sort of
shadowboxing, although that is not the way to conduct litigation
in the twenty-first century.”

Then, in October 2020, the claimant commenced a second set of proceedings against
the defendant claiming damages for malicious prosecution. That claim was struck out
applying the principle in Henderson. By that time the claim for damages in trespass
remained outstanding; it had not been determined by the court. The Court of Appeal
reversed the decision to strike out on the Henderson Ground. The leading judgment
was given by Coulson LJ; the material part of it is as follows.

“48. I am in no doubt that the rule in Henderson v Henderson has
no application to the facts of the present case. That is because
there was no relevant determination by DJ Stewart which could
legitimately prevent the appellants’ subsequent pursuit of the
malicious prosecution claim.

49. At the time of the hearing before DDJ Payne, there was a
trespass claim which had not got beyond the pleading stage, and
a later malicious prosecution claim, arising out of the same
incident (but with many different features), which had also not
got beyond the pleading stage. There had been no determination
by the court of any substantive issue. The appellants could not
be accused of trying to go behind some earlier determination of
the court, because there had not been one. The only
determination that DJ Stewart made was allowing the appellants



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

permission to re-amend the trespass claim. On the face of it, that
had nothing to do with the existence or otherwise of the separate
malicious prosecution claim, which had not even been
commenced.

50. On that basis, therefore, it is impossible to see how the rule
in Henderson v Henderson could have any general applicability
to this case. It might be different if the trespass claim had been
fought through to a trial and been determined by the court by
August 2020. In those circumstances, the commencement of the
malicious prosecution claim in October 2020 may well have
fallen foul of the rule, because it could and should have been
raised before the trespass trial. But that was all a long way off in
August 2020, when the trespass claim had not got beyond the
pleading stage, and the only determination was the permission to
make some re-amendments.”

21.  In his judgment, Nugee LJ added the following:

“81. ... As this label (“a thing adjudicated on”) indicates, the
essence of the principle, like other aspects of res judicata, is that
once a particular matter has been determined by a court, that may
preclude a party from having a second go. Or to put it in
colloquial terms a litigant is entitled to their day in court, but
once they have had it, is not in general entitled to a second bite
at the cherry.

83. The cases show that the Henderson v Henderson principle is
a very flexible one. In Henderson v Henderson itself the issue
was whether a claim could be brought in England for items said
to be due on an account where there had already been an account
taken in previous proceedings in Newfoundland in which those
items could have been raised but were not. In Yat Tung
Investment Co Ltd v Dao Heng Bank Ltd [1975] AC 581 a
mortgagor sought unsuccessfully to avoid the exercise by a
mortgagee of a power of sale in two successive actions,
contending on the first occasion that the sale was a sham and that
there was no real sale, and on the second that the sale was
fraudulent. That was undoubtedly a different claim but if it was
going to be taken at all it should have been taken in the first set
of proceedings. The doctrine can apply even though the second
claim is brought by a different party (as was the case in Johnson
v Gore Wood), or against a different party (as in Aldi Stores v
WSP Group), although in fact in each of those cases the second
claim was not found to be abusive. Whether in any particular
case the second claim is abusive depends on whether it not only
could but should have been brought first time round, and that
requires a broad merits-based judgment as explained by Lord
Bingham in Johnson v Gore Wood.



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

22.

23.

24.

25.

84. But what all the cases have in common is that the second
claim is an attempt to reopen something that has already been
decided. That is where the abuse lies. That does not mean there
must have been a trial of the first claim. The principle is capable
of applying if the previous proceedings have been settled by
agreement. A settlement by the parties is just as much a final
resolution of a claim as a judgment by a court, and it can be just
as abusive to seek to circumvent it by putting forward a second
claim. The principle is also capable of applying where there has
been an interlocutory decision in the very same proceedings, as
illustrated by the case referred to by Coulson LJ in paragraph 46
above of Seele v Tokio (in fact a decision of his own although he
modestly does not say so). But if there has not been any previous
decision, there is nothing for the principle to bite on. It cannot be
said that a litigant is being abusive in seeking to have a second
bite at the cherry if they have not yet had their first.”

Timing of events made the present case a close-run thing. The UKGDPR claim was
not commenced until 5 June 2024, almost 4 months after the hearing of the application
to strike out defamation claim. Nevertheless, that application had not then been
determined; the judgment was not handed down until 15 July 2024; when the UKGDPR
claim was commenced the court had reached no conclusion on the defamation claim.
While in his judgment in Orgi, Nugee LJ emphasised the flexibility of the Henderson
principle, he made clear that the need for a previous determination by a court was a
founding requirement for its application.

However, the principle in Henderson is only one aspect of the court’s power under
CPR3.4(2)(b). On consideration of the circumstances of this case, generally, I am
satisfied that the UKGDPR claim should be struck out as an abuse of process. There is
no question that the UKGDPR claim could have been commenced as part of the claim
issued on 2 October 2023. All the matters now relied on in support of the UKGDPR
claim were known to Mr Vince and his advisors.

There was every reason why the UKGDPR and defamation claims should have been
brought in the same proceedings. Both claims arose out of the same event — the
publication of the article in Mail+ and the Daily Mail. Both claims rely on the same
factual circumstances, namely the juxtaposition of the headline, photographs and
caption, and the contention that the combination of the headline and the photograph
created the misleading impression that Mr Vince had been accused of sexual
harassment. In one claim this was said to be defamatory, in the other the misleading
impression created was said to comprise unfair processing of personal data.

Neither claim was legally complex, pleading the claims together would not have given
rise to any form of difficulty. Some of the cases referred to in submissions (for example
Aldi Stores v WSP [2008] 1 WLR 748, and Stuart v Goldberg Linda [2008] 1 WLR
823) concerned litigation that was complex or had arisen from complex circumstances
in which the claimant had prioritised one course of action (and cause of action) over
others. In those cases, the courts emphasised that a claimant’s freedom of action must
be recognised. For example, in A/di Thomas LJ stated:



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

26.

27.

“18. First, it is important that Aldi had not behaved in any way
that was culpable, let alone improper, even though neither
impropriety nor culpability is a necessary finding before a claim
can be struck out. Aldi had made a judgment that it would be in
its interests to try and make a recovery against excess layer
underwriters on the judgment that it had obtained rather than to
continue to participate in the action by bringing claims against
WSP and Aspinwall. In my view that was a decision which was
open to Aldi as a sensible and cost effective way of proceeding
in the light of the fact that (a) the trial of the Aldi Part 20 claims
and the B&Q and Grantchester actions would last several weeks;
(b) the costs would be considerable, given the fact there were 8
separately represented parties; (c) the issues which WSP and
Aspinwall were raising on their liability and on quantum were
issues that Aldi had not been concerned with in its claim against
Holmes; (d) the interest of Aldi in monetary terms was a fraction
of that of B&Q. Aldi had been singularly successful in the
strategy it had pursued against Holmes and its success was a
factor which the judge failed to take into account in judging
Aldi's decision on its strategy.

25. Furthermore, there is a real public interest in allowing parties
a measure of freedom to choose whom they sue in a complex
commercial matter and not to give encouragement to bringing a
single set of proceedings against a wide range of defendants or
to complicate proceedings by cross-claims against parties to the
proceedings. That freedom can and should be restricted by
appropriate case management.”

The present case is far removed from any such considerations. The two causes of action
were (in legal terms) straightforward and well-known. Nor was there any factual
complexity since both causes of action arose from publication of the same article and
concerned the same defendant. Rather than there being any reason to pursue the claims
consecutively, there was every reason to pursue them together. At the time of the pre-
action correspondence in July, August and September 2023 there was every indication
that both causes of action would be pursued in the same proceedings.

One inference to be drawn from the 6 June 2024 letter is by the time the defamation
claim was issued it had been decided to pursue that claim while holding the UKGDPR
in reserve, to be deployed only if the defamation claim failed. The other possible
inference is that by the time defamation proceedings were commenced in October 2023
a decision had been taken not to pursue the UKGDPR claim. Then, following the
hearing of the application to strike out that claim in February 2024, and perhaps with
an eye to which way the wind had blown at the hearing of that application, a different
decision was taken, to pursue the UKGDPR claim in the event at the defamation claim
was dismissed.



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

28.

29.

But whichever is correct, no sufficient reason for that choice has been provided. The
witness statement made in response to the strike out application, made by Tom Double,
a partner in the firm of solicitors acting for Mr Vince, refers only to new counsel being
instructed (in May 2024, after the hearing before HHJ Lewis which had taken place in
February 2024) and the view being taken that it would be “more convenient” to raise
the UKGDPR claim in sperate proceedings than by an amendment of the then existing
proceeds. There is no suggestion that any technical, evidential or other difficulty
prevented the claims being run together, and no suggestion of any lack of resources on
Mr Vince’s part. The “convenience” that Mr Double refers to is only the convenience
of his client to pursue a course of action that is attritional in that it will serve to prolong
the litigation against Associated Newspapers causing it to commit more time and
resources to its defence of the publication of the article in Mail+ and the Daily Mail,
for a second time.

While it is accurate to say that Associated Newspapers will not be “twice vexed” in the
sense anticipated by the principle in Henderson, it will for all practical purposes be
required to defend publication of the article for a second time with the additional time
and cost that will entail. Taking account of the explanation provided on behalf Mr
Vince, such as it is, [ accept that what has happened in this case is a significant departure
from any ordinary or proper use of the court’s process. Rather the course taken serves
only to use the court’s process in a way that is unnecessary and is oppressive to
Associated Newspapers. In the premises, the application to strike out the UKGDPR
claim is allowed.

Decision: the applications for summary judgment.

30.

31.

Associated Newspapers’ application for summary judgment and Mr Vince’s cross
application for the same, rest on the premise that the decisive issue in this case is the
application for the requirement at article 5(1)(a) of the UKGDPR that personal data be
processed “fairly”. For the purposes of its summary judgment application, Associated
Newspapers does not rely on the journalistic purposes exemption (at paragraph 26 in
Part 5 of Schedule 2 to the Data Protection Act 2018). Both parties contend that in this
case, a decision on whether the article published in Mail+ and the Daily Mail complied
with the fair processing requirement can be decided on the information now available
and that no trial is necessary.

The matter in issue between the parties is whether in this case, assessment of the fairness
of the processing should be made taking an approach akin to that of the rule restated by
the House of Lords in Charleston v News Group Newspapers [1995] 2 AC 65, that a
claim for libel cannot be founded on a headline or photograph in isolation from any
related text (including the article underneath the headline) so that in a libel claim
whether an article was defamatory has to be answered by the response of an ordinary
and reasonable reader to the entire publication: see per Lord Bridge pages 71E — 73B.
In his speech in the same case, Lord Nicholls put the point in this way at pages 73F to
74D.

“It is precisely the application of the principle so clearly
expounded in these passages which, in a libel action where no
legal innuendo is alleged, prevents either side from calling
witnesses to say what they understood the allegedly defamatory



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

publication to mean. But it would surely be even more
destructive of the principle that a publication has “the one and
only meaning that the readers as reasonable men should have
collectively understood the words to bear” to allow the plaintiff,
without evidence, to invite the jury to infer that different groups
of readers read different parts of the entire publication and for
that reason understood it to mean different things, some
defamatory, some not.

Whether the text of a newspaper article will, in any particular
case, be sufficient to neutralise the defamatory implication of a
prominent headline will sometimes be a nicely balanced question
for the jury to decide and will depend not only on the nature of
the libel which the headline conveys and the language of the text
which is relied on to neutralise it but also on the manner in which
the whole of the relevant material is set out and presented. But
the proposition that the prominent headline, or as here the
headlines plus photographs, may found a claim in libel in
isolation from its related text, because some readers only read
headlines, is to my mind quite unacceptable in the light of the
principles discussed above.

I have no doubt that Mr. Craig is right in his assertion that many
“News of the World” readers who saw the offending publication
would have looked at the headlines and photographs and nothing
more. But if these readers, without taking the trouble to discover
what the article was all about, carried away the impression that
two well-known actors in legitimate television were also
involved in making pornographic films, they could hardly be
described as ordinary, reasonable, fair-minded readers.”

32. So far as concerns the article published in Mail+ and the Daily Mail in this instance,
the application of the rule in Charleston was considered by HHJ Lewis in his judgment
to strike out the defamation claim. The material parts of his judgment are as follows.

“7. The claimant acknowledges that upon reading the text of the
Article, the ordinary reader would appreciate very quickly that
he was not the person being accused of sexual harassment.

8. The claimant does not, therefore, allege in his Particulars of
Claim that the words complained of were defamatory of him in
their natural and ordinary meaning. He does, however, plead a
meaning by way of innuendo.

12. The claimant’s innuendo case is pleaded as follows:



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820
Approved Judgment

a. The “statement complained of” in the proceedings
comprises the headline, two photographs and a caption, but
not the text of the article.

b. It is said that a substantial but necessarily unquantifiable
number of readers knew certain “extraneous facts”, namely
that: “headlines, prominent photographs, and captions to
such photographs appearing in articles published in the
mainstream popular UK press summarise and encapsulate
in an accurate and informative way what is going to be said
in the rest of the article, such that they knew they did not
need to read any further than to understand what the article
was saying”.

c. A substantial number of readers would have read the
“statement complained of” in the knowledge of the ‘facts’
identified in (b) above. Those readers would have
understood that the newspaper was saying that he was
“guilty of, or had been reasonably been accused of, sexual
harassment, such that the Labour Party had repaid the
claimant a £100,000 donation that he had made to them”.

24. Mr Busuttil says there is no principle in English law, derived
from Charleston or otherwise, to the effect that innuendo readers
of a defamatory article — in contrast to ‘natural and ordinary’
readers — must be taken to have read the whole article if they are
to be regarded as reasonable readers, regardless of their special
knowledge or characteristics. He says innuendo readers with
special knowledge or characteristics which have caused them to
read the text differently must be taken to have read only what
they have read, and to have read it reasonably.

25. The claimant’s case is, therefore, focussed on what Mr
Busuttil says is a special class of readers (owing to their special
characteristics and knowledge), how they go about reading
defamatory material and whether they read all, or only some, of
the material presented to them.

40. T cannot see any principled basis for the principles in
Charleston not being applicable in in this case. The House of
Lords considered the position of readers who only look at
headlines and photographs, referred to by Lord Bridge at 70C as
“limited readers”. For the reasons already outlined, the House of
Lords established a clear principle which has been applied
consistently in the Court of Appeal and the High Court. Whilst
Mr Busuttil is correct in highlighting that the House of Lords



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

33.

34.

referred in places to innuendo claims, in in each of the examples
given, the court was summarising a legal principle that would
not apply in the same way to innuendo cases. There is nothing in
the judgment to suggest that the Court was saying that the core
point under consideration would not apply in an innuendo case.

41. It follows that I am certain that this claim is bound to fail,
even assuming that the claimant can establish that this is a true
innuendo claim and prove the key facts upon which the claim is
based. The principle in Charleston is binding on this court,
meaning that the headline, photos and caption must be read
together with the article. Taken together, it is agreed that the
article was not defamatory of the claimant at common law, and
so the claim must fail.”

The submission now made for Associated Newspapers is that in this claim under the
UKGDPR, where the processing relied on is the publication of the article, the fairness
of that processing should be assessed taking account of all that was published not just
the headline and the photographs. The submission for Mr Vince is that fairness is to be
assessed objectively but without reference to any approach like the rule in Charleston
since there is no necessary correlation between the policy that underlies that rule and
any matter that touches on whether personal data has been fairly processed for the
purposes of UKGDPR.

The rule in Charleston has been held to be relevant to claims that personal data has
been processed inaccurately, contrary to article 5(1)(d) of the UKGDPR. In NTI v
Google LLC [2019] QB 344, Warby J considered such a claim in context of a refusal to
remove from internet search results, items that included links to reports of convictions
that were spent under the Rehabilitation of Offenders Act 1974. On the application of
the rule in Charleston and the law of defamation in general, Warby J said this.

“83. ... I do not regard the principles identified

in Charleston as artificial. Nor do I think them inapposite in the

present context. They have been developed over centuries to

meet the needs of a cause of action that addresses issues arising

from the publication of words and their impact on reputation. Mr

White's submissions also have two other virtues. They find

support in domestic authority. In Lord Ashcroft v Attorney-

General [2002] EWHC 1122 (QB) [22] Gray J held it arguable

that ostensibly innocent words might convey a secondary,

inferential meaning which embodied sensitive personal data

about an individual to the effect that he was involved in money

laundering (see Tugendhat & Christie, op. cit. at 7.25).

In Quinton v Peirce [2009] EWHC 912 (QB) [2009] FSR

17 [27]-[29], [92] Eady J applied the single meaning rule when

assessing whether data were inaccurate within the meaning of

the Fourth Principle. In addition, the defamation rules seem well-

adapted to testing whether the words satisfy the Working Party

criterion of giving “an inaccurate, inadequate or misleading

impression of an individual”.



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

35.

36.

87. It seems to me legitimate to have regard in this context
also to the contours of the English law of defamation, which has
always allowed a generous latitude to those reporting
proceedings in Court or in Parliament, going so far as to permit
reporting which conveys the “impression” of the journalist (see,
e.g., Cookv Alexander [1974]2 QB 279, CA). It would be wrong
to treat the two branches of the law as co-terminous, as they not
only have different origins but also serve different purposes. It is
possible to give more weight to literal accuracy in the context of
data protection law, with its broader aims and its wider and more
flexible range of remedies. It is appropriate, however, to bear in
mind domestic principles in order to ensure, as far as possible,
that the law has the ‘“coherence” to which Lord Sumption
referred in Khuja.”

Thus, in the context of the claim in that case, principles developed in defamation,
including the rule in Charleston, had some bearing on assessment of whether the
personal data had been processed accurately.

The cross-application of defamation law principles to claims under the UKGDPR was
also considered by DHCJ Richard Spearman KC in Pacini v Dow Jones and Company
Inc [2024] EWHC 2714 (KB). There, the Deputy Judge considered preliminary issues
in a case in which the claim was that personal data had been processed inaccurately
when articles about the claimants (who were investment bankers) were published on
the Wall Street Journal’s website “WSJ.com”. One of the preliminary issues concerned
the meaning of the data published. Having referred to the judgment in N7/, the Deputy
Judge expressed concern that there was a difference between the notion of whether data
(including personal data) was “accurate”, which was essentially a matter of fact, and
the defamation notion of “meaning” which referred instead to the message conveyed
by the material in question. Thus, he continued, when deciding claims under the
UKGDPR a defamation approach could not be applied “indiscriminately”: see his
judgment at paragraphs 64 to 65.

At paragraph 74 of his judgment the Deputy Judge considered the obligation to process
personal data fairly.

“74. If the single meaning rule is applied for purposes of (i)
identifying personal data and/or (i1) interpreting the ambit of that
data, a question arises as to how that interrelates with the issue
of fairness. In Slim v Daily Telegraph [1968] 2 QB 157, at
187 Salmon LJ cited a case in which “It was there held that the
words complained of were incapable of meaning to ordinary men
that the bank was in financial difficulties, yet they caused a run
on the bank, whose customers, presumably, were ordinary men”.
No doubt, that is an extreme example. However, what if the
Court determines for the purposes of the claim of inaccuracy that
the natural and ordinary meaning of the data is innocuous, but
readers, or some readers, of the data in fact react to it in a manner



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

37.

38.

that is very adverse to the data subject? Does that have the effect
that when addressing the claim of unfair processing, the Court is
tied to the natural and ordinary meaning that it has found in
respect of the inaccuracy claim? If so, it seems to me that might
produce an unduly fettered approach to the issue of fairness. Or
does it have the effect that when addressing the issue of fairness,
the Court is not precluded from having regard to the reality of
the matter? If so, that would seem to me to be consonant with
achieving the correct approach on the issue of fairness, but how
comfortably would that sit beside the conclusion on
inaccuracy?”

Thus, the suggestion is that to apply a rule such as the one in Charleston, that what is
published must be considered as a whole, to decide claims under UKGDPR, could
produce artificial outcomes. However, whether that might be so rather depends on the
substance of the complaint that is being pursued as the complaint under the UKGDPR.
Ultimately (at paragraph 79 of his judgment) the Deputy Judge concluded that “fairness
is a broad and flexible concept, and it is possible to take account of all the circumstances
when determining it”.

To state the obvious, fairness must depend on context. What must be considered will,
for example, depend on what form the processing has taken, the context in which it has
occurred, and the reason it has taken place, as well as the impact the processing has had
on the data subject. In the context of the UKGDPR fairness must also be assessed
objectively reflecting a balance of the interests of the processor, the data subject, and
the public interest: see for example the fourth recital to the UKGDPR which refers, very
generally, to a wide range of competing interests; and section 2 of the Data Protection
Act 2018 which, when referring to the role of the Information Commissioner, requires
him to have regard to all matters of general public interest.

Mr Vince’s complaint is that processing by way of publication was unfair because the
headline and the pictures gave a misleading impression. He contends that because of
the unfair processing his reputation has been damaged. In this context I consider it is
correct to determine whether personal data was processed fairly taking an approach
that, like the rule in Charleston, takes account of the entirety of the publication. This is
in no sense an artificial approach. As is apparent from Lord Nicholls’ speech in
Charleston the rule represents a balance struck in the public interest between competing
considerations. While it is in practice obvious both that different people will understand
published material in different ways, and that not all readers will pay the same attention
to an article than they do to a headline or any picture printed with it, the law, through
the rule in Charleston, reflects long established public interest in favour of public
speech. The law of data protection is not the law of defamation. Yet in the context of
this claim where the processing relied on takes the form of publication, the unfairness
relied on is that a headline and photographs gave a misleading impression, and the
primary harmed caused is said to be reputational damage, the law would be incoherent
if the fairness of the processing was assessed other than by considering the entirety of
what was published. In his judgment in Sicri v Associated Newspapers Limited [2021]
4 WLR 9, Warby J in the context of a claim for damages brought under the Human
Rights Act 1998 for breach of article 8 rights, commented (at paragraph 158) of his



MR JUSTICE SWIFT Vince v Associated Newspapers KB-2024-001820

Approved Judgment

39.

40.

judgment that ... there remains a good deal to be said today for the principle ... that
reputational damages are only available in defamation and limited other torts which are
premised on the falsity of the information.” Although the persistence of legal ingenuity
may mean that ship has already sailed, and other causes of action may be pressed into
the same service, there is still every reason to ensure that the approach taken to all such
claims, in whatever form they might arise should, so far as needed, is informed by the
weight that attaches to established public interests.

Approaching the present case on that basis, the fairness of the data processing must be
assessed taking account of all that was published on the occasions complained of. There
is no real prospect that Mr Vince will succeed on his claim. As in the defamation
proceedings, it is accepted that on reading the text of the article published in Mail+ and
the Daily Mail any ordinary reader would very quickly realise that Mr Vince was not
being accused of sexual harassment. Considered on this basis the personal data relating
to Mr Vince was processed fairly. The submission for Mr Vince to the contrary focuses
on his “reasonable expectation” not to be the subject of unfounded suggestions of sexual
misconduct. However, if each publication is considered as a whole, that suggestion was
not made.

In the premises, had I not already decided to strike out Mr Vince’s claim under the
UKGDPR as an abuse of process I would have granted Associated Newspapers’
application for summary judgment, and refused Mr Vince’s application for summary
judgment.

Disposal

41.

For these reasons, the consequence of my decisions on the applications before the court
is that Mr Vince’s claim is dismissed.




