
 

 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 
 
 

 
 

 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

 
 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

 
 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2013] EWHC 4075 (QB) 

Case No: HQ07X01839 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

Date: 19/12/2013 

Before : 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE 

Between : 

 Gary Flood Claimant 
- and -

Times Newspapers Limited Defendant 

Mr James Price QC and Mr William Bennett (instructed by Edwin Coe Solicitors) for the 

Claimant  


Mr Richard Rampton QC and Miss Kate Wilson (instructed by Times Newspapers Legal) 

for the Defendant 


Hearing dates: 3 – 4 December 2013 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 


Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 


............................. 


MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE 




  
 

 

 

  

 
 

 

 

 

 

 
 

 

 

  

 
 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

Mrs Justice Nicola Davies DBE: 

1.	 The claimant was at all material times a member of the Metropolitan Police Service 
(“MPS”). In June 2006 he was a member of its Extradition Unit.  The defendant 
(“TNL”) is the publisher of The Times and The Sunday Times. 

2.	 The claimant brings this action for libel arising out of an article (“the article”) 
published in The Times on 2 June 2006 under the headline “Detective accused of 
taking bribes from Russian exiles”.  The subheading reads “Police are investigating 
the alleged sale to a security company of intelligence on the Kremlin’s attempts to 
extradite opponents of President Putin”.  The article first appeared in the print edition 
of The Times and thereafter on the TimesOnline website. The author of the article is 
Michael Gillard, an investigative journalist employed by the defendant. 

3.	 On 31 May 2007 the claimant issued proceedings.  The defendant advanced two 
substantive defences, a defence of public interest (Reynolds) privilege and 
justification. Following a trial in July 2009 before Tugendhat J the Reynolds defence 
in respect of the print version and in respect of the publication on the website up to 5 
September 2007 was upheld [2009] EWHC 2375 (QB) [2008] EMLR 8.  Appeals to 
the Court of Appeal and the Supreme Court ensued.  The Court of Appeal allowed the 
claimant’s appeal to the extent that it reversed the judgment of Tugendhat J where it 
had been held that the Reynolds defence succeeded [2010] EWCA Civ 804; [2011] 
1WLR 153.  The defendant appealed to the Supreme Court which restored Tugendhat 
J’s judgment and held that publications up to 5 September 2007 were protected by 
Reynolds privilege [2012] UKSC 11 [2012] 2 AC 273.  The defendant also appealed 
against that part of Tugendhat J’s decision in which he held that the Reynolds defence 
failed in respect of website publications post 5 September 2007, the Court of Appeal 
having upheld that part of the earlier decision.  The defendant subsequently withdrew 
its appeal to the Supreme Court on that issue. 

The Article 

4.	 Tugendhat J identified the material parts of the article thus (paragraph numbers are 
added): 

“1. Allegations that a British security company with wealthy Russian 
clients paid a police officer in the extradition unit for sensitive 
information are being investigated by Scotland Yard. 

2. The officer, who has been moved temporarily from his post, is 
alleged to have provided Home Office and police intelligence 
concerning moves by Moscow to extradite a number of Russia's 
wealthiest and most wanted men living in Britain. 

3. Anti-corruption detectives are examining documents detailing the 
client accounts of ISC Global (UK), a London based security firm at 



  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

the centre of the investigation. The financial dossier, seen by The 
Times, shows that ISC was paid more than £6m from off-shore 
companies linked to the most vocal opponents of President Putin of 
Russia. 

4. Between 2001 and 2005, ISC provided a variety of specialist 
security services including ‘monitoring’ the Kremlin's attempts to 
extradite key clients to Moscow, where they face fraud and tax evasion 
charges. 

5. A former ISC insider passed the dossier to the intelligence arm of 
the anti-corruption squad in February. The informant directed handlers 
to a series of ISC payments, totalling £20,000, made to a recipient 
codenamed Noah. Detectives from Scotland Yard professional 
standards directorate were told that Noah could be a reference to an 
officer in the extradition unit who was friendly with one of ISC's 
bosses. 

6. The officer under investigation has been identified as Detective 
Sergeant Gary Flood. His home and office were raided last month. 

7. A spokesman for the Metropolitan Police said yesterday: 

“We are conducting an investigation into allegations that a
 
serving officer made unauthorised disclosures of 

information to another individual in exchange for money.” 


8. Anti-corruption detectives are examining the relationship between 
Sergeant Flood and a former Scotland Yard detective, one of the 
original partners in ISC. The men admit to being close friends for 
more than 25 years but deny any impropriety and are willing to 
cooperate with the inquiry. 

9. Sergeant Flood has not been suspended. His lawyer said: “All 
allegations of impropriety in whatsoever form are categorically and 
unequivocally denied.” 

10. ISC Global was set up in October 2000 by Stephen Curtis, a 
lawyer. He was already acting for a group of billionaire Russians led 
by Mikhail Khodorkovsky and Leonid Nevzlin, who controlled Yukos 
Russia's privatised energy giant… 

15. The dossier also reveals … Boris Berezovsky was a client of ISC. 

16. … Two companies linked to Mr Berezovsky – Bowyer Consultants 
Ltd … and Tower Management Ltd … - appear to have made 
payments totalling £600,000 to ISC. 

19. ISC stopped trading last year after Curtis, the chairman, died in a 
helicopter crash. Subsequently, two former Scotland Yard officers, 



 

  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 
   

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

Keith Hunter and Nigel Brown, whom Curtis recruited to set up ISC, 
fell out and Mr Hunter bought the company and renamed it RISC. 

20. A spokesman for Mr Hunter said: “Neither my client nor his 
associated companies have ever made illegal payments to a Scotland 
Yard officer.” 

21. Mr Brown, who lives in Israel said: “Scotland Yard recently 
contacted me as a result of receiving certain information. I have been 
asked not to discuss this matter.”  

5.	 As a result of correspondence emanating from a journalist employed by TNL, an 
investigation by the Directorate of Professional Standards (“DPS”) of the MPS into 
allegations of corrupt practice said to have been committed by the claimant was 
commenced. As a consequence of the investigation, the claimant was removed from 
the Extradition Unit from 28 April 2006 until December 2006.  On 2 December 2006 
the report of the investigation was completed, the Senior Investigating Officer being 
DCI Crump.  The final paragraph stated: 

“In conclusion, I have been unable to find any evidence to show that 
Detective Sergeant Gary FLOOD is “NOAH” as alleged by Jonathon 
CALVERT in his letter, or that he has divulged any confidential 
information for monies or otherwise.  Consequently there are no 
recommendations made as to criminal or discipline proceedings in 
relation to this matter.” 

The finding was accepted by the Independent Police Complaints Commission. 

6.	 Michael Gillard was informed of the outcome in a letter dated 4 September 2007 from 
DCI Crump.  Following this notification, deemed to have been received on 5 
September 2007, the defendant did not update the website in order to report the 
outcome of the investigation until about 21 October 2009.  Prior to that date the only 
alteration to the original article on the website was a legal warning which read “This 
article is subject to a legal complaint.”  No identification of the complainant was 
made. 

7.	 The update made in October 2009 was as follows: 

“Update 
In May 2007, DS Gary Flood issued libel proceedings against Times 
Newspapers in respect of the article below.  Those proceedings are still 
ongoing. DS Flood disputes that there is any truth in the allegations 
which, as the article reported, were being investigated by the police at 
the time it was published. 
On 20 December 2006, DS Flood returned to his duties at the 
Extradition Squad. In the middle of 2007, the Independent Police 
Complaints Commission accepted DCI Gary Crump’s final report 



  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

 

 

 
 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

which concluded, “I have been unable to find any evidence to show 
that Detective Sergeant Gary Flood is “NOAH”? or that he has 
divulged any confidential information for money or otherwise. 
Consequently there are no recommendations made as to any criminal 
or disciplinary proceedings in relation to the matter.” 

The Legal Proceedings 

The defendant’s plea of justification 

8.	 The original plea of justification which was amended pursuant to the order of Eady J 
on 8 May 2008 stated: 

“Further or alternatively, if and in so far as the Article bore the natural 
and ordinary meaning that: 
(1) The claimant was the subject of an internal police investigation; 
and 
(2) There were grounds which supported that objectively justified a 
police investigation into whether the Claimant received payment in 
return for passing confidential information about Russia’s possible 
plans to extradite Russian Oligarchs, 
Then it is true in substance and in fact.” 

9.	 By the May 2008 amendment, it was alleged that in 2002 the claimant was in 
particular need of extra money in addition to his normal salary. The claimant had 
“increased his borrowings by approximately £22,500 from November 2001 to 
December 2002.  The Defendant will invite the inference that a principal reason for 
this was the Claimant’s gambling habit”.  This allegation was linked to the original 
allegation that between December 2002 and April 2003, seven payments totalling 
£20,000 had been made to “Noah” from the suspense account of Keith Hunter of ISC. 
The May 2008 amendments averred that the claimant’s personal financial situation 
improved materially at or around the same time as these payments 

10.	 Further, amendments on 8 May 2008 or in June 2009 alleged that: 

 Boris Berezovsky, a key ISC client, was arrested on extradition warrants in 
March 2003, the claimant played a significant role in the Metropolitan Police’s 
handling of that extradition request, that he advised on and influenced Mr 
Berezovsky’s bail conditions; 

 Mr Hunter, the claimant’s long-standing close friend, frequently bragged about 
having a contact within the Extradition Unit; 

 just before the ‘Noah’ payments started - the claimant and Mr Hunter had 
meetings; at the first meeting it was alleged that the claimant passed to Mr Hunter 
police intelligence concerning Mr Berezovsky and one of his associates, Mr Dubov, 



  
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

   
 

 

 

 

 
 

 
 
 

  

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

including the fact that Mr Dubov would be arrested immediately if found in the UK 
and possibly held in custody; the claimant offered to update Mr Hunter in the future 
on the outcome of meetings involving his superiors; at the second meeting, he briefed 
Mr Hunter on a recent meeting between police officers and representatives of the 
Foreign and Commonwealth Office and the Crown Prosecution Service; 

 the claimant told Mr Hunter to advise a particular named suspect as to how to 
avoid being sent to the UK, advice clearly prejudicial to the chances of apprehending 
and extraditing him; 

 the claimant’s ‘number’ was to be included in an ISC invoice relating to 
extradition matters i.e. ISC was invoicing for the claimant’s services. 

It is the claimant’s case that the effect of the plea of justification was to accuse the 
claimant of passing confidential police intelligence, derived from his work in the 
Extradition Unit, to ISC, to the potential grave prejudice of policing interests. 

Meaning 

11.	 In May 2008, Eady J refused to strike out the defendant’s plea of justification holding that 
the meaning pleaded at paragraph 7 of the original Defence, namely that when the article 
was first published the claimant was the subject of an internal police inquiry and there 
were grounds which objectively justified such an inquiry, was a meaning which the article 
was capable of bearing. 

12.	 In July 2013 at a hearing before Tugendhat J, the parties sought a ruling upon the 
meaning of the article.  The ruling [2013] EWHC 2182 (QB) at [25] determined that the 
meaning was: 

“that there were, and at the date of publication of the article online 
complained of there continued to be, strong grounds to believe that the 
claimant:  
4.1 had abused his position as a police officer with the Metropolitan 
Police’s Extradition Unit by corruptly accepting £20,000 in bribes from 
some of Russia’s most wanted suspected criminals in return for selling to 
them highly confidential Home Office and police intelligence about 
attempts to extradite them to Russia to face criminal charges;  
4.2 had thereby committed an appalling breach of duty and betrayal of 
trust; 
4.3 had thereby also committed a very serious criminal offence” 

13.	 The ruling by Tugendhat J resulted in the defendant considering its position.  In a letter to 
the claimant’s solicitors dated 1 October 2013 from the defendant’s legal manager it was 
stated: 



  
 

 

 

 

 

   
 
 
 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

“TNL does not intend to amend its defence and will not be pursuing its 
defence of justification ….. ” 

No explanation for the abandonment of the defence was given in the letter, nothing was 
reported in The Times or on TimesOnline. 

14.	 During this hearing Mr Rampton QC, on behalf of the defendant said that by reason of the 
ruling of Tugendhat J the defence of justification was no longer sustainable.  The result of 
the defendant’s late abandonment of their defence is that no remaining defence to the 
action exists, it is now for the Court to assess damages in respect of the publication of the 
article on the TimesOnline website from 5 September 2007 until about 21 October 2009. 

Correspondence between the parties 

15.	 On 20 December 2006 the claimant was informed that he was authorised to return to 
work in the Extradition Unit, that the investigation had concluded and that there was 
“no evidence” to support any of the allegations which had been made against him. 
The claimant was not given a copy of the report of the investigations, he was told of 
its conclusion.  On 22 December 2006 the claimant’s solicitor wrote to Alistair Brett, 
the then Legal Manager of TNL.  The letter included the following: 

“As a result of your journalists, our client was off work for about 4 
months with work related stress until last August when he was allowed 
to return to his command and building in the belief and expectation 
that our client had done nothing wrong, though this was to a specific 
project and not to his original duties.  However as at 20 December our 
client has been authorised to return to his original duties as the 
investigation has concluded that there is no evidence to support any 
allegations of wrong doing on the part of our client, whether as alleged 
by yourselves or otherwise and he has been totally exonerated.  … 
Your response to our letter dated 18 July suggests you have no 
intention of seeking to resolve this matter.  However in view of what is 
stated above we are prepared to give you a final opportunity to 
reconsider your position and adhere to our client’s demands.  If 
however we do not receive a satisfactory response by 8 January 2007 
we shall instruct counsel to settle the proceedings……” 

16.	 By a reply dated 11 January 2007 Alistair Brett responded: 

“I refer to your letter of 22 December 2006 and would respond as 
follows. First, I am utterly amazed that you state that the police 
investigation into your client has now “concluded”.  I was certainly led 
to understand that the investigation was likely to go on well into this 
year – with detailed examination of seized computer material from 
RISC’s officers’ and unlikely to conclude until the early summer.  We 
do know that your client is only recently returned to the Extradition 
Squad, but as we understand it, he is on restricted duties and therefore 



  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

not doing his original job as the earlier restrictions have been varied 
but not lifted. If, contrary to our understanding, the investigation has 
concluded please may we see the conclusions and any 
recommendations made or at the very least those parts which are 
disclosable and relevant to your client’s complaints against The 
Times’ article in June last year.  …..” 

The letter then deals in detail with the refusal of Mr Brett to accept that the original 
complaint which led to the investigation had emanated from The Times.  The letter 
concluded: 

“… you now try and maintain that the investigation into your client is 
concluded and that he has been “totally exonerated”.  Well if this is the 
case, please may we have a copy of the official form stating that there 
will be no further action against your client and that he is no longer the 
subject of an investigation that may lead to criminal or disciplinary 
charges. 

As I have always made clear in on-going investigations of this kind, 
The Times is always happy to carry a report on the outcome of an 
investigation but The Times will not prejudge a matter, which should 
be left to the Directorate Professional Standards.  To do otherwise 
would be entirely wrong and for your client to issue proceedings now 
when an investigation is still ongoing would again be entirely 
premature and leave your client exposed to a serious costs order.  And, 
finally, might I add that threats of conducting litigation on a CFA basis 
cut no ice with this department. 

I hope the above makes The Times position clear. … ” 

The first paragraph of Mr Brett’s letter demonstrates that The Times had its own 
source which it still appeared to be using.  In fact, the information relating to the 
client’s restricted duties was wrong, he returned to work in the Extradition Unit on 
unrestricted duties. 

17.	 The DPS report is dated 2 December 2006.  However, it was not until September 
2007 that the claimant received formal written notification of the result of the 
investigation on Form N163A which stated that the claimant had been informed by 
DCI Gary Crump that no formal disciplinary proceedings would be taken against him. 
On 4 September 2007 DCI Crump wrote to Mr Gillard, informing him “of the 
conclusion of the investigation into the matters raised in the letter from your colleague 
Mr Calvert dated 27 April 2006”.  The letter stated: 

“…. Having considered all of the available information, I am of the 
opinion now that there is insufficient evidence to proceed with any 
criminal prosecution.  I am also of the view that insufficient evidence 
exists to mount any internal police disciplinary process.  … An 
investigative report has been submitted to the IPPC who have 



  
 

 

 

 

 
 

 
 

  

  

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

concluded that the investigation has been completed in a satisfactory 
manner and that the terms of reference have been met.  I am therefore 
formally notifying you that this investigation is now complete and that 
the officer implicated in it will not be subject to any further criminal or 
disciplinary process. The officer will be notified of the result of this 
investigation immediately…..” 

18.	 On 31 May 2007, the claimant’s solicitors sent by way of service to Mr Brett, the 
Claim Form issued on behalf of the claimant in order to preserve his position in 
respect of the limitation period.  In his response Mr Brett asked for a copy of Form 
163A and took issue with the suggestion that the original complainant emanated from 
The Times or The Sunday Times. 

19.	 By early September 2007 both the claimant and TNL had received notification that 
the investigation into the claimant had been concluded by DPS.  The claimant’s 
solicitors wrote to Alistair Brett informing him of the outcome of the investigation. 
By a letter dated 14 September 2007, Mr Brett replied, the letter began: 

“Thank you for your letters of 5th and 10th September. Last week, we 
also were notified by the DPS that the investigation into your claimant 
had now been concluded and there was insufficient evidence to 
proceed with any criminal prosecution or internal police disciplinary 
process. There are a number of important witnesses who DCI 
Crump’s team were unable to speak to or locate.  Surprisingly, this 
includes the person referred to in The Times article as “the ISC 
insider”. Once again the DPS has confirmed in recent conversations 
with Mr Gillard that this person was in their words “the informant”, 
who had approached another part of the DPS earlier in 2006.  We will 
obviously have to approach these and other witnesses if we are unable 
to resolve this matter in accordance with the proposals set out below. 
… 

Moving on to what I would now call The Times’s Reynolds obligation 
to your client and carry a report of the findings of the DPS, I hope that 
what is now suggested will help resolve the current litigation with your 
client. As you know, I have always made it clear that “The Times is 
always happy to carry a report on the outcome of an investigation” 
(see my letter of 11 January this year).  … 

We would therefore be very happy to carry a News in Brief item 
which would along the following lines:- 

DS Gary Flood 

In June last year we reported that anti-corruption detectives were 
investigating DS Flood of the extradition unit because of allegations 
that he had made “unauthorised disclosures of information” to ISC a 
London based security firm in exchange for money.  ISC had a number 



  
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

of Russian clients who might have been the subject of extradition 
applications. 

The Metropolitan Police’s Directorate of Professional Standards has 
now concluded its investigation of DS Flood and found that there is 
insufficient evidence to proceed with any criminal prosecution and DS 
Flood will not be subject to any disciplinary process.  … 

In addition to this follow-up piece reporting the outcome of the 
investigation into your client we would on a totally ex gratia basis be 
prepared to pay your client’s reasonable costs to date on a standard 
basis and without any CFA uplift.  … 

I hope the above proposals will enable both parties to settle this 
litigation rapidly now and without further expenditure of time and 
effort. If we cannot now resolve the litigation, this letter will of course 
be relied on to buttress our defence of Reynolds qualify of 
privilege….. 

If we cannot resolve the litigation sensibly we will obviously have to 
go back to the confidential source and the complainant to see if they 
are prepared to release Mr Gillard and The Times from their duties of 
confidentiality……” 

20. By a letter dated 24 September 2007 the claimant’s solicitors replied: 

“We write further to your letter dated 14 September.  The terms of a 
settlement set out in it are rejected.   

We note that in addition to our letter dated 5 September enclosing 
form 163A you were notified by the DPS that the investigation into 
our client had now finished. Police complaints procedure dictates that 
complainants have to be notified of the outcome of the investigations 
that occur because of their complaint.  You were notified because you 
were the complainants, as is confirmed by forms 163 and 163A.  The 
DPS does not update journalists on the outcome of internal complaints 
and would not have informed you of the outcome unless you had 
instigated the investigation.  ….. 

Whilst we note your offer to report the outcome of the MPS 
investigation, your proposed wording adds insult to injury.  The 
investigation of our client came about as a result of your allegations, 
not those of any third party complainant.  The investigation did not 
find “there was insufficient evidence to proceed with any criminal 
prosecution”. There was no evidence and as a result, “no formal 
disciplinary proceedings will be taken against” our client. 

It has particularly distressed our client that The Times has taken the 
very serious step of relying upon a defence of justification, a plea 



  
 

 

 

 

 
 
 

 

 
 

 

 

 

 
 

  

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

which it has not resiled from and which it is stridently pursuing; your 
letter of 14 September makes it clear that you will vigorously pursue 
third party disclosure relevant to it. Not only has this plea 
substantially aggravated the distress caused to our client, it has made it 
imperative that a formal acceptance by The Times that the allegations 
made by it were untrue be published. Accordingly, we do not consider 
the wording of your proposed apology to be acceptable; in fact we 
consider it to be positively unhelpful. 

Our client would be happy to settle these proceedings, but to do so he 
will require proper and full vindication and thus needs a proper 
apology published with reasonable prominence, the payment of all his 
costs and payment of suitable damages …..” 

A draft of the apology was attached to the letter. 

21. The reply from Mr Brett is dated 28 September 2007: 

“I am sorry that my letter of 14 September has elicited nothing more 
than an outright rejection of what was meant to be a positive move to 
try and resolve the differences between your client and Times 
Newspapers Limited. ….” 

Mr Brett reiterated the terms of the notice which were proposed and said that he 
would be “perfectly happy to consider any changes you would like to make to more 
acceptable to your client”.  He again took issue with a suggestion that The Times or 
one of its employees was the original complainant and continued: 

“… I therefore come back to my original offer of a follow-up report 
and a payment of your client’s reasonable legal costs to date on an ex 
gratia basis and in an attempt to resolve this matter before further costs 
are incurred. If you really do not want a follow-up report to appear in 
the paper, you only have to say. But please be under no illusion that 
your client’s counsel. Bennett cannot then in any way hold it against 
Times Newspapers for not publishing a follow-up report when this 
matter goes to trial and we rely, not only on a plea of justification but 
also a Reynolds qualified privileged defence. 

Finally, if your client wants to take out £115,500 worth of ATE 
insurance that is his business.  Given his knowledge of horses he will I 
am sure know more about gambling than me.  In any event threats of 
ATE insurance do not frighten me in the slightest as it is exactly what 
happened in the Miller case with Associated and Associated won that 
case and the Police Federation lost a stack of money.  …” 

22. In their response the claimant’s solicitors noted: 



  
 

 

 

 

 

 

 
 

 
 

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

“You state that you are happy to consider any changes to the proposed 
follow up report. We have made our suggested changes set out in our 
letter dated 24 September.  We assume they have been rejected …” 

23.	 In his reply dated 2 October 2007, Mr Brett once again took issue with the identity of 
the original complainant and then wrote: 

“…. As regards the report of the outcome of the investigation into your 
client, which might appear in The Times, what I suggested in my last 
two letters is light years away from what you wanted in your letter of 
24 September which is headed “Apology” and goes on to assert there 
was no basis or truth in the article which appeared in The Times. 
Indeed what you wanted published and is attached to your letter of 24 
September is nothing more than an admission of liability and states at 
the end that we have paid your client “legal costs and suitable 
compensation”.  With the greatest respect that is manifestly 
unacceptable when as you know we have mounted clear Reynolds 
qualified privilege defence and made it clear that insofar as the article 
meant that your client was the subject of “an internal police 
investigation” and “there were grounds which supported that police 
investigation”, the article was true in substance and in fact.  … 

Can I ask once again, “do you want us to carry a report on the outcome 
of the investigation into your client along the lines of what I have sent 
you or not? ….” 

Mr Brett then deals with allegations relating to Boris Berezovsky and states:  

“it should be remembered that the unexplained Home Office u-turn in 
granting Mr Berezovsky political asylum happened in the same period 
that the corrupt payments were made to “Noah”…..” 

24.	 By a letter dated 2 October 2007 the claimant’s solicitors responded: 

“We have already answered your questions and see no point in 
continuing this correspondence.  The matter will have to be 
determined by the court …” 

25.	 The matter did come before the courts.  In his ruling upon the Reynolds defence, 
Tugendhat J stated in respect of this correspondence: 

“244 Each party was entitled to reject the form of words tendered by 
the other in correspondence.  The parties to a dispute are not obliged to 
settle it, and may choose to litigate.  But the risk in relation to the 
Reynolds public interest defence lay on TNL, and not on the Claimant. 
It is for a defendant to make good his defence.  It may well be good 
practice to seek to agree a form of follow-up publication in a case such 



  
 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

as this.  But if there is no agreement, then the publisher must take his 
own course, and then defend it if he can at trial.  He cannot offer the 
claimant a form of words which the claimant refuses to accept, and 
then rely on that refusal to relieve him of the obligation of acting 
responsibly and fairly, at least when the claimant's refusal is 
reasonable, as it was here. 

245 The upshot is that in relation to the website, TNL has not put 
forward anything to show that the continued website publication, 
without any updating or correction, met the requirements of 
responsible journalism as time went by.  … 

246 Some of the factors that applied in relation to the print publication 
on 2 June 2006 apply to the website publications since then.  But there 
have been significant developments since then.  After September 2007 
TNL knew that there had been an investigation which had been 
completed, and the outcome of it.  The status of the information had 
therefore changed for the worse (Reynolds Factor 5). On 5 November 
2008 TNL obtained copies of documents from IPCC, as set out above. 
No evidence adverse to the Claimant’s case has come to light from any 
of the further investigations to which Mr Brett was referring in his 
letter of 14 September 2007.  TNL can no longer state that the website 
publication includes a fair representation of the Claimant’s case 
(Reynolds Factor 8).  His case now includes the favourable outcome to 
the investigation. 

247 Nor can TNL rely on any of the public interest factors which they 
relied on in relation to the print publication (Reynolds Factor 2). And 
Mr Rampton has not advanced any other.  As already mentioned, one 
of the principal points of public interest advanced for the print 
publication was that Michael Gillard’s purpose was to call for an 
investigation, and, when he learnt that there was one, to ensure that it 
proceeded in a timely fashion.  That purpose had been fulfilled to 
TNL’s knowledge by 14 September 2007, and The Times has not 
continued to call for an investigation, or otherwise explain the 
continuing public interest in the website publications. 

248 A further factor is that the plea of justification is limited, as set 
out above. It may or may not succeed.  Even if it succeeds, that would 
be consistent with the Claimant being entirely innocent.  The most 
recent circumstance to have changed since the original print 
publication is that the Claimant and Mr Hunter have given the 
evidence I have summarised above, and that they were asked no 
questions at all.  This will be relevant to any relief to be granted, and 
any further complaint the Claimant may make as to future publication 
on the website. But it also goes to the care that a responsible publisher 
should take to verify the information published ... TNL do not 
challenge the Claimant's evidence, but neither do they act as a 
responsible publisher would act when faced with such evidence.  TNL 
have been aware of the Claimant's case, and his evidence, prior to trial 



  
 

 

 

 

 

  

 

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

in the usual way, but have shown no response to it, such as would be 
appropriate to such unchallenged evidence. 

249 I reach the same conclusion in this case as the Court of Appeal 
reached in Loutchansky at para 79. The failure to remove the article 
from the website, or to attach to the articles published on The Times 
website a suitable qualification, cannot possibly be described as 
responsible journalism.  It is not in the public interest that there should 
continue to be recorded on the internet the questions as to the 
Claimant's honesty which were raised in 2006, and it is not fair to him. 
It is not in the public interest for the reasons given by Lord Nicholls in 
Reynolds at p201 cited in para 207 above.” 

26.	 Tugendhat J’s comments at paragraph 249 were adopted by Lord Neuberger MR at 
[2010] EWCA Civ 804 [78]: 

“On the face of it, that conclusion appears to be not merely one which 
the judge was entitled to reach: it was plainly right, and indeed appears 
to be consistent with the decision of this court in Loutchansky … If 
the original publication of the allegations made against DS Flood in 
the article on the website had been, as the judge thought, responsible 
journalism, once the Reports conclusions were available, any 
responsible journalist would appreciate that those allegations required 
speedy withdrawal or modification.  Despite this, nothing was done.” 

Lord Neuberger MR also adopted what the judge had said at paragraph 244 subject to 
a qualification which he identified thus [81]: 

“…. The only qualification I would make to that last analysis relates to 
the last sentence.  The fact that the claimant’s refusal is unreasonable 
will, save perhaps in the most unusual circumstances, not be enough to 
justify the defendant doing nothing if responsible journalism would 
otherwise require him to retract or modify a website publication if 
further relevant information comes to light.  The essential point is that 
it is for a defendant to decide on the appropriate course to take.  As 
well as being contrary to the principle, it seems to me to be literally 
adding insult to injury to enable a defendant to require a claimant, after 
new evidence has come to light, to agree a form of words to amend a 
publication which is defamatory of him but against which he cannot 
protect himself in law, so as to ensure he still cannot protect himself 
against it in law.” 

At [82] Lord Neuberger stated that it is “fanciful” to suggest that the claimant’s 
solicitors were adopting an unreasonable attitude in the correspondence to the 
defendant’s proposal. At [83] he identified the “consistent position” as being that 
what TNL were offering did not go far enough. 



  
 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

27.	 The trial of the Reynolds defence took place in July 2009, judgment being given in 
October 2009. Correspondence between the claimant’s solicitors and Mr Brett on 
behalf of TNL continued from October 2007 up to trial and thereafter.  In addition to 
the Reynolds defence, TNL were vigorously pursuing a defence of justification, the 
nature and extent of which is set out in paragraphs 8 – 10 above. The correspondence 
which emanated from Mr Brett during this period has properly been conceded to be 
“aggressive” and “unpleasant” by Mr Rampton QC.  On occasion, it was also 
unnecessary. The pleaded defence of justification alleged that the claimant needed 
money by reason of his gambling.  Notwithstanding the limit of the pleading, in 
correspondence, Mr Brett pursued the sensitive issue of the IVF treatment undertaken 
by the claimant and his wife. The intrusive and aggressive approach of Mr Brett upon 
an unpleaded issue of particular sensitivity is encapsulated in an extract from a letter 
written by him dated 29 November 2007: 

“… I must therefore insist on full disclosure of all documents relating 
to the IVF treatment, invoices, cheques, bank statements around this 
time in 2001 and 2002 etc as the treatment is on any basis extremely 
expensive …” 

28.	 By reason of the concession made by Mr Rampton QC it is unnecessary to set out any 
further correspondence in this judgment.  The claimant, quite properly, was being sent 
all this correspondence by his solicitors in order for him to comment upon the same.   

29.	 At the trial in July 2009, the claimant and Mr Hunter gave evidence.  Their evidence 
was unchallenged. In the middle of the trial The Times reported the matter thus: 

“Times Defends “police cover-up” libel action 
Scotland Yard try to cover up its failure properly to investigate 
allegations that a British security company with Russian clients paid a 
policeman, Sgt Gary Flood for sensitive information, a High Court 
libel hearing heard.  Michael Gillard, a freelance reporter was giving 
evidence about an article he wrote for The Times on June 2, 2006 
focusing on Mr Flood and ISC Global Limited, a London-based 
security firm.  Mr Flood’s action is against Times Newspaper Limited, 
which will argue that the article was in the public interest. The hearing 
continues. 
Full report, timesonline.co.uk 

The direction to readers to the website was to the 2006 unqualified article. 

30.	 On 29 September 2009 the judgment of Tugendhat J was sent to the parties and it 
would appear that it was following receipt of the draft that the Update appeared on the 
website. 

Publication during the period 5 September 2007 to 21 October 2009 

http:timesonline.co.uk


 

  
 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 
 
 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

31.	 In his written evidence, Alistair Brett, stated that there were 763 visits to the web page 
during the relevant period and estimates that the number originating from this 
jurisdiction to be in the order of 549.  The claimant accepts these figures.  Mr Brett 
noted that there was a spike in hits (33) on 16 July 2009 in the middle of the Reynolds 
trial, which he infers were triggered by legal activity.  This is disputed by the claimant 
who contends that the lawyers and others involved in the litigation had, for a 
considerable time, their own copies of the articles as well as copies in trial bundles. 
The claimant relies on the fact that the search was due to the report of the trial in The 
Times published on that day which it describes as unbalanced and unfair.  Neither 
party suggests that for the purpose of this trial it is necessary to identify with exact 
precision the number of visits to the relevant website.  Sufficient for these purposes is 
the fact that it is no less than 500 and no more than 550.  The “vast bulk” of online 
hits apparently came from readers accessing the website through Google.  It is the 
claimant’s case that this indicates that the visits were by persons with a particular 
interest in the claimant and the subject which is one of the reasons why online 
publications are particularly damaging.  Print publication is said to be ephemeral 
whereas website publications remain, and are a resource, for people who wish to 
make checks.  Thus, as was noted by Tugendhat J, an old defamatory publication may 
permanently blight a person’s prospects.  It is the claimant’s case that the tendency of 
defamatory material of this kind to “percolate” is significant. 

The claimant’s evidence  

32.	 Witness statements from the claimant and one from his wife were before the court. 
The claimant also gave evidence. 

33.	 The claimant joined the Police Force in January 1983, initially as a uniformed police 
constable. In 1988 he was selected to be a detective, in 1990 he passed his Sergeant’s 
examination and in 1993 joined the Regional Crime Squad.  He became a detective on 
the Murder Investigation Team (South) and was promoted to Detective Sergeant.  In 
December 2001 he joined the Extradition Unit. 

34.	 During the course of the claimant’s career he received numerous commendations for 
investigative ability, case preparation and leadership.  In the period following his 
appointment to the Extradition Unit the following commendations were received: 

January 2005 – Director of FBI, Robert Mueller, commendation for 
international co-operation in locating and arrest of Welsh and Trasher, 
wanted on FBI most wanted. 

January 2007 – Letter of thanks and appreciation from Richard 
Bradley, head of Home Office Judicial co-operation unit, for “the 
highly efficient and professional manner” in the planning of four co-
ordinated arrests of suspected Rwandan war criminals. 



 

  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

January 2007 – Thank you letter from Commander Sue Wilkinson in 
work undertaken involving 90 suspected Albanian murders in the UK. 
“Good example of how pleased we are to have you back”. 

June 2007 – Letter of thanks and appreciation from Prosecutor in Italy 
for planning and arrests of two suspected terrorists. 

November 2007 – Letter of commendation from Chief Constable of 
West Yorkshire in organising and assistance given in the return of 
Jama to the UK wanted for the murder of a police officer. 

August 2008 – Letter of thanks and praise for professionalism in the 
arrest and subsequent evidence given at the trial of Entwistle, wanted 
in USA for Murder of his wife and infant child. 

35.	 The claimant was acknowledged as the leading expert in extradition in the Police 
Service by peers and stakeholders (the Home Office, CPS, court and counsel).  He 
was the author of, or contributed to, MPS responses to legislation, in this country and 
Europe. He was a member of numerous Home Office working parties into various 
aspects of the extradition process and was the reference point for the Anti Terrorist 
Unit for terrorist extradition requests.  The claimant’s annual appraisals for 2002 until 
2009 identified the high regard within which he was held within the MPS.  The 
claimant retired from the MPS on 1 March 2013. 

36.	 The claimant confined his evidence to the damage caused since 5 September 2007. 
The matter consumed over seven years of his life, the period has been stressful not 
only for himself but for his wife and the consequent strains on their marriage.  They 
have lived on tenterhooks with the threat of bankruptcy and with the constant 
aggression from The Times.  Taking on such a huge organisation as The Times, which 
“gives no ground” has left both of them feeling battered and bruised.  The Times has 
“attacked” him throughout with the “double-barrels” of Reynolds and justification. 
The Times has done everything possible to try to discover evidence to support their 
defences including specific disclosure applications against the MPS and the IPCC. 

37.	 From 5 September 2007 until 21 October 2009 one of the “most respected and 
influential newspapers” in the country made incredibly serious allegations against the 
claimant to the effect there were strong grounds to believe that he was corrupt.  The 
newspaper stood by the allegations that he most probably accepted bribes in exchange 
for selling confidential information which he learned from his job in the Extradition 
Unit and that by so doing he had committed a very serious criminal offence. 

38.	 As to the Update, whilst The Times published a summary of the conclusions of DCI 
Crump, it did not accept them, it continued to assert that the article was true.  The 
article on the website does not even record now that The Times has acknowledged (at 
least in private) that the justification defence will not be pursued at trial. 



 

  
 

 

 

 
 

 

 
  
 
 

  

 
 

 
 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

39.	 A police officer was what the claimant had wanted to be.  It had always been an 
important part of his life, the position and respect which he built up in the Extradition 
Unit were particularly important to him, he felt that he had really achieved something 
in his life. Being a police officer and respected as such is a really important part of 
his identity. 

40.	 Having spent years building a reputation as an expert in extradition, the claimant 
believed that his work and reputation were wiped out by the allegations in The Times. 
He was terrified that after years of building trust and relationships with stakeholders, 
they would believe the allegations and those relationships would be destroyed.  He 
has since felt the need to defend himself in conversations with other detectives, to 
explain that he was completely exonerated and that he was suing The Times.  When 
meeting people he is unsure whether they have read the article or not, even comments 
which may have been intended to be light hearted have upset him.  By the date of the 
first trial in July 2009 the claimant’s evidence was that he was paranoid and 
untrusting and tending to avoid people. The result of The Times’s action has had a 
long term detrimental effect on his health and marred his enjoyment of much of his 
life. He has been distressed to see that his wife has been upset, he feels responsible 
for this. 

41.	 The DPS investigation was extremely thorough, his home was searched, items 
including his computer were taken away and examined, he granted access to all of his 
financial records. The claimant believed that once the investigation was completed he 
would be exonerated.  He had hoped that The Times would accept that the allegations 
which it had made were untrue.  Even if it did not do so, the claimant believed The 
Times would publish the outcome of the DPS investigation.  The apology offered by 
his solicitors was reasonably worded.  The claimant was shocked by The Times’ 
refusal to publish the result of the DPS investigation. 

42.	 The claimant felt that The Times was trying to use his exoneration against him as a 
“bargaining chip”.  The manner in which The Times continued to litigate after 
September 2007 was “particularly nasty”.  The Times set about trying to find 
justification (evidence) from just about anywhere it could.  Particularly distressing 
was the pursuit by The Times for information relating to the IVF treatment.  The 
claimant found it extremely distressing to have to go over the facts concerning the 
IVF treatment including the fact of a miscarriage and it seemed to him there was no 
point other than to make his life as difficult as possible.  In a letter dated 29 
November 2007 Mr Brett demanded disclosure of all the claimant’s financial records 
and also suggested that he was a drunk and a gambler.  The claimant said he does 
gamble, it is not illegal and is not a problem for him, he has never had gambling 
debts. He rarely drinks alcohol. 

43.	 The Times made applications against the MPS and the IPCC for documents relevant 
to the investigation. These documents were received by The Times on 5 November 
2008, none supported its case on justification.  The Times was given a copy of DCI 
Crump’s Report.  Even in possession of these documents, The Times did not update 
the article.  It was awful to see such a powerful organisation behaving so 



  
 

 

 

 
 

 

 
 

 
 

 

   

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

hypocritically, there was nothing the claimant could do but press on with his 
defamation claim.  One particularly difficult matter arising from the conduct of The 
Times was that the claimant’s exoneration by the DPS was seriously undermined by 
the continued publication of the article after 5 September 2007.  Anyone who knew 
that the claimant was saying that he had been exonerated would have wondered why 
The Times was still publishing the article in its original form and why it did not report 
the fact of exoneration. Most people who read the article would not have known that 
he had been exonerated by the DPS investigation 

44.	 The claimant identified a number of instances which have occurred as a result of the 
article being published. Some pre-date 5 September 2007 and were in a different 
jurisdiction, however, they demonstrate how people he has met have looked at the 
website article. After 5 September 2007 the claimant was anxious that people were 
continuing to do this both before and after meeting him.  In January 2006 the claimant 
arrested Neil Entwistle for the murder of his wife and child on behalf of the USA.  It 
was a case which received a great deal of media interest.  In November 2007 the lead 
investigator informed the claimant that the Assistant District Attorney wanted 
confirmation from a senior officer that the claimant had been exonerated, that he was 
telling the truth about the allegations against him having been false.  The investigator 
noted that the article was still online which is where he had read it.  The senior officer 
wrote to the Assistant District Attorney clarifying that what the claimant said was 
correct and that he had been exonerated.  The claimant gave evidence at the trial in 
America and prior to it learnt that the prosecution had disclosed to the defence the 
allegations that had been made against him. 

45.	 In August 2008 the claimant learnt that one of the organisers of the FBI Charity Golf 
Tournament had read the article online and as a result he did not attend the 
tournament in 2009.  He recently returned to it in 2013 having waited until his 
retirement before reattending.  In November 2008, when the claimant and his wife 
were staying in Vermont for a short break, a conversation with the owner of the 
property at which they were staying led to the owner Googling the claimant as a result 
of which he remarked to the claimant that he could see why he needed a relaxing 
break. 

46.	 In April 2009 the claimant was moved from the Extradition Unit to an attachment at 
Charing Cross Police Station, undertaking a project to look into wanted suspects and 
how to find them.  It was the claimant’s belief that he was seen to have been moved 
“under a cloud”. Three police officers who had been asked to work for him 
subsequently told the claimant that they had searched the internet and read the article. 
The claimant described that as unpleasant and undermining.  The claimant states that 
he has no doubt that a large number of police officers in the MPS and others who 
know him will have read the article since September 2007 and that it will remain a 
hindrance to his reputation and career. In April 2009 he had to inform his line 
manager and senior officers of the continuing defamation proceedings, these being the 
officers who would decide his suitability for promotion to inspector. 

Oral evidence 



  
 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

47.	 The claimant was told in December 2006 that he had been exonerated by the police 
investigation and the IPCC. He thought this came from DCI Haynes when he 
returned to work in the Extradition Unit.  He believed he was told by DCI Haynes that 
there was no evidence against him.  He thought DCI Haynes genuinely welcomed him 
back. The claimant was pleased to be back at work and overjoyed to return to the 
Extradition Unit. In April 2009 he was moved away from the Unit, he was told that 
the Police Authority wanted to take him away from the high pressure of extradition 
work at a time when he was involved in this litigation.  In the police, as in life, there is 
a culture of “no smoke without fire” which continues to exist. 

48.	 The claimant described The Times as demonstrating “arrogance” in disputing the 
findings of the investigation. He had been worn down and felt “bullied”, in particular 
by the conduct of Mr Brett as demonstrated in the correspondence.  The “attacks” by 
Alistair Brett he described as “vicious”.  The claimant read the first paragraph of Mr 
Brett’s letter of 14 September 2007 as indicating that Mr Brett was not happy with the 
police investigation and that The Times would delve and make enquiries to find 
further evidence.  This affected the way in which the claimant regarded The Times’ 
offer of a follow-up notice.  The refusal by The Times to publish the update sought by 
his solicitors accompanied by what he described as threats if he did not settle were, in 
the mind of the claimant, clearly directed to an intent on the part of The Times to try 
and undermine the police investigation.  His fear was that the investigation by The 
Times following his exoneration by the police might trigger another police 
investigation 

49.	 The claimant found the investigation pursued by Alistair Brett to be worse than the 
police investigation because he knew there was no truth in the allegation but he did 
not come out of it as quickly as he could.  The matter overtook his own and his wife’s 
life. It is now over six years since he was exonerated and he is still waiting for an 
apology from The Times.  The Update placed in October 2009 did not include an 
acceptance by The Times that there was no truth in the allegation.  The Update did not 
say that The Times was agreeing with the result of the police investigation.  The 
police had completely exonerated the claimant but he had nowhere to direct people to 
see that he had been exonerated. 

50.	 In October 2007 the claimant and his wife applied for adoption which had been 
delayed until he had been formally exonerated.  The process which took a further two 
years was successful. At no time during that process had he received any hint from 
anyone within the Social Services that their minds had been affected by The Times 
article. 

Evidence of Jennifer Flood 

51.	 Mrs Flood identified the change in her husband’s personality since the article was first 
published, he has become paranoid, distrustful of people, easily stressed and has lost 
his outgoing nature. The claimant was extremely upset when The Times started 
prying into the IVF treatment as he felt it was a private matter.  He was very upset by 



  
 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
 

 

 
 
 

 

 

  
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

the way in which he was treated by the lawyer who worked for The Times, the 
claimant became particularly angry when he received letters from the lawyer because 
they often made false accusations against him and he felt that the lawyer was trying to 
intimidate him.  As to the adoption process, Mrs Flood states that both she and the 
claimant were in constant fear that the adoption personnel would discover details of 
the case and would not allow them to continue with the process. Mrs Flood describes 
her husband as being “absolutely desperate for public recognition of the fact that he is 
not guilty of the charge that The Times made against him”.  The claimant was 
devastated when The Times did not report what DCI Crump had found, namely, that 
the allegations against Gary were untrue. 

Damages 

52.	 The authority of Cairns v Modi [2013] 1 WLR 1015 CA identifies the following 
points of law and practice: 

The three interlocking purposes of an award of damages in defamation cases are to: 
compensate for the damage to the claimant’s reputation; vindicate his good name; 
take account of the distress, hurt and humiliation caused to him; 

The conventional ceiling for general damages is now of the order of £275,000.  This 
does not take account of the uplift consequential on the Jackson reforms, (which is 
inapplicable in this case); 

Conduct or aggravation on the part of the defendant is reflected in compensatory 
damages where it causes additional hurt to the claimant’s feelings, or, in the context 
of vindication, injury to his reputation, over and above that caused by the publication 
itself; 

Vindication involves not merely compensation for past or future losses, but “in case 
the libel, driven underground, emerges from its lurking place at some future date, [the 
claimant] must be able to point to a sum awarded by [the Court] sufficient to convince 
a bystander of the baselessness of the charge”; 

There is no general principle that there is a reduced need for vindication once a 
reasoned judgment has been given at the conclusion of a trial.  It is unlikely that 
readers of a web article will download the judgment and read it with close attention. 
The general public is concerned to discover the “headline” result; 

The Judge will normally arrive at a global figure by way of award, rather than 
splitting the award into conventional figures for injury to feelings. 

The claimant’s case 

53.	 Responsible public journalism can be conducted with consideration for the subject. 
The claimant was an experienced police officer of impeccable, indeed outstanding, 
record and service. He had the misfortune to be caught up in the scheming of an ISC 
insider who had an axe to grind who spoke anonymously both to the journalists and to 



  
 

 

 

  

 

  

  

 
 

 

 

 

 
 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

the police.  The evidence at the Reynolds trial suggested that the person was Mr 
Hunter’s former partner at ISC. 

54.	 During the course of the police investigation the claimant was inevitably going to be 
under stress but throughout he had the hope and confidence that the police inquiry 
would clear him reasonably quickly.  What he could not have expected was TNL’s 
attitude when he was cleared. From that point it became a fight for his reputation and 
vindication. TNL refused to cease publishing the article complained of on the website 
and did not report the fact that the claimant was cleared by the police investigation.  It 
did not even qualify the article with any hint that the investigation was over.  The 
update that it offered was conditional on the claimant settling on TNL’s terms backed 
up by what are described as threats undermining the conclusion of the police inquiry. 

55.	 TNL persisted in a defence of justification which made allegations of the most serious 
kind against a police officer.  For this reason the distress, hurt, stress and anxiety 
caused to the claimant by the publication and by TNL’s conduct in the period after the 
cut off point can fairly be said to be, if anything, greater than that for the period 
before the cut off point notwithstanding the much larger numerical distribution of the 
article complained of in the earlier period.  The injury to reputation was particularly 
serious because readers of TimesOnline were misled as to the status of the inquiry and 
led to suppose that there was still strong grounds to believe that the claimant was a 
corrupt officer and a criminal.  The facts were deliberately withheld from readers. 
TNL was undermining the exoneration of the claimant in the inquiry and as the 
correspondence and the Re-Re-Amended Defence demonstrates, doing so with its 
eyes open.  Hence the need for vindication is significantly greater in respect of the 
period after the cut off date. 

56.	 Persistence in a plea of justification can increase damages, Rantzen v Mirror Group 
Newspapers Ltd [1994] QB 670 Neill LJ at 683: 

“… It is easy to see that a contest which involves justification or fair 
comment may increase the injury and add greatly to the anxiety caused 
by the proceedings which the plaintiff has had to bring to clear his 
name.” 

57.	 In this case the defence of justification went beyond merely supporting a meaning to 
the effect that there had been, during the course of the police investigation, 
objectively reasonable grounds for the police to investigate.  TNL felt no scruple 
about holding over the claimant the threat of further investigations to undermine the 
conclusion of the police investigation in order to push the claimant into settling on 
TNL’s term. There has been no attempt to express any regret for the anxiety and 
stress which the claimant has suffered as a result of this matter hanging over him for 
some years. 

Vindication 



  
 

 

 

  
  

 
 

 
 

  

 
 

 

 
 

 

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

58.	 The claimant is entitled to be vindicated to the extent that the defence of privilege 
fails.  It is in the nature of a privileged publication that a claimant who may be wholly 
innocent is deprived of any means of vindicating his reputation.  Described by Mr 
Price QC on behalf of the claimant as “the price a claimant pays in cases where the 
court judges that the public interest in publication must prevail” it is accepted that 
damages will be awarded only for the effects of the unprivileged publication.  In 
Underhill v Corser [2010] EQHC 1195 (QB) Tugendhat J held that the bulk of the 
distribution of a society’s magazine (443 copies) seriously defamatory of the claimant 
was privileged but the publication to about 13 readers was not.  On the basis of the 
judge’s findings as to the minimal extent of unprivileged publication, the defendant 
submitted that continuance of the action was an abuse of process but counsel for the 
claimant contended that as the aim of the proceedings was vindication that could be 
achieved in a claim based on publication to 13 publishees.  The judge held that the 
allegation complained of was so serious that it was a proportionate step for the 
claimant to proceed with the claimant in respect of 13 or so readers 

59.	 There is a particular need for vindication arising from TNL’s persistence in the charge 
and its failure to inform its readers of the outcome of the investigation after the 
claimant had achieved what should have been vindication at the conclusion of the 
police inquiry. TNL has never acknowledged that the claimant is innocent.  As such a 
“proper” sum by way of damages is required to vindicate the claimant.  It is accepted 
that the damages must be proportionate to the publication which gives rise to the 
wrong and the claim. 

60.	 Further, the claimant contends that it is necessary to have regard to the proper and 
necessary deterrent effect of a substantial award of compensatory damages on 
newspapers which “ride roughshod over the rights of other citizens”.  Gleaner Co Ltd 
v Abrahams [2004] 1AC 628 per Lord Hoffmann at [53].  TNL succeeded in 
defending publication of the article complained of up to 5 September 2007 by 
establishing that reporting the police investigation into the claimant and naming him 
was public interest journalism.  If there was a public interest in reporting the 
investigation there must be a public interest in reporting its result and it is elementary 
fairness to the subject to do so. The meaning which TNL sought to justify related 
only to the existence of grounds objectively justifying the investigation.  Continuing 
to publish the story without qualification is not responsible journalism, it is not in the 
public interest and it is unfair to the claimant. 

The defendant’s case 

61.	 The failure by the defendant in allowing the original article to remain unamended on 
its website was the result of a misjudgement engendered, at least in part, by the 
attitude of the claimant to the defendant’s proposal that the article should be amended.  
The correspondence in September/October 2007 demonstrates that the defendant was 
willing to publish an update.  It did not do so because it reasonably understood that 
the claimant did not want one.  The defendant initially saw the outcome of DCI 
Crump’s investigation in September 2007 as a peg on which to attempt to settle the 
proceedings, the correspondence demonstrates that the discussion evolved, and, by 2 



  
 

 

 

 
 

 

 

 

  
 

 

 

 

 

 

 

  
 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

October 2007, the defendant was offering to publish an update outside the ambit of 
any settlement negotiations.  The claimant’s solicitors told the defendant in clear 
terms that he did not want an update.  Moreover, at this stage of the proceedings the 
defendant had a good defence of Reynolds privilege. As to the Court of Appeal’s 
criticism of the position the defendant took in this correspondence, that has to be 
understood in the context of its decision that the Reynolds defence failed for this 
period. The mitigation of damages is very different from the principles governing 
responsible journalism which was the issue before the Court of Appeal. 

62.	 There was no obligation on the part of TNL to publish an apology.  If a defendant 
advances the defence of Reynolds privilege, seeks and obtains the response of the 
claimant to the allegations then there is an obligation to publish that response.  The 
claimant’s full denial was published in the article, there are no grounds upon which it 
can be said the lack of apology aggravates damages. 

63.	 The defendant’s failure to publish an update has left it exposed to the claim by the 
claimant.  That is a claim for such harm to the claimant’s reputation and feelings as 
the court may think additional but limited publication is likely to have caused.  The 
defendant’s failure to publish an update is not, and cannot be, an aggravating feature 
justifying any additional or greater award of damages, unless there is a feature of this 
failure which aggravates the claimant’s feelings. 

64.	 Advancing and persisting in a plea of justification is not, of itself aggravating 
conduct, even if the defence fails or was found to be weak. Oriental Daily Publisher 
Ltd v Ming Pao Holdings Ltd [2012] HKCFA 59 [2013] EMLR 7 at [132]. 
Compensatory damages can take into account matters which could amount to 
aggravation, for example, the defendant’s conduct of the action John v MGN ante at 
607H. Whether categorised as aggravation or compensation for injury to feelings, the 
type of behaviour for which a claimant can recover damages is any “high-handed, 
oppressive or contumelious behaviour which increased the mental pain and suffering 
caused by the defamation”; McCarey v Associated Newspapers Ltd in (No.2) [1965] 2 
QB 86 per Pearson LJ at 104G. It is denied that the defendant exhibited behaviour 
which could be described in these terms. 

65.	 It is accepted that the correspondence emanating from Mr Brett was aggressive and 
unpleasant however, what Mr Brett was doing was not improper.  He was trying, 
legitimately, to find information to support a defence.  The information sought was 
the material which an investigating officer would want to see before reaching a 
conclusion. The pleading of justification was in the lowest of the three categories 
identified in Chase v Newsgroup Newspapers Limited [2003] ELMR 1 and accepted 
as such in 2008 by Eady J. It was restricted to an assertion that the claimant’s conduct 
was being investigated by the police and that there were grounds which warranted that 
investigation.  The defendant has never contended that the claimant was guilty of 
corruption or any wrongdoing. The limited plea of justification could not have 
permitted an “onslaught”, in court or on paper, upon the claimant’s credibility 
directed to the issue of his guilt. The amendments to the Defence were made without 



  
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

objection and do no more than set out what the investigating officer would have 
looked at in order to see if the claimant had received payments. 

66.	 The size of the award of damages must reflect the circumstances and have regard to 
the constraints of necessity and proportionality. Rantzen v Mirror Group Newspapers 
Ltd [1994] QB 670, John v MGN Ltd [1997] QB 586, Cairns v Modi ante.  This 
means that the court must take account of the limited nature of the claim, namely 
damages for the harm to the claimant’s reputation arising only from readers within 
this jurisdiction reading the article on the website between 5 September 2007 and 
about 21 October 2009 and for any hurt arising from those publications and any 
aggravation of that hurt brought about by the conduct by the defendant. 

The claimant’s hurt and distress 

67.	 It is accepted that the claimant suffered anxiety and hurt feelings.  These are a natural 
consequence of a defamatory publication and do not aggravate an award of damages. 
Described as noteworthy is the fact that in his evidence for the trial before Tugendhat 
J in July 2009 the claimant in his witness statement does not mention any additional 
distress caused by the lack of an update. He gave extensive evidence of the distress 
he suffered in April 2006 and in the immediate aftermath of the publication of the 
article.  Further much of the distress and hurt suffered by the claimant was caused not 
by the publication of the June 2006 article but by the police investigation into him that 
was initiated before that date. 

Damage to the claimant’s reputation 

68.	 Principal factors said to affect the reputational damage of any publication are the 
extent of its publication, the identity of the publishees and the gravity of the 
allegation.  It is accepted that the meaning found by Tugendhat J is “clearly serious” 
however the extent of the publication is said to be very limited and no publishee of 
any importance has been identified by the claimant.  There is no good evidence to 
suggest that those whose opinion of the claimant mattered in the period 2007 to 2009 
was affected. That would be the opinion of friends, colleagues, in the police, the CPS 
and the Home Office.  As to the number of users of the website, as a matter of general 
knowledge a hit does not equate to a unique user and the Court is invited to accept 
that both parties’ lawyers would have been among the website traffic.  By September 
2007 the article was over a year old and is likely to have receded from the first results 
page of a search engine. This publication was at the opposite end of the scale from 
social media libels where the risk is that the allegation will go viral.  The claimant’s 
own evidence demonstrates that during the relevant period he enjoyed a good 
reputation in the eyes of his superiors in the MPS whose opinions of his professional 
standing must be the most important.  He did not suffer any ongoing harm in respect 
of relations with other professionals outside the police. 

Vindication 

69.	 It is accepted that the claimant is entitled to vindication.  Reliance is placed upon the 
judgments handed down in the course of litigating the Reynolds defence which state 



  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

in terms that the claimant has been exonerated.  The meaning the defendant sought to 
defend as permitted by Eady J on 8 May 2008 was only that there were grounds to 
investigate him around the time of the original publication.  In Cairns v Modi ante at 
[32] the Court of Appeal observed that: 

“There will be occasions when the judgment will provide sufficient 
vindication, but whether it does so is always a fact-specific question. 
The judge will be well placed to assess whether the terms of the 
judgment do indeed provide sufficient vindication in the overall 
context of the case.” 

Deterrence 

70.	 There is nothing in this case which requires a deterrent award which could only be 
construed as punishment. 

Conclusion 

The conduct of the defendant 

71.	 It is possible to pursue journalism said to be in the public interest and demonstrate 
consideration for the subject whose reputation may suffer in the event of publication. 
The need for such consideration is particularly acute given the subject’s lack of 
redress.  Once it is known that there is material which exonerates, in whole or in part 
the subject of the journalistic investigation, consideration should be shown for the 
position of the subject by publishing exculpatory material.  On the facts of this case 
no such consideration was demonstrated by TNL, in particular, The Times and its 
then Legal Manager Alistair Brett towards the claimant during the period 5 September 
2007 to 21 October 2009. 

72.	 The absence of consideration is compounded by the fact that the article published in 
June 2006 contained allegations which attacked the core of the claimant’s character, 
personally and professionally. Of this experienced and responsible police officer, a 
recognised expert in his specialised field, it was being alleged that there were strong 
grounds to believe that he was dishonest, corrupt and acting in a manner which 
represented not only serious criminal conduct but a grave breach of the trust which 
had been placed in him. 

73.	 In my view, following the conclusion of the police investigation the claimant was 
entitled to expect the defendant to amend the article and to publish, at the very least, 
the outcome of the investigation.  The fact that for two further years the claimant had 
to live with the article, publicly detailing allegations of dishonesty and corruption, of 
itself, represents a need for proper vindication.  I do not accept the defence 
submission that the judgments handed down in the course of litigating the Reynolds 
defence which stated that the claimant had been exonerated provided sufficient 



  
 

 

 

  

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

vindication. The individual who wished to research the claimant and therefore access 
The Times website is unlikely to have found his or her way to one of these judgments 
and within it the fact of the exoneration. 

74.	 From 14 September 2007, TNL demonstrated an unwillingness to accept the findings 
of the police investigation and persisted in its own pursuit of evidence.  Evidence 
which could serve to undermine the findings of the investigation.  The defendant’s 
stance is encapsulated in the first paragraph of Alistair Brett’s letter of 14 September 
2007 which states that witnesses, not seen during the police investigation, would have 
to be approached if the matter could not be settled on TNL’s terms.  From the outset 
Mr Brett linked the offer of an update to the article to settlement of the action. 

75.	 The defendants were pursuing a Reynolds defence.  It was submitted by Mr Rampton 
QC that at trial, by reason of the limited nature of that defence, the defendant would 
not be permitted to cross-examine the claimant as to his credibility or any “guilt” in 
respect of the allegation.  Whether such a course would have been permitted at trial it 
is a fact that the defendant’s pursuit of evidence went beyond the limited nature of the 
pleading as evidenced by the insensitive and intrusive demand by Mr Brett for 
financial details and documentation relating to the IVF treatment of the claimant and 
his wife.  It was not just the pursuit of evidence, it was the manner in which the same 
was conducted. When the concession is made by highly experienced Queen’s 
Counsel that the correspondence of the then Legal Manager of TNL was aggressive 
and unpleasant, that is a matter of which account should be taken by the court.  In his 
evidence to the court the claimant said that he felt bullied by Mr Brett’s 
correspondence. I accept his evidence. 

76.	 I accept that the cross-examination of the claimant in these proceedings by Mr 
Rampton QC, properly taking the necessary points, demonstrated both restraint and 
sensitivity. The claimant was not cross-examined in the 2009 proceedings before 
Tugendhat J. Unhappily, the restraint demonstrated by Mr Rampton QC in court, is 
not reflected in the correspondence nor in the detailed amendments made to the 
original Defence, all of which would have served to increase the anxiety of the 
claimant as to what he could face at trial and to his particular fear that the defendant’s 
conduct would lead to the reopening of the police investigation.  I accept that the 
aggressive conduct of the defendant’s case increased the distress and anxiety of the 
claimant.  I also accept that his fear that the same could lead to a reopening of the 
police investigation was reasonable in the circumstances. 

77.	 TNL were entitled to properly pursue a defence of justification.  However, the manner 
in which the defence was conducted went beyond merely supporting the pleaded case 
namely that there had been, during the course of the police investigation, objectively 
reasonable grounds for the police to investigation.  I accept the claimant’s contention 
that TNL felt no scruple in holding over the claimant the threat of further 
investigations to undermine the conclusion of the police investigation and thus 
pressure the claimant into settling on TNL’s terms. 



  
 

 

 

 

 

 
 

 

 
 

 

 

  

 

 

 
 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

78.	 Mr Rampton QC describes the failure to provide an update as a “misjudgement”.  In 
my view, the course taken by the defendant goes beyond misjudgement, it represents 
a dogged refusal to take a course which was professional, responsible and fair.  It was 
devoid of any consideration for the position of the claimant.  The Times’ report of the 
proceedings at the Reynolds trial on 16 July 2009, set out in paragraph 29 above, 
exemplifies the attitude of The Times, namely, its refusal to accept the findings of the 
police investigation and its continued reliance on the unamended article.  These facts 
underline the need in this case for proper vindication of the claimant.  The refusal, 
coupled with the manner in which The Times pursued its own investigation and 
sought details and documentation from the claimant, can properly be described as 
oppressive and high handed. It is conduct which serves to aggravate the award of 
damages. 

The claimant’s hurt and distress 

79.	 The result of TNL’s conduct meant that the claimant had no choice but to pursue 
these proceedings in order to clear his name.  I find that this exacerbated the distress 
and anxiety caused by the original publication.  I accept that the article, when first 
published, would have caused distress and anxiety as did the police investigation but I 
also accept the claimant’s evidence that throughout he had the hope and confidence 
that he would be cleared reasonably quickly by the investigation.  When the result 
was known, the claimant was entitled to expect qualification of the original article by 
publication of the fact that he had been exonerated.  What he did not expect was from 
that point he had to fight for even the publication of the outcome of the inquiry.  The 
conduct of TNL during this period added considerably to the suffering of the 
claimant. 

80.	 In December 2006 the claimant was allowed to return to his work in the Extradition 
Unit. In April 2009 he was moved from the Unit, the reason given being the pressure 
in his personal life and The Times litigation.  Extradition was the work the claimant 
enjoyed and upon which he had built his reputation.  Had the claimant received the 
published exoneration by TNL to which he was entitled, it is reasonable to conclude 
that he would have been permitted to remain in his specialist field.  The refusal of 
TNL to act responsibly can be said to have directly impacted upon the professional 
life of the claimant during this period, a factor of which account can also be taken in 
assessing any award of damages. 

Reputation 

81.	 I accept that the claimant did not submit actual evidence of damage to his reputation 
amongst colleagues and his peers however common sense suggests that the 
continuance of such serious allegations in a medium which can be accessed by those 
who wish to learn more about the claimant can have done his reputation no good.  I 
accept the defence contention that it was the original article which received the 
highest readership. However, the continuance of the article on the website meant that 
it was there to be read by anyone with a particular interest in the claimant.  I do not 



  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MRS JUSTICE NICOLA DAVIES DBE Flood v Times Newspapers Ltd 
Approved Judgment 

accept that this is likely to have been lawyers, as those lawyers involved in the case 
would have had their own copies of the article.  Far more likely is the example of the 
three police officers who were to work with the claimant, and in advance of so doing 
carried out their own research.  That is what people do, professionally and personally. 
Further, as the claimant demonstrated by the evidence relating to the Entwhistle case 
in America, the existence of the article undermined his own statement that he had 
been exonerated. All of this would be difficult on a purely personal level but the 
attack included allegations of a grave nature upon the integrity, professionalism and 
reputation of an experienced police officer working in a specialised field. 

Deterrence 

82.	 The Times was aware of its obligation to publish the result of the police inquiry.  This 
was identified in correspondence as early as September 2007 as was noted in the 
judgments of Tugendhat J and the Court of Appeal.  The Times was also on notice of 
its need so to do be reason of the decision in Loutchansky. For reasons, which have 
never properly been identified, The Times refused to act responsibly.  It is such 
conduct which invokes the concept of deterrence as a marker and a warning that such 
conduct cannot represent responsible journalism. 

Award of damages 

83.	 The award of damages, for the period 5 September 2007 to 21 October 2009, to 
reflect the distress, anxiety and suffering of the claimant, the damage to his reputation 
and the need for proper vindication is £45,000.  To that figure I have awarded a 
further £15,000 to represent the aggravation of those damages by reason of the 
conduct of the defendant and to serve as a deterrent to those who embark upon public 
interest journalism but thereafter refuse to publish material which in whole, or in part, 
exculpates the subject of the investigation.  Accordingly, the claimant’s award of 
damages is £60,000. 


