


Case Number: 2200478/2013        

 1

 
 
 

EMPLOYMENT TRIBUNALS 
 

BETWEEN 
 
Claimant             and     Respondents 
 
Mr J McCririck                                           (1) Channel 4 Television Corporation 
                                                                                                     (2) IMG Media Ltd 
 
 

REASONS FOR THE RESERVED JUDGMENT 
ON PRE-HEARING REVIEW SENT TO  

THE PARTIES ON 28 JUNE 2013 
 
 
Introduction 
 
1 The First Respondents (‘Channel 4’) are a public service television 
broadcaster.  The Second Respondents (‘IMG’) are an independent television 
production company which specializes in sports programmes. 
 
2 The Claimant has been described as a media ‘personality’.  He was born on 
17 April 1940 and is now 73 years of age.  Between 1984 and 31 December 2012 
he appeared as a presenter on Channel 4’s horse racing programme, prosaically 
named Channel 4 Horse Racing (‘the programme’), where he developed his 
reputation as an expert on all aspects of the betting side of the sport.  With effect 
from 1 January 2013 IMG became the production company charged with producing 
the programme, replacing Highflyer Productions Limited (‘Highflyer’), which had 
held the contract for the preceding 16 years.  At the moment of transition the 
Claimant ceased to be a member of the presentation team.   
 
3 On 22 January this year the Claimant brought complaints of age 
discrimination against both Respondents and four senior executives, three 
employed by Channel 4 and one by IMG.  The gist of his case is that he was 
dropped from the programme because of his age.  That allegation is denied.   
 
4 At a case management discussion (“CMD”) held on 26 March Employment 
Judge Lewzey dismissed the claims against the individual Respondents upon 
Channel 4 and IMG accepting vicarious liability for their actions.  She went on to 
identify the central issues in the case in these terms:    
 

1.1 Was the Claimant at any material time a contract worker as defined by 
section 41, Equality Act 2010? 

 
1.1.1 Was he employed by [Highflyer] within the meaning of section 83(2)(a) of the 

2010 Act? 



Case Number: 2200478/2013        

 2

 
1.1.2 If so, was any of the Respondents a principal for the purposes of section 

41(5) of the 2010 Act and if so, which Respondent? 
 
1.2 Was the Claimant not permitted to work as a presenter on Channel 4 horse 

racing, or continue to do so, because of his age? 
 
1.3 If so was the treatment of the Claimant a proportionate means of achieving a 

legitimate aim? 
 

 The Employment Judge directed that the issues at 1.1.1 and 1.1.2 should be 
considered at a pre-hearing review (‘PHR’).   
 
5 The PHR came before me on 3 June this year with two sitting days 
allocated.  Miss Jennifer Eady QC appeared for the Claimant and the Respondents 
were represented by Mr Thomas Linden QC.  At the outset I expressed 
reservations about the appropriateness of the PHR procedure.  I drew attention to 
Leeds City Council-v-Woodhouse [2010] IRLR 625 CA.  There, the question 
whether the Claimant was a contract worker for the purposes of the Race 
Relations Act 1976, s7 was determined at a PHR.  Following an unsuccessful 
appeal by the Respondents to the EAT, the case reached the Court of Appeal.  
Giving the only substantial judgment, Smith LJ observed (paras 30-31) that unless 
the case was “clear and simple” it was preferable for the question of employment 
status not to be “hived off” but to be considered as part of the final hearing.  After 
hearing argument I was persuaded, despite considerable misgivings, that, having 
regard to all relevant factors including cost and proportionality, the balance came 
down in favour of proceeding with the PHR.  I regarded it as of particular 
significance that both sides, represented by leading counsel, wished me to do so.  
My decision should not be interpreted for one minute as suggesting that, faced with 
the question at the CMD stage, I would have regarded it as appropriate to list a 
PHR.  There is nothing to suggest that Smith LJ’s observations were in the minds 
of the advocates or the Employment Judge on 26 March.   
 
6 I heard oral evidence from the Claimant and Mr Stuart Cosgrove, Channel 
4’s Director of Creative Diversity.  Both gave evidence by means of written 
statements.  In addition to witness evidence I read the documents to which I was 
referred in the agreed two-volume bundle.  I also had the benefit of Miss Eady’s 
opening note, chronology, cast list and written closing submissions and Mr 
Linden’s opening skeleton argument.   
 
The Issues 
 
7 The issues which I was asked to decide did not correspond exactly with 
those identified by Employment Judge Lewzey at the CMD.  The reason was that 
Miss Eady had been instructed in the meantime and, no doubt on her advice, the 
Claimant had given notice in correspondence of an intention to adjust his claim 
against IMG to argue that he was employed by Highflyer, that there was a ‘relevant 
transfer’ from Highflyer to IMG on 1 January 2013 and that accordingly he 
transferred (or was entitled to transfer) to IMG on that date, pursuant to the 
Transfer of Undertakings (Protection of Employment) Regulations 2006 (‘TUPE’).  I 
pointed out that (subject to the outcome of the PHR) the change of case would 
need to be formally pleaded, but Mr Linden took no pleading point before me and 



Case Number: 2200478/2013        

 3

both sides were content to proceed as if the claim form had already been 
amended.   
 
8 Accordingly, the two PHR issues as between the Claimant and Channel 4 
remained those identified by Employment Judge Lewzey.  I will call them the 
‘employment’ point and the ‘principal’ point.  As between the Claimant and IMG the 
question for me was whether, at the material time, the Claimant was an employee 
of Highflyer for the purposes of TUPE (‘the TUPE ‘employment’ point’).   
 
The Applicable Law 
 
9 The 2010 Act, s41 prohibits discrimination by principals against contract 
workers (subsection (1)).  It also includes these provisions:   
 

(5) A “principal” is a person who makes work available for an individual who is – 
 
(a) employed by another person, and 
(b) supplied by that other person in furtherance of a contract to which the 

principal is a party … 
 
… 
 
(7) A “contract worker” is an individual supplied to a principal in furtherance of a 
contract such as is mentioned in sub section (5) (b). 

 
 By s 83(2) it is provided that: 
 
   “Employment” means – 

 
(a) employment under a contract of employment, a contract of apprentiship or a 

contract personally to do work … 
 
10 By TUPE, reg 2 it is enacted that:    
 

(1) In these Regulations –  
 
 … 
 
“employee” means any individual who works for another person whether under a 
contract of service or apprentiship or otherwise but does not include anyone who 
provides services under a contract for services and references to a person’s 
employer shall be construed accordingly. 
 

11 For the purposes of the 2010 Act, the parties were in agreement that the 
contract between the Claimant and Highflyer required him personally to do work.  
There could be no question of a substitute appearing on the programme in his 
stead.  The central issue was whether the Claimant was in ‘employment’.  Mr 
Linden submitted that he was not.  Rather, he was in business on his own account. 
 
12 According to Harvey on Industrial Relations and Employment Law the 
concept of ‘employment’ under the 2010 Act is to be approached in this way 
(L[553]):   
 



Case Number: 2200478/2013        

 4

Broadly speaking the definition applies to those who are (in the loose sense) 
employed as opposed to being entirely independent contractors.  The self-employed 
can fall within the definition provided they undertake to perform their work 
personally. 

 
13 Domestic authorities have tended to place particular emphasis on the 
‘dominant purpose’ of the contract in question (see e.g. Mirror Group Newspapers 
Limited-v-Gunning [1986] ICR 145 CA).  In James-v-Redcats (Brands) Limited 
[2007] ICR 1006 EAT, Elias J considered an appeal on the meaning of the term 
‘worker’ under the National Minimum Wage Act 1998.  His judgment includes 
interesting, albeit strictly obiter, remarks on the meaning of ‘employment’ for the 
purposes of the anti-discrimination legislation.  He observed (para 53) that 
although under the anti-discrimination code there is no express exclusion of those 
operating a business undertaking and contracting with a customer (cf the definition 
of worker under the national minimum wage Act 1998, s54 (3)), the ‘dominant 
purpose’ test has been used to effect such an exclusion.  It is only if the dominant 
purpose of the contract is the provision of personal services that there is 
‘employment’ for the purposes of the anti-discrimination legislation.  At para 59 the 
learned judge continued: 
 

… the dominant purpose test is really an attempt to identify the essential nature of 
the contract.  Is it in essence to be located in the field of dependant work 
relationships, or is it in essence a contract between two independent business 
undertakings? The test does not assist in determining whether a contract is a 
contract of service or for services … Its purpose is to distinguish between the 
concept of worker and the independent contractor who is in business on his own 
account, even if only in a small way.     

 
14 In Jivraj-v-Hashwani [2011] ICR 1004 SC, the Supreme Court considered 
the concept of ‘employment’ in the context of a complaint of discrimination based 
on religion or belief.  It was held that an arbitrator was not ‘employed’ under a 
contract personally to do work.  Giving the principal judgment, Lord Clarke JSC 
implicitly approved the observations of Elias J in the Redcats case already cited 
(para 37). He noted the domestic authorities but warned that they must be read 
with caution because they do not focus on the requirement for employment under a 
contract of employment or apprentiship or a contract personally to do work.  To 
that extent the UK case-law ignored the EU perspective necessary for a proper 
construction of the legislation.  The Community jurisprudence demonstrated that 
dominant purpose was “not the test, or at any rate not the sole test” (paras 35-36).  
On the other hand, applying it may assist the Tribunal to reach the right conclusion 
on the facts of a particular case (para 39). 
 
15 The discussion about dominant purpose was not central to the Supreme 
Court’s decision in Hashwani.  At an earlier point in his judgment, Lord Clarke 
identified the source of the protection from religious discrimination as the 
Framework Directive of 2000 and the seminal decision of the Court of Justice in 
Allonby-v-Accrington and Rossendale College (Case C-256/01) [2004] ICR 1328.  
At para 26 he cited passages from the judgment in Allonby, including the following: 

   
66. The term “worker”… cannot be defined by reference to the legislation of the 

member states but has a Community meaning.  Moreover, it cannot be 
interpreted restrictively.   

 



Case Number: 2200478/2013        

 5

67 … there must be considered as a worker a person who, for a certain period of 
time, performs services for and under the direction of another person in 
return for which he receives remuneration … 

 
68  … It is clear from [the Article 141(2) definition of “pay”] that the authors of the 

Treaty did not intend that the term “worker” … should include independent 
providers of services who are not in a relationship of subordination with the 
person who receives the services … 

 
69  … the question whether such relationship exists must be answered in each 

particular case having regard to all the factors and circumstances by which 
the relationship between the parties is characterised. 

 
70  Provided that a person is a worker … the nature of his legal relationship with 

the other party to the employment relationship is of no consequence … 
 
71  The formal classification of a self-employed person under national law does 

not exclude the possibility that a person must be classified as a worker … if 
his independence is merely notional, thereby disguising an employment 
relationship … 

 
The key holding was that an arbitrator, given his ‘quasi-judicial’ role, was not in a 
position of subordination to, or under the direction of, the parties, which, as Allonby 
demonstrates, are essential features of an ‘employment’ relationship (paras 40-
41).   
 
16 Miss Eady submitted, and Mr Linden did not disagree, that the Allonby 
concept of the ‘worker’ is applicable here: someone ‘employed’ under a contract of 
service or apprenticeship or a contract personally to do work under the 2010 Act is 
a ‘worker’ under Community jurisprudence.   
 
17 On the ‘principal’ point, my attention was drawn to Jones-v-Friends 
Provident Life Office [2004] IRLR 783, a decision of the Court of Appeal of 
Northern Ireland decided under Article 12 of the Sex Discrimination (Northern 
Ireland) Order 1976, legislation in comparable terms to the 2010 Act, s41.  The 
facts are unimportant for present purposes, but the judgments are valuable.  Lord 
Carswell LCJ said this: 
 

13. Article 12 was designed to prevent an employer from escaping his 
responsibilities under anti-discrimination legislation by bringing in workers 
on sub-contract … In my opinion Article 12 should receive a broad 
construction … 

... 
 
17. The purpose of Article 12 is to ensure that persons who are employed to 

perform work for someone other than their nominal employers receive the 
protection of the legislation forbidding discrimination by employers.  It is 
implicit in the philosophy underlying the provision that the principal be in a 
position to discriminate against the contract worker.  The principal must 
therefore be in a position to influence or control the conditions under which 
the employee works.  It is also inherent in the concept of supplying workers 
under a contract that it is contemplated by the employer and the principal 
that the former will provide the services of employees in the course of 
performance of the contract.  It is in my view necessary for both these 
conditions to be fulfilled to bring a case within Article 12. 

 



Case Number: 2200478/2013        

 6

Nicholson LJ agreed that it was necessary to give the Article a broad interpretation. 
   
18 I was also taken to the Woodhouse case (already cited).  There the 
Claimant sued Leeds City Council for racial discrimination based on treatment 
alleged to have been applied to him by an employee of the Council.  The claim was 
brought under the contract worker provisions of the Race Relations Act 1976, 
which did not differ materially from the 2010 Act, s41.  The Council challenged the 
jurisdiction of the Tribunal to entertain the claim, relying on the fact that the 
Claimant worked for an ‘arm’s length management organisation’ which was 
independent of the local authority.  On that basis, it was submitted that he was not 
‘supplied’ under the agreement between his employer and the Council.  The 
Employment Judge and the EAT held that the applicable provision should be 
broadly construed and that, having regard in particular to the fact that the work was 
done for the Council’s benefit, the Claimant came within the contract worker 
protection.  The Court of Appeal dismissed the Council’s appeal.  Smith LJ 
observed (para 22): 
 

Each case is fact-sensitive; merely because the facts are not similar to a previous 
case does not mean that they cannot fall within [the section].  The authorities 
suggest that where the principal and the employer of the applicant are in the 
relationship of contractor and sub-contractor, the mere fact that the applicant does 
work under the sub-contractor from which the principal will derive some benefit is 
not enough to bring the applicant within [the section].  It may well be that, if it can be 
shown that the principal can exercise an element of influence or control, that will be 
enough to bring the case within [the section] but that is not to say that influence or 
control must be demonstrated in all cases.  The judge in the present case considered 
that, due to the extreme closeness of the relationship between the contracting 
parties, it could properly be said that Mr Woodhouse’s work was being done for the 
council, regardless of the exercise of control or influence.  In my view, control and 
influence are not necessary elements, and it matters not that they have not been 
demonstrated in the present case. 

 
19 There appears to be no authority directly in point for the purposes of the 
TUPE question.   Miss Eady drew attention to the Acquired Rights Directive of 
2001 which, by article 2.1(d) provides:    
 

“employee” shall mean any person who, in the Member State concerned, is 
protected as an employee under national employment law … 

 
20 Mr Linden submitted that the definition in TUPE reg 2(1) should be 
interpreted as confining the protection to those employed under contracts of 
service or apprentiship or in some other relationship to be construed eiusdem 
generis with those classes of employment.  But when I invited him to give 
examples of such comparable relationships he was unable “on his feet” to do so.  
Miss Eady submitted that the statutory words “or otherwise” signalled a legislative 
intention to admit all ‘workers’ within the protection of TUPE.  I will return to this 
disagreement in my conclusions below.  
 
The Facts   
 
21 The facts essential to my decision, either agreed or proved on a balance of 
probabilities, are the following. 
 



Case Number: 2200478/2013        

 7

The contract between the Claimant and Highflyer 
 
22 The earliest relevant contractual document shown to me was the 
‘Consultancy Agreement’ dated 30 January 1997 between Highflyer and the 
Claimant (‘the Agreement’).  Despite the date it bears it seems to have been 
produced in July 1997.  The document recites: 
 

1 The Company [ie Highflyer] has entered into a contract with [Channel 4] for 
the provision of televised racing coverage in the United Kingdom.   

 
2 The Company wishes to engage the Consultant to provide the services of the 

Consultant to assist in the Company’s performance of the said contract with 
Channel 4.   

 
The Schedule to the Agreement, so far as material, reads: 

 
1 Duties: Such front-of-camera work as allocated from time to time by the 

Company including the functions of Commentator/Interviewer/Presenter/ 
Betting Statistics Analyst 

 
2 Number of days required for provision of services: 75 
 
3 Payment: £105,000 … per year. 
 
4.1 Foreign subsistence/accommodation allowance: £10,000 per year 
 
5 Travel Expenses: first class return rail fares 

 
23 The Agreement stipulated (clause 2.1) that the Claimant’s services would be 
supplied as and when required in connection with the provision of Channel 4 
televised racing coverage.  They were to include appearances on the Morning Line 
programme which was broadcast on the mornings of race days to preview the 
afternoon’s action.  The Agreement was for a fixed term of three years and 
purported to reserve to Highflyer an ‘option’ on the Claimant’s services for two 
further periods of twelve months each, such option to be exercised in writing on or 
before specified dates.   
 
24 Terms governing payment provided for the annual sum of £105,000 to be 
paid in equal monthly instalments in arrears, upon delivery of an invoice by the 
Claimant.  VAT was payable “if appropriate”, subject to submission of a valid VAT 
invoice.  The subsistence/accommodation allowance was declared to be by way of 
reimbursement for expenses necessarily incurred.  There was also a provision for 
an additional ‘fee’ of £30,000 payable on or before 1 February in each year in 
which the Agreement was in existence, save that no such fee was payable for a 
particular year if the Agreement was terminated, or notice given to terminate it, at 
any time during that year (clause 3.6).   

 
25 Clause 13 states: 
 

It is declared that it is the intention of the parties that the Consultant will have the 
status of a self-employed person.  Also that the Consultant is responsible for all 
income tax liabilities and national insurance or similar contributions in respect of his 
fees under this agreement. 

  



Case Number: 2200478/2013        

 8

26   In December 1999 the Claimant’s commitment to Highflyer increased to 82 
days per annum and his remuneration to £150,000, inclusive of the £30,000 ‘fee’, 
together with sundry expenses and allowances.  At this point he took on the 
additional duty of contributing to the Channel 4 website. 
 
27 In subsequent years the Claimant enjoyed rate of inflation (or better) pay 
increases.   
 
28 As a result of a substantial cut in their production budget from Channel 4, 
Highflyer offered the Claimant an extension to the ‘Consultancy Agreement’ for 
2006 at a reduced ‘Annual Retainer Fee’ (all in) of £90,000, together with 
accommodation and subsistence allowance and travel expenses, requiring his 
services on 70 race days per year, including the Morning Line programme.   
 
29 In 2008 the Claimant’s days were cut to 55 and the annual payment 
reduced pro rata (although Highflyer passed on “an RPI increase from Channel 4”, 
which was applied to the diminished figure).  In addition, he managed to negotiate 
a separate ‘top-up fee’ and a ‘5% per cent cost of living allowance’, both of which 
appear to have been paid (directly or indirectly) by Channel 4.  Highflyer were also 
liable for the usual accommodation and subsistence allowance and travel 
expenses. 
 
30 In December 2008 Mr Kevin Lygo, Channel 4’s Director of Television and 
Content, wrote to the Claimant explaining that the £20,000 ‘top-up fee’ (which he 
referred to as a ‘stipend’) paid in 2008 could not be repeated in 2009.  The 
Claimant wrote back accepting the change as “fully understandable”. 
 
31 In 2010 the Claimant’s race days were cut to 40 and his remuneration fell to 
£40,000 plus accommodation and subsistence allowances and travel expenses.  
The annual payment included, as before, the Morning Line appearances and up to 
30 afternoon shows (i.e. programmes on which the races themselves were 
covered).  The 2010 terms remained unchanged throughout 2011 and 2012.   
 
32 Under “Positive Obligations of the Employer and the Consultant” (references 
in several places to the ‘Employer’ suggest that the document was based on a 
model for a triangular agreement involving the Company, an end user and a 
‘Consultant’ and was carelessly proof read), my attention was drawn to clause 5.5, 
under which the Consultant warranted and agreed that he would: 
 

5.1 Perform such duties and carry out such orders and instructions given to him 
by the Company under this Agreement; 

 
5.2 Comply with and abide by all rules and regulations made by: 
 
5.2.1  … the Company and/or Channel 4 for the conduct of the Company’s 

business; 
 
5.2.2 the authorities at the race courses at which he is required to render his 

services; 
 
5.3 Be available for and if so required attend all conferences, discussions and 

rehearsals prior to the said television broadcasts of Race Meetings as and 



Case Number: 2200478/2013        

 9

when reasonably required by the Company.  For the avoidance of doubt, days 
referred to in this subclause which are worked do not count towards the 
number of days specified in the Schedule and will not entitle the Consultant 
to any further remuneration; 

… 
 
5.5 Not without prior written approval of the Managing Director of the Company 

appear in sound or vision in any transmission of the BBC or any horse racing 
programme produced by any third party …  
 

33 In later versions of clause 5.5, a proviso was added permitting the Claimant 
to offer his services to any third party provided that his doing so did not give rise to 
a conflict of interest or prevent him from fulfilling his obligations under the 
Agreement. 
 
34 In the case of the 2008 Agreement, the Claimant deleted most of the text of 
clause 5.5, so that the restriction on working for third parties without written 
approval applied only to BBC racing broadcasts.  The contract as amended was 
signed by both parties. 
 
35 The copy of the Agreement for 2010 was incomplete.  The missing page 
would have contained clause 5.5.  It was put to the Claimant that he had amended 
clause 5.5 and had withheld disclosure of that part of the document (apparently for 
fear of it being seen as tending to support the view that he had contracted with 
Highflyer as an independent business rather than in the subordinate role of a 
person ‘employed’).  The Claimant told me that he could not account for the 
missing page.  On the evidence I do not feel able to make the finding which Mr 
Linden invited me to make.  Nor do I share his view as to the significance of any 
amendment that may have been made to clause 5.5 in the 2010 Agreement. 
 
36 Mr Linden also drew attention to the fact that clause 5.1 of the 1997 
Agreement was not reproduced in the 2006 document or thereafter.  The Claimant 
was however, still bound to render the services identified in the Schedule, as 
specified by prior notice (necessarily from Highflyer). 
 
Operation of the contract 
 
37 With regard to appearing on other television programmes, the Claimant told 
me that his practice was to approach Highflyer to establish if there was any 
objection.  There never was.  He also said that if in doubt he would approach 
Channel 4 “out of courtesy”.  In 2012 he consulted Mr Jamie Aitchison, Channel 4’s 
Editor, Live Sports, in connection with an invitation to appear in an advertisement 
for a bookmaking company.  Mr Aitchison gave Channel 4’s approval but made 
suggestions designed to avoid the risk of the Claimant’s independence being, or 
appearing, compromised. 
 
38 It was common ground that day-to-day editorial decisions affecting the 
Claimant were for Highflyer.  On the other hand Channel 4 had “the ultimate say”.  
In practice the Claimant had little contact with executives of Highflyer or their 
counterparts at Channel 4.   
 



Case Number: 2200478/2013        

 10

39 The Claimant was publicly associated with Channel 4.  At press 
conferences he would introduce himself as “John McCririck, Channel 4”.  He told 
us that members of the public pointed him out as “that bloke from Channel 4 
Racing”.  He wore a Channel 4 badge.  On one occasion a public comment by him 
resulted in a letter from solicitors threatening libel proceedings against Channel 4.  
This caused Mr Andrew Thompson, Channel 4’s Head of Sport, to write to 
Highflyer requiring that in future any planned comment of a similar sort be 
discussed in advance with Channel 4’s Legal & Compliance Department.    
Channel 4 were more than content to present the Claimant as part of the horse 
racing ‘team’.  So, for example, following the reduction of his hours in 2008, they 
prepared a ‘statement against enquiry’ containing suggested answers to be given 
in response to any press enquiry, including, “Mac will remain part of the mix”.   
 
40 The reduction in the Claimant’s hours in 2008 was at the behest of Mr 
Thompson and other senior figures at Channel 4.  The decision resulted in the 
Claimant angrily confronting Mr Thompson in January 2008.  Mr Linden relied on 
the episode as tending to show a business-to-business relationship rather than one 
which cast the Claimant in ‘subordinate’ employment.  It was this confrontation and 
Mr Thompson’s fear that the row might become public which caused Channel 4 to 
acquiesce in the arrangement to pay the £20,000 ‘top-up fee’ (ultimately re-
negotiated up to £21,000).   
 
Termination 
 
41 In March 2012 Channel 4 secured extended rights to UK horse racing 
coverage, including the ‘Crown Jewel’ events such as the Grand National and 
Royal Ascot. 
 
42 Following a tender process IMG won the contract to produce the 
programme with effect from 1 January 2013. 
 
43 At meetings in September and October 2012 between Channel 4 and IMG 
there were discussions about, among other thing, ‘on screen talent’ and who 
should be used to present horse racing on Channel 4 in 2013 and thereafter.  In 
the course of these conversations it was decided that the Claimant would not figure 
at all after the end of the Highflyer contract.  This development is explained in the 
amended grounds of resistance, para 43, which refer to concerns about his s 
“exaggerated” style and tone, his “combative” manner and capacity to offend, his 
“more recent celebrity status” and, generally, the perception that he did not portray 
a positive impression of the sport of horse racing and would be liable to turn away 
the wider television audience which Channel 4 was hoping to attract.  The 
genuineness of this explanation is not for me.  What was not in question is that the 
decision that the Claimant should cease to appear on the programme was Channel 
4’s. 
 
The relationship between Channel 4 and IMG Media   
 
44 I was shown several agreements between Channel 4 and Highflyer 
governing the delivery by the latter to the former of annual television production 
services.  These required Highflyer to procure the services of “Key Personnel”.  



Case Number: 2200478/2013        

 11

These individuals had been identified in advance by Highflyer and included the 
Claimant.  Channel 4’s liability to make payments to Highflyer was conditional upon 
(a) their having approved a comprehensive list of the cast, contributors and 
production personnel to be engaged in the production of the programme and (b)  
Highflyer having secured the exclusive services of all presenters, race readers, 
commentators and other contributors for all periods for which they were required.  
The agreements also reserved to Channel 4 the right to request the removal of any 
person whose performance or conduct, in their reasonable opinion, was or had 
been unsatisfactory or unprofessional or who was judged not to be competent or to 
be disruptive.  Upon such a request, Highflyer was obliged promptly to remove the 
individual concerned.  
 
Other activities 
 
45 In May 2004 the Claimant entered into an agreement with Attheraces 
Limited by which he agreed to provide services as a television presenter and 
website columnist for 50 days per year at an annual rate of pay of £100,000.  The 
television appearances were on the dedicated horse racing channel called Atthe 
races.  The rate of pay increased to £150,000 the following year, although the 
number of contracted days fell to 45.  As between the Claimant and Attheraces, it 
was agreed that he would act as an independent contractor and be responsible for 
his own tax and national insurance contributions.  As the Channel 4 work 
diminished, Attheraces became the Claimant’s largest single source of income.   
 
46 Also in the field of horse racing, the Claimant wrote a column for the Sun 
newspaper, for which he received a payment of £30,000 per annum.  This payment 
was made by a bookmaking company which had advertising prominently displayed 
on the same page as the Claimant’s piece. 
 
47 Over time the Claimant has succeeded in developing a career as a general 
‘celebrity’.  He has invested in marketing to this end.  He has an agent through 
whom some of his work is sourced.  In evidence he agreed that his Channel 4 
racing earnings in 2011 represented only about 20% of his total income.  Much of 
the balance came from personal appearances and after dinner speeches, radio 
and television appearances, advertising and endorsements.  Some of these 
activities are particularly lucrative.  He was said to have been paid £45,000 for 
appearing on the Big Brother ‘reality tv’ show. 
 
48 The Claimant produced accounts for the years to 5 April 2011 and 5 April 
2012.  In the former year, he declared turnover of just over £194,000 against which 
he set off expenses of over £148,000, leaving £46,000 as taxable income, 
presented in his tax return as self-employed earnings.  Among the expenses was a 
modest salary paid to his wife.  He told me that she provided a range of services to 
support him including driving him to and from race meetings, writing 
correspondence, managing his paperwork and similar activities. 
 
49 The Claimant rendered VAT invoices in accordance with the Agreement 
(with Highflyer).  No doubt he set off against his VAT liability any VAT on business-
related expenditure.   
 



Case Number: 2200478/2013        

 12

50 It was the Claimant’s unchallenged evidence that he was entirely straight- 
forward with his accountant and that his accounts and tax returns were all 
prepared and presented in accordance with the professional advice which he had 
received. 
 
Miscellaneous 
 
51 The Claimant told me that it was the norm in the media world for people 
undertaking work of the sort which he performed for Highflyer to be treated as self- 
employed.  I heard no independent evidence to substantiate or gainsay that 
evidence.     
 
Analysis 
 
The claim against Channel 4: (1) the ‘employment’ point 
 
52 Mr Linden submits that the Claimant was running a business.  The business 
was John McCririck.  John McCririck was a media product, deployed in a range of 
commercial activities, some in the field of horse racing and betting and some not.  
One cannot, he submits, sensibly differentiate between the Channel 4 horse racing 
work and any of the other activities.  Of course, said Mr Linden, the contracts into 
which the Claimant entered all involved him providing his services personally.  But 
he did so at arm’s length as part of a business, not in the dependant and 
subordinate role of an ‘employed’ person.  The wide diversity of work undertaken, 
the relatively small proportion of income attributable (by the end at least) to 
Channel 4 racing, the tax and national insurance arrangements made and all the 
other circumstances pointed, said Mr Linden, to the Claimant having operated as a 
business.    
 
53 Attractive as Mr Linden’s submissions are, I do not accept them.  It seems 
to me plain that, in 1997, the Claimant was ‘employed’ by Highflyer.  He was 
integrated into the Highflyer operation to fulfil the Channel 4 contract.  And he was 
in a position of subordination.  The fact that he could command a substantial 
income and that Highflyer, and more particularly Channel 4, were anxious to retain 
his services does not prevent the relationship being one of subordination.  The 
contract with Highflyer does not have the appearance and characteristics of a deal 
between two independent business undertakings (to adopt the language of Elias J 
in Redcats).  The Claimant signed terms which yielded significant control over him 
to Highflyer and, ultimately, Channel 4.  The fact that, on air, little could be done to 
prevent him from saying what he wanted does not detract from the relationship 
being one of subordination.  Nor does the fact that he, a forthright individual, did 
not shrink from giving Mr Thompson a piece of his mind when his days were cut.  
The Allonby concept of subordination is, self-evidently, not confined to workers of 
low status or to modern-day Uriah Heaps.  It is about power and authority.  A 
surgeon is no less ‘employed’ by a hospital trust by virtue of the fact that he is a 
senior individual of high status who cannot be told, even by the Chief Executive, 
how to go about his work in the operating theatre.  He is bound by the terms of his 
employment and his salary depends on his fulfilling them.  The Claimant’s 
subordination is well illustrated by his powerlessness to prevent the steady erosion 
of his role as a Channel 4 racing presenter.   



Case Number: 2200478/2013        

 13

 
54 For these reasons, there is, in my judgment, no sound basis for 
characterising the Claimant as an independent contractor in business on his own 
account when he contracted with Highflyer in 1997.  Nor can I accept that the 
growth of his career as a media ‘personality’ resulted in a change in his status vis-
à-vis Highflyer.  If he was employed by them in 1997, why should he not be 
regarded as so employed in 2012?  How did he have ceased to be employed at 
some indeterminate point during the 16 years?  The fact that he added other 
strings to his bow as the scale of the Highflyer job diminished does not, in my 
judgment, begin to justify the surprising notion that the legal relationship between 
the two changed.  That appeared to be the logic of Mr Linden’s submission, in 
which he stressed the importance of looking at the Claimant’s position at the key 
moment, namely 31 December 2012.   
 
55 Mr Linden rightly acknowledged that an individual may concurrently perform 
certain jobs or activities in the context of an employment relationship and others 
not.  How could giving an after-dinner speech or appearing on a ‘reality tv’ show be 
seen as ‘employment’?  Of course neither could.  But the fact that the Claimant 
undertook such activities does not, in my judgment, preclude the view that, for the 
purposes of his main activities (or some of them), such as the Highflyer contract, 
he was ‘employed’.    
 
56 Countless authorities (including Allonby) make it plain that the ‘label’ which 
the parties attach to their relationship cannot be determinative of the legal status of 
the individual concerned.  But in any event I do not see that to classify a person in 
an agreement as ‘self-employed’ is inconsistent with his being ‘employed’ as a 
‘worker.’  That designation may be intended only to make it clear that the 
agreement does not constitute a contract of service.  Nor do I attach particular 
significance to the income tax and national insurance arrangements to which I 
have referred.  They appear to be consistent with the ‘label’.  As Miss Eady pointed 
out, there is no inconsistency between being ‘self-employed’ for tax purposes and 
being ‘employed’ within the meaning of the 2010 Act.     
 
57 Applying the Allonby criteria to the facts, I find that they point firmly in favour 
of the Claimant on the employment point.  Having stepped back to review the case 
in the round, I am satisfied that he was and remained at all material times 
‘employed’ by Highflyer under a contract personally to perform work.    
 
58 For completeness, I should add that I have noted the submissions of both 
sides on the question of ‘dominant purpose’.  Miss Eady contended that it 
remained at least as a useful starting-point, and that the dominant purpose of the 
contract between the Claimant and Highflyer was for him to provide work as a 
presenter to assist Highflyer to fulfil its obligations to Channel 4.  For Mr Linden, 
the test had no value and, in any event, the true dominant purpose, if relevant, was 
the production of Channel 4 horse racing coverage.  I have not found it necessary 
to apply the dominant purpose test in reaching my conclusion.  Had I done so, I 
would have agreed with Miss Eady as to how properly to characterise the 
‘dominant purpose’ and that, in accordance with the judgment of Lord Clarke in 
Hashwani, para 39, it tended to support the Claimant’s case on the ‘employment’ 
point.      



Case Number: 2200478/2013        

 14

 
The claim against Channel 4: (2) the ‘principal’ point 
 
59 I have reminded myself of the main principles to be drawn from the 
authorities cited above.  In the first place, the contract worker provisions are to be 
interpreted broadly.  Secondly, absent formal managerial powers, it is necessary to 
ask whether the (putative) principal was in a position to influence or control the way 
in which the individual worked.  Thirdly, the closeness of the relationship between 
the employer and the end user may be a relevant factor in deciding whether the 
individual was ‘supplied to’ the end user.   
 
60 In my judgment the Claimant falls clearly within the protection of s41.  The 
contract between the Claimant and Highflyer appears to be modelled on a 
triangular agreement involving a third party.  It recites its central purpose of 
securing the services of the Claimant to facilitate Highflyer’s performance of its 
obligations to Channel 4.  Channel 4’s power to require Highflyer to replace 
personnel is eloquent of the closeness of the relationship between the two.  And 
Channel 4’s ability to exert influence and control over the way in which the 
Claimant worked is amply illustrated in my findings of fact above.  He was known 
as a Channel 4 face.  Highflyer and Channel 4 presented him as part of the 
Channel 4 ‘team’.  Channel 4 sought to manage the public relations issues which 
were expected to arise out of their decision to reduce his appearances in 2008.  
Generally, as I have found, Channel 4 had “the ultimate say”.  I consider that it is 
plainly apposite to say that he was ‘supplied’ to Channel 4 in furtherance of 
Highflyer’s contract with them.  That would be my view without authority stressing 
the need for the legislation to be construed broadly.  In the light of the case-law, I 
am all the less persuaded by Mr Linden’s nice argument that Highflyer ‘supplied’ 
the programme to Channel 4 but not the Claimant.  If that submission were right, it 
would be hard to conceive of circumstances, other than where the individual is 
supplied by an employment agency, in which the contract worker provisions would 
be engaged.  The protection is intended to be much wider than that.        
 
The claim against IMG: the TUPE ‘employment’ point 
 
61 I agree with leading counsel that it would be odd if ‘employment’ meant 
different things under the 2010 Act and under TUPE.  But I do not think that the law 
is in such a state of incoherence.  I have three reasons.  First, the Directive (see 
para 19 above) is widely drawn.  The wording of article 2.1 is not apt to restrict its 
scope to contracts of service or apprenticeship only.  Those ‘employed’ as 
‘workers’ are also protected under our domestic law.  The Regulations must be 
read compatibly with the Directive.  Secondly, although the TUPE legislation is not 
helpfully drawn, I am satisfied that, even if read without reference to the Directive, 
the wording of reg 2(1) justifies and dictates the interpretation for which Miss Eady 
contended, namely that the Regulations apply to ‘workers’ as well as to those 
employed under contracts of service or apprenticeship.  I am unable to square the 
words “or otherwise” with the narrow construction which Mr Linden advocated (see 
para 20 above).  The term “contract for services”, in context, must be read as 
confined to the case of an independent contractor in business on his own account.  
Thirdly, turning from the language of TUPE to the purpose of the legislation, I see 
no good reason for imagining that Parliament could have intended to exclude 




